Een relatie en je ouders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 okt 2006 12:30

Gerdien B. schreef:
Aan die punten meten zij of iemand een waar geloof heeft of niet.
Dat is toch wel degelijk heel verkeerd!
In jou ogen wel, maar niet in de ogen van je ouders.

God vraagt niet al deze regels van ons. Hij geeft ons de 10 geboden als leidraad voor dit leven. Maar daar staat neit in dat we door bovengenoemde regels zalig worden.
Dat zeggen je ouders ook niet dat je door de onderhavige punten zalig wordt het is een meet punt voor hun en daar moet over te discussiëren zijn met je ouders op een diplomatieke, tactvolle wijze.
Nee we worden zalig door enkel en alleen genade.

Jawel 100% mee eens, nochtans is er een mystiek aan verbonden dat wie Gods Verbond gadeslaat zal hij niet verachten.
En er staat nergens in de Bijbel dat we na die ontvangen genade naar al die regels gaan leven.

Misschien niet expliciet naar de punten die jij noemde, maar wel degelijk naar regels want die zijn je te sterk geworden en wil je niet meer missen.

troost je.. ik houdt mij echt wel aan hun regels maar het is pijnlijk om te merken dat zij denken dat je alleen bekeerd kan zijn als je die regels handhaafd.

nogmaals daar moet op een tactvolle, diplomatieke en soepele wijze over te spreken zijn met je ouders. Niet op een geïrriteerde, wrevelige of narrige wijze, maar op het geschikte moment.

God is er duidelijk over in Zijn Woord wanneer iemand behouden is: Geloofd en u zal behouden worden!!

niets meer en niets minder
Ook mee eens, maar hoe leg je het geloof uit, want de duivelen geloven ook maar zij sidderen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 okt 2006 12:52

Zolang het niet Bijbels te onderbouwen is dat je als Gods kind perse een broek aan moet, geen opwekking, gospel e.d. draait, alleen met mensen uit de kerkenraad een gesprek aan gaat ipv met anderen en ga zo maar door, kan ik niet mee in de gedachte dat je op deze punten mag meten of iemand Gosd kind is

Het gaat om je hart en niet om de buitenkant.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 okt 2006 13:42

Gerdien B. schreef:Zolang het niet Bijbels te onderbouwen is dat je als Gods kind perse een broek aan moet, geen opwekking, gospel e.d. draait, alleen met mensen uit de kerkenraad een gesprek aan gaat ipv met anderen en ga zo maar door, kan ik niet mee in de gedachte dat je op deze punten mag meten of iemand Gosd kind is

Het gaat om je hart en niet om de buitenkant.

Het zicht wat je nu hebt kan later veranderen.
Kijk bijvoorbeeld is naar het leven van Saul hoe dat veranderd is ten kwade, maar ook naar David hoe dat veranderd is ten goede.
Alles wat in ons leven gebeurt heeft God wat mee te zeggen al kunnen wij dat niet direct zien wat te betekenis er van is, daar kan later een verklaring van komen. Als je jong bent wil je overal snel een verklaring van hebben maar, om het zo eens te zeggen God werk meer op langer termijn, gelukkig wel, want als wij direct zouden gestraft worden door onze zonden hadden wij er niet meer geweest. Persoonlijk ben ik niet voor opwekking en gospel omdat daar niet de zuivere leer der waarheid in zit, maar eerder een schijn van waarheid wat zeer gevaarlijk is.

Tevens kan je elkaar zo verkeert verstaan en begrijpen, kijk bijvoorbeeld in deze topic. Persoonlijk heb ik niet één keer gezegd dat je de wet als een Farizeën, Sadduceën of Esseën dus wetticisme zou moeten naleven. Toch wordt mij dit hier verweten terwijl ik dat niet zegt.
Wat ik in het kort steeds gezegd heb is dit: ‘Gods verbond en geboden zijn bedoeld voor aanbidding, gemeenschap en verborgen omgang met God, ons geluk en welzijn, ter genezing en herstel’. Is dat wetticisme?
Ik raad je aan zoekt dit wat ik tussen aanhalingstekens plaatste en trek je niets van andere mensen aan mijn in inclusief, zoek de verborgen omgang met God.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 okt 2006 15:55

Je hebt het niet gezegd Jantjes, maar je vertoont wel dezelfde trekjes als Farizeeen. Dat doen wel meer christenen, want we willen het zo graag zelf doen he! We willen dat we zelf iets aan ons behoud kunnen doen. Maar dat kunnen we niet.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 okt 2006 16:44

Lalage schreef:Je hebt het niet gezegd Jantjes, maar je vertoont wel dezelfde trekjes als Farizeeen. Dat doen wel meer christenen, want we willen het zo graag zelf doen he! We willen dat we zelf iets aan ons behoud kunnen doen. Maar dat kunnen we niet.
Heeft God dan geen Verbond gesloten?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2006 07:00

Ja, dus? Wat wil je daarmee zeggen? En zie je wel het verschil goed tussen het oude verbond en het nieuwe verbond?

Daarnaast, er is onderscheid tussen Gods geboden, wetten die voor Israel waren, wetten die op Jezus wezen en hebben afgedaan, wetten die cultuurgebonden zijn en wetten die mensen zelf hebben bedacht.

Standpunten van ouders als "als je een rok draagt ga je naar de hel" gaan tegen een hoop regels in, het niet veroordelen, het elkaar liefhebben, het niet opleggen van menselijke wetten aan anderen.... en ze zijn puur gebaseerd op cultuurgebonden wetten en door mensen verzonnen wetjes.

Als men dat soort wetten gaat opleggen heeft dat niet met het verbond te maken.... en door je te houden aan die wetten bereik je niets... je houdt je eraan om God te dienen en omdat die regels goed voor je zijn. En door eigen wetten te maken en je daaraan te houden aanbid je God niet, je dient hooguit jezelf... soms zelf ten koste van anderen omdat er wat betreft het houden van eigen wetjes en de houding tegenover hen die dat niet doen een enorm fanatisme (of moet ik zeggen extremisme) te weeg brengt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2006 07:45

Jantjes schreef:Marnix schreef:
Maar het gaat om die situaties waarin er misbruik wordt gemaakt van gezag door ermee tegen Gods leefregels in te gaan... en dan mag je als mens niet eens gehoorzaam zijn. Ga eens op die situaties in, dat je ouders moet gehoorzamen als ze niet tegen Gods wil ingaan lijkt me geen discussiepunt, daar zal iedereen het mee eens zijn.
Gerdien B. noemde een aantal punten 6 stuks:
1- meiden mogen absoluut niet in een broek (het Bijbelgedeelte gaat over travestiet zijn niet over algemeen). Zeer zeker als je weet dat je een kind van God bent trek je geen broek meer aan.
2- Zodra je bekeerd ben ga je zoveel mogelijk naar de kerk en niet naar andere avonden die over geloof gaan
3- opwekking muziek is fout.
4- bekering kan alleen als je een ontzettende diepe ellende kennis hebt. De Bijbel zegt: geloofd en u zal behouden worden
5- Op zondag mag je niet reizen--> was het niet Jezus zelf die tegen die regel in ging?
6- Je moet gesprekken aan gaan met iemand van de kerkenraad en niet met iemand anders als je met geloofszaken zit

Genoemde punten kan je natuurlijk discussiëren, maar het zijn geen punten die tegen de geboden ingaan en daardoor mag je niet zeggen mijn ouders maken misbruik van hun gezag en vervolgens er mee te zeggen tegen je ouders dit zijn zaken waarin ik God hoger moet acht dan jullie. Ik vind dat jij er wel erg makelijk over spreekt Marnix.

Goed, allereerst de opmerking die Gerdien al maakte. Als men op basis hiervan gaat oordelen of je waar geloof hebt of niet is er iets grondig mis. Dat ouders bepaalde regels stellen, oke, maar ze mogen je er niet op veroordelen. Logisch toch? Want als iemand het huis uitgaat en niet meer aan regels van ouders gebonden is, wel opwekking luistert, een broek draagt en daardoor je geloof veroordelen en je als een heiden zien terwijl je wel echt gelooft raakt door het gedrag van die ouders de verhouding zoals God die bedoeld heeft beschadigd. Over de punten wil ik ook nog wel wat zeggen:

1. Broek vs Rok. Cultuurgebonden... maar goed, als ouders zo vast zitten in hun tradities kan ik me voorstellen dat ze er waarde aan hechten. Dus dan maar een rok dragen, om de lieve vrede nog eventjes te bewaren, totdat je zelfstandig bent, gewoon een broek mag dragen en vervolgens daarom veroordeeld wordt. Soms denk ik wel eens: Het zou goed zijn wel gewoon broeken te dragen dan... dan wennen ouders er alvast wat aan en gaan ze het misschien ooit nog eens accepteren. Hoe langer ze in hun tradities blijven geloven, des te moeilijker komen ze er vanaf.

2. Kerk vs. andere avonden: Als je naar een avond wil waat God centraal staat, maar wat niet van je eigen kerk uitgaat vind ik niet dat je ouders je mogen tegenhouden. Je wordt dan belemmerd naar plaatsen te gaan waar je God wil dienen. Als je ouders het beste met je voorhebben en willen dat je groeit in je relatie met God verbieden ze je dat soort dingen niet. Waarom doen ze het dan wel? Omdat ze het altijd zo deden en altijd al naar dezelfde kerk gaan en zelf op interkerkelijk vlak niet actief zijn. En dat is een bijzonder slechte reden om een ander tot iets dergelijks te weigeren.

3. Opwekking is lofprijzing van God. Als ouders je al gaan verbieden om lofliederen voor God te luisteren en te zingen, waar moet het dan heen? Als jij met die muziek God wilt eren mogen je ouders je dat toch niet zomaar verbieden? Dan zou je je ouders eren door het eren van God na te laten. Je ouders kunnen je niet dwingen alleen maar 1773-psalmen en Johannes de Heer te luisteren en te zingen. Ouders moeten kinderen de ruimte geven om God te eren en te prijzen en te aanbdden.

4. Bekering en diepe ellendekennis. Tot op zekere hoogte klopt het, bekering gaat niet zonder ellendekennis. Maar deze wordt vaak zo zwaar gemaakt dat het gewoon een verdraaiing, een karikatuur van het evangelie wordt. Het stompt sommigen af, anderen maakt het tot grote twijfelaars.... en de genade wordt beperkt, exclusief gemaakt voor mensen die wel heel bijzondere dingen meemaken. En als je tegen je ouders zegt: Ik geloof, ik ben door God bekeerd mogen ze niet zeggen: Niet waar, anders had je wel een veel diepere ellendekennis gehad of zo.... Dan veroordelen ze iemands geloof... en dat is ontzettend onbijbels en dus ontzettend fout.

5. Reizen op zondag. Tja... moeilijk. Ik ben actief bij een organisatie die diensten op zondag organiseert en daarvoor moest ik eerder met het openbaar vervoer reizen. Ik heb geen auto dus ik had geen alternatieven. Dus weet ik dat God me daar een plaats heeft gegeven waar ik me mag inzetten voor zijn koninkrijk. Tja, zou ik dan die roeping moeten negeren als ik op zondag niet zou mogen treinreizen? In zo'n geval is er denk ik ook sprake van "wat vraagt God van je en wat vragen je ouders van je en wat is belangrijker?"

6. Wat geloofszaken betreft, God geeft mensen die je daarbij helpen en niet alleen de kerkenraad. Als iemand een probleem heeft moet hij ook met iemand daar over kunnen praten, als dat per se met de kerkenraad moet kan dat wel een drempel zijn die mensen belemmert om over hun geloofszaken te praten... Met de kerkenraad? Liever niet... dus dan maar met niemand er over praten? Ook niet goed. Als God iemand stuurt lijkt het me niet goed om te zeggen: Nee het mag alleen met de kerkenraad dus je mag me niet helpen.

Zo zie je maar, er zijn bij die punten genoeg voorbeelden te noemen wanneer het verkeerd is als dit soort regels gesteld worden, tegen Gods wil... Het kan leiden tot dingen die God niet zo bedoeld heeft en daar moeten ouders echt mee oppassen. Als een kind zegt: Ik luister opwekking tot eer van God kan je als ouders op twee manieren reageren:

1. Je kan het verbieden omdat je opwekking niet goed kent, nooit zelf zingt, het zelf ook niet zo mooi vindt omdat je meer van oudere liederen houdt of zo... en het vervolgens je kind ook verbieden.

2. Je kan accepteren dat je kind anders is dan jij, niet dezelfde smaak heeft, in een andere tijd opgroeit etc. en blij zijn dat ondanks verschillen, er dezelfde passie is: God... tenminste, dat hoop ik maar, voor ouder en kind. Want als men zo wettisch is vraag ik me wel eens af waar die passie dan is. Maar goed, dat terzijde. De grootste fout die je als ouders kan maken is willen (en dat ook met allerlei regels en zo proberen te bereiken) dat je kind net zo wordt als zij... wat betreft tradities, vormen, geloof, geloofsbeleving, hoe je dta handen en voeten geeft etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 okt 2006 19:47

Dat is een waar woord. (of een heleboel ware woorden ;))

Is het serieus zo dat de opvatting leeft dat je alleen met je kerkenraad over geloofszaken mag praten??? Whelp, ik zou hartstikke gek worden als dat zo zou zijn!
pobody's nerfect

Technico

Berichtdoor Technico » 25 okt 2006 19:53

Volgens mij is het meer zo dat bij menings (of gevoels) verschillen de kerkeraad per definitie gelijk heeft. Er is geen ruimte voor een andere interpretatie of gevoelswaarde.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 okt 2006 19:59

Stel je voor dat je er een andere bijbelse interpretatie tegenover zet. Heerlijk, overleg en goede gesprekken enzo.
pobody's nerfect

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 okt 2006 20:26

Marnix...helemaal top omschreven. Ik had de moed al opgegeven om het nog duidelijker te omschrijven wat ik bedoelde

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 okt 2006 20:52

Gerdien B. schreef:Marnix...helemaal top omschreven. Ik had de moed al opgegeven om het nog duidelijker te omschrijven wat ik bedoelde

Ook mooi omschreven Gerdien ;) Ik had zelf ook het idee dat ik mezelf constant liep te herhalen in net iets andere woorden enzo.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2006 22:43

Dat doe ik ook Jo.... maar GP'ers kunnen dat :D

Is het serieus zo dat de opvatting leeft dat je alleen met je kerkenraad over geloofszaken mag praten??? Whelp, ik zou hartstikke gek worden als dat zo zou zijn!

Sorry, daar ga ik geen antwoord op geven. Vraag maar aan je wijkouderling :roll: :mrgreen:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 okt 2006 05:59

Jo'tje schreef:Dat is een waar woord. (of een heleboel ware woorden ;))

Helaas bij sommige mensen wel. In de veronderstelling dat deze mensen je echt kunnen wijzen wanneer je bekeerd bent. Dat als zij het zeggen dan zal het ook waarlijk zo wezen idee zeg maar.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 okt 2006 09:20

Dat doe ik ook Jo.... maar GP'ers kunnen dat :D

Zo zie je maar weer dat je met GP veel woorden nodig hebt waar je bij RTV met een paar beelden vaak veel kunt zeggen ;)

Helaas bij sommige mensen wel. In de veronderstelling dat deze mensen je echt kunnen wijzen wanneer je bekeerd bent. Dat als zij het zeggen dan zal het ook waarlijk zo wezen idee zeg maar.

Raar. En dat onderbouwen ze nog bijbels ook?
Dan zijn we hier op het forum wel zwáár in overtreding ;)
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”