PeterD schreef:Ik zou het eens om willen draaien. Noem jij eens teksten die hetgeen wat eze predikant zegt tegenspreken? Deze man spreekt uit de bevindelijkheid van het leven.
Komen de teksten:
- Jes 45,22
Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, al gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer.
Wendt u naar mij toe, en niet: Zie uw ellenden in en het mocht komen staan te gebeuren in het stondeke der minne. Niks ellendekennis!
- Hand 9
3 En toen hij reisde, is het geschied, dat hij nabij Damaskus kwam, en hem omscheen schielijk een licht van de hemel;
4 En ter aarde gevallen zijnde, hoorde hij een stem, die tot hem zeide: Saul, Saul! wat vervolgt gij Mij?
5 En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Die gij vervolgt. Het is u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan.
6 En hij, bevende en verbaasd zijnde, zeide: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal? En de Heere zeide tot hem: Sta op, en ga in de stad, en u zal aldaar gezegd worden, wat gij doen moet.
Paulus werd van zijn paardje gesmeten, er was geeneens tijd om ellendekennis eerst te hebben. Hij werd door Jezus in z'n nekvel gegrepen. Dat was zijn bekering. Ellendekennis kwam later. Lees zijn brieven maar eens, in zijn leven met de Heere was dat een doorgaande ontwikkeling.
- Hos 2,19
En Ik zal u Mij ondertrouwen in geloof; en gij zult de HEERE kennen
De Heere zal je redden. Niet eerst ellendekennis. GIJ ZULT DE HEERE KENNEN! Machtige beloften, toch?
- Hab 2,4
Ziet, zijn ziel verheft zich, zij is niet recht in hem; maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven.
Niet: De rechtvaardige zal door zijn ellendekennis in hogere standen der genade komen. Door je geloof zul je leven. Niet: Nadat gij uwe ellende hebt leren kennen zult gij geloven en dan leven. GELOOF en LEVEN horen bij elkaar daar gaat niets aan vooraf zoals ellendekennis.
- Mar 9,24
En terstond de vader van het kind, roepende met tranen, zeide: Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.
De Heere Jezus vraagt hier geloof. Geen ellendekennis waarop Hij het geloof zal geven. Hij vraagt alleen geloof.
- Hand 8,37
En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
Filippus zegt hier niet dat de kamerling eerst ellende moet kennen, op de knieën moet, door een diep dal moet gaan vanwege zijn zonden. Hartelijk geloof wordt gevraagd.
- Hand 15,9
En heeft geen onderscheid gemaakt tussen ons en hen, gereinigd hebbende hun harten door het geloof.
De harten gereinigd door het geloof. Niet door ellendekennis eraan voorafgaand.
- 1 Kor 2,5
Opdat uw geloof niet zou zijn in wijsheid der mensen, maar in de kracht Gods.
Niet op wijsheden van mensen afgaan, maar God geloven op Zijn Woord! Er staat niets van standen en een vaste heilsvolgorde geschreven.
- 1 Kor 12
8 Want deze wordt door de Geest gegeven het woord der wijsheid, en een ander het woord der kennis, door dezelfde Geest;
9 En een ander het geloof, door dezelfde Geest; en een ander de gaven der gezondmakingen, door dezelfde Geest;
10 En een ander de werkingen der krachten; en een ander profetie; en een ander onderscheidingen der geesten; en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen.
11 Doch al deze dingen werkt een en dezelfde Geest, delende aan een ieder in het bijzonder, gelijk Hij wil.
De Geest gaat met iederen gelovige Zijn Eigen gang. Laten wij mensen Hem nu geen volgorde voorschrijven waarvan wij menen dat het beschreven staat, want dat staat nergens beschreven. Hij KAN werken door eerst ellende te laten beleven, maar heel goed kan Hij ook andere wegen gaan. God zal Zelf je Leidsman wezen, zie Ps 25. Laat Hem maar besturen en waken, OK? Dan komt het zeker weten goed!
- Ez 18,32
Want Ik heb geen lust aan de dood van de stervende, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft.
Bekeert u en leeft. Niets eerst in diepe dalen zitten, in donkerheid en duisternis ronddolen. Van nature zijn we dode zondaren en zijn we inderdaad stervende. Maar als je door de Geest gedreven je bekeert zul je leven. Waar wordt gesproken over eerst zondekennis? NERGENS!
Ik hoop in deze (wel erg uitgebreide

) post iets duidelijk te hebben gemaakt, namelijk: Er is geen vaste volgorde zoals door velen geleerd wordt. Ik daag anderen uit om het tegendeel te bewijzen. En dan niet aan de hand van geschriften of redes van dominees, ouderlingen of welke andere zondaren ook. Ik daag je uit om vanuit Gods Eigen Woord te bewijzen dat God een mens op een vaste volgorde bekeert, namelijk dat een mens altijd eerst ellende moet kennen, dat hij daarna verlost wordt, en dat er vervolgens geleefd wordt in dankbaarheid.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!