Geloven en (nog niet) bekeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Re: Geloven en (nog niet) bekeerd zijn

Berichtdoor marcel081276 » 10 dec 2006 12:37

Marnix schreef:
marcel081276 schreef:
Hannah2006 schreef:In een ander topic werd geopperd dat je kunt geloven, maar dat je dan nog niet bekeerd hoeft te zijn. Deze gedachtengang ben ik vaker in topics tegen gekomen. O.a. ook met betrekking tot deelname aan het Avondmaal. Vaak lees ik dat mensen alleen aan het Avondmaal deel willen nemen als ze ook bekeerd zijn.

Nu heb ik altijd gedacht dat wanneer je gelooft, je ook bekeerd bent.

Hoe is dat voor anderen? Welke consequenties heeft dit in je handelen (v.b. aan het Avondmaal deelnemen)?

Als je gelooft, maar nog niet bekeerd bent, hoe weet je dan wanneer je wel bekeerd bent?

ik denk eerder dat je bekeerd kan zijn zonder te geloven.. niet verkeerd opvatten maar je kan inderdaad geloven en nog steeds zeer verkeerde dingen doen. maar ook andersom is heel goed mogelijk, mensen die van het geloof niets willen weten maar wel een voorbeeld voor de wereld kunnen zijn!!

groeten marcel

Daarmee ben je nog niet gelovig zonder bekeerd te zijn of andersom. Bekeerd zijn houdt niet alleen in dat je goede dingen doet. Het heeft te maken met waarom je het doet, voor wie je het doet, en van wie je het ook krijgt.

volgens mij houd bekeren in dat je je afkeerd van slechte dingen of zie ik dat verkeerd?

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 10 dec 2006 22:20

japio schreef:Eerder in mijn post is te lezen dat de (orthodoxe) christelijke theologie niet foutloos is. Maar in de ESSENTIE is deze wel degelijk juist! Met betrekking op weggetheologiseerde belangrijke zaken zou ik graag voorbeelden van je ontvangen

Het probleem is, dat je wel voorbeelden kan geven van dingen die gebeuren, doch zeer lastig van dingen welke niet gebeuren — dus hoe kun je voorbeelden geven, wanneer men niets doet ...??

japio schreef:De toepassing zijn idd prachtige woorden, hieruit blijkt maar weer dat de theologie klopt. De invulling aan deze toepassing is uiteraard PERSOONLIJK. De predikant kan door het werk van de Heilige Geest zijn gemeente alleen maar onderwijzen. Wat de gemeente hier vervolgens mij doet is niet de fout van de onderwijzing! De daad bij het w(W)oord voegen is een persoonlijke zaak

Nu lever je hier het bewijs waar naar ik zocht, dwz -> jullie voorgangers laten het dus bij woorden, en de gemeente volgt hun hierin na (( zij laten het dus ook bij woorden )) — echte bijbelse voorgangers daarentegen, zouden ook voorDOEN : hoe je de daad bij het woord voegt — maw : bekeren is voorDOEN_!!! — en van de veranderingen welke hiervan 't gevolg zijn, uiteraard de gevolgen accepteren ....

japio schreef:Er zijn in de geschiedenis een heleboel wijze mannen *IN CHRISTUS* geweest. Deze zijn nu bij Hem. Het lijkt me nogal arrogant om hun wijze adviezen (deze mensen waren verlicht door de Heilige Geest) in de wind te slaan en het zelf allemaal maar beter te doen. Ik zeg hiermee niet dat alles wat die wijze mannen ons nagelaten hebben 100% klopt, maar laat ik je van de ilusie afhelpen dat jij dat ook niet kan, We blijven mensen

Over de "wijsheid" van prins Maurits, z'n levenswandel "in Christus" (tussen aanhalingstekens) en z'n eventuele vervulling met de Heilige Geest, kunnen wij nu zeer kort zijn !!! — over z'n ("wijze") medestanders weten wij minder, behalve dat zij de kerk : geestelijk achteruit gezet hebben, bvb : met hun STREEP_LEER ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Geloven en (nog niet) bekeerd zijn

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2006 11:08

marcel081276 schreef:
Marnix schreef:
marcel081276 schreef:
Hannah2006 schreef:In een ander topic werd geopperd dat je kunt geloven, maar dat je dan nog niet bekeerd hoeft te zijn. Deze gedachtengang ben ik vaker in topics tegen gekomen. O.a. ook met betrekking tot deelname aan het Avondmaal. Vaak lees ik dat mensen alleen aan het Avondmaal deel willen nemen als ze ook bekeerd zijn.

Nu heb ik altijd gedacht dat wanneer je gelooft, je ook bekeerd bent.

Hoe is dat voor anderen? Welke consequenties heeft dit in je handelen (v.b. aan het Avondmaal deelnemen)?

Als je gelooft, maar nog niet bekeerd bent, hoe weet je dan wanneer je wel bekeerd bent?

ik denk eerder dat je bekeerd kan zijn zonder te geloven.. niet verkeerd opvatten maar je kan inderdaad geloven en nog steeds zeer verkeerde dingen doen. maar ook andersom is heel goed mogelijk, mensen die van het geloof niets willen weten maar wel een voorbeeld voor de wereld kunnen zijn!!

groeten marcel

Daarmee ben je nog niet gelovig zonder bekeerd te zijn of andersom. Bekeerd zijn houdt niet alleen in dat je goede dingen doet. Het heeft te maken met waarom je het doet, voor wie je het doet, en van wie je het ook krijgt.

volgens mij houd bekeren in dat je je afkeerd van slechte dingen of zie ik dat verkeerd?

groeten marcel

Als christen zal je je als je je bekeerd, afkeren van het kwade. Maar je kan dit niet even omdraaien en zeggen: Dus als iemand goede dingen doet is hij/zij bekeerd. Bekering houdt namelijk in dat je je naar God keert en je daarom van het kwade wil afkeren, en door zijn Geest ook het goede kan doen.. Het gaat dus niet puur om het goede doen of niet, maar of je het tot eer van God doet. Hoe vat Jezus de wet ook alweer samen? Heb God lief met al je mogelijkheden EN uw naaste lief als uzelf. Je kan niet zeggen: Ach als iemand zijn naaste maar lief heeft is het ook wel goed, dan is het immers een halve waarheid, en dus een hele leugen. Je kan niet zeggen dat je God liefhebt en ondertussen je naasten haten, want dan ben je een leugenaar.... En wie zijn naaste liefheeft maar God niet, hij kan een hoop goede dingen doen, maar in hem is de waarheid niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 11 dec 2006 11:10

Hero: je zou misschien voorbeelden kunnen geven over wat er wel moet gebeuren (wat nu dus niet gebeurd).....

Ten tweede is een predikant (over het algemeen) een voorbeeld voor de gemeente. Het zijn (bij ons de gemeentes) Godvrezende mannen die veel beleeft hebben met de Heere en Zijn Woord. Dat wat ze zeggen is niet alleen theorie maar is ook bevinding. De predikant legt zijn eigen ervaringen in een preek, Hij kent de weg voor, na en met Christus. Dat is het niet alleen maar voorlezen maar ook voordoen....

Mannen als Calvijn, Luther, Brakel, Augustinus e.d. hebben onderling zeker verschillen....maar over de essentie waren ze het eens. En dat is dat het bloed van Christus alleen tot verlossing leidt, niks meer en niks minder! Ze hebben weergegeven hoe een mens dat bloed deelachtig kan worden, dat het allemaal Gods werk is....daar kunnen we een hoop van leren. Hun leer was niet foutloos, en daaruit blijkt maar weer dat wij ook nooit foutloos zullen zijn.....
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 11 dec 2006 11:58

Japio,

Ik merk dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Als jij iets post klinkt het meestal zo streng en recht in de leer. Maarre.... ben je ook zelf een kind van God?
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 dec 2006 14:31

medina schreef:Japio,

Ik merk dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Als jij iets post klinkt het meestal zo streng en recht in de leer. Maarre.... ben je ook zelf een kind van God?
Mensen die de leer van de Gereformeerde Gemeenten belijden zullen niet snel zeggen ‘ik ben een kind van God’.
Weet je waarom niet?
Omdat zij een strijd voeren tegen de driehoofdige vijand, de wereld, de duivel en hun eigen vlees. Het ergste in die strijd is dat je zo vaak onder licht en hulp nodig hebt in deze strijd.
De Psalmist zegt het zo:
Hoe vreeslijk groeit, o God,
Het saamgezworen rot,
Dergenen, die mij drukken!
Zij maken niet alleen
Den opstand algemeen,
Om mij mijn kroon 't ontrukken,
Maar velen doen van mij,
Hoe bitter ik ook lij',
Nog deze smaadtaal horen:
"God zal hem nu niet meer
Verlossen als weleer;
Hem is geen heil beschoren."

Als die Hulp, dat is Christus, zich aan je hart vertonen mag en je het zien mag dat Hij voor jou gestreden hebt kun je het bij tijden en ogenblikken belijden:
Maar, trouwe God, Gij zijt
Het schild, dat mij bevrijdt,
Mijn eer, mijn vast betrouwen;
Op U vest ik het oog;
Gij heft mijn hoofd omhoog,
En doet m' Uw gunst aanschouwen.
'k Riep God niet vruchtloos aan;
Hij wil mij niet versmaan.
In al mijn tegenheden;
Hij zag van Sion neer,
De woonplaats van Zijn eer,
En hoorde mijn gebeden.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2006 14:35

Jantjes schreef:
medina schreef:Japio,

Mensen die de leer van de Gereformeerde Gemeenten belijden zullen niet snel zeggen ‘ik ben een kind van God’.

Maar die mensen weten wel wat er bedoeld wordt met de term 'kind van God'. Aan hen zou je kunnen vragen "is het wel met je?". Het gaat over hetzelfde. Dus Jantjes, ik denk dat Japio, aan wie deze vraag wordt gesteld, best een antwoord daarop kan geven.

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 11 dec 2006 14:37

Het was bedoeld voor Japio Jantjes.. maar okee.

Alleen is die psalm bedoeld als onderbouwing van je stelling? Ik vind het tweede couplet nogal overtuigend positief zeg maar. Er wordt duidelijk gesproken over een God die (ver)hoort. Ik denk dat het van groot belang is dat te midden van al het gepraat en getheoretiseer óver het geloof en traditie etc. helder is (voor jezelf) dat je er bij hoort. Misschien is de formulering 'kind van God' niet voor iedereen even vertrouwd, maar dat geeft niet. Omschrijf het zo je wilt. Maar maak niet de fout er vooral heel goed óver te kunnen praten zonder dat je eigenlijk weet wat het is.

Sommige verhalen klinken in mijn oren heel erg als verhalen van blinden die aan elkaar aan het uitleggen zijn wat de kleur rood is namelijk.
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 dec 2006 15:57

medina schreef:Het was bedoeld voor Japio Jantjes.. maar okee.

Alleen is die psalm bedoeld als onderbouwing van je stelling? Ik vind het tweede couplet nogal overtuigend positief zeg maar. Er wordt duidelijk gesproken over een God die (ver)hoort. Ik denk dat het van groot belang is dat te midden van al het gepraat en getheoretiseer óver het geloof en traditie etc. helder is (voor jezelf) dat je er bij hoort. Misschien is de formulering 'kind van God' niet voor iedereen even vertrouwd, maar dat geeft niet. Omschrijf het zo je wilt. Maar maak niet de fout er vooral heel goed óver te kunnen praten zonder dat je eigenlijk weet wat het is.

Sommige verhalen klinken in mijn oren heel erg als verhalen van blinden die aan elkaar aan het uitleggen zijn wat de kleur rood is namelijk.
Ja, inderdaad je vroeg het aan Japio en ik gaf een algemeen antwoord hoe Ger.Gem-ers dat belijden.

Ik heb van Japio zijn antwoorden, hier in de topic en elders, zitten genieten zonder dat hij het zelf wist want Jantjes ken Japio niet en Jopio ken Jantjes niet, maar de leer waarvan hij getuigd kan ik mij in vinden.
Denk jij nu werkelijk dat wat Japio zegt alleen maar theorie is?
Nou ja, oké dat is waar, maar is theorie niet éérst noodzakelijk voor een bevindelijk geloof in Hem. De Gereformeerde Gemeenten leert namelijk een vierderlei geloof waarvan de eerste een Historieël geloof is en dat klinkt voor jou misschien wat theoretisch maar is wel noodzakelijk maar niet genoeg want Jac 2:19. Je zou het dus, zoals dit topic zegt ‘geloven en nog niet bekeerd zijn’ kunnen noemen.
En… als ik Japio zo hoor praten / schrijven is er bij hem veel meer dan alleen een theorie of historisch geloof maar daar hoef ik gelukkig niet over te oordelen, blind? nee dat zie jij toch verkeerd Medina.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2006 16:48

Wel ernstig dat men dat in die kerk zo ziet. Volgens mij gaat het in de gemeenten in het NT er toch heel anders aan toe.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 11 dec 2006 17:05

Zo.................
Ook een goede middag :wink:
De vraag: "ben je een kind van God"....is een vraag die zeer lastig te beantwoorden is. Waarom zul je denken.....
Het is namelijk zo dat er maar Een is die weet wie de kinderen van God zijn, en dat is God zelf. Er zijn momenten waarop God Zijn kind vast laat weten dat hij/zij een kind van Hem is. Maar de drie-koppige vijand (zoals door Jantjes al aangegeven) is er altijd op uit om een kind van God aan het wankelen te brengen. De zonde verstoord de relatie en dan is God ineens weer zo ver weg.....dan zal je er niet eens over nadenken om je Zijn kind te noemen. Dan is alle zekerheid weer weg.....

Een mens kan zelf niet tot geloofszekerheid komen.....dat moet God geven. Dit is een strijd, want dit gaat langs velerlei zelfverloochening...Voordat je er achter bent dat je zelf niks kan bijdragen en het alleen maar genade is waardoor we in Christus geborgen kunnen worden moet een mens zichzelf helemaal verliezen, en aan de voeten van Christus terecht komen. Dit is een proces wat ook wel opwassen in de genade heet. Dit heeft tijd en bovenal geloofsoefeningen nodig (bijbel lezen, kerkdiensten enz.)

Ik kan niet zeggen dat ik geen kind van God ben (daarvoor is er al teveel gebeurd). Maar om te zeggen dat ik er wel één ben, zou ik het eerst uit Zijn mond moeten horen ("ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord). Een prachtige uitspraak hierin is "je wordt niet in één dag burgemeester" en "een kind wordt niet geboren met schoenmaat 39". Ik mag onder het Woord komen, verlangen naar God....graan rapen op Zijn akker.... soms ook verkwikt worden door Zijn Woord.....Maar om dan gelijk te zeggen dat ik Zijn kind ben, dat durf ik niet, dat zou ook ongepast zijn. Hij weet het, en ik wil het dan ook graag bij Hem laten. Voor mij geldt dan: "ziet uw verkiezing vast te maken". Daar moeten we naar staan, om van Hem te horen dat we Zijn kind zijn. Reken jezelf nooit tot Zijn kinderen als je het niet zelf van Hem gehoord hebt. Dan ga je in Zijn schoenen staan, dan maken we onze eigen beslissing, zoals we dat in het paradijs al gedaan hebben.

Dit wil niet zeggen dat iemand die niet van God zelf gehoord heeft dat het Zijn kind is, niet een kind van Hem kan zijn.....want zelfs doodgeboren kindjes kunnen zalig worden....

Ik mag in dat proces zitten, mezelf verliezen en het meer en meer in Hem te vinden. Dit moet meer en meer naar de dood in mezelf en het leven in Hem, want verdienen doen we het niet, en dan zal de Heere ook openbaren dat Hij je als kind heeft aangenomen. En dan zal je zeggen: waarom heb ik genade in Uw ogen gevonden? Dan heeft Hij het alleen gedaan.....de postings lijken zwaar (zijn ze misschien ook wel) maar zijn vanuit theorie en bevinding geschreven. Ik wil jullie er absoluut niet mee pesten, want ze zijn goed bedoeld (echt waar). Ik ben er alleen vast van overtuigd (door Zijn Woord) dat een mens alleen door het bloed van Christus zalig kan worden, m.a.w. alleen door genade. En we proberen nog zo vaak zelf wat bij te dragen, ik ook. Tuurlijk zou ik graag willen zeggen dat ik Zijn kind ben. Maar het kan niet, want ik kan niks bijdragen. En daar moeten we achter komen. En als dat op deze manier via refoweb zou kunnen (als de Heere het wil zegenen) dat zou dat enorm groot zijn. Als we er hier met elkaar achter mogen komen dat we het zelf niet kunnen.....

Een lange, hier en daar wat rommelige post maar ik hoop dat het een en ander wat duidelijker is geworden....
Daarnaast zou ik jullie graag nog willen meegeven wat er zou gebeuren als God je nu (zonder geloofsopwas) zou laten weten dat je Zijn kind bent en je naar de Hemel zal gaan als je komt te overlijden.....ik zou als ik eerlijk ben alleen nog maar aan mezelf gaan denken en niet meer aan God....zondag voetballen is toch veel leuker dan de kerk, de kroeg in en zuipen is toch leuk....het maakt niet uit als die oude mens boven ligt, wat ik ga toch naar de Hemel. De Heere beware ons hiervoor om ons te laten blijven zoeken, te blijven bidden, en naar Zijn geboden te willen leven.....
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2006 18:40

Opmerkelijk. Ik durf wel te zeggen dat ik een kind van God ben. Niet omdat ik zo'n goed persoon ben ofzo, integendeel. Maar ik weet dat ik daarom Christus nodig heb en dankzij Hem ben ik Gods kind. De vraag of je een kind van God bent kan je beantwoorden. Gods Geest woont immers in je en daardoor weet je het.... Wat zegt Romeinen 8 ook alweer: De Geest zelf verzekert onze Geest dat wij Gods kinderen zijn.

14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. 15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn.

Alleen jammer dat er dan mensen zijn denken zelf wel te weten wanneer je Gods kind bent of niet. Je vertelt ze wat er is gebeurd, en ze weten precies of je Gods kind bent of niet.... Dit en dat niet meegemaakt? Dan is het een schijnbekering. Hoe lang heb je in het zwart gelopen en om je zonden gerouwd? Zo en zo lang? Dan ben je kind van God. Men heeft Romeinen 8 veranderd in: De kerkgeest overtuigt onze geest dat we geen kinderen van God zijn. Of in sommige kerken andersom, dat je het wel bent.

En tja, de duivel zal ons ook proberen van ons geloof af te helpen... Hij zal je blijven aanklagen. Veel mensen trappen in die list. Ze gaan zichzelf niet goed genoeg voelen en vergeten dat geloven inhoudt dat je beseft dat je dat niet bent en je heil bij Christus zoekt... en gaan denken dat je goed moet leven om bij Hem te mogen komen.... Terwijl je juist bij em moet komen omdat je dat zelf NIET kan.

Japio, het is niet ongepast als je je als Gods kind ziet, als je dat wel bent. Geloof je in Hem, dat je totaal afhankelijk bent van zijn genade, dat je alleen door Christus bij Hem mag komen, maar dan ook zoals je bent, met al je rotzooi, zonden, gebreken, vuilheid? Dan ben je volgens de Bijbel zijn kind. Ik hoop dat de Geest je daar ook van overrtuigt! Bidt en vraag Hem er veel om... en luister vooral ook goed naar wat Hij via de bijbel, via mensen etc tegen je zegt.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 dec 2006 21:27

Beste Marnix.
Ik noem het ‘gearriveerd christendom’ zoals jij het beschrijft.
Paulus beschrijft in het schrift gedeeld wat jij aanhaalt uit Romeinen 8 de bevinding van een kind van God. Hij liep daar echt niet te toeteren op de straat zoals van ‘kijk ik hier Paulus een kind van God enz. nee, Paulus beschrijft het bevindelijke ziele leven en daar wordt je juist klein onder. Hij zegt toch ook in vers16 ‘Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn’. Gods Geest met onze geest getuigd, dat is het stillen bevindelijk zielen leven. In ver 25 nogmaals: ‘Maar indien wij hopen, hetgeen wij niet zien, zo verwachten wij het met lijdzaamheid’. Sterker nog, het is ook helemaal niet belangrijk of wij kunnen zeggen een kind van God te zijn, het gaat niet om ons maar om Gods eer. Wij op de achtergrond Hij op de voorgrond, ja dat is een radicale omkeer (bekering) van de mens zoals hij nu is. Dat kan de grootste in de genade maar nauwelijks begrijpen omdat ons verstand hierin te kort schiet. Christus heeft op aarde laten zien wat het inhield om God groot te maken, maar dat is wel ‘Hij moet wassen en ik minder worden’ en dat is tegen de mens van naturen. Die natuur, dat vlees blijft ook een kind van God aankleven en heeft hij mee te strijden veel erger als een natuurlijk mens wat die verstaat niet de dingen die des Geest Gods zijn, ja het is hem zelfs een dwaasheid. God zal wel verheerlijkt worden door mensen heen want daarvoor zijn wij geschapen en was ons grote doel.

Het gearriveerde christendom ben ik huiverig voor, want er komt dan een bepaalde schijn zekerheid waarmee alles door kan gaan omdat je je zelf wijs maakt een kind van God te zijn en alles maar vergeven zal worden en dat is nu juist zo verkeerd.

Het is niet mijn bedoeling om je persoonlijk te beledigen, het zou zo verstaan kunnen worden maar dan heb je het verkeerd.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 dec 2006 21:33

Jantjes, zou je ook kunnen uitleggen waarom je de manier waarop Marnix het uitlegt gearriveerd christendom vindt? Ik kan dat niet helemaal uit je post opmaken.
pobody's nerfect

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2006 21:34

Ach, Paulus was ook een typische gearriveerde christen. :wink:

Terug naar “Archief”