Een relatie en je ouders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 okt 2006 16:46

Nederlandse ‘normen en waarden’ en gezag???
Arme bevolking van Nederland , want wat zijn Nederlandse ‘normen en waarden’? Bestaan er wel gemeenschappelijke Nederlandse ‘normen en waarden of gezag’? Welke waarden onderscheiden de Nederlandse cultuur? Grove en smerige taal in de media, banaliteiten als cultuuruitingen, geen respect voor ouderen of gezag, prat gaan op gezagsondermijning, onverschilligheid, doorgeschoten gedoogcultuur, tolerant drugsbeleid, bij het minste of geringste een opgestoken middelvinger, niets pikken van een ander, prostitutie als legale bedrijfstak, trots op veel bloot, seksuele losbandigheid en alternatieve relatievormen. Orthodox? christelijk? onsmakelijk, walgelijk! Natuurlijk is dit generaliserend en zijn er nog veel uitzonderingen, maar toch zijn dit kenmerken die er uitspringen en wee je gebeente als je er kritiek op hebt. Deze ‘waarden’ worden eufemistisch verbonden aan termen als ‘vrijheid van meningsuiting, tolerantie, respect en gelijkheid’.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2006 17:54

Tja en als je dan hier leest hoe "christenen" denken dat het beter kan is het begrijpelijk dat men dat zo'n slecht alternatief vindt dat men het maar zo laat. Wij, christenen, zouden hierin een goed voorbeeld moeten geven. En wat krijg je? Ouders die nog veel hypocrieter zijn dan hen die niet geloven en er op een andere manier mee omgaan. Die hebben er nog een reden voor, als christen heb je geen enkele reden om zo met je kinderen en vriend/vriendin van je kinderen om te gaan. Ik vind de normen en waarden inderdaad niet super, hoewel je nog een hoop christenen ziet waar dat heel anders is... maar als ik dit soort verhalen lees over ouders die hun kinderen veroordelen omdat ze een broek dragen en dat soort onzinnige redenen zijn dat ook walgelijke onsmakelijke normen en waarden die totaal niets met de Bijbel te maken hebben. Het is net zo egocentrisch (of cultuurcentrisch) als de postmoderne normen en waarden, als men Jezus in het middelpunt had staan hadden die ouders namelijk heel anders gehandeld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 15 okt 2006 14:30

Hoi,

ze dreigden trouwens ook om niet te komen op de bruilofd in de hoop dat we het af zouden blazen maar ze zijn echt wel geweest!
en ze waren getuigen van mijn man...

Bekent verhaal. Toen ik nog een brave zoon was, alles deed wat een goede zoon moet doen, was er weinig aan de hand. Ik was matig in drank, zat niet achter de vrouwen aan, kwam niet in criminele groepen en wat nog meer niet fout was. Kortom het ging prima. Tot op het moment dat ik een relatie kreeg met mijn huidige vrouw. Toen werd het ineens erg spannend voor me. Mijn meisje was van de kerk ( ik geloofde wel alleen geen kerkganger), droeg inderdaad ook alleen rokken, zondags 2 keer naar de kerk en verder geen uitspattingen op die dag. Haar had ik ontmoet via het chatten en dat groeide alleen maar verder uit. En tja..hahaha. verliefd en tijd gaan niet samen. Het werd savonds vaak best laat. En wat gaf dat? Bij haar thuis hadden ze daar begrip voor. Bij mij helemaal niet. Het enigste wat ze zeiden was:"je bent te laat thuis!" Ik kon niet goed begrijpen waarom die tijd zo belangrijk was. Op een gegeven ogenblik liepen de spanningen zo hoog op dat ik er zelfs mijn ouders voor geestelijke en fysieke mishandeling had kunnen aangeven. Dat heb ik niet gedaan want wat schoot ik daar weer mee op? Kort daarna ben ik op kamers gegaan. Simpel omdat dat voor mij de beste oplossing was. Leuk vond ik het niet toch was het wel beterder. Nu kon ik mijn tijd zelf indelen en hoefde ik niet steeds zo spannend op mijn horloge te kijken of in de stress te zitten over het niet kunnen vertellen van je belevenissen. Het heeft veel pijn gedaan dat het zo moest lopen. En ook bekent was het voor mij dat de bruiloft zo onder druk stond. Doordat ik inmiddels bij de psyiater liep heb ik dingen geleerd af te sluiten, grenzen stellen. Erg moeilijk was het om te bedenken dat het ons feest was. Onwillekeurig liet ik het toch ook van mijn ouders afhangen. ZIj waren een deel van ons feestje vond ik. Door mijn psygiater heb ik wel geleerd om duidelijk te blijven en te leren waar MIJN verantwoordingen lagen. Uit eindelijk zijn wel mijn ouders op onze bruiloft geweest echter niet een broer en zus. Deze hebben mij zelfs na het feest verweten dat ik hun niet zag staan. te bedenken is dat ik hun wel middels een uitnodiging liet weten dat ze welkom waren op onze bruiloft. Daarbij komt dat ik weinig tot geen contact meer heb met mijn broer, er erg veel energie in heb gestoken door veel mailtjes er aan te schrijven. Ik was zijn adres door de loop van de tijd kwijt geraakt en wilde die hebben zodat ik hem kon uitnodigen. Alleen op het gemeentehuis zijn hun aanwezig geweest en toen had ik hun er even speciaal uit moeten halen zodat ze ook op de familiefoto konden. Met je weten dat ze achter drie lagen mensen stonden te kijken. Ze verweten mij dat ik niet voldoende aandacht aan hun had gegeven. Echter schreef ik hun, hoe konden zij dat van mij verwachten als ze nog niet eens de kans aangrepen ons te feliciteren?? Voorts was mijn vrouw die dag belangrijker dan wie dan ook. Dat mag toch? Later heeft deze broer mij erg op het hart getrapt door te stellen dat ie weer wist waar die hoorde in de familie. Nergens volgens hem. Netjes en beleeft heb ik hem te kennen gegeven dat het niet mijn schuld was hoe alles was gelopen. Dat wat mijn ouders hun hebben aangedaan is niet mijn verantwoording. Het was een gezonde gedachte(de psygiater bemoedigde deze gedachte ook erg in me) dat belangrijker was dat ik mijn eigen verantwoording moest nemen, niet die van anderen. Toch kom ik nog geregeld samen of alleen nog wel eens een avondje langs bij mijn ouwelui. Voor mij blijven het mijn ouders. De dingen die gebeurt zijn in mijn leven zal ik niet gauw vergeten. Belangrijker is geworden dat het tussen mijn vrouw en ik goed gaat, het huishouden loopt en we het samen proberen leven. Ik heb er dan ook geen spijt van hoe of dat ik dingen vroeger heb aan gepakt, dat is goed gegaan.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 okt 2006 15:12

Denkertje21 schreef:
Jantjes schreef: In de reacties blijkt dat er velen niets moeten hebben van gezag.

Als jij de personificatie bent van GEZAG, dan moet ik inderdaad NIETS van gezag hebben!

.... en uw naaste als uzelve.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 15 okt 2006 15:28

Jantjes schreef:Dat ligt er helemaal niet aan, dat is onvoorwaardelijk ‘eert uw vader en uw moeder’ is een eis en heeft niets met toneel spelen of liegen te maken, dat is bukken en buigen voor de waarheid.

Ik wil niets afdoen aan de onvoorwaardelijkheid van 'eert uw vader en uw moeder'. Maar dat betekent volgens mij niet dat mensen onvoorwaardelijk (tot in lengte van jaren) precies moeten doen wat hun ouders willen.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 15 okt 2006 16:46

cire schreef:
Jantjes schreef:Dat ligt er helemaal niet aan, dat is onvoorwaardelijk ‘eert uw vader en uw moeder’ is een eis en heeft niets met toneel spelen of liegen te maken, dat is bukken en buigen voor de waarheid.

Ik wil niets afdoen aan de onvoorwaardelijkheid van 'eert uw vader en uw moeder'. Maar dat betekent volgens mij niet dat mensen onvoorwaardelijk (tot in lengte van jaren) precies moeten doen wat hun ouders willen.

Inderdaad, het zou niet best zijn als je als bijvoorbeeld getrouwde van 35 nog precies doet wat je ouders zeggen. Hoe voed je je kinderen dan op? Dit hoort zo en zo omdat opa en oma het zeggen?
Afbeelding

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 15 okt 2006 18:20

Fly29 schreef:Hoi,

- verhaal -

Groet,

Fly29

wat vonden je ouders nu zo erg aan je vrouw?

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 15 okt 2006 19:25

Hippieblijhoofd schreef:
Fly29 schreef:Hoi,

- verhaal -

Groet,

Fly29

wat vonden je ouders nu zo erg aan je vrouw?

Dat vraag ik me nog wel eens af. Ik denk vooral in het begin omdat ik altijd vrij stipt op tijd thuis was en weinig tot niet tegen mijn ouders in ging. Dat werd later anders doordat mijn vrouw wel gewend was om een eigen mening te geven. Je moet weten dat ik vroeger (zeg maar rustig) onder de plak zat. Eigen mening werd niet direct op prijs gesteld. Vanuit mijn persoon was het vooral angst om mijn mond open te doen en voor jezelf op te komen. Dat deed mijn vrouw dus wel en dat vonden mijn ouders vaak erg moeilijk. Was ik bij mijn vrouw welkom, dat was bij mijn ouders niet zo het geval. Er heerste toch steeds een spanning en als je onzeker ben, kan dat soms erg veel stress op leveren. Het gevolg was dan ook dat ik er uit ben gegaan. Dat was een goede stap omdat het wel mijn relatie tot op zekere hoogte heeft gered. Want onbewust was ik steeds met mijn geloof bezig alleen erg in mezelf gekeerd. Ik durfde dat niet te uiten naar mijn ouders toe. En gezien het feit dat mijn vrouw 2 keer naar de kerk ging met haar ouders, dat had ik nooit bij mij thuis voor elkaar gekregen. Toen ik dan ook op kamers woonde was ik van die spanning af. Alleen bij elkaar thuis komen was dus bij haar ouders en bij mij op mijn kamer. De echte averse zal denk ik uit een soort van angst zijn geweest voor haar(een nieuwe invloed). Zij is een dame die zich wel goed kan verdedigingen.

Het ligt voor de rest erg complex thuis. Echter, ik leef nu samen met mijn vrouw en dat gaat prima. Thuis is voor mij nu meer afstand hebben genomen van de situatie. Mijn eigen leven heeft een zekere plaats gekregen die de spanningen hebben doen afnemen.

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 15 okt 2006 19:33

Daphne schreef:
cire schreef:

Inderdaad, het zou niet best zijn als je als bijvoorbeeld getrouwde van 35 nog precies doet wat je ouders zeggen. Hoe voed je je kinderen dan op? Dit hoort zo en zo omdat opa en oma het zeggen?

Mijn idee. dat de ouwelui dingen zien die jij niet ziet.. dat wil zeker niet zeggen dat ze het beleid van hun getrouwde kinderen even gaan besturen. Dat lijkt mij geen gezonde dosis van verantwoordingsgevoel hebben. Een beetje bijsturen in de zin van wat op en aanmerkingen dat gaat er nog wel in. Je hele huishouding naar je ouders inrichten? Nee, dat lijkt mij niet goed.

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 okt 2006 19:57

Als je bij je (schoon)oudersbent,probeer hun regels dan te respecteren.
Mijn ouders willen neit dat ik in broek loop.Helaas voor hen is dat mijn werk kleding. Als ik vrij en thuis ben zal ik hem niet aan doen. Waarom tegen hun regels in gaan terwijl het hun huis is en het een kleine moeite is om een rok aan te doen. Als ik naar andere mensen ga die tegen broek zijn dan trek ik ook een rok aan.

Mijn ouders willen niet dat ik internet op zondag,hoe vervelend ik het ook vind, toch zal ik er niet tegen in gaan. Het is hun huis en hun regels. (ben nu dus niet thuis :lol: )
Als mijn schoonmoeder op zondag wil gaan klussen in de tuin,keuken, huishouden,e.d. dan ga ik haar echt niet tegen houden omdat ik het niet zou doen op zondag. Het is haar eigen huis en ik ga dan niet mijn regels op leggen.

Zodra je een eigen huishouden hebt kan je je eigen regels bepalen, maar ik vind dat je de regels van je (schoon)ouders te respecteren hebt als je bij hun in huis bent.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2006 07:16

Mee eens. En het is gewoon een kleine moeite om problemen te voorkomen. De vraag is alleen natuurlijk: Waarom zijn die regels er, en waat zijn de consequenties als je (bij hen thuis, maar ook daarbuiten) niet volgens hun regels leeft. Die regels bepalen wat volgens hen goed is en een hoop christenen denken gelijk dat dat de enige goede manier is en dat de Bijbel geen ruimt laat voor andere opvattingen. Gevolg: Niet de regels zijn het probleem.... maar hoe de regels toegepast worden, als de enige juiste Bijbelse manier... dan kan je je nog zo daaraan houden door als je op bezoek bij ze gaat een rok aan te doen, maar als je dan in het dagelijks leven een broek draagt en ze weten dat, zullen ze je er toch net zo goed om veroordelen? Ze hebben best door dat je het alleen doet omdat je hen respecteert... maar als ze vervolgens denken: Maar als ze God zou respecteren zou ze altijd een rok dragen?

Dan wordt je alsnog veroordeeld, ook al hou je met hun ideeen rekening. Als die ideeen worden gezien als Gods wil hou je problemen... en tja, wie zit er dan fout? Niet zo'n moeilijke vraag:

Broeders en zusters, het geloof in Jezus Christus, onze glorierijke Heer, staat niet toe dat u mensen op hun uiterlijk beoordeelt. 2 Stel dat uw samenkomst wordt bezocht door iemand die prachtige kleren en gouden ringen draagt, en tegelijkertijd door een arme in vodden. 3 Als u dan de eerste met alle zorg omringt en tegen hem zegt: ‘Neemt u plaats, hier zit u goed,’ terwijl u tegen de tweede zegt: ‘Ga daar maar staan, of ga maar bij mijn voetenbank op de grond zitten,’ 4 maakt u dan geen ongeoorloofd onderscheid en wordt uw oordeel niet door verkeerde overwegingen bepaald? 5 Luister, geliefde broeders en zusters: heeft God niet juist hen die naar wereldse maatstaven arm zijn, uitgekozen om rijk te zijn door het geloof en deel te krijgen aan het koninkrijk dat hij heeft beloofd aan wie hem liefhebben? 6 Maar u behandelt arme mensen met minachting. Zijn het dan niet de rijken die u onderdrukken en u voor de rechter slepen? 7 Zijn zij het niet die de voortreffelijke naam die over u is uitgesproken, door het slijk halen? 8 Wanneer u echter het koninklijke gebod volbrengt dat de Schrift geeft: ‘Heb uw naaste lief als uzelf,’ dan handelt u juist. 9 Maar als u op het uiterlijk afgaat, begaat u een zonde en bestempelt de wet u als overtreders. 10 Wie de hele wet onderhoudt maar op één punt struikelt, blijft ten aanzien van alle geboden in gebreke. 11 Want hij die gezegd heeft: ‘Pleeg geen overspel,’ heeft ook gezegd: ‘Pleeg geen moord.’ Als u geen overspel pleegt maar wel een moord, overtreedt u toch de wet. 12 Zorg ervoor dat uw spreken en uw handelen de toets kunnen doorstaan van de wet die vrijheid brengt. 13 Onbarmhartig zal het oordeel zijn over wie geen barmhartigheid heeft bewezen; maar de barmhartigheid overwint het oordeel.

Duidelijk genoeg. We mogen mensen niet op uiterlijk beoordelen, maar slechts op geloof. Waarom zien zoveel christenen het dan niet en vind er zoveel veroordeling op basis van uiterlijkheden plaats?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 16 okt 2006 11:00

Jantjes, mijn mond valt echt open van verbazing als ik jouw reacties lees.
Eigenlijk begrijp ik niet waarom je beschikt over een internetaansluiting, want ik krijg erg het idee dat je vooral zoveel mogelijk niets met deze wereld te maken wilt hebben.
Maar we leven nou eenmaal in deze wereld. En ja, ook in deze verrotte, steeds goddelozer wordende maatschappij.
HELP?! Wat doen we daarmee? Zie zoiets juist als een uitdaging. Ga niet zaniken over onbijbelse regeltjes, maar probeer in deze rotte maatschappij een licht te zijn dat iets van het Licht van Christus mag doorgeven. Probeer mensen te bereiken met de liefde van God. Niet met stompzinnige regeltjes die mensen zelf maar eens hebben bedacht.
En echt, ik hoop van harte dat je ontzettend blij zult zijn als je kinderen een vriend of vriendin krijgen die gelooft in Jezus Christus. Want dát is al een zegen op zich. Dat is namelijk helemaal niet meer gewoon in deze rotte maatschappij. En of ze dan een rok draagt of een broek, wat geeft het? Je hebt het belangrijkste gemeen: het geloof in God. Dat zou je als ouder ook het belangrijkste moeten vinden. Je zou er als ouder van moeten genieten. Praat erover. Respecteer elkaars opvattingen en leer van elkaar. Dat is echt totaal wat anders dan de houding die jij hier nu neerzet.
Mijn broer heeft een ongelovige vriendin. Ik weet dat mijn ouders daar wel moeite mee hebben. Logisch, want ze zijn van die meid gaan houden en hopen natuurlijk ook dat ze de liefde van God zal leren kennen. Ik zou dus weten dat mijn ouders het zouden accepteren als ik een ongelovige vriend zou hebben. Ze zouden er niet superblij mee zijn. Maar, ze zouden het wel als iets tofs ervaren als ik een vriend zou hebben die wél gelooft. En of die dan pimpelpaars haar heeft of mij zou verplichten een rok aan te doen (want dat zijn wij niet gewend) is een ander verhaal. Als je relatie oké is zit je voldoende op één lijn met je vriend of vriendin dat je daar samen uit kunt komen en je weg in kunt zoeken. Wees als ouders blij wanneer je kind die weg zoekt samen met God. Natuurlijk moet je over die dingen praten met je kids. Maar, begeleid ze daarin met liefde en uit Liefde. En niet met regeltjes... houd de door Marnix genoemde duidelijke bijbeltekst vooral ook in je achterhoofd :)
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2006 11:17

Amen. Het verbaast mij vooral dat je op de een of andere manier het gedrag van die ouders goed probeert te praten. Je geeft aan echt christen te zijn en ik geloof je wat dat betreft, maar het valt des te meer op dat je het gedrag van die ouders niet afkeurt maar ze probeert te verdedigen, terwijl wat ze doen rechtstreeks tegen de Bijbel die je serieus neemt, in gaat. Het staat linea recta tegenover de Bijbelse lijn en wat Jezus ons voorhoudt. Zeg dan niet: Tja, ze bedoelen het vast goed dus het zal wel zus en zo zijn en dat meisje moet gewoon netjes een rok aan doen... aan die ouders ligt het niet. Wees gewoon zo eerlijk om het gedrag van mensen dat tegen de Bijbel ingaat, ook al bedoelen ze het goed, af te keuren.... Ik heb dacht ik al wel duidelijk vanuit de Bijbel onderbouwd hoe duidelijk de Bijbel gedrag zoals van deze ouders afkeurt.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 okt 2006 09:49

Heb jij het wel juist Marnix?
Wij hebben het in deze topic over ‘relatie en je ouders’ uitlopend o.a. in kleding waar ik zelf ook waarden, normen en gezag t.o.v. ouders kind relatie in zag.
Waarden, normen en gezag ziet iedereen wel zitten maar altijd voor een ander en niet voor zichzelf. Ik kan mij nog herinneren van Balkenende voordat hij president was ook zijn mond vol had over waarden, normen en gezag dat er zelfs mensen waren die op de CDA gingen stemmen omdat hij waarden normen en gezag weer zou terug brengen in Nederland. Nu wij weten dat die stemmers teleurgesteld zijn geweest in Balkenende want er is niets van terecht gekomen toe hij president is geworden. Hij is er notabenen nooit meer op terug gekomen terwijl verschillende hem er aan herinnerd hebben.

Zoals gezegd wil iedereen wel waarden, normen en gezag waar dan een ander zich aan moet houden maar persoonlijk niet, dan wijzen ze zeer snel naar een ander, daar zit de oorzaak maar niet bij hen.
ik heb verschillende onderwerpen genoemd hoe het zou moeten zijn in een gezin o.a. dat kinderen zich onvoorwaardelijk aan het gezag van ouders moeten onderwerpen op grond van de eis in de geboden ‘eert uw vader en uw moeder’. Kijk eens in dit topic naar de reacties, het is altijd ‘ja maar’ dus niet onvoorwaardelijk maar voorwaardelijk.
Dat is het probleem in onze tijd ik, ik en nog eens ik individualisme jij moet naar mij luisteren en anders is er geen ruimte en de grootste schande is dat dit ook bij het christendom zo erg is.
Het christendom wijst naar Christus en zegt je moet lief zijn voor elkaar als je maar naar mij luistert. Zo is het ook met God, God is prima en daar willen wij naar leven als God maar doet wat wij zeggen en als dat uitkomt willen wij God wel eren en als het tegen zit krijgt God de schuld en staan wij met gebalde vuisten naar Hem.

Kinderen worden door God bij ouders geplaatst of doen geboren worden. Hierin hebben kinderen geen keus. Als kinderen denken er achter gekomen te zijn dat hun ouders ze een foutieve opvoeden gegeven hebben door bijvoorbeeld bij meisjes het dragen van een broek niet Bijbels zou zijn, moeten zij met een Bijbels bewijsgrond komen dat het onjuist zou zijn en die is er niet. Kinderen willen hun boze hart na wandelen en mee hossen met de wereld die in het boze is inclusief een groot deel van de christelijke kerken. Er mag geen verschil meer gezien worden tussen kerk en wereld, dat onderscheid moet verdwijnen in alle opzicht, niet alleen in kleding maar ook in o.a. muziekuitvoering.

Dat weten ouders die er iets van geleerd hebben door het wonder van genade wat het betekend een wets overtreder te zijn en een tweemens geworden zijn. Als zij in hun eigen hart zien en daar ook die boze wereld te keer zien gaan waar zij een strijd mee te voeren hebben. Gelukkig zijn die ouders die weten dat er voor hun een Strijder is geweest die hun hierin is voorgegaan en verlost heeft, maar daar gaat de strijd niet van weg! of het zou een gepasseerd station zijn, nee, zij worden mede strijder met Hem. Deze ouders voelen al snel de aard van hun kinderen aan en waar zij heen willen. Het boze is reeds in hun kinderharten en dat willen ze uitleven, zij krijgen hierin al snel bijval van anderen kinderen en jammer genoeg ook van ouderen.

Marnix, jij haalt een schriftgedeelte aan uit de Bijbel Jakobus 2, dat volgens jou duidelijk genoeg zou zijn. In dat schriftgedeelte staat volgens jou dat wij mensen niet op het uiterlijk mogen beoordelen m.b.t. kleden. Zoals jij hierin de exegese geeft moet ik jou toch rekenen onder degenen die de schriften verdraaien (2Pe 3:15) naar hun eigen inzicht zoals Denkertje21 dat deed met ‘wereldgelijkvormigheid’ en uiteraard krijg jij bijval in de onwaarheid van o.a. Jo'tje. Het schriftgedeelte Jakobus 2 geeft het onderscheid aan tussen ‘arm en rijk’ wat uitkomt in uiterlijke dingen in o.a. kleding (want er worden ook andere dingen genoemd zoals gouden ring aan den vinger), het gaat over rijkdom en macht. Heeft God niet uitverkoren de armen dezer wereld, om rijk te zijn in het geloof, en erfgenamen des Koninkrijks. Het heeft derhalve niets te maken met het onderwerp waar wij het in deze topic over hebben, namelijk ‘relatie en je ouders’ uitlopend o.a. in kleding.

Verschillende die tot noch toe gereageerd hebben willen barmhartigheid buiten het recht om en hebben hun mond vol over liefde. Wel denken vader en moeder te respecteren maar onder voorwaarden dat vader en moeder naar de kinderen moed luisteren en dat is de zaak op zijn kop. Het is eerst gerechtigheid en daarna barmhartigheid en niet andersom.

Dat ieder schaamrood zij,
Die, onbeschroomd en vrij,
Een beeld durft eer bewijzen
En nietig’ afgoôn prijzen,
Den waren God ten hoon.
Knielt voor Hem, al gij goôn!
Zwicht voor den Opperheer;
Buigt u met ootmoed neer
Voor Zijn geduchten troon.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 17 okt 2006 10:00

Ik krijg de indruk, Jantjes, dat je de ouder-kind relatie een weinigje aan het vergeestelijken bent.

Terug naar “Archief”