geloof op een lager pitje

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

geloof op een lager pitje

Berichtdoor Lalage » 01 nov 2006 18:04

De laatste tijd staat mijn geloof op een nogal laag pitje, ik bid af en toe tussendoor wel en ik lees soms in de bijbel, maar ik heb het idee dat de relatie met God nu wel heel zwak wordt. Hoe moet ik daar nou mee omgaan? Moet ik mezelf dwingen om stille tijd te houden als ik daar helemaal geen zin in heb? Wat heb ik er eigenlijk aan om te geloven? Ik heb in mijn leven wel ervaren dat het nut heeft, maar ben nu een beetje lui aan het doen ofzo. En soms bekruipt me de angst om m'n geloof kwijt te raken. Zou dat kunnen? Is dat erg? Waarom dan?

Herkennen jullie dit? Hoe ga jij daarmee om? Heb je praktische tips voor me?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 01 nov 2006 18:10

Misschien moet je je ondertitel nog eens doorlezen. ;)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 nov 2006 18:11

zo, die zit...

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 01 nov 2006 22:22

Ja, dat heb ik wel eens gehad. En aardig lang ook. Ik had God altijd als heel dichtbij ervaren, nooit getwijfeld of Hij van me hield of wat dan ook. Tot ik op een gegeven moment, een tijdje geleden in een put kwam, ik begon aan het bestaan van God te twijfelen, las de bijbel niet meer, bad ook niet meer, want mijn bidden leek niet verder te komen dan mijn eigen hersenpan. Eerlijk gezegd leek God mij eerder een een leuk verzinsel dan werkelijkheid. Ik was ook bang mijn geloof kwijt te raken.

Ik zocht God in gebed, maar kreeg niet het idee dat het ook maar een beetje hielp. Ik heb er met goede vrienden over gepraat, die hebben voor mij gebeden, en één van hen gaf mij het advies om eerlijk tegen God te zeggen wat en hoe ik me voelde, dat ik bang was, kortom alles.

Dat heb ik gedaan.. en er gebeurde niets...
Maar de zondag daarna waren er twee dominees, die allebei preekten over hoe het kan zijn als je het idee hebt dat God verweg is, als je twijfelt, als je geen relatie meer merkt met God...

Dit was voor mij een soort van knipoogje van God. Nu ben ik uit dat dal en langzaam gaat het steeds beter. Dit ter bemoediging.

Tips: praat erover met vrienden, laat voor je bidden. Maar vooral: Ga naar God toe, vertel Hem alles en houdt vol, ook al voel je er niets bij en denk je dat je eigenlijk gek bent. Vraag Hem zich te openbaren aan je, op wat voor manier dan ook. Doe eens bijbelstudie met een vriend/ vriendin die ook haar geloof op een laag pitje heeft, door samen bijbelstudie te doen kun je elkaar opbeuren en God weer ontdekken.

Houdt het beeld voor ogen dat het geloof zoiets is als een trein: de locomotief is het FEIT dat Jezus voor je gestorven is en dat God de Vader je als Zijn Kind wil. Dan komt het eerste treinstel: Je geloof. En tot slot is er nog het tweede treinstel; Je gevoel. Fijn als dat er is, maar waar je je op moet richten is het FEIT.

En dan nog iets, het kan zijn dat God je geloof wil beproeven door ver weg te lijken.

Openbaring 2 :5 'Gedenk dan, van welke hoogte gij gevallen zijt en bekeer u en doe weer uw eerste werken.'

Betrek God in alles, als je tegen je gevoel in gaat bidden en bijbellezen, bid dan eerst of Hij het wil zegenen, in je wilt werken. Zonder Zijn hulp kun je het namelijk niet; je kunt jezelf misschien even oppeppen maar voor blijvend geloof moet je bij God zijn.

Ik heb dit vooral geschreven vanuit mijn eigen ervaring, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Re: geloof op een lager pitje

Berichtdoor marcel081276 » 02 nov 2006 00:16

Lalage schreef:De laatste tijd staat mijn geloof op een nogal laag pitje, ik bid af en toe tussendoor wel en ik lees soms in de bijbel, maar ik heb het idee dat de relatie met God nu wel heel zwak wordt. Hoe moet ik daar nou mee omgaan? Moet ik mezelf dwingen om stille tijd te houden als ik daar helemaal geen zin in heb? Wat heb ik er eigenlijk aan om te geloven? Ik heb in mijn leven wel ervaren dat het nut heeft, maar ben nu een beetje lui aan het doen ofzo. En soms bekruipt me de angst om m'n geloof kwijt te raken. Zou dat kunnen? Is dat erg? Waarom dan?

Herkennen jullie dit? Hoe ga jij daarmee om? Heb je praktische tips voor me?

ik heb ook zoiets als jij maar ik ga er denk heel anders mee om, ik ben op een andere manier gaan geloven, ja nog steeds in Jezus maar ik kijk heel anders tegen dingen aan en ik voel me er heel goed bij en het is heel bevrijdend en laat een nog grotere liefde van Jezus zien.

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 02 nov 2006 00:33

Lalage, volgens mij is er geen mens die dit nooit heeft. Zelf heb ik er ook regelmatig moeite mee. Vroeger ging ik dan ook inderdaad geen bijbel meer lezen. Wat had het voor nut als ik er toch geen zin in had?
Nu heb ik nog steeds wel m'n tijden dat het voor m'n gevoel allemaal zo ver van me af staat. Dan kun je er lekker verstandelijk over babbelen, maar het doet je verder weinig. Toch heb ik mezelf wel zo'n beetje verplicht om m'n dagboekje bij te houden en soms helpt dat echt. Soms ook niet. Ik heb het zelf vaak na een hele toffe periode: goede gesprekken met vrienden, veel tijd hebben om tijd te maken voor God (vakantie ofzo..), een mooie reis hebben gemaakt, Flevo achter de rug etc. etc. En dan daarna is alles ineens weer gewoon gewoon en lekker druk. Toen ik een keer ook in zo'n periode zat hoorde ik een preek van een dominee waarvan de kern was: we leven niet van taartjes, maar van het dagelijks brood.
Dat heeft er bij mij voor gezorgd dat ik inderdaad blijf lezen en blijf bidden. Ook al voelt het soms niet heel relax. Het stiekem toch blijven verwachten, God soms sméken voor een greintje gevoel en dan merken dat Hij op de momenten dat het nodig is er toch wil zijn. En vaak zie ik achteraf dat God er in zo'n periode meer is dan ik dacht.

Blijf God zoeken en Hij zal zich laten vinden. Ook al moet je jezelf daar soms toe zetten. God laat je niet los. Denk aan die irritante pearle-reclame. Het vrouwtje ziet onwijs slecht, maar stiekem was haar zoon altijd in de buurt.
Ik hoop dat je dat voor jezelf mag weten. Geloven doe je niet alleen, inderdaad ook met vrienden (en echtgenoot ;)). Hopelijk mag je er snel weer wat meer van zien :)
pobody's nerfect

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: geloof op een lager pitje

Berichtdoor Hero » 02 nov 2006 01:22

Lalage schreef:En soms bekruipt me de angst om m'n geloof kwijt te raken. Zou dat kunnen? Is dat erg? Waarom dan? Herkennen jullie dit? Hoe ga jij daarmee om? Heb je praktische tips voor me?

Geheel buiten mijn schuld, was ik ooit 's enkele dagen mijn geloof totaal kwijt -- midden tussen mijn geloofsgenoten (wat heet) voelde ik mij daar & toen : reuze eenzaam, en benoemde dat gevoel als ""het van God verlaten zijn"" -- doch wat bleek later ?? > God was toen juist extra dichtbij me, maar : Hij liet mij DELEN in Zijn ervaring van 't Zich niet_verstaan weten, bij deze "gelovigen" ....

NB > de evangelische beweging, is EEN grote slangenkuil ...!!!
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 02 nov 2006 01:43

Ik zou graag willen dat jij je opmerking over evangelische gemeenten wat relativeerd. Hoeveel heb je er bezocht? Enig idee hoeveel pijn je mensen misschien doet die evangelisch zijn?

En als laatste, hield Jezus niet meer van de zondaar dan van de heilige?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2006 08:00

Heej Lala, dat krijg je als je gaat trouwen he. Paulus waarschuwde nog zo:

32 Ik zou willen dat u geen zorgen hebt. Een ongetrouwde man draagt zorg voor de zaak van de Heer en wil de Heer behagen. 33 Een getrouwde man draagt zorg voor aardse zaken en wil zijn vrouw behagen, 34 dus zijn aandacht is verdeeld. Een ongetrouwde vrouw en een meisje dat nog niet getrouwd is, dragen zorg voor de zaak van de Heer, en wel zo dat ze God met heel hun lichaam en geest zijn toegewijd. Maar een getrouwde vrouw draagt zorg voor aardse zaken en wil haar man behagen. 35 Ik zeg dit in uw eigen belang, niet om u aan banden te leggen, maar om u tot onberispelijk gedrag en onverminderde toewijding aan de Heer te brengen.

;)

Heej even zonder gein, sterkte. Ik herken ups en downs in het geloofsleven wel. Er lijkt vaak weinig aan te doen. Wat zeker helpt is je juist dan, hoewel het dan wel meerwilskracht kost, je te verdiepen in de Bijbel. Het begint denk ik niet bij herontdekken hoeveel je van God houdt, het begint met herontdekken van hoeveel Hij van jou houdt. Dus niet jou liefde voor Hem (en en het feit dat het gevoel daarbij wat minder is) centraal zetten maar zijn liefde. Wij kunnen Hem liefhebben omdat Hij ons eerst heeft liefgehad zegt Jezus. Verdiep je in die liefde, in die genade. Bedenk en zie weer hoe rijk God je zegent, hoeveel Hij je geeft. Je man, je huis, je verstand, je werk, je gemeente... troost als nodig, en ook een heleboel plezier... zekerheid voor de toekomst, eeuwig leven, Jezus, de beste Vriend die je maar kan hebben.... en de tofste Vader. En dat is maar een beginnetje, zo goed ken iik je niet dus je kan zelf vast nog een hoop extra bedenken. Herontdek Gods liefde voor jou, dan gaat je hart vanzelf wel weer sneller voor Hem kloppen. Dat kan haast niet anders volgens mij. Ik zal voor je bidden. Succes! :kiss:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 nov 2006 08:21

Dank voor de reacties!
Marcel: ben je vergeten dat ik ook heb ontdekt wat jij hebt ontdekt? Echter, vernieuwd geloof gaat vaak eerst gepaard met twijfel, omdat je oude denkwijze afgebroken moet worden, voordat je het nieuwe helemaal kunt omarmen. En als de meeste andere christenen er anders over denken, heb je nog wat meer last van die twijfel.

Over evangelische kerken die een slangenkuil zijn: dat vind ik wel erg kort door de bocht. Ik heb laatst voor het eerst een gergem-preek gehoord, dat was een hele goede, maar toch ook best wel negatief. Als ik elke zondag twee van zulke preken zou horen, zou ik pas echt depri worden... dus dan ga ik toch liever naar een kerk waar ik God kan eren op een manier die bij me past. Over de inhoud van preken... tja, daar ben ik tegenwoordig erg kritisch op. Voordeel is dat het me wel stimuleert om in de bijbel te gaan studeren om te kijken of het er echt wel staat. Nadeel is dat ik af en toe dat hele christelijke gedoe zo zat ben dat ik ermee wil kappen.

Gisteren hadden we gelukkig een fijne bijeenkomst van onze small group (bijbelstudiekring), dat helpt echt! Denk maar aan de kooltjes in het vuur.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 02 nov 2006 09:10

Wat is dat "Christelijk gedoe " ?????? :oops: :mrgreen: :roll:

- het gaat toch om geloof????
Het gaat er toch om wat Yeshua voor jou persoonlijk betekent.....
dat heeft toch niets met een kerk of een dominee of pastoor te maken ?

wat is er bijv mis met "baptisten" of "evangelische christenen" die beleven hun geloof volgens mij op een heel andere manier !

Het gaat niet om een instantie of de mooie woorden van een predikant .
het gaat erom wat Yeshua heeft geleerd en wie Hij is......
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 02 nov 2006 14:30

Hero schreef:
Lalage schreef:En soms bekruipt me de angst om m'n geloof kwijt te raken. Zou dat kunnen? Is dat erg? Waarom dan? Herkennen jullie dit? Hoe ga jij daarmee om? Heb je praktische tips voor me?

Geheel buiten mijn schuld, was ik ooit 's enkele dagen mijn geloof totaal kwijt -- midden tussen mijn geloofsgenoten (wat heet) voelde ik mij daar & toen : reuze eenzaam, en benoemde dat gevoel als ""het van God verlaten zijn"" -- doch wat bleek later ?? > God was toen juist extra dichtbij me, maar : Hij liet mij DELEN in Zijn ervaring van 't Zich niet_verstaan weten, bij deze "gelovigen" ....

NB > de evangelische beweging, is EEN grote slangenkuil ...!!!

Zeg, ga jij eens heel snel je mond spoelen knulletje. Ik vind dat je je wel heel laatdunkend uitlaat over je medemens: je weet wel, waar Jezus zo vaak over sprak...

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 02 nov 2006 17:48

[quote="Lalage"]Dank voor de reacties!
Marcel: ben je vergeten dat ik ook heb ontdekt wat jij hebt ontdekt? Echter, vernieuwd geloof gaat vaak eerst gepaard met twijfel, omdat je oude denkwijze afgebroken moet worden[quote]

eh.. best een moeilijke zin.. :lol: maar ik denk dat ik snap wat je bedoeld, en het is in het begin inderdaad zo dat je het eigenlijk niet durft te geloven, zeker omdat je nog oude ''last'' met je meeneemt. en andere christenen kunnen zeker behoorlijk je groei verzwaren maar ik denk dat God je ook helpt om verder te groeien tegen alle andere geluiden in.

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 02 nov 2006 18:48

salty schreef:Het gaat niet om een instantie of de mooie woorden van een predikant .het gaat erom wat Yeshua heeft geleerd en wie Hij is......

Als het goed is (binnen een goede gemeente met een gezegende voorganger) gaat dit samen.....De Heere heeft zelf gezegd dat als er 2 of 3 in Zijn Naam vergaderd zijn, Hij in het midden zal zijn. Vind het juist een enorme genadegift dat we onder Zijn Woord mogen komen om Hem (onder andere) daar te leren kennen.

@lalage: de bijbel weer (vaker) ter hand nemen lijkt mij, met het gebed, het juiste medicijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2006 19:05

Ik ben blij dat ik alleen al dankzij het orgelspelen regelmatig ter kerke togen kan. Dat houdt het geloof mede levend (let wel: mede).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”