Gerdien B. schreef:Jantjes schreef:Als je vader en moeder dus zeggen kind je moet een rok aan anders ben je wereld gelijkvormig (want zij zien dat zo) hebben zij gelijk. Er moed een scheiding zijn tussen de wereld en Gods uitverkoren volk.
Hier ga jij er vanuit dat mijn ouders uitverkoren zijn of niet?
Want dat is het meest pijnlijke. Als ik zeg dat ik zeker mag weten een kind van God te mogen zijn weten ze precies aan te tonen aan de hand van tradities en uiterlijke regels waarom dat niet zou kunnen zijn, maar zelf wetenze niet wat het is om Zijn kind te mogen zijn.
Zolang iemand niet geborgen is bij God, maak je dan eerst daar druk om ipv of een ander wel echt een kind van God kan wezen.
Ja, inderdaad, als je ouders dat zeggen geloof ik het eerder van je ouders dan van jou.
Dit moed je niet verstaan als een veroordeling maar zo is dan nu eenmaal bij Gods waren volk. Zij durven zich zelf niet zo gouw zalig te verklaren, want zij weten die tweemens in hun hart weetje en één vonkje van de boze en zij liggen weer onder en schreeuwen het uit:
Zou God Zijn genâ vergeten?
Nooit meer van ontferming weten?
Heeft Hij Zijn barmhartigheên
Door Zijn gramschap afgesneên?
Als dat bij beleving en ondervind zo is zeg je niet gouw ik ben een kind van God maar als je de strijd kent en dan dit kan zeggen:
’k Zei daarna: ,,Dit krenkt mij ’t leven;
Maar God zal verand’ring geven;
D’ Allerhoogste maakt het goed;
Na het zure geeft Hij ’t zoet.’’
Ach dat zijn van die korte posen dat je dat beleven mag, van die oase in de woestijn van het leven en daarvan mogen zij getuigen als het zo is en dat komt terug in het uiterlijk van die mens want dan gaan zij het liefs maar in het zwart van wegen vijands onderdrukking.
Dat deze oase er zijn zie je in de beeltenis van de kinderen Israël tijdens de woestijn reis Ex 15:27 Toen kwamen zij te Elim, en daar waren twaalf waterfonteinen, en zeventig palmbomen; en zij legerden zich aldaar aan de wateren. Maar daar bleven zij niet ze moesten de strijd weer in.
Weetje van die strijd? dan zeg je niet zo gouw ik ben een kind van God want dat is genade.