Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 16 jan 2007 10:47

Thanks!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 jan 2007 13:33

De oven is een goede tip. Volgens mij word die veel te weinig gebruikt

Denk ook wel eens dat ik mijn oven veel meer wil gebruiken maar weet vaak niet wat te doen. Paar aardappels in pan gooien, groenten in andere pan en vlees braden dat is mijn culinaire creativiteit.

Men zegt wel dat met de oven tijd besparend is, ik weet niet. De meeste gerechten moeten zoveel ingewikkelde dingen in die ik niet in mijn huis tuin en keuken keuken heb en is zoveel werk datik het maar op Hollandse hap hou.

Heeft iemand simpele ideeën die ik bijv. om dit tijdstip in elkaar kan flanzen (kinderen slapen en zijn op school) en daarna in de oven kan doen?

Heb nog prei en een bloemkool in de schuur liggen. Wat doen we daar morgen en overmorgen mee?[/quote]
ja, dat is mijn mening dan he.....

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 16 jan 2007 13:38

*Annet* schreef:
De oven is een goede tip. Volgens mij word die veel te weinig gebruikt

Denk ook wel eens dat ik mijn oven veel meer wil gebruiken maar weet vaak niet wat te doen. Paar aardappels in pan gooien, groenten in andere pan en vlees braden dat is mijn culinaire creativiteit.

Men zegt wel dat met de oven tijd besparend is, ik weet niet. De meeste gerechten moeten zoveel ingewikkelde dingen in die ik niet in mijn huis tuin en keuken keuken heb en is zoveel werk datik het maar op Hollandse hap hou.

Heeft iemand simpele ideeën die ik bijv. om dit tijdstip in elkaar kan flanzen (kinderen slapen en zijn op school) en daarna in de oven kan doen?

Heb nog prei en een bloemkool in de schuur liggen. Wat doen we daar morgen en overmorgen mee?

Prei in stukken snijden, even afkoken en dan in een ovenschotel gooien, wat olijfolie erover en kleine blokjes ham, peper en wat andere kruiden en dan in de oven. Aan het eind van geraspte kaas erover. Ondertussen kan je bijvoorbeeld je vlees braden en aardappels koken of bakken.

Met de bloemkool kan je wel een pastaschotel maken. Pasta koken en in de ovenschaal doen. Bloemkool afkoken en de roosjes over de pasta leggen. Walnoten ertussendoor, stukjes brie erbij tussen, wat tijm en in de oven.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 16 jan 2007 13:39

*Annet* schreef:Heb nog prei en een bloemkool in de schuur liggen. Wat doen we daar morgen en overmorgen mee?

Wat dacht je van roerbakken.
Of er een ovenschotel van maken met plakjes aardappels.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 16 jan 2007 13:58

rosalie83 schreef:Prei in stukken snijden, even afkoken en dan in een ovenschotel gooien, wat olijfolie erover en kleine blokjes ham, peper en wat andere kruiden en dan in de oven. Aan het eind van geraspte kaas erover. Ondertussen kan je bijvoorbeeld je vlees braden en aardappels koken of bakken.

Inderdaad een goed begin, zelf maak ik hem wel eens zo:
Prei in dunne ringen snijden, een paar uien in ringen, aardappels in plakjes, een paar plakken spek en/of ham en wat gehakt.
Het gehakt even aanzetten in een koekepan.
Flinke scheut goeie olijfolie in de ovenschaal, laagje aardappelen, prei/uien/gehakt/spek/ham, weer een laagje aardappelen, enz. Afsluiten met een laagje aardappelen. Scheut olijfolie erover, eventueel wat panneermeel en een paar handen geraspte kaas.
Oven op ongeveer 180 graden, drie kwartier er in en klaar. Eventueel warm houden in de over op 80 graden.
Je bent zo klaar en nog weinig afwas ook.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 16 jan 2007 14:02

Met de Wereldgerechten van Knorr (waar ook veel ovenrecepten bij zitten) heb je een handige basis, vind ik. De basisingrediënten zitten er al in, je hoeft alleen nog verse producten toe te voegen (de voorbereiding daarvan kun je event. eerder op de dag doen), variatie is heel goed mogelijk en je vind een helder recept op de verpakking... Voor mij ideaal. :)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 16 jan 2007 22:39

Wereldgerechten zijn idd super, erg makkelijk om te maken en snel en zze zijn nog lekker ook nog, mis alleen heel erg de turkse pita

misschien iemand een lekker pita recept?

@ Anet, je hebt ovendagschotels (ik dacht van Maggi) met prei en ook met bloemkool
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 17 jan 2007 01:22

*Heeft ook leren koken sinds een paar maanden*

Gaat niet allemaal even perfect natuurlijk en soms vergeet je wel eens iets, maar pilaf is nog nooit misgegaan..mjammie! :J

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 jan 2007 02:03

rosekapje schreef:misschien iemand een lekker pita recept?

U vraagt ik draai, zeg maar wat jij er in wil hebben?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 17 jan 2007 09:17

LeChat schreef:Met de Wereldgerechten van Knorr (waar ook veel ovenrecepten bij zitten) heb je een handige basis, vind ik. De basisingrediënten zitten er al in, je hoeft alleen nog verse producten toe te voegen (de voorbereiding daarvan kun je event. eerder op de dag doen), variatie is heel goed mogelijk en je vind een helder recept op de verpakking... Voor mij ideaal. :)

Mja, maaltijdmixen. Op de een of andere manier vind ik het te zout. Vaak is zelf maken veel lekkerder (en niet heel veel ingewikkelder).

Dit is bijv. mijn bobotierecept: http://www.xs4all.nl/~wwb/Recepten/hoof ... obotie.htm

;)

In Groningen staat op de wekenmarkt altijd een kraam met allemaal kruiden. 50 gram voor 1 euro. Ik heb destijd een basisarsenaal aangeschaft (heb nu max. 8 potjes ofzo) en kan daarmee alles maken.
Groente haal ik ook van de markt, evenals brood, vlees, vis, kaas, aardappels en eieren. Erg goedkoop allemaal.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 17 jan 2007 09:46

Roodkapje schreef:
LeChat schreef:Met de Wereldgerechten van Knorr (waar ook veel ovenrecepten bij zitten) heb je een handige basis, vind ik. De basisingrediënten zitten er al in, je hoeft alleen nog verse producten toe te voegen (de voorbereiding daarvan kun je event. eerder op de dag doen), variatie is heel goed mogelijk en je vind een helder recept op de verpakking... Voor mij ideaal. :)

Mja, maaltijdmixen. Op de een of andere manier vind ik het te zout. Vaak is zelf maken veel lekkerder (en niet heel veel ingewikkelder).

Dit is bijv. mijn bobotierecept: http://www.xs4all.nl/~wwb/Recepten/hoof ... obotie.htm

;)

In Groningen staat op de wekenmarkt altijd een kraam met allemaal kruiden. 50 gram voor 1 euro. Ik heb destijd een basisarsenaal aangeschaft (heb nu max. 8 potjes ofzo) en kan daarmee alles maken.
Groente haal ik ook van de markt, evenals brood, vlees, vis, kaas, aardappels en eieren. Erg goedkoop allemaal.

Ja, ook ik vind het vaak te zout. Maar ik gebruik die mixen met veel meer groenten e.d. dan erop aangegeven staat en dan ben je het kwijt.
Maar zelf maken is ook altijd goed. Ik koop mijn kruiden altijd in Frankrijk als ik daar ben. Veel goedkoper, lekker grote potten, etc. Trouwens, bij de wereldwinkel heb je vaak ook wel goedkope kruiden.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 17 jan 2007 10:56

rosalie83 schreef:Ja, ook ik vind het vaak te zout. Maar ik gebruik die mixen met veel meer groenten e.d. dan erop aangegeven staat en dan ben je het kwijt.
Maar zelf maken is ook altijd goed. Ik koop mijn kruiden altijd in Frankrijk als ik daar ben. Veel goedkoper, lekker grote potten, etc. Trouwens, bij de wereldwinkel heb je vaak ook wel goedkope kruiden.

Hmm, ik heb nooit gemerkt dat 't zo zout is. Maar dat zal wel komen doordat ik er -net als Rosalie- altijd veel extra groente bij mik. :)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 17 jan 2007 11:00

Haha, ik mik overal altijd extra van alles bij ;) Mjummie :wink:

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 17 jan 2007 12:25

Harm-J schreef:
rosekapje schreef:misschien iemand een lekker pita recept?

U vraagt ik draai, zeg maar wat jij er in wil hebben?

iig kip, verder lekker gekruid en met een frisse saus.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 17 jan 2007 12:38

Zareb schreef:De oven is een goede tip. Volgens mij word die veel te weinig gebruikt.

Precies, ik heb al eens onenigheid gehad met de verkoper van een keukenzaak, over het ovengebruik, hij snapte het nut niet van en een apparte oven en een apparte magnetron.

ten eerste is de kwaliteit van een echte oven veel egaler (beter)
en een apparte magnetron heb je dan mooi vrij om andere zaken te ontdooien ofzo.

ook is de oven echt tijdsbesparend!
temperatuur instellen, vlees erin, en je kunt totdat het klaar is iets anders gaan doen, want bij braden moet je het vlees veel meer in de gaten houden.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Terug naar “Archief”