Heb jij het wel juist Marnix?
Wij hebben het in deze topic over ‘relatie en je ouders’ uitlopend o.a. in elijk aan het gezag van ouders moeten onderwerpen op grond van de eis in de geboden ‘eert uw vader en uw moeder’. Kijk eens in dit topic naar de reacties, het is altijd ‘ja maar’ dus niet onvoorwaardelijk maar voorwaardelijk.
Dat IS het ook. Het is voorwaardelijk, want ouders zijn niet de hoogste authoriteit maar God is dat. Ik krijg bij jou reacties wel eens het idee dat ouders gezag van God hebben gekregen zonder beperkingen... En dat is niet juist. De ouders hebben bij het stellen van regels de Bijbel te volgen.... God te volgen. Dan is het verplichten tot dragen van een rok al wat vaag maar goed, dat kan nog... maar ze mogen niet hen die dit niet doen veroordelen, ze mogen anderen niet zien en behandelen als nep-christenen omdat ze geen rok dragen.
Dat is het probleem in onze tijd ik, ik en nog eens ik individualisme jij moet naar mij luisteren en anders is er geen ruimte en de grootste schande is dat dit ook bij het christendom zo erg is.
Het christendom wijst naar Christus en zegt je moet lief zijn voor elkaar als je maar naar mij luistert. Zo is het ook met God, God is prima en daar willen wij naar leven als God maar doet wat wij zeggen en als dat uitkomt willen wij God wel eren en als het tegen zit krijgt God de schuld en staan wij met gebalde vuisten naar Hem. In de voorbeelden gaan de ouders nog niet zozeer in het stellen van de regels maar wel in de uitleg waarom ze die regel hebben en ook hoe ze met hen omgaan die zich bij hen thuis of in het dagelijks leven niet aan die regels houden behandelen.
Kinderen worden door God bij ouders geplaatst of doen geboren worden. Hierin hebben kinderen geen keus. Als kinderen denken er achter gekomen te zijn dat hun ouders ze een foutieve opvoeden gegeven hebben door bijvoorbeeld bij meisjes het dragen van een broek niet Bijbels zou zijn, moeten zij met een Bijbels bewijsgrond komen dat het onjuist zou zijn en die is er niet. Kinderen willen hun boze hart na wandelen en mee hossen met de wereld die in het boze is inclusief een groot deel van de christelijke kerken. Er mag geen verschil meer gezien worden tussen kerk en wereld, dat onderscheid moet verdwijnen in alle opzicht, niet alleen in kleding maar ook in o.a. muziekuitvoering.
Onzin, dat verschil zit hem niet in het wel of niet dragen van een rok. De Bijbel is duidelijk dat een rok dragen niet verplicht is... het is puur een stukje cultuur. Dit heb ik zelfs een dominee uit reformatorische hoek al horen aangeven... moet je nagaan. Als mensen die dat in dagelijks leven niet doen dan veroordeeld worden en als heidenen behandeld, is dat duidelijk onbijbels... en gaan de ouders op dat punt dus de fout in. Opnieuw geef je alle schuld lekker simpel aan de kinderen... als je als meisje een broek draagt en wordt veroordeeld is dat de schuld van die kinderen die immers toch alleen maar met de wereld willen meedoen enzo... hoe kortzichtig. Het feit dat ouders gezag hebben gekregen wil niet zeggen dat ze daar niet verkeerd mee om kunnen gaan... alsof dat gezag alles wat ze doen, ook al is het onbijbels, goedpraat.
Dat weten ouders die er iets van geleerd hebben door het wonder van genade wat het betekend een wets overtreder te zijn en een tweemens geworden zijn. Als zij in hun eigen hart zien en daar ook die boze wereld te keer zien gaan waar zij een strijd mee te voeren hebben. Gelukkig zijn die ouders die weten dat er voor hun een Strijder is geweest die hun hierin is voorgegaan en verlost heeft, maar daar gaat de strijd niet van weg! of het zou een gepasseerd station zijn, nee, zij worden mede strijder met Hem. Deze ouders voelen al snel de aard van hun kinderen aan en waar zij heen willen. Het boze is reeds in hun kinderharten en dat willen ze uitleven, zij krijgen hierin al snel bijval van anderen kinderen en jammer genoeg ook van ouderen.
Marnix, jij haalt een schriftgedeelte aan uit de Bijbel Jakobus 2, dat volgens jou duidelijk genoeg zou zijn. In dat schriftgedeelte staat volgens jou dat wij mensen niet op het uiterlijk mogen beoordelen m.b.t. kleden. Zoals jij hierin de exegese geeft moet ik jou toch rekenen onder degenen die de schriften verdraaien (2Pe 3:15) naar hun eigen inzicht zoals Denkertje21 dat deed met ‘wereldgelijkvormigheid’ en uiteraard krijg jij bijval in de onwaarheid van o.a. Jo'tje. Het schriftgedeelte Jakobus 2 geeft het onderscheid aan tussen ‘arm en rijk’ wat uitkomt in uiterlijke dingen in o.a. kleding (want er worden ook andere dingen genoemd zoals gouden ring aan den vinger), het gaat over rijkdom en macht. Heeft God niet uitverkoren de armen dezer wereld, om rijk te zijn in het geloof, en erfgenamen des Koninkrijks. Het heeft derhalve niets te maken met het onderwerp waar wij het in deze topic over hebben, namelijk ‘relatie en je ouders’ uitlopend o.a. in kleding.
Ik denk dat de opmerking dat we mensen niet op uiterlijk mogen beoordelen hier best algemeen gelezen kan worden. Net zoals je Romeinen 14 bijvoorbeeld ook breder kan lezen dan uur als het gaat om het eten van offervlees. Hoewel het vooral over arm of rijk gaat kunnen we er ook uit leren dat je niet iemand mag veroordelen op basis van het wel of niet dragen van een rok bijvoorbeeld. Logisch... van een vrouw die oprecht gelooft en zich in alles van God afhankelijk weet en gered door Christus, en een broek draagt, kan je als gelovige die vindt dat je volgens de Bijbel een rok moet dragen daarom toch nog niet zeggen: Je bent een nepchristen, een heiden, een ongelovige, een onbekeerde. Want dat is dan immers niet zo.
Verschillende die tot noch toe gereageerd hebben willen barmhartigheid buiten het recht om en hebben hun mond vol over liefde. Wel denken vader en moeder te respecteren maar onder voorwaarden dat vader en moeder naar de kinderen moed luisteren en dat is de zaak op zijn kop. Het is eerst gerechtigheid en daarna barmhartigheid en niet andersom.
In de verhalen die hier zijn geplaatst mis ik beiden.. De vriendin van iemand worden geen recht gedaan als ze veroordeeld wordt en onchristelijk behandeld, omdat ze geen rokken draagt... en barmhartigheid is al helemaal ver te zoeken.