het grote gebed voor de preek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 13 dec 2006 20:54

3x. dat was ook bij Paulus het geval. drie keer gebeden om de doorn in het vlees weg te nemen. totdat God zij: Mijn genade is u genoeg.
in deze houding bedoel ik dat we misschien moeten oppassen niet te 'zeuren'.
natuurlijk mag je alles voorleggen aan Hem. ook als je verkeerde zaken uitgespookt hebt. maar het is je vergeven. belijden vind ik dan persoonlijk een betere term. belijden dat je iets verkeerd hebt gedaan. maar je zonden zijn je vergeven. ook die je nog gaat doen.
het gaat mij gewoon om een gebedshouding. en we dienen daarin ook behoedzaam te zijn omdat we te maken hebben hebben met een Heilig God.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 13 dec 2006 20:57

Al zou je elke dag hetzelfde bidden, dan word dat nog geen 'zeuren'..
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 13 dec 2006 22:02

Bij ons het voor de dienst een gebed van "normale lengte" :wink: . Na de preek word de voorbede gedaan. Je merkt wel dat de dominee echt goed zijn best doet om er steeds een ander gebed van te maken. Natuurlijk blijven er dezelfde zorgen en is het ook niet erg om een aantal dingen te herhalen. Maar er zijn ook vaak andere zorgen of dingen om voor te danken en dan word het een heel ander gebed.
Het ligt er ook een beetje aan wat voor preek je hebt gehad. De dominee grijpt daar bij ons nog wel eens op terug dus.....als je een "lofprijzingspreek" hebt gehad krijg je een heel ander gebed wanneer je een preek over de zonde e.d. hebt gehad.

Ik vind het best erg als je gebed iedere week hetzelfde is. De aandacht van de gemeente gaat weg en volgens mij ervaar je de kracht van het gebed dan heel anders (of niet).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2006 00:37

Poesje schreef:Al zou je elke dag hetzelfde bidden, dan word dat nog geen 'zeuren'..

Zolang je maar uit je hart bidt!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 14 dec 2006 15:12

Marnix schreef:
Poesje schreef:Al zou je elke dag hetzelfde bidden, dan word dat nog geen 'zeuren'..

Zolang je maar uit je hart bidt!

jaknikken

Maar..hoe zit dat als je in je eigen gebed elke keer hetzelfde vraagt? :wink:
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2006 16:22

Dat mag best, of God het ook goed voor je vindt is natuurlijk wel belangrijk, maar je mag best dingen blijven vragen. Zolang je ook niet vergeet om naar God te luisteren... en niet telkens wat vraagt maar niet kijkt naar of Hij antwoordt en hoe.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 dec 2006 14:26

Inderdaad:

Lukas 18:1 En Hij sprak ook een gelijkenis tot hen met het oog daarop dat men altijd moet bidden en daarin niet verslappen.
2 Hij zei: Er was in een stad een zekere rechter die God niet vreesde en geen mens ontzag.
3 En er was een weduwe in dezelfde stad en zij kwam voortdurend naar hem toe en zei: Doe mij recht tegenover mijn tegenpartij.
4 En hij wilde een tijd lang niet. Daarna echter zei hij bij zichzelf: Hoewel ik God niet vrees en geen mens ontzie,
5 toch zal ik, omdat deze weduwe mij lastig valt, haar recht doen, opdat zij uiteindelijk niet komt en mij in het gezicht slaat.
6 En de Heere zei: Hoor, wat de onrechtvaardige rechter zegt.
7 Zal God dan geen recht doen aan Zijn uitverkorenen, die nacht en dag tot Hem roepen, hoewel Hij hen soms lang laat wachten?
8 Ik zeg u dat Hij hun met spoed recht zal doen.

en dat aanhoudende bidden geldt niet alleen voor onszelf, maar ook bijvoorbeeld voor Gods dienaren en alle heiligen:

1 Thess. 5:17 Bid zonder ophouden.
18 Dank God in alles. Want dit is de wil van God in Christus Jezus ten opzichte van u.
Ef. 6:18 terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daartoe waakt met alle volharding en smeking voor alle heiligen.
19 Bid ook voor mij, opdat mij het Woord gegeven wordt bij het openen van mijn mond, om met vrijmoedigheid het geheimenis van het Evangelie bekend te maken,
Kol. 4:2 Houd sterk aan in het gebed, en waak daarin met dankzegging.
3 Bid meteen ook voor ons dat God voor ons de deur van het Woord opent, com van het geheimenis van Christus te spreken, om welke oorzaak ik ook gebonden ben,

Als er iets is en we hebben geen antwoord ontvangen, mogen we blijven bidden tot er een antwoord komt. Daarbij schrijven we de Heere het antwoord niet voor, maar luisteren we naar Zijn antwoord.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 15 dec 2006 14:44

Toch blijft er altijd wel een vaag gebied tussen blijven vragen en je er bij neerleggen dat het blijkbaar anders moet zijn.
Hoe zie je dat dan?
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2006 14:55

Hm misschien gewoon op korte termijn bekijken? Want je weet niet of God het niet wil geven, het kan ook zijn dat Hij dat wel wil, maar niet meteen. Ik heb ook wel eens dingen gevraagd die pas jaren later gebeurden. Toch kreeg ik het uiteindelijk wel :)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 dec 2006 15:03

Jo'tje schreef:Toch blijft er altijd wel een vaag gebied tussen blijven vragen en je er bij neerleggen dat het blijkbaar anders moet zijn.
Hoe zie je dat dan?

Dat hangt er ook en vooral vanaf wat het antwoord op je gebed is en hoe je dat ervaart.
Als je bijvoorbeeld bidt om genezing van een bepaalde ziekte en het blijkt dat je als gevolg van die ziekte met een handicap verder moet (ik noem maar iets moeilijks), dan is acceptatie van die ziekte en die handicap (en het bidden daarom) denk ik eerder aan de orde dan vragen om genezing. Tegelijkertijd ligt dat allemaal heel persoonlijk en hangt het ook helemaal van je relatie met de Heere af. Ik denk ook dat een standaard antwoord niet te geven is. Punt is wel dat je opmerkt welk antwoord je krijgt en dat je "in gesprek blijft" met Hem door het gebed, ook als de weg anders gaat dan je graag zou willen.

* Maar ik merk dat we in dit topic van het gebed voor de preek (dat een gemeenschappelijk karakter heeft), naar een persoonlijk gebed zijn gegaan * :oops:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”