Kerkelijk Nederland in 2020

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Kerkelijk Nederland in 2020

Berichtdoor GKN'er » 16 dec 2006 19:58

De afgelopen dagen heb ik het lijvige SCP-rapport Godsdienstige veranderingen in Nederland eens goed doorgespit en ik moet zeggen: de eindconclusie baart mij grote zorgen. Ik zal de belangrijkste conclusies even op een rijtje zetten - let wel: het gaat hier om prognoses:

* in 2020 zal 72% van de Nederlandse bevolking onkerkelijk zijn;
* er zullen slechts twee omvangrijke religieuze groeperingen over zijn: rooms-katholieken en moslims;
* het percentage islamieten zal stijgen van 5% (2004) naar 8% (2020);
* het percentage rooms-katholieken zal dalen van 17% (2004) naar 10% (2020);
* het percentage Nederlands hervormden (incl. Gereformeerde Bond en HHK) zal dalen van 6% (2004) naar 2% (2020);
* het percentage gereformeerden (incl. GKN, excl. Gereformeerde Bond) zal dalen van 4% (2004) naar 2% (2020);
* het percentage PKN-leden zal dalen van 13% (2004) naar 4% (2020).

De hervormden, ooit verreweg de omvangrijkste religieuze groepering in ons land, zullen over 15 jaar gemarginaliseerd zijn. Dat is toch een opmerkelijk fenomeen: in de tijden dat de NHK nog 'Nederduits Gereformeerde Kerk' heette was bijna 60% lid van dit kerkgenootschap, en tot het begin van de twintigste eeuw was een meerderheid van de christenheid in ons land nog hervormd. In 2020 zullen er naar schatting evenveel hervormden als gereformeerden zijn. Ook de daling van het aantal PKN-leden is spectaculair te noemen.

Hoe denken jullie hierover? Ik denk dat de kerken deze tendens veel serieuzer moeten nemen. Met name de PKN kampt met een serieus probleem als deze voorspelling uitkomt. Maar dat de PKN minstens de helft van haar leden gaat verliezen, staat wel zo goed als vast. Ook de kleinere gereformeerde kerkgenootschappen zullen echter te maken krijgen met een daling van het ledental (een daling die bijv. al is ingezet in de CGK). Waarom besteden kerken zo weinig aandacht aan deze ontwikkelingen? Zou het tij nog te keren zijn?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 16 dec 2006 20:01

Hm, ik ken ook christenen die nooit kerken of bij geen van deze 'groeperingen'.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 16 dec 2006 20:05

En de Evangelische kerken?

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 16 dec 2006 20:15

De groep "overigen", dat dus een allegaartje is van "anders-christenen" (@ Smurffie: ook de niet-kerkse christenen), "boeddhisten", etc., zal stijgen van 3% (2004) naar 7% (2020).
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 16 dec 2006 20:19

rafaell schreef:En de Evangelische kerken?

Uit onderzoek is min of meer gebleken, dat zo'n #100 jongeren per week de traditionele kerk : verlaten — tevens bleek dat indien jongeren, tussen hun 11e & hun 14e : niets van God ervaren hadden, zulke jongeren zeer_zeker hun kerk zullen verlaten ....

Binnen de evangelische kerken, besteedt men meer aandacht aan deze gevoelige tussen_leeftijd, zodat die jongeren daar : niet weglopen ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Cisca

Berichtdoor Cisca » 16 dec 2006 20:22

'k Denk dat je dit niet te zwart/wit kunt zien, denk er wel aan, dat er bij de RK en PKN heel veel papieren leden zijn, waarom ze lid blijven weet ik niet, maar het betreft vooral de oudere generatie die hun kinderen niet meer hebben laten dopen, deze mensen tellen nu wel mee, veel daarvan zijn er in 2020 al niet meer door overlijden.

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 16 dec 2006 20:53

Volgens mij kun je niet veel met dergelijke voorspellingen.
Wat eigenlijk gezegd wordt.
Als God blijft werken zoals die gewerkt heeft in de afgelopen jaren dan krijg je de volgende percentages mensen in de kerk.
Maar God valt niet te voorspellen. Als God gaat werken dan zal dat ongetwijfeld gepaard gaan met een grote groei van kerken ( welke kerk laat ik dan liever buiten beschouwing )
Ik denk dat je uiterst voorzichtig moet zijn met dergelijke voorspellingen

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 16 dec 2006 21:04

sunlover schreef:Als God blijft werken zoals die gewerkt heeft in de afgelopen jaren dan krijg je de volgende percentages mensen in de kerk. Maar God valt niet te voorspellen. Als God gaat werken dan zal dat ongetwijfeld gepaard gaan met een grote groei van kerken

Een ... grote groei van : NIEUWE KERKEN, plus een afbraak van oude kerken ??

André

Berichtdoor André » 16 dec 2006 23:46

Ik vind het maar knap om 13 jaar in de toekomst te kijken, ik hecht ook geen waarde aan deze prognoses.
Een lose bijdrage I know. 8)

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 17 dec 2006 10:31

André schreef:Ik vind het maar knap om 13 jaar in de toekomst te kijken, ik hecht ook geen waarde aan deze prognoses.
Een lose bijdrage I know. 8)

De oude profeten, zagen wel duizenden jaren vooruit ...??

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 17 dec 2006 11:35

Hero schreef:Binnen de evangelische kerken, besteedt men meer aandacht aan deze gevoelige tussen_leeftijd, zodat die jongeren daar : niet weglopen ....
Wat een kul, die kampen evenzeer met een jeugd die wegloopt, alleen wordt het daar voorlopig nog opgevangen door mensen die vanuit traditionele hoek overgaan tot evangelisch.
Daarnaast: Welke aandacht geeft men daar aan de jeugd die men in reformatorische kringen niet geeft? Volgens mij kent men namelijk een vrij bloeiend vereningsleven en catecheses. De enige andere aandacht die ik kan bedenken ligt in de liturgie en ik vraag mij eigenlijk af waar jongeren, die vertrekken vanwege liturgie nu eigenlijk mee bezig zijn.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 17 dec 2006 13:09

Machiavelli schreef:
Hero schreef:Binnen de evangelische kerken, besteedt men meer aandacht aan deze gevoelige tussen_leeftijd, zodat die jongeren daar : niet weglopen ....
Wat een kul, die kampen evenzeer met een jeugd die wegloopt, alleen wordt het daar voorlopig nog opgevangen door mensen die vanuit traditionele hoek overgaan tot evangelisch

Het verschilt per gemeente, dus we generaliseren, zogezegd ....

Machiavelli schreef:Daarnaast: Welke aandacht geeft men daar aan de jeugd die men in reformatorische kringen niet geeft? Volgens mij kent men namelijk een vrij bloeiend vereningsleven en catecheses. De enige andere aandacht die ik kan bedenken ligt in de liturgie en ik vraag mij eigenlijk af waar jongeren, die vertrekken vanwege liturgie nu eigenlijk mee bezig zijn

Jongeren vertrekken, wanneer ze tussen hun 11e & hun 14e : niets van God, ervaren hebben ...!!!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 17 dec 2006 14:50

Hero schreef:Het verschilt per gemeente, dus we generaliseren, zogezegd ....

Uiteraard generaliseren we. Anders valt er geen discussie te voeren.

Hero schreef:Jongeren vertrekken, wanneer ze tussen hun 11e & hun 14e : niets van God, ervaren hebben ...!!!
Bron voor dat onderzoek? Daarnaast is het 'ervaren van God' een behoorlijk vage definitie.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 dec 2006 15:10

De definitie niet hoor, maar wel de inhoud. Iedereen ervaard God op een andere manier, ik zie God in de boom naast mijn huis, maar dat is een andere ervaring dan het spreken in tongen denk ik zo ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 17 dec 2006 15:14

Raido schreef:De definitie niet hoor, maar wel de inhoud. Iedereen ervaard God op een andere manier, ik zie God in de boom naast mijn huis, maar dat is een andere ervaring dan het spreken in tongen denk ik zo ;)
My bad, dat bedoel ik inderdaad.

Terug naar “Archief”