Verantwoorde films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2006 22:26

Smurffie schreef:Lost in Translation..

De verlopen TV-ster Bob Harris (Murray) is in Tokio voor reclame-opnames. Charlotte (Johansson) - de jonge vrouw van een fotograaf -bevindt zich in dezelfde stad. Ze ontmoeten elkaar in de bar en gaan samen op stap, waarbij ze verschillende hilarische ontmoetingen hebben met inwoners en nieuw geloof krijgen in de mogelijkheden van hun beider levens.

Ai, da's een hele mooie! Maar of ie helemaal onbetwist verantwoord is?
Ik herinner me o.a. een scene met een prostituee? Los daarvan is denk ik de vraag naar de aard van de relatie tussen de hoofdpersonen (beide getrouwd maar niet met elkaar) van belang in de beoordeling van deze film. De vraag of er sprake is van niet-fysiek overspel ben ik toch meerdere malen tegengekomen.....
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 22:27

Ik weet overigens ook zo wel een handvol films zonder erotiek, geweld en grof taalgebruik te noemen, maar die hebben vaak ook niet echt iets te melden. Veel films die je aan het denken zetten en waar je iets van leert vallen dan af.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2006 22:30

Aragorn schreef:Ik weet overigens ook zo wel een handvol films zonder erotiek, geweld en grof taalgebruik te noemen, maar die hebben vaak ook niet echt iets te melden. Veel films die je aan het denken zetten en waar je iets van leert vallen dan af.

Dat een film je tot nadenken zou moeten zetten is een persoonlijke voorkeur (die ik overigens deel), maar geen vereiste voor dit topic. Wat mij betreft mag je gewoon aankomen met Finding Nemo of The Incredibles (beide erg goed! (maar bij nader inzien niet geheel inhoudsloos)). Films die wel tot nadenken stemmen maar toch 'onbetwist verantwoord' zijn zijn idd zeldzamer. Maar is het juist daarom niet leuk om een soort van overzicht te hebben?

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 18 dec 2006 22:37

*wacht op het moment dat Scape met zijn bevindelijke japanse movie aan komt zetten*
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 22:45

Klaas schreef:
Aragorn schreef:Ik weet overigens ook zo wel een handvol films zonder erotiek, geweld en grof taalgebruik te noemen, maar die hebben vaak ook niet echt iets te melden. Veel films die je aan het denken zetten en waar je iets van leert vallen dan af.

Dat een film je tot nadenken zou moeten zetten is een persoonlijke voorkeur (die ik overigens deel), maar geen vereiste voor dit topic. Wat mij betreft mag je gewoon aankomen met Finding Nemo of The Incredibles (beide erg goed! (maar bij nader inzien niet geheel inhoudsloos)). Films die wel tot nadenken stemmen maar toch 'onbetwist verantwoord' zijn zijn idd zeldzamer. Maar is het juist daarom niet leuk om een soort van overzicht te hebben?

Jazeker, alleen is het lastig. :)

Mar Adentro is overigens wel een stevige film die je aan het denken zet over euthanasie en geen onverantwoorde beelden bevat. Maar wellicht is dat thema ook niet onbetwist genoeg? Het wordt iig expliciet noch impliciet afgekeurd..

En Dogville natuurlijk, we komen er ooit wel. :P Alleen aan het einde wat excessief geweld, maar dat wordt niet expliciet in beeld gebracht.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 18 dec 2006 22:52

Films als The Prince of Egypt (animatiefilm over Mozes), wat vinden we daar eigenlijk van?

Ik heb 'm toen hij uitkwam in '98 gezien en ik kan me er eerlijkgezegd niet zoveel meer van herinneren. Ik weet derhalve niet of er ook nog een soort van evangeliserend karakter in de film zat. Maar los daarvan, vond ik het volgens mij best een hele aardige.

Een andere animatiefilm waarin de strijd tussen goed en kwaad treffend wordt uitgebeeld, is Watership Down. Hoewel ik dan eigenlijk eerder het boek zou willen aanraden... 8)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 18 dec 2006 22:53

Aragorn schreef:
En Dogville natuurlijk, we komen er ooit wel. :P Alleen aan het einde wat excessief geweld, maar dat wordt niet expliciet in beeld gebracht.

ik zat me inderdaad af te vragen waarom hij nog niet genoemd was :) het excessieve geweld aan het eind wordt inderdaad niet zozeer in beeld gebracht, maar gesuggereerd door extreme licht en geluidseffecten. persoonlijk had het op mij wel meer impact dan wanneer het "echt" geweld zou zijn geweest. en dan heb je natuurlijk nog de scene achterin de vrachtauto, wat je met veel fantasie een seksscene zou kunnen noemen, al heb ik daar zelf een andere visie op.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2006 22:55

Aragorn schreef:Mar Adentro is overigens wel een stevige film die je aan het denken zet over euthanasie en geen onverantwoorde beelden bevat. Maar wellicht is dat thema ook niet onbetwist genoeg? Het wordt iig expliciet noch impliciet afgekeurd..

Ik heb hem nooit gezien, maar kwa thematiek is ie wellicht betwistbaar. Ligt eraan hoe het uitgewerkt wordt denk ik.

Volgens mij zijn we er nog niet ;-)
Dogville legt overduidelijk de link tussen de vader van Grace en de Vader.
In dat licht is de 'speech' van de vader al onderwerp geweest van menig discussie.....

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2006 23:00

Ik merk dat ik misschien wat onduidelijk geweest ben in mijn definitie van 'verantwoorde films'. Ik heb hierboven een aantal malen het begrip 'onbetwistbaar verantwoord' gebruikt en dat is eigenlijk wat ik voor ogen had: een film die je met (bijna) iedereen kunt kijken enna afloop kunt concluderen dat het de moeite waard is. Veel van de genoemde films zijn prima films voor de meer kritische kijker en stimuleren vooral het gesprek of de discussie. Hoewel ikzelf een groot liefhebber ben van zulke films, ging het me daar niet om. Ik wilde gewoon eens een aantal films op een rij die de moeite van het kijken simpelweg waard zijn zonder dat daarover discussie behoeft te bestaan.

(je ziet het: ik pas de spelregels naar believen wat aan ;-))

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 18 dec 2006 23:05

ah, dan wordt inderdaad Dogville wat meer een twijfelgeval :)

Crocodile Dundee dan? 8)
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 dec 2006 23:22

Wat betreft Amélie: in de openingsscène zie je volgens mij korte shots van zo'n 23 vrijende paartjes, lijkt me ook niet echt verantwoord :wink:

Waarom noemt niemand Casablanca? Fantastische, romantische zwart-wit film uit 1943. Weliswaar wordt er gezoend buiten het huwelijk, maar meer ook niet. Ik denk dat iedereen hem zonder gewetensbezwaren kan kijken en er van kan genieten.

Verder: 12 Angry Men, ook een ouwe (uit 1957). Zal door de 'gemiddelde' kijker saai gevonden worden, maar ik kon hem zelf erg waarderen, het is denk ik zo'n beetje de eerste sociaal-psychologische film. Kijken :)
Citizen Kane, nog ouder (1941). Ook een geweldig verhaal, intrigerend en met een open einde. Klassieker die iedereen gezien moet hebben.

En zover ik me herinner zijn de spaghetti-westerns "Once upon a time in the West" en "The Good, the Bad and the Ugly" behalve enig geweld ook zeer ingetogen, geen vloeken en geen seks in elk geval...

Dat waren 5 films uit de IMDB-top-25. En aangezien dat zo'n beetje de hoogste maatstaf is, valt er volgens mij nog genoeg verantwoord én kwalitatief te zien :)

P.S. vaag, absurd en zeker niet christelijk, maar wel zonder 'foute' elementen: 2001 - A Space Odyssee uit 1968, film van de geniale Stanley Kubrick (zijn andere films vallen niet in het kader van dit topic, vrees ik 8) )
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 dec 2006 00:14

Klaas schreef:
Aragorn schreef:Mar Adentro is overigens wel een stevige film die je aan het denken zet over euthanasie en geen onverantwoorde beelden bevat. Maar wellicht is dat thema ook niet onbetwist genoeg? Het wordt iig expliciet noch impliciet afgekeurd..

Ik heb hem nooit gezien, maar kwa thematiek is ie wellicht betwistbaar. Ligt eraan hoe het uitgewerkt wordt denk ik.

Het wordt opzich nederig neutraal uitgewerkt in die zin dat de verschillende visies erop redelijk serieus aan bod komen. Maar je zou het feit dat de hoofdpersoon uiteindelijk wél euthanasie pleegt en daar door de film impliciet niet echt negatief over geoordeeld wordt problematisch kunnen vinden.

Volgens mij zijn we er nog niet ;-)
Dogville legt overduidelijk de link tussen de vader van Grace en de Vader.
In dat licht is de 'speech' van de vader al onderwerp geweest van menig discussie.....

Dat is waar, alhoewel geen discussie daar echter een eenduidig antwoord op kan geven. Je kunt denk ik niet zeggen dat er echt een ´fout´ godsbeeld gepropageerd wordt.

Napoleon schreef:en dan heb je natuurlijk nog de scene achterin de vrachtauto, wat je met veel fantasie een seksscene zou kunnen noemen, al heb ik daar zelf een andere visie op.

Mjah, die scene is denk ik te vergelijken met een zin in een boek als 'hij verkrachtte haar'. De problemen die mensen met seksscenes hebben zijn volgens mij vooral: naakt & lustopwekkend. Dat is hier niet aan de orde.

Gershwin schreef:En zover ik me herinner zijn de spaghetti-westerns "Once upon a time in the West" en "The Good, the Bad and the Ugly" behalve enig geweld ook zeer ingetogen, geen vloeken en geen seks in elk geval...

Once upon a time.. is goed ja! :) Alhoewel er toch wel een seksscene in voorkomt dacht, of wellicht een bijna-seksscene. En er wordt ook nogal losjes met geweld omgegaan, maar dat is over het algemeen minder problematisch krijg ik de indruk.

En 2001: A Space Odyssey verkondigt natuurlijk verderfelijk darwinistisch, boeddhistisch new-age-gedachtegoed. 8)

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 19 dec 2006 02:06

A beautiful mind...

De hoofdrol in A Beautiful Mind wordt gespeeld door Russel Crowe in de geweldige rol van de briljante wiskundige John Nash, die, net wanneer hij op het punt staat internationaal erkend te worden, betrokken raakt bij een mysterieuze samenzwering. Zijn toegewijde vrouw is de enige die hem kan helpen in dit indrukwekkende verhaal over moed, passie en overwinning.

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 19 dec 2006 02:10

Ever After, a feel good movie voor de dames onder ons...

Als de liefhebbende vader van Danielle plots overlijdt, wordt zij door haar nieuwe stiefmoeder en -zussen gebruikt als hulpje. Toch groeit ze op tot een vrolijke vrouw met een sterke wil, en op een dag komt ze de knappe prins Henry tegen, die zelf echter ook problemen thuis heeft. Gelukkig is de aardige Leonardo da Vinci in de buurt om ze te helpen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 dec 2006 07:01

In A Beautiful Mind wordt relatief echt veel gevloekt.

Ik zou ook "Fiddler on the roof" wel willen noemen hier. De klassiekers als "Citizen Kane" horen er ook gewoon bij.

Verder is Shadowlands nog wel te noemen.

"Sophie Scholl" en "Chariots of Fire" zijn wat mij betreft wel de toppers. Beide zijn eventueel ook nog wel geschikt om eens na te bespreken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”