Ik zie (ik lijk wel een profeet

).. het voor mij een groep oudere mannen die Jerusalem nog gekend hebben, hun stad. Ze houden vast aan hun religie, aan hun geloof, aan hun God. Dat was niet zo vreemd, elk volk deed dat min of meer. Maar de Joden geloofden niet dat elk volk zijn God had en dat nu de God van Babylon sterker was geweest als JHWH.
De Babyloniërs die dachten met de val van Jerusalem (Sion) ook JHWH ten val hadden gebracht lopen de oude mannen te plagen 'zing eens een lied over die God van jullie, die onze God verslagen heeft', zing eens een lied over Jerusalem (of een lied van Jerusalem). Weet je hoe pijnlijk dat geweest is. Door de slopers van je stad én je tempel worden gevraagd om een verzoekplaatje om wat te zingen over je ergste pijn; en dan ook nog een vals en sarcastisch gevraagd.
Hoe kunnen wij nou zingen over onze stad, onze tempel, ons Jerusalem in een vreemd land. Wij kunnen geen vrolijk zijn als wij het zelf gesloopt hebben? De oude mannen denken terug, hoe Jerusalem in vlammen opging, hoe de tempel verwoest werd, hun vrouwen verkacht en hun kinderen gedood. Nu staan die optimisten daar, hun te pesten alsof er voor hun geen ondergang zal zijn. Maar ze zijn eerlijk, betrekken hun ervaringen op die van Babel en roepen uit vol woede/verdriet over de belediging van hun God 'kijk maar uit wat je over jezelf afroept, je zult straks gezegend zijn als je kinderen verpletterd zullen worden want wat anders komen zal zal nog verschrikkelijker zijn'.
Ik zie daar dus mensen gekwetst in alles. Geen land, geen staat, geen tempel, geen stad, en volgens de Babyloniërs een ondergeschikt godje aan de machtige Marduk (of wie dan ook). Maar hoe dat uit te beelden.. ik weet eigenlijk niet eens hoe je kunstenaar bent.. enkel digitaal? of ook met de kwast en het penseel of ook de meer ruimtelijke werken? Ik zou een aantal dingen proberen uit te beelden:
1. Het verdriet
2. Het 'vreemdelingschap'
3. De frustratie
4. De pesterijen van de Babyloniërs
5. Jerusalem
6. De ondergeschiktheid van JHWH aan Marduk
7. Het schuldgevoel.
Ik zit prompt met allemaal covers van doommetalbands in mijn hoofd.. *grinnikt*
http://www.nnm.ru/imagez/gallery/muzic/ ... 5_full.jpg (maar dan zonder kruizen). Ik zou als ik jou was wat onderzoek doen naar de Babylonische symboliek..