Afgesplitst van tarot e.d.: Verlost zijn uitstralen/voelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 nov 2006 13:08

Omega schreef:Het juiste Godsbeeld kan alleen gecreëerd worden indien je Zijn eigen woorden er naast legt. Wat zegt Hij van Zichzelf! Dat is de enige mogelijkheid om een beeld van God te creëren.

Onmogelijk. Jezus heeft namelijk zelf niets geschreven, m.a.w.: de woorden die bekend zijn van hem zijn opgetekend door anderen. Daarbij bestaat er nogal wat verschil tussen die uitspraken. De uitspraken van Jezus in het Thomas-evangelie geven namelijk een ander beeld dan de uitspraken in de bijbelboeken. Een godsbeeld is te allen tijde subjectief en dus nooit volledig juist.

Op zich sympathiek dat je het "verduisterd verstand" op jezelf betrekt (en wie ben ik om dat te ontkennen ;-) ), maar ik schreef daarbij over "ons". Dus ook over mijzelf.

Uiteraard, maar dat jij een verduisterd verstand hebt was mij allang bekend. ;-)

Concreet betekent dit tegelijkertijd dat je dus God ook niet de schuld geeft van het kwaad in deze wereld. Daarin ben ik het met je eens.

Ik heb geen antwoord op de aloude idee van de strijd tussen Goed en Kwaad. Ik geef niet zozeer iemand - en zeker niet Go(e)d direct de schuld. Echter, zodra ik uit zou gaan van het christelijke gedachtegoed, zou ik eerder geneigd zijn om te concluderen dat God het kwade heeft geschapen en dus gecreëerd.

Onze wegen scheiden zich echter zodra je denkt dat Hij Zich afzijdig houdt van het aards gewriemel. Dat zou namelijk betekenen dat onder andere bidden nutteloos is.

Bidden is een vorm van meditatie en dat is nooit per definitie nutteloos. Dat zegt echter niets over de eventuele aardse activiteit van Go(e)d.

Nu weet ik niet of je gelooft in een hemel of een hel, maar afhankelijk van je antwoord zou het zelfs kunnen betekenen dat het hele leven zinloos is.

Ik weet niet of ik geloof in hemel en hel, niet in het beeld dat door veel christenen gecreëerd wordt, en ook niet in het beeld van de islam. Wellicht staat verlichting gelijk aan het bereiken van een nieuwe dimensie, en is dat de hemel. Of ik echter kan geloven in eeuwige verlorenheid... Maar dat maakt het leven zeker niet tot zinloos. Sterker nog, het is uitermate zinnig om te streven naar verlichting.

Daar heb ik 45 jaar enorme moeite mee gehad. Daarom zie ik het ook als louter genade dat dit tot het verleden behoort. Het is overigens lastig te omschrijven wat dat concreet betekent. Vergelijk het maar met het grootste plezier dat je in je leven hebt beleefd en dan duizend keer.

Ik hoor ook met enige regelmaat het tegenovergestelde. Overtuigde christenen die door nadenken, meditatie en contact met Go(e)d juist gaan twijfelen aan o.a. de onfeilbaarheid van de Bijbel, de waarheid van het christelijke geloof, etc.

Je bedoelt dat je er liever zelf voor wilt gaan werken?

Als je doelt op de oude Rooms-Katholieke wijze: nee. Doel je echter op het werken als in mediteren, wijsheid/kennis (gnosis) vergaren, streven naar verlichting, dan ben ik geneigd 'ja' te zeggen.

En maar proberen en maar doen. En uiteindelijk tot de conclusie komen dat het allemaal zinloos is, omdat je die verlichting, kennis en levenswijsheid nooit zult krijgen. Nee, dan toch maar een (De) God Die dat alles gratis geeft.

Onzin. Er zijn vele - let op: vele - mensen die wijsheid en kennis verkrijgen en die verlicht worden. Wellicht niet allen in het aardse leven, maar zelfs in het aardse leven zijn wel mensen te noemen: de Boeddha, Dalai Lama, Tibettaanse monniken, etc. Dus je conclusie klopt niet.

Jij bent afgeknapt op mensen en kerkelijke instituten. Jammer, want daar is ook veel goeds te vinden.

Ho ho ho, je rukt mijn woorden uit het verband. Ik ben 'afgeknapt' (jouw woord) op bepaalde geloofszaken, dat is wat ik zei. En óók de kerkelijke instituten en de mensen hebben veel verpest.

Maar die God van de Bijbel is geen God van kerkmuren. Het is een God van onuitsprekelijke liefde. Erger je aan mensen, maar niet aan God.

Ik erger me niet aan mijn beeld van Go(e)d, wel aan de visie van veel gelovigen dat zij de absolute waarheid in pacht hebben zonder enig redelijk argument/bewijs.

Mensen, geleid door de Heilige Geest. Wat mij betreft is de Bijbel waar van kaft tot kaft.

Voor mij dus niet. Daarbij is het natuurlijk slechts een vooraanname dat dit alles geleid is door de Geest.

Maar ook al zou er maar een piepklein deel van juist zijn, dan weet jij nog niet welk stuk dat is. Misschien is dat wel het deel dat er alleen redding mogelijk is door het geloof in Jezus Christus.

Dus moet ik maar geloven, puur omdat er wellicht wel eens een kansje bestaat dat er toch een kern van waarheid in zit? Dat zou jij zelfs moeten afkeuren!

Een van Zijn voorspellingen is in ieder geval alvast uitgekomen. En dat is dat het christendom over de hele wereld verspreid zou worden.

De islam is ook wereldwijd verspreid. Het Boeddhisme ook intussen. De mystiek in het algemeen. Oude voor-christelijke religies, enz.

Over selectief gesproken. Je gebruikt alleen die Bijbelgedeelten die precies in jouw straatje passen.

Nee, ik geloof namelijk niet in de onfeilbaarheid van de bijbel, geenszins zelfs. Máár, jij - en vele gelovigen met jou - wel. En omdat veel gelovigen met allerhande argumenten komen aandragen, kom ik met argumenten die daar tegenin gaan, eveneens vanuit de Bijbel. (Voor mij overigens een bewijs van de feilbaarheid van de Bijbel.) Het gaat niet zozeer om wat er in mijn straatje past: in mijn straatje past namelijk heel veel. (Postmodern enzo, dan krijg je dat.)

De rest klopt volgens jou dus niet. Met andere woorden: je vormt je een idee en zoekt daarbij allerlei passages uit de Bijbel (en wellicht andere boeken) die dat ondersteunen.

Dat is niet waar. Ik zie de wijsheid van de Bijbel in, maar geloof dat het grootste deel van de Bijbel beeldspraak is. En daarbij maak ik geen onderscheid tussen de Bijbel en andere wijze boeken.

Daarmee maak je iedere discussie onmogelijk. Hooguit kunnen we standpunten uitwisselen. Dat is wel erg mager.

Dat ligt niet aan mij. Als er mensen zijn die (zelfs vanuit de Bijbel) bepaalde zaken aangeven die niet gunstig zijn voor jouw leer - ik houd het met opzet wat persoonlijk - doe jij dat per definitie af als niet waar, onzinnig, of 'naar eigen straatje-praterij'. Dát maakt discussiëren onmogelijk.

Klopt. Maar de Bijbel heeft voor hen de belofte dat heel Israël zal zalig worden. Dat gaat dus gebeuren.

Lullig voor alle andere ongelovigen - want dat zijn zij dus ook.

Zij zullen dus Christus erkennen. Zoals ik al ergens anders schreef worden er op dit moment veel joden bekeerd tot het christendom. Voor mij is dat een teken dat de wederkomst van Christus nabij is.

Ik houd niet van Apocalyptisch denken. Vlak na Jezus' dood dachten de mensen al dat de wederkomst nabij was.
En je zegt: "zij zullen Christus erkennen." Wat nu met al die joden die al dood zijn zonder Christus erkend te hebben?

Welnee. Zelfs de hemel is niet belangrijk. Ik zou genoegen nemen met een kotje op de hei als daar mijn Verlosser en Zaligmaker maar is.

Geloof me, als er niet de belofte was van een nieuwe wereld of een mooie, zondeloze hemel, zou het aantal gelovigen drastisch afnemen. En ik vraag me af of jij dan ook nog zo stellig zou zijn en of je dan deze bewering nog steeds zou handhaven.

Desondanks is het een prachtig vooruitzicht om voor eeuwig op een plek te zijn waar geen ellende meer is. Ik kan me er niet eens een voorstelling van maken.

Ik ook niet, en ik denk dat als mensen een vorm van verlichting doormaken, zij ook steeds dichter bij die plek geraken, totdat ze er zijn. (Maar ook ik kan me geen uiteindelijke voorstelling maken, helaas.)

Uiteindelijk is het alleen God die oordeelt. Desondanks staat in de Bijbel duidelijk waar we op moeten letten als mensen ons wat voorhouden. Dat voorkomt dat we als dwazen achter 'profeten' aanhollen die zichzelf of hun kerk in het middelpunt stellen.

Daarom wordt iedereen die momenteel zegt woorden van God door te geven verketterd (denk aan N. D. Walsch, bijvoorbeeld) terwijl iedereen de oude profeten en evangelisten - van Jesaja tot Elijah en van Paulus tot Mattheüs - voor lief (en waar) neemt?

Johannes is daarin zelfs nog wat ruimer. Joh. 1:4: "Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld. Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God; En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is [de] [geest] van den antichrist, welken [geest] gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld."

Johannes zegt dus zelfs dat je de bijbelschrijvers moet beproeven en dat je ook naar hen (en hemzelf) kritisch moet blijven kijken...

Dat wordt het tijd dat je zijn brieven eens door een andere bril bekijkt.

Ik denk dat het tijd is dat jij je eens in bepaalde zaken verdiept. Er zijn meer boeken die zeggen dat ze Gods eigen woord verkondigen, of uitspraken van Jezus bevatten. (Het Thomas-evangelie, bijvoorbeeld.) Daarbij is het verstandig om de Bijbel met een ruime en kritische blik te lezen. Dat wordt dus brillenruil?

Daar straalt de liefde voor zijn Meester vanaf.

De liefde voor 'Zijn schepping' is echter ver te zoeken.

Vergeet niet dat zijn boodschap ook bedoeld is om te waarschuwen voor misstanden in de christengemeenten. Maar daarnaast spreekt hij van de volle rijkdom en vreugde van het christelijk geloof.

Als ik eerlijk ben vind ik zijn schrijfsels niet echt getuigen van rijkdom. (En niet alleen om dat hij literair gezien niet echt boeiend schrijft i.m.o.)

Ja, hij jubelt het zelfs uit. Logisch, hij heeft Jezus Zelf mogen ontmoeten.

Aldus de overlevering en de aanname.

Ps. Mocht één en ander scherp overkomen, dan is dat niet zo bedoeld.

Insgelijks.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 07 nov 2006 13:41

Aragorn schreef:Opzich kan ik me dat natuurlijk voorstellen, dat een bepaalde geloofsrichting je na aan het hart ligt en je die dus ook al snel zult verdedigen. Maar er mag toch ook wel een besef zijn dat God groter is dan één denominatie en dat die band met God universeel is en als het goed is niet principieel verschillend is voor verschillende mensen.

Joh 3:16 Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegenlijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Er zal dan ook geen enkele ger. gez. predikant zijn (Ger. Gem. in Ned. even buiten beschouwing latende) die zal zeggen dat alleen gereformeerde bonders zalig zullen worden....Tuurlijk is God groter dan 1 denominatie, gelukkig wel!!

Maar wanneer mensen (ongegronde) kritiek gaan leveren (m.b.t. de kern) op de Ger Gez. dan is het logisch dat dit verdedigd wordt. Bijv. (heel zwart-wit) wanneer iemand zegt dat er bij de ger. gez. alleen "ellende" gepreekt wordt is dit fundamenteel onjuist en komt als vanzelf de vraag naar boven...."heb je wel goed geluisterd?".....Want ook de verlossing en de dankbaarheid komen naar voren....
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 nov 2006 13:57

japio schreef:Ik denk dat er maar 1 "echte" komt, dat is de Kerk met een hoofdletter K, daarin zullen alle ware gelovigen uit alle Christelijke kerkverbanden worden opgenomen....

En daar stem ik van harte mee in.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 07 nov 2006 17:00

Inderdaad. Het apostolicum getuigd daarvan.

Ik geloof in één algemene Christelijke Kerk!

Kerkverbanden (met bijbehorende ruzies) zijn menselijke instellingen.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 09 nov 2006 10:57

Kurtyo schreef:Onmogelijk. Jezus heeft namelijk zelf niets geschreven, m.a.w.: de woorden die bekend zijn van hem zijn opgetekend door anderen. Daarbij bestaat er nogal wat verschil tussen die uitspraken. De uitspraken van Jezus in het Thomas-evangelie geven namelijk een ander beeld dan de uitspraken in de bijbelboeken. Een godsbeeld is te allen tijde subjectief en dus nooit volledig juist.

Voor jou misschien onmogelijk, maar God heeft de bijbel toch echt geïnspireerd. Mensen die geïnspireerd zijn, kunnen geen fouten maken. Het is tenslotte het werk van de Heilige Geest. De Thomas evangelieën die jij aanhaalt, komen niet in overeenstemming met de bijbel. Ze hebben een andere leer dan die de bijbel ons leert. Ze zijn opgesteld door gnostici. Ik geloof dat de kerk (Nicea 3e of 4e eeuw) onder inspiratie van de Heilige Geest de bijbel heeft vastgelegd. Als je dat niet gelooft, dan heeft discussiëren eigenlijk weinig zin.

Ik heb geen antwoord op de aloude idee van de strijd tussen Goed en Kwaad. Ik geef niet zozeer iemand - en zeker niet Go(e)d direct de schuld. Echter, zodra ik uit zou gaan van het christelijke gedachtegoed, zou ik eerder geneigd zijn om te concluderen dat God het kwade heeft geschapen en dus gecreëerd.

Ik ben benieuwd hoe je tot die conclusie zou kunnen komen..?

Nee, ik geloof namelijk niet in de onfeilbaarheid van de bijbel, geenszins zelfs. Máár, jij - en vele gelovigen met jou - wel. En omdat veel gelovigen met allerhande argumenten komen aandragen, kom ik met argumenten die daar tegenin gaan, eveneens vanuit de Bijbel. (Voor mij overigens een bewijs van de feilbaarheid van de Bijbel.)

Ik ben erg benieuwd welke argumenten in de bijbel te vinden zijn voor de feilbaarheid van de bijbel......

Ik erger me niet aan mijn beeld van Go(e)d, wel aan de visie van veel gelovigen dat zij de absolute waarheid in pacht hebben zonder enig redelijk argument/bewijs.

Het gaat niet zozeer om wat er in mijn straatje past: in mijn straatje past namelijk heel veel. (Postmodern enzo, dan krijg je dat.)

Het is tegenwoordig wel erg not-done als je een exclusieve God claimt......je ziet het echt overal terug...je mag geloven wat je wilt, maar houd het wel voor jezelf en dring het vooral niet aan anderen op.. Op je eigen verstand vertrouwen en van elke God (Godsdienst) de leukste dingen afsnoepen.....dat is echt een rotsvast vertrouwen...dan vind je vast de waarheid :roll:
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 nov 2006 12:30

japio schreef:
Aragorn schreef:Opzich kan ik me dat natuurlijk voorstellen, dat een bepaalde geloofsrichting je na aan het hart ligt en je die dus ook al snel zult verdedigen. Maar er mag toch ook wel een besef zijn dat God groter is dan één denominatie en dat die band met God universeel is en als het goed is niet principieel verschillend is voor verschillende mensen.

Joh 3:16 Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegenlijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Er zal dan ook geen enkele ger. gez. predikant zijn (Ger. Gem. in Ned. even buiten beschouwing latende) die zal zeggen dat alleen gereformeerde bonders zalig zullen worden....Tuurlijk is God groter dan 1 denominatie, gelukkig wel!!

Mooi. :) Overigens heb ik ook nog geen GGiN'er horen beweren dat alleen leden van z'n eigen kerkverband zalig worden.

Maar wanneer mensen (ongegronde) kritiek gaan leveren (m.b.t. de kern) op de Ger Gez. dan is het logisch dat dit verdedigd wordt. Bijv. (heel zwart-wit) wanneer iemand zegt dat er bij de ger. gez. alleen "ellende" gepreekt wordt is dit fundamenteel onjuist en komt als vanzelf de vraag naar boven...."heb je wel goed geluisterd?".....Want ook de verlossing en de dankbaarheid komen naar voren....

Ik begrijp dat er verdedigd wordt, dat is ook vrij logisch. Het trof mij echter dat dat op een gegeven moment vrij fel en massaal gebeurde, waardoor het leek alsof men niet wilde kijken naar de eventuele kern van waarheid die in de kritiek zat. Want alhoewel de dankbaarheid vast wel gepreekt wordt, het is nu eenmaal wel waar dat die over het algemeen een minder grote plaats krijgt toebedeeld dan de ellende.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 09 nov 2006 12:56

reform schreef:Voor jou misschien onmogelijk, maar God heeft de bijbel toch echt geïnspireerd.

Objectief bewijs is er niet. Eveneens vraag ik me af of er direct subjectief bewijs is: spreekt de Bijbel er zelf over? (En dan nog is het twijfelachtig, dat geeft de Bijbel zelf aan.)

Mensen die geïnspireerd zijn, kunnen geen fouten maken.

Dit is wel de grootst mogelijke nonsens die ik óóit heb gehoord. Ik ken zoveel geïnspireerde mensen en werken, maar dat alles is toch echt niet foutloos.

Het is tenslotte het werk van de Heilige Geest.

Dat waag ik te betwijfelen.

De Thomas evangelieën die jij aanhaalt, komen niet in overeenstemming met de bijbel. Ze hebben een andere leer dan die de bijbel ons leert. Ze zijn opgesteld door gnostici.

Dus als een boek iets anders leert kan het niet geïnspireerd zijn of niet nuttig? Daarbij snap ik de hetse tegen de gnostici sowieso niet goed.

Ik geloof dat de kerk (Nicea 3e of 4e eeuw) onder inspiratie van de Heilige Geest de bijbel heeft vastgelegd.

Ik niet.

Als je dat niet gelooft, dan heeft discussiëren eigenlijk weinig zin.

Dat valt wel mee. Er is nog altijd een discussie mogelijk. Hoe kom je er bijvoorbeeld bij dat de canon-samenstellers geïnspireerd (en volgens jou dus ook foutloos :?) waren?

Ik ben benieuwd hoe je tot die conclusie zou kunnen komen..?

Ik heb ooit een theorie over het Kwaad geschreven. Maar dat is een heel andere discussie - die ik ooit al geprobeerd heb te voeren alhier en waar ik heel veel commentaar op kreeg.

Ik ben erg benieuwd welke argumenten in de bijbel te vinden zijn voor de feilbaarheid van de bijbel......

Je hebt moeite met het niet negeren van Collaterals - en ook mijn - belangrijkste argument, nietwaar? De Bijbel geeft zelf aan dat je op mensenwerk niet moet vertrouwen: zowel de schrijvers van de bijbelboeken als de samenstellers van de canon waren mensen. De wijsheid van de Bijbel trek ik niet in twijfel, de literaire hoogstandjes ook niet, de onfeilbaarheid echter ten zeerste: het is een boek, zoals er zoveel wijze, inspirerende en geïnspireerde boeken zijn.

Het is tegenwoordig wel erg not-done als je een exclusieve God claimt......je ziet het echt overal terug...je mag geloven wat je wilt, maar houd het wel voor jezelf en dring het vooral niet aan anderen op..

Opdringen is nooit goed. Er over praten met anderen zal ik je echt niet verbieden - dat doe ik immers zelf ook. Echter, het claimen van de enige en absolute waarheid is niet alleen arrogant maar ook dom: je KUNT immers NIET WETEN of het zo is. Waarom zouden al die miljarden mensen die andere - eveneens wijze - religies aanhangen verloren gaan?

Op je eigen verstand vertrouwen en van elke God (Godsdienst) de leukste dingen afsnoepen.....

Dat verstand is er ten eerste niet voor niets. Ten tweede ben ik de eerste om toe te geven dat alleen het verstand niet genoeg is. Maar de wijsheid is NIET exclusief in het christendom te vinden.

dat is echt een rotsvast vertrouwen...dan vind je vast de waarheid :roll:

En dat sarcasme en die arrogantie bevallen me dus niet. Een minder aardige reactie van mij zou kunnen zijn: nee, jij hebt een lekker geloof, jij hebt de waarheid in pacht. :roll: Maar dat zou flauw zijn.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 09 nov 2006 13:14

Kurtyo schreef:Objectief bewijs is er niet. Eveneens vraag ik me af of er direct subjectief bewijs is: spreekt de Bijbel er zelf over? (En dan nog is het twijfelachtig, dat geeft de Bijbel zelf aan.)

Dat bewijs is er zeker.....2 petrus 1:21 + de een na laatste verzen van het laatste boek van de openaringen.

Je hebt moeite met het niet negeren van Collaterals - en ook mijn - belangrijkste argument, nietwaar? De Bijbel geeft zelf aan dat je op mensenwerk niet moet vertrouwen: zowel de schrijvers van de bijbelboeken als de samenstellers van de canon waren mensen. De wijsheid van de Bijbel trek ik niet in twijfel, de literaire hoogstandjes ook niet, de onfeilbaarheid echter ten zeerste: het is een boek, zoals er zoveel wijze, inspirerende en geïnspireerde boeken zijn.

Ik heb er niet zoveel moeite mee hoor. Alleen is het weer de zoveelste tekst die uit z'n verband wordt gerukt. Het klopt dat de bijbel zegt dat je niet niet op mensenwerk moet vertrouwen.....daarom kan je alleen maar vertrouwen op de bijbel, op Gods woord....dat is geen mensenwerk, maar het werk van de Heilige Geest. Aan zo'n argument heb je idd niets als je niet gelooft dat de bijbel geïnspireerd is, maar dan moet je ook niet zeggen dat de bijbel zelf aangeeft dat het feilbaar is. Als je bijbel wil toetsen, moet je natuurlijk wel de bijbelse definities hanteren. Het is unfair als je dat niet doet. Het is toch logisch dat het inconsistent wordt als je niet-bijbelse definities hanteert aan de bijbel....

Opdringen is nooit goed. Er over praten met anderen zal ik je echt niet verbieden - dat doe ik immers zelf ook. Echter, het claimen van de enige en absolute waarheid is niet alleen arrogant maar ook dom: je KUNT immers NIET WETEN of het zo is. Waarom zouden al die miljarden mensen die andere - eveneens wijze - religies aanhangen verloren gaan?

Heb ik ooit gezegd dat die mensen verloren gaan.....ik geloof daar helemaal niet in. Ook jij zit net als Collateral helemaal vast in het refomatorisch denken..dat uitverkiezen en verwerpen hand in hand gaan.

Op je eigen verstand vertrouwen en van elke God (Godsdienst) de leukste dingen afsnoepen.....

Dat verstand is er ten eerste niet voor niets. Ten tweede ben ik de eerste om toe te geven dat alleen het verstand niet genoeg is. Maar de wijsheid is NIET exclusief in het christendom te vinden.

Mag ik vragen waar dat verstand bij jouw tot nu toe heeft geleid?

En dat sarcasme en die arrogantie bevallen me dus niet. Een minder aardige reactie van mij zou kunnen zijn: nee, jij hebt een lekker geloof, jij hebt de waarheid in pacht. :roll: Maar dat zou flauw zijn
.
Het was niet sarcastisch bedoelt....ik wilde alleen maar aangeven dat op jezelf vertrouwen ook niet alles is....het is veel onzekerder dan op de bijbel te vertrouwen. Als je zeker van je zaak bent...dan ben je meteen arrogant. Dat zou ik ook tegen jou kunnen zeggen....jij claimt het postmoderne godsbeeld......erg arrogant van je.
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 nov 2006 13:32

reform schreef:
Kurtyo schreef:Objectief bewijs is er niet. Eveneens vraag ik me af of er direct subjectief bewijs is: spreekt de Bijbel er zelf over? (En dan nog is het twijfelachtig, dat geeft de Bijbel zelf aan.)

Dat bewijs is er zeker.....2 petrus 1:21 + de een na laatste verzen van het laatste boek van de openaringen.

Dat is niet objectief. Hier wordt in feite in "door de Bijbel" beweerd dat de Bijbel gelijk heeft. Als ik in mijn eigen boek schrijf, dat dit boek klopt, hoeft dat nog helemaal niet zo te zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 09 nov 2006 13:34

Optimatus schreef:
reform schreef:

Dat is niet objectief. Hier wordt in feite in "door de Bijbel" beweerd dat de Bijbel gelijk heeft. Als ik in mijn eigen boek schrijf, dat dit boek klopt, hoeft dat nog helemaal niet zo te zijn.

Klopt, maar het was ook een antwoord op het subjectieve bewijs.
Afbeelding

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 10 nov 2006 11:36

reform schreef:Dat bewijs is er zeker.....2 petrus 1:21 + de een na laatste verzen van het laatste boek van de openaringen.

Hoe rijm je dat dan met de tekst dat je moet twijfelen aan mensenwerk? (Petrus was mens, nietwaar? En ook geïnspireerde mensen maken fouten.)

Ik heb er niet zoveel moeite mee hoor. Alleen is het weer de zoveelste tekst die uit z'n verband wordt gerukt.

Wat dat betreft kunnen we elkaar dan een handje geven, of niet?

Het klopt dat de bijbel zegt dat je niet niet op mensenwerk moet vertrouwen.....daarom kan je alleen maar vertrouwen op de bijbel

Maar dat is een contradictio in terminis!

op Gods woord....dat is geen mensenwerk, maar het werk van de Heilige Geest.

Hm. Dat is onzin, de Bijbel is en blijft geschreven door mensen als Johannes, Petrus, Paulus en ga zo maar door.

Aan zo'n argument heb je idd niets als je niet gelooft dat de bijbel geïnspireerd is,

Ik geloof wel dat de Bijbel geïnspireerd kan zijn door iets hogers, maar dat maakt de Bijbel niet onfeilbaar. Jouw manier - en tevens de manier van vrijwel alle christenen - van interpeteren is net zo goed twijfelachtig als de mijne. In ieder geval BLIJFT het mensenwerk: de Bijbel, de interpretaties...

maar dan moet je ook niet zeggen dat de bijbel zelf aangeeft dat het feilbaar is.

De Bijbel geeft in ieder geval zelf aan dat je kritisch dient te blijven, ook naar de Bijbel zelf.

Als je bijbel wil toetsen, moet je natuurlijk wel de bijbelse definities hanteren.

Dat is juist wat ik probeer te doen. Maar waar jij mij beticht van unfaire handelingen en het niet hanteren van Bijbelse definities inclusief het uit het verband rukken van teksten, verdenk ik jou daar eigenlijk van.

Het is unfair als je dat niet doet.

Ik vind het unfair wat jij doet.

Het is toch logisch dat het inconsistent wordt als je niet-bijbelse definities hanteert aan de bijbel....

De Bijbel geeft anders niet zoveel duidelijke definities die gehanteerd moeten worden bij het lezen van de Bijbel. En de belangrijkste in mijn ogen is de tekst waarin gesproken wordt over het niet vertrouwen op mensenwerk.

Heb ik ooit gezegd dat die mensen verloren gaan.....ik geloof daar helemaal niet in.

Wat geloof je wel dan? (MET BIJBELSE DEFINITIES!)

Ook jij zit net als Collateral helemaal vast in het refomatorisch denken..dat uitverkiezen en verwerpen hand in hand gaan.

Ik vind dat J. Calvijn bijzonder goede bijbelse argumenten voor de predestinatie had. Tevens gaf deze beste man duidelijk aan dat slechts weinigen de hemel betreden. Ik geloof daar niet in, maar met de Bijbel in de hand neig ik naar Calvijns ideeën als het gaat om dat wat de Bijbel leert. (Al zie ik dan het woord 'weinigen' wat relatiever dan Calvijn, vermoed ik.) En mag ik je vragen: waar zit je zelf in vastgeroest?

Mag ik vragen waar dat verstand bij jouw tot nu toe heeft geleid?

Waartoe het geleid heeft? In ieder geval tot inzichten die ik zonder mijn verstand en slechts met blind - naïef - vertrouwen op de Bijbel nooit verkregen zou hebben.

Het was niet sarcastisch bedoelt....

Zo kwam het wel over.

ik wilde alleen maar aangeven dat op jezelf vertrouwen ook niet alles is....het is veel onzekerder dan op de bijbel te vertrouwen.

In de eerste plaats is dat onzin. En in de tweede plaats vertrouw ik niet slechts op mezelf, en dat maakt wat jij zegt tot onzinnig betreffende deze discussie.

Als je zeker van je zaak bent...dan ben je meteen arrogant.

Wel als je anderen met dergelijke sarcastisch overkomende opmerkingen in een hoek van onwetende en dus domme mensen plaats. (En ach, dat zal vast niet je bedoeling zijn, maar het komt wel zo over.)

Dat zou ik ook tegen jou kunnen zeggen....jij claimt het postmoderne godsbeeld......erg arrogant van je.

Wat een nonsens, ik had van jou meer verwacht. Ten eerste claim ik het postmoderne godsbeeld niet. In de tweede plaats geloof ik in de vele wegen naar Rome, dus ik claim niets. Ik denk dat zowel christenen als andersgelovigen het heil zullen bereiken. Daar is niet veel arrogants aan, waarde reform.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 11 nov 2006 13:08

Hoe rijm je dat dan met de tekst dat je moet twijfelen aan mensenwerk? (Petrus was mens, nietwaar? En ook geïnspireerde mensen maken fouten.)

Dat is heel goed te rijmen. Als de bijbel van zichzelf zegt dat het hele boek geïnspireerd is (geen mensenwerk). Dan kan met 'niet vertrouwen op mensenwerk' nooit bedoeld worden dat we moeten twijfelen aan de schrijvers van de bijbel (want dat is volgens de bijbel geïnspireerd, geen mensenwerk). De bijbel spreekt zichzelf dus niet tegen. Wat jij beweerde dat de bijbel van zich zelf zegt dat je kritisch moet kijken naar de bijbel, klopt dus niet. Het zou ook raar zijn, want de bijbel zegt van zichzelf dat het de waarheid isl.

Maar dat is een contradictio in terminis!

Dat is dus geen contradictio :wink:

Wat geloof je wel dan? (MET BIJBELSE DEFINITIES!)

Ik geloof alleen dat mensen die bewust het evangelie afwijzen naar de hel gaan (wat bewust afwijzen exact inhoud...durf ik niet te zeggen). Veel boedhisten, moslims, hindoes, natuuraanbidders die het evangelie niet hebben gehoord gaan niet naar de hel.

2 erg moeilijke teksten die dat onderbouwen.

2 rom 15, 1615 Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen beschuldigende, of ook ontschuldigende).
16 In den dag wanneer God de verborgene dingen der mensen zal oordelen door Jezus Christus, naar mijn Evangelie

Op 20: 12-15
12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.

Ik vind dat J. Calvijn bijzonder goede bijbelse argumenten voor de predestinatie had. Tevens gaf deze beste man duidelijk aan dat slechts weinigen de hemel betreden. Ik geloof daar niet in, maar met de Bijbel in de hand neig ik naar Calvijns ideeën als het gaat om dat wat de Bijbel leert. (Al zie ik dan het woord 'weinigen' wat relatiever dan Calvijn, vermoed ik.) En mag ik je vragen: waar zit je zelf in vastgeroest?

Je doelt waarschijnlijk op de tekst uit Mattheus (20:16) Alzo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
Het gaat hierover Israël. Vele zijn geroepen, maar weinige hebben het evangelie aangenomen.

Om den arbeid Zijner ziel zal Hij het zien, en verzadigd worden; door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen.
Ik weet niet hoe Calvijn deze tekst interpreteerden....waarschijnlijk bedoelde hij met velen (de uitverkorenen). Maar dat staat er niet...je mag nooit zomaar worden die er niet staan, zo interpreteren.

Wat een nonsens, ik had van jou meer verwacht. Ten eerste claim ik het postmoderne godsbeeld niet. In de tweede plaats geloof ik in de vele wegen naar Rome, dus ik claim niets. Ik denk dat zowel christenen als andersgelovigen het heil zullen bereiken. Daar is niet veel arrogants aan, waarde reform.

Hehe het sloeg idd ook nergens op. Ik wordt soms gewoon een beetje moe van mensen die je verwijten, als je alleen gelooft in het christendom, dat je dan meteen arrogant bent. Het was idd een beetje domme reactie...es tut mir leid. Natuurlijk zijn er wijsheden uit andere religies te halen. Overigens denk ik dan weer niet (op grond van de bijbel) dat andersgelovigen hetzelfde heil bereiken. Maar ik geloof ook niet dat dat automatisch betekent dat je dan naar de hel gaat.
Afbeelding

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 nov 2006 14:31

reform schreef:Dat is heel goed te rijmen. Als de bijbel van zichzelf zegt dat het hele boek geïnspireerd is (geen mensenwerk). Dan kan met 'niet vertrouwen op mensenwerk' nooit bedoeld worden dat we moeten twijfelen aan de schrijvers van de bijbel (want dat is volgens de bijbel geïnspireerd, geen mensenwerk).

Ik denk dat jij een verkeerde definitie hanteert van 'geïnspireerd'. Ik zal je een handje helpen...

ge·ïn·spi·reerd (bn.)
1 vervuld van of met inspiratie => bezield

in·spi·ra·tie (de ~ (v.), ~s)
1 gevoel hoe men een klus, m.n. het maken van een kunstwerk, kan aanpakken => bezieling, pathos

be·zie·ling (de ~ (v.))
1 inspiratie

pa·thos (het ~)
1 het aandoenlijke, de bezieling => inspiratie
2 [pej.] hoogdravendheid, bombast => retoriek

Ik zie nergens dat inspiratie gelijk zou staan aan goddelijk en aan foutloos en onfeilbaar. M.a.w. kan de Bijbel best geïnspireerd zijn terwijl het alsnog een feilbaar werk zijn, geproduceerd door mensens.

De bijbel spreekt zichzelf dus niet tegen.

Dat vind ik wel, en nog op wel meer punten ook, maar dat terzijde.

Wat jij beweerde dat de bijbel van zich zelf zegt dat je kritisch moet kijken naar de bijbel, klopt dus niet.

Je hebt vooralsnog nog geen enkel goed argument aangedragen om het tegendeel te bewijzen, m.i.

Het zou ook raar zijn, want de bijbel zegt van zichzelf dat het de waarheid is.

Dat is onmogelijk want ten tijde van het schrijven van de bijbelboeken bestond alleen de thora/septuagint e.d. nog maar en was er nog helemaal geen sprake van een Bijbel. Die werd namelijk samengesteld door mensen, remember?

Dat is dus geen contradictio :wink:

Vooralsnog wel, je hebt althans het tegendeel niet aangetoond.

Ik geloof alleen dat mensen die bewust het evangelie afwijzen naar de hel gaan (wat bewust afwijzen exact inhoud...durf ik niet te zeggen). Veel boedhisten, moslims, hindoes, natuuraanbidders die het evangelie niet hebben gehoord gaan niet naar de hel.

Mooie woorden. (En wellicht kan ik het daar mee eens zijn, weliswaar met andere argumenten.) Maar met de Bijbel in mijn hand zou ik bovenstaande toch echt niet durven beweren.

Je doelt waarschijnlijk op de tekst uit Mattheus (20:16) Alzo zullen de laatsten de eersten zijn, en de eersten de laatsten; want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
Het gaat hierover Israël. Vele zijn geroepen, maar weinige hebben het evangelie aangenomen.

Ik weet te weinig van J. Calvijn af om er dieper op in te gaan. Wel vraag ik me af of hij jouw woorden (over andersgelovigen die niet naar de hel gaan, etc.) zou overnemen, ik denk het niet.

Ik weet niet hoe Calvijn deze tekst interpreteerden....waarschijnlijk bedoelde hij met velen (de uitverkorenen). Maar dat staat er niet...je mag nooit zomaar worden die er niet staan, zo interpreteren.

Anderzijds maak jij ook de fout van subjectief interpreteren, zoals elke bijbellezer - waarmee aangetoond kan worden dat er geen sprake is van 1 absolute waarheid, ook niet binnen de Bijbel.

Hehe het sloeg idd ook nergens op. Ik wordt soms gewoon een beetje moe van mensen die je verwijten, als je alleen gelooft in het christendom, dat je dan meteen arrogant bent.

Geloven is vaak ook een vorm van arrogantie. Daar kun je moe van worden, maar het is wel zo.

Het was idd een beetje domme reactie...es tut mir leid.

Al goed.

Natuurlijk zijn er wijsheden uit andere religies te halen.

Gelukkig maar, dat je dit inziet.

Overigens denk ik dan weer niet (op grond van de bijbel) dat andersgelovigen hetzelfde heil bereiken. Maar ik geloof ook niet dat dat automatisch betekent dat je dan naar de hel gaat.

Hm, haast een Rooms-Katholieke redenatie... Trappen in hel en hemel, gradaties. Ik vraag me af of dat bijbels te onderbouwen valt.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 12 nov 2006 15:30

Kurtyo schreef:Ik denk dat jij een verkeerde definitie hanteert van 'geïnspireerd'. Ik zal je een handje helpen...

ge·ïn·spi·reerd (bn.)
1 vervuld van of met inspiratie => bezield

in·spi·ra·tie (de ~ (v.), ~s)
1 gevoel hoe men een klus, m.n. het maken van een kunstwerk, kan aanpakken => bezieling, pathos

be·zie·ling (de ~ (v.))
1 inspiratie

pa·thos (het ~)
1 het aandoenlijke, de bezieling => inspiratie
2 [pej.] hoogdravendheid, bombast => retoriek

Ik zie nergens dat inspiratie gelijk zou staan aan goddelijk en aan foutloos en onfeilbaar. M.a.w. kan de Bijbel best geïnspireerd zijn terwijl het alsnog een feilbaar werk zijn, geproduceerd door mensens.

2 teksten dat inspiratie wel gelijk staat aan goddelijk. (Als je zegt dat de bijbel zichzelf tegenspreekt, moet je wel de bijbelse definitie van inspiratie geven....en niet de definitie die van Dale geeft :wink: )

2 petus 1: 21 Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken
2 tim 3:16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is

Dat goddelijk gelijk staat aan volmaakt/foutloos..bewijst de tekst uit Mattheus 5:48

Weest dan gijlieden volmaakt, gelijk uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Vooralsnog wel, je hebt althans het tegendeel niet aangetoond.
Volgens mij is er nu wel aangetoond dat het geen contradictio is :wink:

Dat is onmogelijk want ten tijde van het schrijven van de bijbelboeken bestond alleen de thora/septuagint e.d. nog maar en was er nog helemaal geen sprake van een Bijbel. Die werd namelijk samengesteld door mensen, remember?
Als de bijbel een proces is, wil dat niet meteen zeggen dat het dan niet meer geïnspireerd is. Het is door mensen geschreven...maar het geschreven is volledig door God ingegeven.

Ik weet te weinig van J. Calvijn af om er dieper op in te gaan. Wel vraag ik me af of hij jouw woorden (over andersgelovigen die niet naar de hel gaan, etc.) zou overnemen, ik denk het niet.

Nee, ik denk het niet, want anders zou het volgens hem niet meer kloppen. Veel reformatoren proberen de bijbel in het reformatorisch systeem te passen (verkiezing en verwerping). Als er moeilijke teksten zijn, proberen ze die teksten zo te interpreteren dat het toch in het systeem past. Het systeem lijkt belangrijker dan de bijbel zelf...dat is jammer. Ik zal even een voorbeeld geven. Reformatoren geloven in verkierzng en verwerping......als je dat zou zeggen, is dat tegenstrijdig met de tekst uit petrus:
9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Om deze tekst toch passend te maken interpreteren ze deze tekst zo dat het hier niet over de mensheid gaat, maar over de gelovige. En dat staat er dus niet.....

Anderzijds maak jij ook de fout van subjectief interpreteren, zoals elke bijbellezer - waarmee aangetoond kan worden dat er geen sprake is van 1 absolute waarheid, ook niet binnen de Bijbel.

Ik snap de gevolgtrekking van subjectief interpreteren van de bijbel --> is aantonen dat er geen geen absolute waarheid is (ook binnen de bijbel niet). Zou je dan kunnen uitleggen..?
Als er een ongeluk gebeurt....vertelt iedereen anders wat er gebeurt is (iedereen kijkt er anders tegen aan). Maar dat betekent niet dat het ongeluk subjectief is.
Overigens geloof ik ook dat de bijbel objectief te begrijpen is...anders zou God het niet aan ons geven als we het niet zouden kunnen begrijpen.

Hm, haast een Rooms-Katholieke redenatie... Trappen in hel en hemel, gradaties. Ik vraag me af of dat bijbels te onderbouwen valt.
In de hel zijn ze er zeker. Lukas 12:48. Ik geloof dat er mensen naar de hemel gaan en ook dat er mensen zijn die naar de nieuwe aarde gaan (boedhisten, moslims, babys van onchristelijke ouders. die niet van het evangelie hebben gehoord). Wel eens opgevallen dat een uitverkiezing bij God....nooit iets negatiefs tegenover staat...
Afbeelding

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 nov 2006 17:21

kurtyo schreef:
Wat jij beweerde dat de bijbel van zich zelf zegt dat je kritisch moet kijken naar de bijbel, klopt dus niet.

Je hebt vooralsnog nog geen enkel goed argument aangedragen om het tegendeel te bewijzen, m.i.

Sterker nog, elk boek dat zegt dat je vooral niet te kritisch naar haar inhoud moet zijn benader ik met een diep wantrouwen. De bijbel kan dus beter aanraden wél kritisch te zijn dan niet kritisch te zijn. We hebben de menselijke rede niet voor niks, en zonder nadenken achter een paar versregels aanlopen lijkt me nou niet echt lovenswaardig.

Terug naar “Archief”