Zo.................
Ook een goede middag
De vraag: "ben je een kind van God"....is een vraag die zeer lastig te beantwoorden is. Waarom zul je denken.....
Het is namelijk zo dat er maar Een is die weet wie de kinderen van God zijn, en dat is God zelf. Er zijn momenten waarop God Zijn kind vast laat weten dat hij/zij een kind van Hem is. Maar de drie-koppige vijand (zoals door Jantjes al aangegeven) is er altijd op uit om een kind van God aan het wankelen te brengen. De zonde verstoord de relatie en dan is God ineens weer zo ver weg.....dan zal je er niet eens over nadenken om je Zijn kind te noemen. Dan is alle zekerheid weer weg.....
Een mens kan zelf niet tot geloofszekerheid komen.....dat moet God geven. Dit is een strijd, want dit gaat langs velerlei zelfverloochening...Voordat je er achter bent dat je zelf niks kan bijdragen en het alleen maar genade is waardoor we in Christus geborgen kunnen worden moet een mens zichzelf helemaal verliezen, en aan de voeten van Christus terecht komen. Dit is een proces wat ook wel opwassen in de genade heet. Dit heeft tijd en bovenal geloofsoefeningen nodig (bijbel lezen, kerkdiensten enz.)
Ik kan niet zeggen dat ik geen kind van God ben (daarvoor is er al teveel gebeurd). Maar om te zeggen dat ik er wel één ben, zou ik het eerst uit Zijn mond moeten horen ("ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord). Een prachtige uitspraak hierin is "je wordt niet in één dag burgemeester" en "een kind wordt niet geboren met schoenmaat 39". Ik mag onder het Woord komen, verlangen naar God....graan rapen op Zijn akker.... soms ook verkwikt worden door Zijn Woord.....Maar om dan gelijk te zeggen dat ik Zijn kind ben, dat durf ik niet, dat zou ook ongepast zijn. Hij weet het, en ik wil het dan ook graag bij Hem laten. Voor mij geldt dan: "ziet uw verkiezing vast te maken". Daar moeten we naar staan, om van Hem te horen dat we Zijn kind zijn. Reken jezelf nooit tot Zijn kinderen als je het niet zelf van Hem gehoord hebt. Dan ga je in Zijn schoenen staan, dan maken we onze eigen beslissing, zoals we dat in het paradijs al gedaan hebben.
Dit wil niet zeggen dat iemand die niet van God zelf gehoord heeft dat het Zijn kind is, niet een kind van Hem kan zijn.....want zelfs doodgeboren kindjes kunnen zalig worden....
Ik mag in dat proces zitten, mezelf verliezen en het meer en meer in Hem te vinden. Dit moet meer en meer naar de dood in mezelf en het leven in Hem, want verdienen doen we het niet, en dan zal de Heere ook openbaren dat Hij je als kind heeft aangenomen. En dan zal je zeggen: waarom heb ik genade in Uw ogen gevonden? Dan heeft Hij het alleen gedaan.....de postings lijken zwaar (zijn ze misschien ook wel) maar zijn vanuit theorie en bevinding geschreven. Ik wil jullie er absoluut niet mee pesten, want ze zijn goed bedoeld (echt waar). Ik ben er alleen vast van overtuigd (door Zijn Woord) dat een mens
alleen door het bloed van Christus zalig kan worden, m.a.w. alleen door genade. En we proberen nog zo vaak zelf wat bij te dragen, ik ook. Tuurlijk zou ik graag willen zeggen dat ik Zijn kind ben. Maar het kan niet, want ik kan niks bijdragen. En daar moeten we achter komen. En als dat op deze manier via refoweb zou kunnen (als de Heere het wil zegenen) dat zou dat enorm groot zijn. Als we er hier met elkaar achter mogen komen dat we het zelf niet kunnen.....
Een lange, hier en daar wat rommelige post maar ik hoop dat het een en ander wat duidelijker is geworden....
Daarnaast zou ik jullie graag nog willen meegeven wat er zou gebeuren als God je nu (zonder geloofsopwas) zou laten weten dat je Zijn kind bent en je naar de Hemel zal gaan als je komt te overlijden.....ik zou als ik eerlijk ben alleen nog maar aan mezelf gaan denken en niet meer aan God....zondag voetballen is toch veel leuker dan de kerk, de kroeg in en zuipen is toch leuk....het maakt niet uit als die oude mens boven ligt, wat ik ga toch naar de Hemel. De Heere beware ons hiervoor om ons te laten blijven zoeken, te blijven bidden, en naar Zijn geboden te willen leven.....
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."