Spreken in tongen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2006 10:04

Tja, dat is gewoon omdat het een beetje vreemd en onbekend is. Tongen van vuur op je hoofd lijkt me ook een beetje raar maar toch hadden de apostelen dat op de pinksterdag wel. Als de Geest zo wil werken, tja... misschien is het dan toch niet zo griezelig als het lijkt ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 30 sep 2006 10:07

Ik ben er ook niet mee opgegroeid enzo, je krijgt er ook een griezelig beeld van..
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 sep 2006 14:06

Er zijn wel meer dingen die griezelige beelden oproepen in de bijbel.
Het grootste punt is inderdaad dat er weinig aandacht aan geschonken wordt in de wat behoudende kerken en het daardoor dus een beetje vreemde kost is.
pobody's nerfect

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 02 okt 2006 18:02

Zou er meer aandacht aan gegeven moeten worden?
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 okt 2006 21:12

Niet per se meer dan aan andere onderwerpen. Maar het is wel belangrijk dat er in ieder geval duidelijkheid is over zo'n onderwerp. Anders krijg je dus dat mensen het onnodig 'eng' en vreemd vinden enzo.
pobody's nerfect

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 05 okt 2006 07:10

Gezien de traditie in reformatorische kerken, is het niet meer dan logisch dat je het vreemd vind. Dat kan natuurlijk wel veranderen.

Maar ik weet nog niet zo zeker of het wel onnodig 'eng' is. Niet alles wat in tongentaal gezegd wordt is van de Heer. Ook de duivel roert zich. Daarbij komt dat iedereen het kan leren.
(Je hebt kerken waar ze cursussen geven, voor die mensen die na jaren bidden nog niet in tongen spreken --> dus niet vervuld zijn met de Heilige Geest, --> dus eigenlijk soort van tweede rangs christen zijn)

Ik denk wel dat spreken in tongen van God kan komen, maar ik heb er wel een groot aantal vraagtekens bij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2006 07:13

Petra777 schreef:Gezien de traditie in reformatorische kerken, is het niet meer dan logisch dat je het vreemd vind. Dat kan natuurlijk wel veranderen.

Maar ik weet nog niet zo zeker of het wel onnodig 'eng' is. Niet alles wat in tongentaal gezegd wordt is van de Heer. Ook de duivel roert zich. Daarbij komt dat iedereen het kan leren.
(Je hebt kerken waar ze cursussen geven, voor die mensen die na jaren bidden nog niet in tongen spreken --> dus niet vervuld zijn met de Heilige Geest, --> dus eigenlijk soort van tweede rangs christen zijn)

Ik denk wel dat spreken in tongen van God kan komen, maar ik heb er wel een groot aantal vraagtekens bij.

Tja, in de Bijbel worden een hoop vragen beantwoord. Beproef de geesten of ze uit God zijn.... en dat soort dingen. Daarom snap ik niet goed waarom mensen er zoveel vraagtekens bij zetten (en ook niet waarom sommige mensen er zo verkeerd mee omgaan) de Bijbel bevat immers een heel hoofdstuk over hoe er op een goede manier mee om te gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 05 okt 2006 07:18

Ja, maar dan moet die bijbel wel gebruikt worden. Vaak wordt als enige maatstaf gebruikt dat het spreken niet te verstaan is, dan moet het wel spreken in tongen zijn en dus van God.
In veel gemeentes zijn geen vertalers, maar wordt wel volop in tongen gesproken.

Vergeten wordt vaak dat de christenen niet bepaald de eerste waren die in tongen spraken. Juist in de omliggende landen was in tongen spreken binnen de heidense godsdiensten heel normaal.
Ik denk dat de duivel handig gebruik maakt van deze ontwetendheid en gebrek aan de moeite nemen om de geesten te beproeven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2006 07:22

Klopt. Maar ik begrijp dus dat je geen problemen hebt met tongentaal maar met het feit dat mensen er niet goed mee omgaan.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 okt 2006 08:31

Er wordt inderdaad in een hoop kerken niet helemaal juist mee omgegaan. Het belangrijkste, ook met zulk soort dingen, is dat je blijft lezen en leren wat God erover zegt.
Eerlijk gezegd denk ik dat de reformatorische kerken een beetje te bang zijn om aandacht te geven aan dit onderwerp. De gaven van de Geest in een vergeethoekje schuiven lijkt me niet helemaal de bedoeling. Er op een goede manier mee omgaan, dus samen over lezen en leren, zou voor veel minder vraagtekens zorgen bij veel mensen.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2006 09:00

Inderdaad. Er dan maar helemaal niet mee omgaan is vast ook niet een voorbeeld van er goed mee omgaan. Het idee "ik doe gewoon niks, doe ik ook niks verkeerd" wordt in de gelijkenis van de talenten ook wel ontkracht :)

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 05 okt 2006 10:23

En wat vinden jullie van het verhaaltje dat verteld wordt op de site van meneer Hans?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 okt 2006 10:47

In het verhaaltje wordt er lacherig gedaan over wat er staat de bijbel. Simpelweg omdat hij het er niet eens mee wíl zijn. In tongen spreken kan wél tot opbouw van een gemeente zijn, als het maar vertaald wordt. Dat staat er ook duidelijk. Dat één kerel daar dan een loopje mee neemt moet hij zelf weten, maar ik ga liever op het woord van God af dan van zo'n 'grappenmaker'.

(dat het sowieso een raar verhaaltje is en een vreemde site, maar dat laten we even achterwege, ik ga nu puur op de inhoud van het praatje in)
pobody's nerfect

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 05 okt 2006 16:00

Marnix schreef:Klopt. Maar ik begrijp dus dat je geen problemen hebt met tongentaal maar met het feit dat mensen er niet goed mee omgaan.

Dat heb je goed begrepen. In principe vindt ik wel dat tongentaal een gave van God is en dat het dus niet heel vreemd zou moeten zijn als mensen in tongen spreken. Feit is wel dat veel mensen die ik ken op zo'n manier met het verschijnsel omgaan dat ik er nu liever wat afstand van houdt.

Over die site van die meneer, ik heb niet alles geluisterd, maar er zijn heus genoeg mensen die in tongen spreken als een soort kunstje zien, dat ze vaak kunnen doen en aan anderen demonstreren. Dat zullen ze nooit van zichzelf zeggen, maar door de manier waarop ze erover praten kun je dat merken. Dan ben je denk ik gewoon verkeerd bezig.

Problemen rondom tongentaal en andere gaven ontstonden al heel snel, mensen die het wel hadden vonden zichzelf betere christenen dan zij die het niet hadden; vergetende dat de Geest gaven geeft aan wie Hij wil, zonder onderscheidt te maken. Het één is niet belangrijker dan het ander.

En in die valkuil trappen nog steeds christenen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 okt 2006 16:24

Over die site van die meneer, ik heb niet alles geluisterd, maar er zijn heus genoeg mensen die in tongen spreken als een soort kunstje zien, dat ze vaak kunnen doen en aan anderen demonstreren. Dat zullen ze nooit van zichzelf zeggen, maar door de manier waarop ze erover praten kun je dat merken. Dan ben je denk ik gewoon verkeerd bezig.

Wat je hier zegt waren we het al over eens. Maar: die meneer niet!
Hij zegt dat de bijbel niets positiefs te melden heeft over het spreken in tongen, en dat is gewoon grote onzin! Zoals ik al zei, hij wil het gewoon niet inzien.

Problemen rondom tongentaal en andere gaven ontstonden al heel snel, mensen die het wel hadden vonden zichzelf betere christenen dan zij die het niet hadden; vergetende dat de Geest gaven geeft aan wie Hij wil, zonder onderscheidt te maken. Het één is niet belangrijker dan het ander.

En in die valkuil trappen nog steeds christenen.

Dat is inderdaad wel een sterk punt. Want ik denk dat dit precies het punt is waarop het meestal fout gaat. Ik ken gemeentes waarin ze gezellig voorin met een stuk of 20 mensen gaan staan brabbelen. Of meer. Hup, massaal met de hele gemeente, want anders hoor je er niet bij. Dat is inderdaad niet de juiste instelling. Maar dat gebeurt ook wel op andere fronten. Hoe vaak gebeurt het niet dat er in reformatorische kerken wordt neergekeken op mensen die niet zo heel veel bijbelkennis hebben?
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”