lichttherapie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

zussie
Mineur
Mineur

lichttherapie

Berichtdoor zussie » 14 nov 2006 15:04

Hallo allemaal,

Zo eens een vraagje over lichttherapie. Er zijn mensen die als het weer winter wordt last krijgen van moeheid, lusteloosheid, geen puf om tot daden over te gaan, sombere gevoelens, negatiev blik etc...
Dit kan door een half uurtje met een speciale lichttherapielamp goed te behandelen zijn en ik hoor en lees er goede resultaten over. De lamp heeft een zelfde soort werking als het zonlicht, waardoor een persoon die last heeft van de hier boven beschreven symphtonen, zich een stuk beter gaat voelen. Mijn vraag nu, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of verhalen over hebben gehoord. Waren deze positief etc..
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Andréa B.
Sergeant
Sergeant

Re: lichttherapie

Berichtdoor Andréa B. » 14 nov 2006 15:12

Me moeder moest dat vroeger ook altijd. Zal wel geholpen hebben, anders moest ze het vast niet elke winter weer doen. Zij was altijd vaak ziekheb het niet van een vreemde dus... ;), en dat werd door die lamp wel minder ofzo.

Verder weetk 'r niks van
I'm a flower.
Quickly fading.
Here Today.
Gone Tomorrow.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 14 nov 2006 15:40

ik denk dat het zeker werkt. Ik ben ook twee winters onder de zonnebank geweest, iedere week een kwartiertje, maar dat was echt heerlijk. Op de een of andere manier zat ik lekkerder in m'n vel, voelde ik me echt beter. Dus als het op een professionele manier gaat zal het zeker voor veel mensen echt wel kunnen helpen!

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 14 nov 2006 17:03

Ik heb er een keer een presentatie over gegeven (winterdepressie). Het ontstaan van die gevoelens komt door een tekort aan LUX, LUX is een stofje dat aangemaakt wordt door zonlicht/straling, 's winters maak je daar veel minder van aan dan in de zomer, vandaar ook de naam winterdepressie. Door lichttherapie kan het grotendeels verholpen worden.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 14 nov 2006 22:50

ik neem gewoon een zonnebankje, dat helpt bij mij ook!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 15 nov 2006 10:48

Het schijnt te helpen tegen winterdipjes en zo. Maar of het echt grote problemen oplost vraag ik me af. Een zwager van me moest het om te genezen van een operatie, en om zijn ernstige vermoeidheid te verminderen, maar daar hielp het dus niet voor.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 15 nov 2006 11:27

In zonlicht zitten stofjes die je in de winter te weinig binnenkrijgt (omdat er minder zonlicht is, en omdat je minder vaak buiten bent). Lichttherapie kan dat compenseren.
Als er sprake is van een lichte winterdepressie helpt een halfuurtje per dag langer buiten vaak ook wel. Dus bewust de tijd nemen om te gaan wandelen/fietsen/op een terrasje zitten in het daglicht.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 nov 2006 15:47

tweetietwee schreef:ik neem gewoon een zonnebankje, dat helpt bij mij ook!

helpt bij heeeeel veel mensen!!!!

ik ken iemand die gaat elke drie dagen ff een half uurtje!!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 15 nov 2006 18:36

paprikameisje2 schreef:
tweetietwee schreef:ik neem gewoon een zonnebankje, dat helpt bij mij ook!

helpt bij heeeeel veel mensen!!!!

ik ken iemand die gaat elke drie dagen ff een half uurtje!!

dat is best veel hoor. Ze adviseren niet meer dan eenmaal per week.

wat windekind zegt is waar, maar helaas werk ik binnen en fulltime, dus kan ik alleen in het weekend zonlicht krijgen..... om maar niet te spreken van nachtddienst, dan hoor ik helemaal bij familie mol.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2006 09:00

Gewoon in de winter op vakantie naar een warm land. En de staat zou dat moeten financieren :P Zonnebankje is inderdaad wel fijn. En je hebt natuurlijk ook nog de beroemde lichtwekkers :D Voor ze afgaan gaat er een lamp langzaam eerst heel zwak schijnen en dan steeds feller, waarmee een zonsopgang wordt gesimuleerd en je dus uiteraard zoals we allemaal braaf geloven veeeeeeel beter wakker wordt dan wanneer je in het donker ontwaakt :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 16 nov 2006 17:05

Marnix schreef:Gewoon in de winter op vakantie naar een warm land. En de staat zou dat moeten financieren :P

Hum ik vind dat jij wel een type voor de tweede kamer bent, kan je dat niet ff regelen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2006 18:12

neen, ik heb net een nieuwe baan :D Maar ik wil het wel een keer aan een lijsttrekker vragen ofzo :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 16 nov 2006 21:28

Marnix schreef:neen, ik heb net een nieuwe baan :D Maar ik wil het wel een keer aan een lijsttrekker vragen ofzo :)

doe dat, maar wacht tot na de verkiezingen en vraag het dan gelijk ff aan de nieuwe premier...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2006 08:25

haha ik denk dat ik hem dan weer wat minder vaak zie :P

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 17 nov 2006 17:10

Marnix schreef:haha ik denk dat ik hem dan weer wat minder vaak zie :P

Ik krijg het idee dat je je er onderuit aan het praten bent...hahah :wink:

Terug naar “Archief”