SGP en herinvoering van de doodstraf....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: SGP en herinvoering van de doodstraf....

Berichtdoor Lalage » 08 okt 2006 09:18

André schreef:De visie van de SGP op de doodstraf heeft dus alles te maken met de hoge waarde die zij aan het menselijk leven toekent. De hoge waarde van het leven brengt voor de SGP met zich, dat zij tegen abortus en euthanasie is, maar óók dat zij voorstander is van de doodstraf. Bij een bewust vergrijp tegen het menselijk leven, kan de hoogste straf gerechtvaardigd zijn.

Dit stukje is zo krom geredeneerd, wat een onzin. De ergste misdadiger kan nog door God bekeerd worden en gebruikt worden in Zijn koninkrijk. Je hoort toch redelijk vaak van mensen die in de gevangenis tot geloof komen. Aangezien de SGP vast gelooft dat je in dit leven bekeerd moet worden en je anders voor eeuwig gemarteld wordt in de hel, lijkt me het toch zaak om mensen juist zo lang mogelijk in leven te houden! Of willen ze liever niet met een ex-moordenaar in de hemel zitten? :roll:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 okt 2006 11:46

Toriso schreef:Want zeg nou zelf, écht levenslang in de gevangenis is minstens net zo onbarmhartig dan de doodstraf.
Sommige mensen gunnen zulke misdadigers de doodstraf niet, dat vinden ze te 'gemakkelijk'.
Als aardse rechtertje zou ik makkelijker iemand voor zijn leven naar een cel veroordelen dan eeuwig naar de hel..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 09 okt 2006 09:58

Dit stukje is zo krom geredeneerd, wat een onzin. De ergste misdadiger kan nog door God bekeerd worden en gebruikt worden in Zijn koninkrijk. Je hoort toch redelijk vaak van mensen die in de gevangenis tot geloof komen. Aangezien de SGP vast gelooft dat je in dit leven bekeerd moet worden en je anders voor eeuwig gemarteld wordt in de hel, lijkt me het toch zaak om mensen juist zo lang mogelijk in leven te houden! Of willen ze liever niet met een ex-moordenaar in de hemel zitten?

Nu komt de aap uit de mouw joh...ze willen iemand dan snel executeren (publiek ter leering ende vermaeck een ideetje?) zodat de veroordeelde met een beetje mazzel niet meer tot geloof is gekomen. Hoeven ze niet bang te zijn dat ze die nog tegenkomen in de hemel (die ze zelf denken te gaan zien), en zo kunnen ze iemand nog extra zwaar straffen. Bijzonder onmenselijk en christelijk onwaardig. Je geeft iemand niet meer de kans om tot geloof te komen enz. Daarbij, doodstraf is niet terug te draaien, en ga er maar aan staan als je hoort dat iemand onschuldig is gedood. Dan liever levenslang de cel in.
Overigens in in Nederland levenslang ook echt levenslang, maar dat wordt niet zo vaak opgelegd, de andere max is 20 jaar en tbs. Dat is dan weer een trucje om iemand langer vast te kunnen houden. Vandaar ook de roep om de 20 jaar op te trekken naar 30 jaar, en veel strenger te zijn met strafaftrek.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 09 okt 2006 10:16

Ach ik zie nog niet snel een 2/3 meerderheid ontstaan om Artikel 114 uit de grondwet aan te passen :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 okt 2006 11:01

Ik ben voorstander van de doodstraf voor mensen die voor de doodstraf zijn :)

-Stefan-
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor -Stefan- » 09 okt 2006 15:36

Raido schreef:Ik ben voorstander van de doodstraf voor mensen die voor de doodstraf zijn :)

Hmm, dan ben je dus eigenlijk een voorstander van de doodstraf, alleen wil je het in andere gevallen toepassen dan de meeste voorstanders :wink: . In dat geval is de doodstraf ook op jou van toepassing omdat je een voorstander bent :roll: .

Zomaar een gedachtekronkel van mij :roll: .

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2006 08:38

haha en het klopt ook nog :D Ik ben tegen de doodstraf.... maar als Raido toch wordt omgelegd wil ik zijn mp3/cd-collectie wel hebben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 okt 2006 19:15

Marnix schreef:haha en het klopt ook nog :D Ik ben tegen de doodstraf.... maar als Raido toch wordt omgelegd wil ik zijn mp3/cd-collectie wel hebben.
I haven't pay my due.. en ik moet Charon bij de Styx nog betalen, en aangezien ik vermoed dat hij om te kopen is met Dream Theater...

Sorry :)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 okt 2006 13:22

Katlheen schreef:Nu komt de aap uit de mouw joh...ze willen iemand dan snel executeren (publiek ter leering ende vermaeck een ideetje?) zodat de veroordeelde met een beetje mazzel niet meer tot geloof is gekomen. Hoeven ze niet bang te zijn dat ze die nog tegenkomen in de hemel (die ze zelf denken te gaan zien), en zo kunnen ze iemand nog extra zwaar straffen. Bijzonder onmenselijk en christelijk onwaardig. Je geeft iemand niet meer de kans om tot geloof te komen enz.

Het lijkt me dat er nu een arminiaanse aap uit de mouw komt. ;)
Als iemand uitverkoren is, dan kan hij desnoods op het schavot nog tot bekering komen. Daar verandert de doodstraf helemaal niets aan.

Katlheen schreef:Daarbij, doodstraf is niet terug te draaien, en ga er maar aan staan als je hoort dat iemand onschuldig is gedood. Dan liever levenslang de cel in.

Op zich is dat een punt en daarom moet er ook bijzonder voorzichtig worden omgesprongen met de doodstraf. Maar sommige doodstraffen (zoals die van Adolf Eichmann bijvoorbeeld, die enkele momenten voor zijn executie nog blijk gaf van zijn jodenhaat) zijn wat mij betreft meer dan terecht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 okt 2006 13:58

Er is wellicht wel een verschil tussen een oorlogstribunaal en een gewone rechtbank.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 12 okt 2006 22:00

elbert schreef:Het lijkt me dat er nu een arminiaanse aap uit de mouw komt. ;)
Als iemand uitverkoren is, dan kan hij desnoods op het schavot nog

Welja, laten we anders allemaal preventief zelfmoord plegen. We kunnen dan geen zonden meer doen waar we voor gestraft kunnen worden en als we uitverkoren zijn gaan we terstond naar de hemel. O welk een blijde boodschap is zo'n evangelie van de uitverkiezingslotto. Right.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 12 okt 2006 22:09

rafaell schreef:
elbert schreef:Het lijkt me dat er nu een arminiaanse aap uit de mouw komt. ;)
Als iemand uitverkoren is, dan kan hij desnoods op het schavot nog

Welja, laten we anders allemaal preventief zelfmoord plegen. We kunnen dan geen zonden meer doen waar we voor gestraft kunnen worden en als we uitverkoren zijn gaan we terstond naar de hemel. O welk een blijde boodschap is zo'n evangelie van de uitverkiezingslotto. Right.

Drogreden :!:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 okt 2006 22:12

Waarom is dit een grotere drogreden dan die van elbert?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 okt 2006 08:26

Omdat onrecht (en het plegen van zelfmoord om die reden hoort daar ook bij) en recht radicaal van elkaar verschillen. Wie dat verschil niet ziet, ziet ook het verschil tussen moord en de doodstraf niet.
De doodstraf is een juridische straf die recht poogt te doen naar aanleiding van een zeer ernstige overtreding.
Zelfmoord plegen om verder geen zonden meer te doen is een gruwelijke innerlijke tegenstrijdigheid.

Uitverkiezing heeft alles te maken met wedergeboorte en geloof: met vrijspraak van overtreding waarop de tweede dood staat. Omdat de doodstraf al is voltrokken aan Christus, hebben wij (die in Hem geloven) vrijspraak en nieuw leven.
De doodstraf in het strafrecht heeft alles te maken met veroordeling van een overtreding waarop de eerste dood staat. Die straf wordt nergens afgekeurd door de Bijbel, maar wordt als terechte straf aangeduid voor ernstige overtredingen, te beginnen na de val in het paradijs.

Wie denkt dat een gelovige niets met de doodstraf te maken moet hebben, moet toch nog maar eens naar Golgotha kijken. Daar is er nl. eentje voltrokken. Plaatsvervangend nog wel.
De Bijbel staat vol met doodstraffen en de manier om die te ontkomen. We hebben daar allemaal mee te maken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 okt 2006 11:07

elbert schreef:Omdat onrecht (en het plegen van zelfmoord om die reden hoort daar ook bij) en recht radicaal van elkaar verschillen. Wie dat verschil niet ziet, ziet ook het verschil tussen moord en de doodstraf niet.
De doodstraf is een juridische straf die recht poogt te doen naar aanleiding van een zeer ernstige overtreding.
Zelfmoord plegen om verder geen zonden meer te doen is een gruwelijke innerlijke tegenstrijdigheid.

Het verschil tussen zelfmoord en de doodstraf begrijp ik wel, maar de manier waarop je uit de uitverkiezing redeneert lijkt me gevaarlijk. Het lijkt namelijk verdacht veel op de houding van veel mensen aan de rechterzijde van het gereformeede spectrum: als ik niet uitverkoren ben ga ik toch naar de hel, dus ik doe maar lekker waar ik zin in heb.
De doodstraf mag je best verdedigen, maar dit lijkt me niet de meest zinvolle manier.

Overigens is het vrij logisch dat de bijbel vol staat met doodstraffen, omdat zowat iedere cultuur in die tijd aan doodstraffen deed. Wij gelukkig niet meer.

Terug naar “Archief”