Fly29 schreef:Sorry Marnix,
Mijn mening blijft zoals die is en ik zal je uitleggen waarom. Ik heb eens geluisterd naar de beredenering die de oudelingen aan me uitlegde. Zij zeiden dat ze op grond van de tien geboden tot slotsom kwamen dat de TV een te grote invloed had in gezinnen. In die lijn kon ik het daarom heel goed begrijpen dat ze dat dus de TV uit het gezin moesten weren. Een redenering is ook die gelijkenis.. Wat je tot het kwade verleid dat moet je weren. Pas er dan liever voor op om te gaan oordelen. Want ik ben nog niet vergeten dat jij op zondag een biertje ging drinken in het cafe. Hoe praat je dat recht?
Als je dit goed kan herinneren weet je ook vast nog wel de aanleiding. Ik moest een half uur op de bus wachten en het regende behoorlijk en waaide en was koud. Een kroeg waar ik nog wel eens kom bevond zich op 1 minuut loopafstand. Ik kon dus kiezen om me nat te laten regenen en koukleumen of daar even heengaan. Lekker warm en droog... dus ben ik daar heen gegaan, heb ik een biertje gedronken en een goed gesprek gehad met de bardame. Was ik buiten gebleven, dan had ik dat goede gesprek niet gehad. En ik vind het ook nergens op slaan om er wel te gaan zitten maar dan niets te bestellen... alsof jij er wel schuld aan hebt als iemand een biertje voor je tapt maar niet als ze daar aan het werk is maar je zelf niet bestelt. Dus, ik vind dat niet zo'n probleem, een denkbeeld als "in zo'n situatie moet je buiten in de regen / kou blijven staan want in de kroeg werkt iemand" wettisch. Gelukkig hoef ik dit trouwens niet voor jou te verantwoorden maar ik hoop dat mijn uitleg toch duidelijk is

Nu vraag ik je wat jij dan onder respect voor andere dan verstaat?
Hoe bedoel je? Respect is niet blindelings opvolgen wat iemand zegt. Lees Romeinen 14 maar weer eens na, over het wel of niet eten van offervlees. Paulus trekt toch een iets andere lijn dan "uit respect moet je maar gewoon luisteren". Juist dan wordt het gevaar voor wetticisme groot, omdat je dingen doet omdat het nou eenmaal moet.
Ik ben het dan ook wel met je eens dat een kerkeraad je het niet mag opdringen maar dat betekend dan wel dat je niet in zo´n kerk verband past. Laten we eerlijk wezen, dan zoek je toch een ander kerkverband waar je je wel op je plaats voeld? Er is toch niemand die jouw verplicht om juist bij die kerkgemeenschap dan aan te sluiten? En ik vind het van jouw gevaarlijk om Jezus bij ons TV probleem te betrekken. TV was iets dat nog niet actueel was in ZIJN Tijd. Doch de Tien geboden waren wel actueel en die zijn het nog. Kun jij je dan schikken onder al die aanstootgevende beelden en die ook nog eens rechtpraten met de Tien geboden die we allebij respecteren? Ik kan het niet! En daar besloten wij dat we de TV niet in huis zouden halen. Want persoonlijk is het voor mij wel een vorm van verslaving en moet ik bekennen dat ik er onbewust afgestompt word door het vele wat ik zie. Nu zal ik me niet beklagen over het goede dat op TV vertoond wordt. Nee, zeker niet. In mijn ogen kijk ik op het gemiddelde en dat kan niet door de beugel bij mij.
Dus, je redenering houd dit in: Als je in een gemeente zit, je er in thuis voelt en er graag wil blijven, maar je veroordeelt wordt omdat je een televisie in huis hebt, moet je puur om die televisie maar een andere gemeente zoeken? Wat versta jij eigenlijk onder respect en tolerantie. Dit toch zeker niet? Respect en tolerantie is niet eenzijdig... maar moet wel van twee kanten komen...
Jezus ook bij deze zaak betrekken lijkt me niet gevaarlijk maar juist goed. Ik probeer Hem bij alles in mijn leven te betrekken. En wat die beelden betreft, je kan er voor kiezen om niet naar aanstootgevende dingen te kijken. Als het gemiddelde niet door de beugel kan moet je niet naar het gemiddelde kijken, dan moet je gewoon een goede selectie maken van wat je wel kijkt zodat het gemiddelde wel goed is