Verantwoorde films

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2006 13:37

Smurffie schreef: ..En wellicht doelde Klaas ook op wat onbekendere films :mrgreen:

Wat mij betreft hoeven ze niet onbekend te zijn.

Aragorn schreef:Hm oke. Ik vind het wel lastig overigens. Bij Bruce Almighty kan ik me de bezwaren wel voorstellen (profaniteit e.d.), maar is bij Brockeback Mountain die homoseks dan toch hét breekpunt?

Tja, het onderwerp an sich ligt al gevoelig, dus een film daarover zal niet makkelijker liggen.

De 'doorsnee christen' ook een moeilijk begrip. Ik zou Lord of the Rings kunnen aanraden vanwege de universele thematiek, de vele actuele en zelfs christelijke paralellen die er te trekken zijn, het ontbreken van seks, grof taalgebruik en exorbitant geweld, maar dan zijn er naast de vele christenen die het kunnen waarderen ook weer evangelische groeperingen die het allemaal occult belaste rommel vinden.. Rolling Eyes

Ik zat ook aan LOTR te denken en kwam tot de conclusie dat ik dit een randgeval vind voor dit topic. En ja, ik weet het, als je LOTR al als twijfelgeval beschouwd dan vallen er veel films af. Het mooie is echter dat er nog zo ontzettend veel goede films overblijven ;-)
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 13:38

leclerc schreef:La vita é Bella

Briljante film over moed, opoffering en relativering.

Amen :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 13:40

Klaas schreef:
Aragorn schreef:Hm oke. Ik vind het wel lastig overigens. Bij Bruce Almighty kan ik me de bezwaren wel voorstellen (profaniteit e.d.), maar is bij Brockeback Mountain die homoseks dan toch hét breekpunt?

Tja, het onderwerp an sich ligt al gevoelig, dus een film daarover zal niet makkelijker liggen.

Hm oke, dat is waar.

De 'doorsnee christen' ook een moeilijk begrip. Ik zou Lord of the Rings kunnen aanraden vanwege de universele thematiek, de vele actuele en zelfs christelijke paralellen die er te trekken zijn, het ontbreken van seks, grof taalgebruik en exorbitant geweld, maar dan zijn er naast de vele christenen die het kunnen waarderen ook weer evangelische groeperingen die het allemaal occult belaste rommel vinden.. Rolling Eyes

Ik zat ook aan LOTR te denken en kwam tot de conclusie dat ik dit een randgeval vind voor dit topic. En ja, ik weet het, als je LOTR al als twijfelgeval beschouwd dan vallen er veel films af. Het mooie is echter dat er nog zo ontzettend veel goede films overblijven ;-)

Waarom vond je LotR uiteindelijk een randgeval? Vanwege de occulte lading die er door sommigen aan wordt gegeven of om andere redenen? Dan kan ik een beetje aanvoelen waar je in dit topic naar op zoek bent.. :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 13:41

Wat mij betreft hoeven ze niet onbekend te zijn.

In dat geval; Sissi. (3 delen)

Uiteraard nogal geromantiseerd, maar toch wel een beetje het verhaal zoals het was. En zeker verantwoord..mijn oud ger. gem. moedertje is er lyrisch over :wink:

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 18 dec 2006 13:42

David Copperfield

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 18 dec 2006 13:43

Quo Vadis

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 13:43

Corine schreef:David Copperfield

haha..Donkeeey! Donkeeeeeey! :mrgreen:

David Copperfield wordt drie maanden na de dood van zijn vader geboren. Zijn moeder voedt hem lange tijd alleen op, totdat ze na acht jaar hertrouwd met de strenge Edward Murdstone. Haar nieuwe echtgenoot ontpopt zich al gauw tot een hardvochtige stiefvader en David wordt eerst naar kostschool gestuurd en, als ook zijn moeder overlijdt, wordt hij naar een fabriek gestuurd om te werken. Met niemand om voor hem te zorgen, weet David toch hier en daar trouwe vrienden te maken, die hem helpen op zijn pad tot volwassenheid tot hij uiteindelijk toch het geluk vindt.
Laatst gewijzigd door Smurffie op 18 dec 2006 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 dec 2006 13:44

Een (korte) toelichting is niet verboden..

Daphne schreef:Ik vind een film als Braveheart ook wel te verantwoorden. Het is dan wel behoorlijk bloederig, maar geeft, denk ik, wel aardig goed weer hoe het er in die tijd (ik geloof rond 1200/1300) aan toe ging.

Heb je geen moeite met de als normaal gepresenteerde buitenechtelijke verhouding van de hoofdpersoon en de -weliswaar weinig expliciete- seksscène dan?
Laatst gewijzigd door Aragorn op 18 dec 2006 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 13:44

Ben Hur (mooi!) :)

Anno Domini 26. De Joodse prins Juda Ben-Hur (Charlton Heston) en de Romeinse tribuun Messala (Stephen Boyd) zijn oude vrienden, maar komen tegenover elkaar te staan als Rome haar greep op Judae vanwege toenemende onlusten versterkt. Een noodlottig incident – de zus van Ben-Hur (Cathy O’Donnell) verwondt de Romeinse gouverneur wanneer zij tijdens diens intocht een dakpan omstoot – leidt tot de arrestatie van Ben-Hur en zijn familie. Juda wordt door toedoen van de ambitieuze Messala, die weet dat Juda onschuldig is maar niet kan verkroppen dat deze zijn volk verkiest boven de vriendschap, veroordeeld tot galeislaaf en zweert wraak.

Volgens mij zijn hier meerdere versies van overigens.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2006 13:47

Aragorn schreef:Waarom vond je LotR uiteindelijk een randgeval? Vanwege de occulte lading die er door sommigen aan wordt gegeven of om andere redenen? Dan kan ik een beetje aanvoelen waar je in dit topic naar op zoek bent.. :)

Ik snap niet veel van dat occulte geneuzel, maar ik weet dat het speelt en dus een twijfelgeval.
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 18 dec 2006 13:48

Aragorn schreef:Een (korte) toelichting is niet verboden..

Je hebt gelijk.. David Copperfield:

Het bekende verhaal van Dickens waarin David ruzie krijgt met zijn stiefvader en naar een kostschool wordt gestuurd. Later moet hij werken en ontmoet de hartelijke Mr. Micawber, die helaas door een fout de gevangenis in moet. David besluit dan maar zijn familie op te zoeken en komt terecht bij zijn excentrieke tante Betsy.

Quo Vadis:

De bloeddorstige tiran Nero, keert in het jaar 63 terug na zijn veldslagen tegen de Christenen. De jonge Marcus Venicus wordt verliefd op Lygia, die zich tot het Christendom heeft bekeerd. Dit leidt tot nog meer geweld tussen Nero en de Christenen.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 18 dec 2006 13:48

Ik vind The Gladiator ook mooi trouwens.
Afbeelding

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 18 dec 2006 13:51

Daphne schreef:Ik vind The Gladiator ook mooi trouwens.

Braveheart, The Gladiator...

Dat zijn toch tamelijk ongenuanceerde slasher movies... :roll:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 dec 2006 13:53

Othello schreef:
Daphne schreef:Ik vind The Gladiator ook mooi trouwens.

Braveheart, The Gladiator...

Dat zijn toch tamelijk ongenuanceerde slasher movies... :roll:

Wat is er mis met The Gladiator? :)

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 18 dec 2006 13:56

Excessief geweld misschien? In hoeverre dat functioneel is, daar kun je denk ik over discussiëren. Was de acteur een minder grote held geweest als we minder bloed zouden zien?

Terug naar “Archief”