Spreken in tongen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 06 okt 2006 04:24

Marnix schreef:Tja, dat is gewoon omdat het een beetje vreemd en onbekend is. Tongen van vuur op je hoofd lijkt me ook een beetje raar maar toch hadden de apostelen dat op de pinksterdag wel

@Marnix ... niet tongen van vuur, maar : tongen ALS van vuur !!!

Mijn tongentaal toentertijd, heb ik verwaarloosd ... enerzijds omdat mijn geloofsgenoten, hooghartig neerkeken op de imperfectie ervan, anderzijds omdat ik met name PROFETIE veel belangrijker & nuttiger vond — de *gave van tongen* is de geringste gave, dwz : een soort van drempel waar je overheen moet — het wordt ook wel beschouwd als de gave die de duistere hoeken van je innerlijk verkent & opruimt, waardoor er plaats komt voor de hogere gaven zoals : genezing & profetie ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 06 okt 2006 21:12

Bedoel je te zeggen dat je voor je andere gaven kunt ontvangen eerst in tongen moet kunnen spreken?

En hoe kan een gave van God imperfect zijn?
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Bertus87
Mineur
Mineur

Berichtdoor Bertus87 » 06 okt 2006 23:02

Er word in deze tijd zo ontzettend veel misbruik van gemaakt, dat ik eigenlijk geen durf en geen vrijmoedigheid heb om me op dat gebied te gaan begeven. Ik heb respect voor mensen die het wel doen, maar zelf zal ik t nooit doen. Zelf heb ik het gehoord toen ik in Roemenië was, maar ik vond het maar vaag gebrabbel en dat zal het ongetwijfeld ook zijn want de discipelen werden ook als dronken mannen gezien, en zo lijkt het inderdaad net. Maar toch ben ik te bang voor de fouten die je er uit kan krijgen, en bovendien moet ik zeggen dat ik niks mis zonder de tongentaal. Ik denk niet dat er zoveel meerwaarde aan zit, dat het je relatie met God vele malen zou verbeteren.
" O, Lord we need forgiveness, we've wandered far away "

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 07 okt 2006 00:06

Petra777 schreef:hoe kan een gave van God imperfect zijn?

@Petra ... misverstand > mijn geloofsgenoten vonden dat ik er zogezegd : niets van terecht bracht ... doch ze hadden ONgelijk — want : je moet het vergelijken met de kindertekening danwel knutsel van de zondagschool, waarbij het evenzo niet_gaat om de perfectie, maar om de INTENTIE waarmee het kind z'n creativiteit loslaat op het verhaal uit de kinderbijbel ....

Petra777 schreef:Bedoel je te zeggen dat je voor je andere gaven kunt ontvangen eerst in tongen moet kunnen spreken?

Tenminste ??... moet hebben geprobeerd te spreken, waarbij het alweer niet om de perfectie gaat, maar om de INTENTIE waarmee !!! — bedenk, dat wanneer je hoog bezoek krijgt, je ook je interieur eerst effe op orde brengt — vergelijk dan maar de tongengave met de interieur verzorgster, die ervoor zorgt dat die hogere gaven bij jou hun intrek kunnen nemen & behouden ....

Charismatische GAVEN v/d Heilige Geest :

[ Schema vlg griekse grondtekst 1-Cor_12:28 ]
|
# 1e === APOSTEL °
# 2e === PROFEET °
# 3e === LEERAAR - « - predikant
# 4e === Krachten - - « - wonderen
# 5e === Genezing
# 6e === Dienstbaarheid
# 7e === BESTUUR - « - leiderschap
# 8e === Tongentaal

°) 1-Cor_12:31 "... streeft dan naar de hoogste gaven. En ik wijs u een_WEG, die nog veel verder omhoog voert ..."

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 07 okt 2006 08:40

hoi iemand
kan iemand mij misschien uitleggen in eenvoud wat tongentaal nou is?
ik lees het idd wel eens zo van zei spraken in tongen maar het lijkt de laatste tijd wel een hype er word zoveel over gesproken en geschreven maar ik weet dus niet wat het is :oops:

groet liisje

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 07 okt 2006 09:11

Hero schreef:
Petra777 schreef:hoe kan een gave van God imperfect zijn?

@Petra ... misverstand > mijn geloofsgenoten vonden dat ik er zogezegd : niets van terecht bracht ... doch ze hadden ONgelijk — want : je moet het vergelijken met de kindertekening danwel knutsel van de zondagschool, waarbij het evenzo niet_gaat om de perfectie, maar om de INTENTIE waarmee het kind z'n creativiteit loslaat op het verhaal uit de kinderbijbel ....

Petra777 schreef:Bedoel je te zeggen dat je voor je andere gaven kunt ontvangen eerst in tongen moet kunnen spreken?

Hero: Tenminste ??... moet hebben geprobeerd te spreken, waarbij het alweer niet om de perfectie gaat, maar om de INTENTIE waarmee !!! — bedenk, dat wanneer je hoog bezoek krijgt, je ook je interieur eerst effe op orde brengt — vergelijk dan maar de tongengave met de interieur verzorgster, die ervoor zorgt dat die hogere gaven bij jou hun intrek kunnen nemen & behouden ...

Petra: Ik zou graag willen weten waar je het vandaan haalt dat in tongen spreken een interieur verzorgster is, dus het huishouden in mijn geest doet, om ervoor te zorgen dat ik de hogere gaven kan krijgen. Bij mijn weten heeft de Heilige Geest dat allang gedaan, zonder mij in tongen te laten spreken. En wat zijn dan die hogere gaven volgens jou?

Zelf heb ik een andere visie op de gave van het spreken in tongen dan jij. Ik zie het als gewoon een gave die je kunt krijgen; zie 1 Cor. 12 : 8-11:

Want aan de een wordt door de Geeest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt gelijk Hij wil.

Dit duidt er voor mij op dat alle gaven gelijk zijn.

Als je verder leest zie je dat het ook nodig is dat ieder andere gaven heeft, zodat we elkaar tot hand en voet kunnen zijn. Net voor vers 31 staat dan de retorissche vraag: Spreken allen dan in tongen?

En verder lezend in, bij ons hofdstuk dertien, maar bij Paulus natuurlijk gewoon het vervolg van zijn brief, kom je erachter wat de hoogste gaven zijn: ten eerste De Liefde, want profetien zullen afgedaan hebben en tongen zullen verstommen. Wat overblijft is de liefde.

Vers 13: Zo blijven dan geloof, hoop en liefde, maar de meest van deze is de liefde.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 07 okt 2006 09:28

liisje schreef:hoi iemand
kan iemand mij misschien uitleggen in eenvoud wat tongentaal nou is?
ik lees het idd wel eens zo van zei spraken in tongen maar het lijkt de laatste tijd wel een hype er word zoveel over gesproken en geschreven maar ik weet dus niet wat het is :oops:

groet liisje

Spreken in tongen kom je in de bijbel voor het eerst in Handelingen tegen, daar spraken de apostelen in andere talen, zodat iedereen uit alle omringende landen kon verstaan wat er gezegd werd. Zie Handelingen 2:5-13

In Korinthe en ook nu nog gaat het meestal om klanktaal; onverstaanbaar gepraat, dat over het algemeen geen bestaande taal is. Als de Heillige Geest over je komt ga je in tongen tot God spreken; alleen iemand met de gave van vertolking kan het vertalen, zelf weet je meestal ook niet wat je zegt. Het is iets tussen jou en God.
Maar ook nu krijgen mensen nog wel een andere taal.

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 07 okt 2006 09:43

dus als ik het zo lees dan zou de helige geest niet over mij zijn omdat ik niet in tongen spreek?
ik dacht en meen ik nog steeds dat de vruchten van de heilige geest liefde blijdschap trouw zelfbeheersing vrede geduld en vriendelijkheid waren?

als je dat ontving want uit je zelf komt dat niet dan heb je de hg over je
of sla ik nu de plank helemaal mis?

(je merkt misschien wel dat ik hier niet in thuis ben maar ben er wel veel mee bezig de laatste tijd

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 07 okt 2006 10:48

Licht eraan binnen welke geloofsstroming je zit. Zelf geloof ik dit ook niet, maar er zijn wel stromingen die inderdaad zeggen dat je pas vervuld bent met de Heilige Geest als je in tongen spreekt.

Die dingen die jij opnoemt zijn de vrucht van de Heilige Geest, zoals beschreven in Galaten 5:22, maar dit gaat over gaven van de Heilige Geest. Als christen zul je merken dat iedereen de vrucht van de Heilige Geest krijgt en steeds verder daarin groeit. Maar er zijn verschillende gaven en je krijgt niet alle gaven, de Heilige Geest deelt uit zoals Hij dat wil.

ik denk dus dat spreken in tongen er één van is, maar anderen denken dat je het moet kunnen, als bewijs van vervulling met de Heilige Geest.

ik zie dat ik in mijn uitleg niet mijn eigen visie heb weergegeven, maar eerder die van de stromingen die bovenstaande leren. Het spijt me als dit je in verwarring heeeft gebracht.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 07 okt 2006 10:48

Petra777 schreef:Petra: Ik zou graag willen weten waar je het vandaan haalt dat in tongen spreken een interieur verzorgster is, dus het huishouden in mijn geest doet, om ervoor te zorgen dat ik de hogere gaven kan krijgen. Bij mijn weten heeft de Heilige Geest dat allang gedaan, zonder mij in tongen te laten spreken. En wat zijn dan die hogere gaven volgens jou?

Er staat nergens in de bijbel, dat : *de Heilige Geest dat al gedaan heeft* !!! — je dient ook beter onderscheid te maken, tussen enerzijds de Heilige Geest & anderzijds de GAVEN_van de HG, want die GAVEN worden (op termijn) iets van jezelf, dus iets wat helemaal bij jou hoort ....

De hogere gaven zijn > #1e : apostel, #2e : profeet, en #3e : leeraar ((= charismatisch leeraar, die lesgeeft in de dialoog-vorm, dus niet een docent die in een richting doceert )) ....

Petra777 schreef:Dit duidt er voor mij op dat alle gaven gelijk zijn

[ Schema vlg griekse grondtekst 1-Cor_12:28 ]
|
# 1e === APOSTEL °
# 2e === PROFEET °
# 3e === LEERAAR - « - predikant
# 4e === Krachten - - « - wonderen
# 5e === Genezing
# 6e === Dienstbaarheid
# 7e === BESTUUR - « - leiderschap
# 8e === Tongentaal

°) 1-Cor_12:31 "... streeft dan naar de hoogste gaven, en ik wijs u een_WEG, die nog veel verder omhoog voert ..."

Petra777 schreef:gewoon het vervolg van zijn brief, kom je erachter wat de hoogste gaven zijn: ten eerste De Liefde

De liefde wordt NIET als de hoogste gave genoemd, en bij *de liefde* hoort evenzo : de liefde voor de waarheid & de wegen gods ....

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 07 okt 2006 10:58

Ik bedoel te zeggen dat ik weet dat de Heilige Geest mijn geest heeft schoongemaakt of hoe je dat maar wil noemen, maar ik kan je verzekeren dat daar bij mij geen tongentaal aan te pas is gekomen. Vandaar mijn vraag hoe je erbij komt dat tongentaal de interieur verzorgster van de Heilige Geest is en ik zou daar nog steeds graag antwoord op willen hebben.

Van de Griekse grondtekst ben ik niet bepaald op de hoogte, maar nog steeds zie ik niet in hoe jij ervan maakt dat het één belangrijker is dan het ander. Het is gewoon een opsomming van soorten mensen die God heeft aangesteld. Dat het één eerder wordt genoemd dan het ander duidt m.i. geen volgorde van belangrijkheid aan. Maar ja, je kan nu eenmaal niet allemaal tegelijk schrijven.

Als je de hele brief leest, of als je wilt begint bij hoofdstuk 12 en dan gewoon doorleest, zie ik een heel andere lijn dan jij.

Voor mij maakt Paulus duidelijk dat iedereen gaven krijgt van de Geest, de één dit, de ander dat. Maar mensen die in tongen kunnen spreken, hoeven zich daar niet op voor te laten staan, noch zij met de gave van profetie. Alles is nodig, wel is het één geschikter om in dienst van de gemeente te stellen dan het ander.

Hoe ik het leest, geeft Paulus in vers 31 de opdracht de hoogste gaven na te streven, en verdergaande legt hij uit wat die hoogste gaven dan zijn.
om in vers 13 tot de conculsie te komen dat dit geloof, hoop en liefde zijn, maar de liefde het meest.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 07 okt 2006 12:42

Petra777 schreef:Ik bedoel te zeggen dat ik weet dat de Heilige Geest mijn geest heeft schoongemaakt of hoe je dat maar wil noemen, maar ik kan je verzekeren dat daar bij mij geen tongentaal aan te pas is gekomen. Vandaar mijn vraag hoe je erbij komt dat tongentaal de interieur verzorgster van de Heilige Geest is en ik zou daar nog steeds graag antwoord op willen hebben

Het is reuze simpel > de gaven van de HG, zijn niet_los verkrijgbaar, dus zolang als je 'r #EEN verwerpt, blijven die andere ook weg — doch ... welke gave (uit het gehele pakket) tenslotte in jou actief wordt, is aan God ....

Hoe, weet je zo zeker dat de HG : jou heeft schoongemaakt ...??

Petra777 schreef:Van de Griekse grondtekst ben ik niet bepaald op de hoogte, maar nog steeds zie ik niet in hoe jij ervan maakt dat het één belangrijker is dan het ander. Het is gewoon een opsomming van soorten mensen die God heeft aangesteld. Dat het één eerder wordt genoemd dan het ander duidt m.i. geen volgorde van belangrijkheid aan

Ten eerste apostel, ten tweede profeet, ten derde leeraar ... waarbij het hier dus niet om de poppetjes gaat, maar om : de volgorde van belangrijkheid der gaven ....

Petra777 schreef:Voor mij maakt Paulus duidelijk dat iedereen gaven krijgt van de Geest, de één dit, de ander dat. Maar mensen die in tongen kunnen spreken, hoeven zich daar niet op voor te laten staan, noch zij met de gave van profetie. Alles is nodig, wel is het één geschikter om in dienst van de gemeente te stellen dan het ander

Als het gaat om de opbouw danwel stichting van de gemeente, dan zijn de gaven van het apostelschap & de profetie, welke doorslaggevend zijn — overigens, wanneer je je niet naar een gave uitstrekt, zul je 'm al evenmin ontvangen ....

Petra777 schreef:Hoe ik het leest, geeft Paulus in vers 31 de opdracht de hoogste gaven na te streven, en verdergaande legt hij uit wat die hoogste gaven dan zijn

Nee ... dat legt Paulus helaas NIET uit !!! — maar je kunt het wel vermoeden, als volgt >

Openbaring 18:20 "... weest vrolijk over haar, gij hemel en gij heiligen, en gij apostelen en profeten, want God heeft uw rechtzaak tegen haar [de valse wereld-kerk] beslecht ..."

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 07 okt 2006 19:04

Ik denk dat we elkaar nog steeds niet echt begrijpen.
Zeggen dat gaven niet los verkrijgbaar zijn, is iets anders dan zeggen dat als je er één verwerpt je er niet op moet rekenen een andere wel te krijgen. ik denk namelijk dat gaven wel los verkrijgbaar zijn, in die zin dat je best de gave van spreken met wijsheid kunt krijgen, zonder de gave van vreemde tongen.

En nog steeds snap ik niet wat jij bedoelt als je zegt dat in tongen kunnen spreken een soort van schoonmaakactie is, waarna je de andere gaven kunt krijgen. Wil dat zeggen dat alleen mensen die in tongen kunnen spreken of hebben gesproken de andere gaven kunnen krijgen?
Wat ik verder ook niet begrijp is dat je een gave van God verwaarloosd, omdat je andere dingen belangrijker vind. Hoe kun je iets dat je van God hebt gekregen verwaarlozen?

Dan nu hoe ik er bij kom dat de Heilige Geest mij heeft schoongemaakt, die term gebruikte ik overigens alleen om aan te sluiten bij jouw interieur verzorgster.

Ik weet dat omdat de Heilige Geest hard met mij aan het werk is geweest, mij zonde heeft laten zien, doen belijden en waar ik ook vergeving voor heb gekregen.
Hij heeft mij pijn laten zien die ik nog had en waar ik van af moest, heeft mij laten zien dat ik nog woede in mij had naar God toe, heeft mij geleerd dat ik alleen op God moet vertrouwen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ook heeft Hij mooie kanten van mezelf naar boven gehaald en tot hun recht laten komen.

Dat is nu niet bepaald op één dag gebeurd, het was een proces.
Waar het om gaat is dat Hij mijn leven zogezegd binnenstebuiten heeft gekeerd en dat alles zonder dat ik in tongen heb gesproken.

Dus nogmaals: Hoe zie jij het spreken in tongen als manier van de Heilige Geest om soort van schoonmaak te houden, zodat de 'hogere' gaven intrek kunnen nemen? Waarop baseer je dat?

Ik denk niet dat we mbt Paulus uitleg bij elkaar zullen komen.

Verder heb ik het idee dat je mij ervan beschuldigt in de valse wereld kerk te zitten, anders snap ik je verwijzing niet helemaal?

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 07 okt 2006 19:52

Petra777 schreef:Zeggen dat gaven niet los verkrijgbaar zijn, is iets anders dan zeggen dat als je er één verwerpt je er niet op moet rekenen een andere wel te krijgen. ik denk namelijk dat gaven wel los verkrijgbaar zijn, in die zin dat je best de gave van spreken met wijsheid kunt krijgen, zonder de gave van vreemde tongen

Maar : wijsheid staat ook niet in het rijtje van 1-Corinthe_12:28 ....

Petra777 schreef:En nog steeds snap ik niet wat jij bedoelt als je zegt dat in tongen kunnen spreken een soort van schoonmaakactie is, waarna je de andere gaven kunt krijgen. Wil dat zeggen dat alleen mensen die in tongen kunnen spreken of hebben gesproken de andere gaven kunnen krijgen?

Dat van die *interieurverzorgster*, was uiteraard een METAFOOR — doch de praktijk wijst uit, dat gelovigen behept met een gave uit het rijtje van 1-Corinthe_12:28, allemaal kortere of langere tijd in tongen hebben gesproken — (( soms alleen maar bij zichzelf thuis — je hoeft er dus niet 'n show van te maken )) ....

Petra777 schreef:Wat ik verder ook niet begrijp is dat je een gave van God verwaarloosd, omdat je andere dingen belangrijker vind. Hoe kun je iets dat je van God hebt gekregen verwaarlozen?

Zoals ik reeds vertelde : door toedoen van geloofsgenoten ....

Petra777 schreef:Dus nogmaals: Hoe zie jij het spreken in tongen als manier van de Heilige Geest om soort van schoonmaak te houden, zodat de 'hogere' gaven intrek kunnen nemen? Waarop baseer je dat?

Dat is > ERVARINGS_THEOLOGIE, dwz : uit getuigenissen van gelovigen blijkt, het doorgaans zo te functioneren ....

Petra777 schreef:Verder heb ik het idee dat je mij ervan beschuldigt in de valse wereld kerk te zitten, anders snap ik je verwijzing niet helemaal?

Fout begrepen, want : de (valse) wereld_kerk bestaat nog niet — het gaat erom, dat 'r in de allerlaatste eindtijd, noch slechts #twee (hogere) gaven genoemd worden, nl : die van apostel & profeet, dus zelfs de leeraars worden dan niet_meer vermeld ....

PS > als je iets wilt hebben, vraag het aan God, en Hij wijst je : DE_WEG ....

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 07 okt 2006 20:12

Nee, maar wijsheid staat wel bij het rijtje gaven van 1 Cor 12: 8 e.v.
Waar het mij om gaat is dat je best het één kunt hebben zonder het ander. Maar om met jou te spreken: Je kunt best leraar zijn zonder gaven van genezing.

Wat betreft de ervaring-theologie, die is vast kerk/ stroming gebonden, want ik ken vele christenen, met allerlei gaven, ook leraren en profeten, die nooit in tongen hebben gesproken.

Wat mij tegenstaat in jou theorie is dat je mij het idee geeft dat mensen die niet in tongen spreken mindere christenen zijn, omdat ze niet eens de minste van alle gaven hebben.

Daarnaast geef je mij het idee dat ik alleen maar ingebeelde gaven heb. Want ik heb immers de gave van het spreken in tongen niet, hoe kan het dan dat ik toch andere gaven heb, die, als ik jou denkwijze goed begrijp, alleen zijn weggelegd voor mensen die eerst in tongen hebben gesproken, om zo de weg te banen voor de 'hogere' gaven.

Terug naar “Archief”