Boekenlezer, bedankt voor je uitgebreide reactie, ik ga er maar even wat op in, te beginnen bij de visies op oude testament en nieuwe testament. Ik denk dat ik zelf een beetje in het midden zit, misschien dat ik daardoor ook aan beide kanten goed aansluiting vind

Het oude testament is geen tegenovergestelde van het nieuwe testament, maar toch zijn er een hoop dingen nu wel totaal anders. Jezus Christus verandert zoveel. De Joden krijgen wetten van God, maar het lukt ze niet om zich er aan te houden. De geschiedenis van het volk Israel is er voor een groot deel een van aanrommelen, om het maar zo te noemen. Telkens weer vergeten ze God, houden ze zich niet aan zijn wetten, keren ze Hem de rug toe... en elke keer is God weer genadig. En God ziet dat de mens niet is om bij Hem te komen, hoewel Hij dat mogelijk maakte door in het Oude Testament al heel dicht bij de mens te komen. God stuurt Jezus als het ultieme van dichtbij komen, God op aarde. Als de mens niet bij God kan komen komt God naar de mensen toe. Niet alleen maar om de fouten van mensen op zich te nemen en te dragen, maar met een doel, namelijk om nog dichterbij te kunnen komen: In ons. De tempel in Jeruzalem was blijkbaar niet dichtbij genoeg, de stap was voor mensen vaak nog te groot, en daarom wil Hij onszelf de tempel maken, zodat we geen stappen meer hoeven te zetten om bij Hem te komen, omdat Hij in ons is. (Ik zal mijn wetten in hun binnenste schrijven). Wat dat betreft heeft de wet en het oude testament niet afgedaan maar is er wel een hoop veranderd. Ik denk dat deze uitleg ergens in het midden van de gereformeerde en evangelische visie zoals jij die beschrijft, ligt. Gods wet heeft niet afgedaan maar een andere dimensie gekregen. Niet meer het moeten houden om recht tegenover God te staan, maar het mogen houden omdat we in Christus, de vervulling van de wet, recht tegenover God kunnen staan. De wet krijgt een andere dimensie en het verbond wordt breder en door die lijn van het oude en nieuwe testament loopt dat verbond als een rode draad. De tempel van God die onder de mensen was is nu zelfs IN de mensen, de Geest woont in mensen en veranderd ze naar Gods beeld... dankzij Christus. Wat dat betreft is er wel degelijk een hoop veranderd. Maar God is dezelfde gebleven, de God van Abraham, Isaak en Jakob, de God van Israel... en de God van jou en mij. Maar tegelijkertijd niet meer de God die een keer per jaar door slechts één iemand bezocht kon worden in het jaar, de God die van Uza die stierf omdat hij alleen maar de ark tegenhield toen die viel. Het is zo prachtig om te zien dat als Jezus steft, het voorhangsel van de tempel doormidden scheurt. Dat is zo veelzeggend. Niet meer dat grote dikke gordijn dat tussen God en ons inzat, niet meer die dodelijke heiligheid die mensen verteert.... Maar God als onze Vader, waar we met vrijmoedigheid naartoe mogen gaan, niet een keer per jaar maar iedere dag opnieuw.
Gereformeerde/reformatorische kerken, die moeite hebben met de doop als het bad van de wedergeboorte... wat bedoel je daarmee? Het staat toch gewoon in de Catechismus, en dan heb je er toch geen moeite mee, als je die erkent? Of bedoel je meer de kerkleden in hun geloofspraktijk?
Ik doelde inderdaad op de praxis. Ik zie bij veel mensen dat de doop hen geen zekerheid geeft. Ja, mooi die doop, maar je moet wedergeboren worden, anders is het allemaal ijdel. Dat God bij de doop door zoveel beloften voor geeft vergeet men vaak. Mensen die in onzekerheid afwachten tot God gaat werken en ze bekeerd, terwijl God bij de doop al begon met werken en zoveel beloofde. Of mensen die geloven maar het niet genoeg vinden, of die belijdenis doen maar niet aan het avondmaal gaan zoals de meeste mensen in hun kerk. Er zijn genoeg voorbeelden ook op dit forum te vinden. Wat is de doop dan waard? Je had net zo goed niet gedoopt kunnen zijn, in beide gevallen moet je wedergeboren worden en anders kom je er toch niet. Nou klopt dat op zich wel, maar de doop heeft een zoveel diepere dimensie die dan over het hoofd wordt gezien. God zegt: Je hoort bij mij, je bent van mij, ik wil je alles geven wat je nodig hebt om daar naar te kunnen leven. En ik zie veel christenen zeggen: Ik doe belijdenis en ga niet aan het avondmaal, want ik sta wel achter de leer van de kerk maar er moet meer gebeuren voor ik God mijn Vader kan noemen. En zo wordt vaak ook met de doop omgegaan. Je doet belijdenis omdat je lid bent van de kerk, that's it. En je bent gedoopt omdat je ouders lid zijn van die kerk. Dat gaat in bevindelijke kringen soms zo ver dat mensen soms niet eens meer zekerheid hebben als ze bij het graf van een zeer jong gestorven kind staan dat gedoopt is.
De doop in de plaats van de besnijdenis. Ik heb even gekeken, en het staat in Zondag 27, vraag en antwoord 74 van de Catechismus, met een tekstverwijzing naar Kolossenzen 2:11&12. Daar staat:
11 In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;
12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
Hmhm, die tekstverwijzing bedoelde ik. Ik lees daar juist het volgende in: In Jezus ben je niet besneden door een besnijdenis met handen. (Oude verbond, besnijdenis naar het vlees als teken van het verbond)
In Jezus zijn we "geestelijk besneden", waarbij de zonde en onreinheidis weggesneden, omdat we met Hem zijn begraven in de doop en daarin ook opgewekt (afsterven en opstaan van de nieuwe mens, wedergeboorte) door het geloof.
Dit zegt wat over besnijdenis en doop, maar kan door een evangelisch christen ook makkelijk worden uitgelegd. Vroeger werd je besneden naar het vlees, nu is er de geloofsdoop voor gekomen als soort geestelijke besnijdenis. De tekst is wat dat betreft wel redelijk suggestief uitgelegd als hij als onderbouwing voor kinderdoop in plaats van besnijdenis is gekomen. Ik geloof wel in de juistheid van de kinderdoop maar niet op basis van deze tekst

Ik kan er even weinig andere vertalingen op naslaan want Biblija.net ligt plat, maar in de Leidse vertaling staan bijvoorbeeld dit:
11 Omdat gij tot hem behoort, zijt gij ook besneden met een besnijdenis die niet met handen geschiedt, doordat gij u ontdaan hebt van het vleselijk lichaam--dit is de Christelijke besnijdenis.
En dan is het wel interessant om te kijken waar deze tekst in uitmondt, wat toch heel duidelijk maakt dat er een hoop veranderd is tov het oude testament, want sommige dingen staan echt haaks tegenover het OT.
Even beginnen bij vers 13 en 14:
En Hij heeft u, toen u dood was in de misdaden en de voorhuid van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw misdaden te vergeven en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn inzettingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen.Dit gaat over het oude verbond (die de verwijzing naar de voorhuid van uw vlees) en de levendmaking door Christus... dus naar het nieuwe testament, het nieuwe verbond. En dan volgt er een conclusie:
Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van geen feestdag, een nieuwe maan, of sabbatten.
(dingen die in het oude testament heel centraal stonden, de wetten en regels van toen)
17 Deze zaken zijn een schaduw van de toekomstige dingen, maar de belichaming ervan is Christus.
18 Laat niemand die behagen schept in nederigheid en verering van engelen, u de prijs van het eeuwige leven ontzeggen, omdat hij intreedt in wat hij niet gezien heeft en zonder reden aanmatigend is door zijn vleselijke denken.
19 Hij houdt zich niet aan het hoofd, waaruit het hele lichaam, dat van banden en pezen voorzien is en daardoor samengevoegd, opgroeit door de groei die van God komt.
20 Als u dan met Christus de grondbeginselen van de wereld bent afgestorven, waarom laat u zich dan, alsof u nog in de wereld leeft, bepalingen opleggen
als: Pak niet, proef niet en raak niet aan?
Dit zijn allemaal dingen die door het gebruik vergaan; uze zijn ingevoerd volgens de geboden en leringen van de mensen.
23 Deze dingen hebben wel een schijnreden van wijsheid door eigewillige godsdienst en nederigheid en verachting van het lichaam, maar ze zijn zonder enige waarde en dienen tot verzadiging van het vlees.Ook hierin denk ik dat we als gereformeerden wel een hoop kunnen leren van evangelischen. Want hoevaak leggen wij ons en elkaar niet allemaal wetten op wat betreft de rustdag, feestdagen, wat je wel en niet mag aanraken, wat je wel in huis mag hebben en niet, waar je wel heen mag en niet, wat je moet dragen. De uitwerking van Paulus hier is dus niet echt een oud testamentische uitwerking en ik vraag me af of wat dat punt de evangelishe christenen het niet scherper zien dan veel gereformeerden. Natuurlijk is er ook een keerzijde, Paulus woorden zijn geen vrijbrief dat alles maar mag. Maar in reformatorische kringen is men op dat punt veel te wettisch.
De gereformeerde kijk is voor velen blijkbaar te hoog gegrepen. Ze zijn er te dom voor, en laten zich onder druk van propaganda dan maar overdopen.
Hehe, ik sommige kerken is dat inderdaad propaganda

Maar goed, jij hebt makkelijk praten... maar als je nou tot de ontdekking kwam dat de kinderdoop niet bijbels is en de volwassendoop wel, zou je dan niet hetzelfde doen? Die mensen komen tot andere inzichten en zien de volwassendoop als opdracht van God.
Ik geloof niet dat de evangelische geloofsbeleving met al haar consequenties zo maar even in te planten valt in het gereformeerde leven. Zoals ik al opmerkte: de hele kijk op de Bijbel heeft consequenties voor de kijk op het geloof. Laatst las mijn vader eens iets over de opwekkingsliederen, en meldde daarvan: die liederen hebben duidelijk de overwinningstheologie als grondslag. Dat zijn echt geen neutrale dingen. Ik was al niet erg onder de indruk van de bijbelgetrouwheid van die liederen (zie hier).
Nee, dan breek ik liever een lans voor de oude gereformeerde vroomheid. Volgens mij is die veel bijbelgetrouwer, ook al sluit die duidelijk minder goed aan op onze oppervlakkige tijdgeest.
Ik geloof dat dat wel kan, omdat beide kanten sterke punten hebben en zwakke punten, en men daarin van elkaar kan leren. Ik zie een mix tussen evangelisch en gereformeerd nog steeds als ideaal. Want je kan op het gebied van bijbelgetrouwheid wel de oude gereformeerde vroomheid promoten, maar dan focus je je maar op 1 aspect, de leer. Als ik dan verhalen hier op het forum lees over roddelen, het geloof van mensen veroordelen (je hebt een broek aan dus ga je naar de hel), wetticisme (je mag niet buiten spelen op zondag) en veel liefdeloosheid om maar wat voorbeelden te noemen vraag ik me af wat die bijbelgetrouwheid waard is. Ik mis zovaak gastvrijheid, warmte, enthousiasme en blijdschap in veel traditionele kerken. Het zit theoretisch goed in elkaar en het komt er in de praktijk zo weinig uit. Niet koud of warm, maar lauw. En ik zeg niet dat we allemaal maar totaal evangelisch moeten worden daarom. Ik zou wel willen dat de gereformeerde leer wat meer op evangelische wijze in praktijk gebracht werd. Want enthousiaster, spontaner, levendiger en levender. We moeten niet alles maar overboord gooien, absoluut niet. We moeten juist van onze evangelische broers en zussen leren op de punten waarin we zelf zo tekort schieten, en vice versa.
Overigens vraag ik me af wat er mis is met de overwinningstheologie, even een zijspoortje, want ik zie een hoop overwinningstheologie in het NT.
Laten we liever besef krijgen van wie wij zijn als zwarte en nietige zondaren voor die ontzagwekkende JHWH. De God die geen mens kan zien en leven (Exodus 33:20)! Laten we dan liever als arme zondaren tot Christus uitgedreven worden, buiten Wie God niets anders is dan een verterend vuur (Hebreeën 12:29)!
En laten we dan ook zien wie we zijn in Christus, kinderen van God die met vrijmoedigheid bij God mogen komen, door Jezus Christus die de afstand tussen God en mensen overbrugde. We zijn niet alleen arme zondaren, we zijn ook rijke kinderen van Hem.
We moeten zeker ons licht laten schijnen voor de mensen. Maar ik geloof absoluut niet dat de hele wereld om ons heen dan massaal tot bekering komt.
Ik heb door Gods genade best wel eens voor niet-gelovige mensen mogen getuigen van mijn geloof. Ik zeg met opzet: door Gods genade. Want het is genade om dat te mogen doen. Ik ben van mijzelf echt niet zo'n geweldig geestelijk mens, die door zijn daden wel even de wereld om zich heen bekeert o.i.d. Ik heb wel eens gedacht: 'zou ik niet veel meer moeten getuigen? Ben ik niet te laks?' Tot je op een dag op mag merken dat God je toch gaat inschakelen. Terwijl ik mijzelf als te inactief op dat punt beleefde. Toch wil God nog gebruik maken van ongeschikte dienaren, om zijn licht te laten schijnen. Soms op een wijze die mij nog wel eens verwondert.
Herkenbaar. Je leert er wel door om afhankelijk te zijn van God. Dat je uit jezelf niet zomaar vanalles goed doet, maar God dat echt moet geven, dat we Hem telkens mogen vragen: Heer, wilt u me inzetten in dienst van uw Koninkrijk. Dat moet je van Hem krijgen, telkens weer, het is geen kwestie van "dat doen we wel even"