De Wachter Sions - Refoweb

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cisca

Berichtdoor Cisca » 29 sep 2006 17:13

Boekenlezer schreef:Dan pak ik bijvoorbeeld de Beknopte Gereformeerde Dogmatiek van dr. J. van Genderen en dr. W.H. Velema er eens bij vanaf pag. 615, en bestudeer wat daar staat. Van daaruit kun je je weer breder oriënteren.

Oef, dat is CGK, daar denkt de GGiN vast anders over :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 sep 2006 15:36

Boekenlezer schreef:
De discussies in deze forums beginnen er gewoonlijk mee dat iemand een bepaalde vraag of stelling poneert. Vervolgen reageren de deelnemers hierop, in de hoop dat gezamenlijk een antwoord gevonden wordt, of dat in ieder geval een boeiende discussie ontstaat. Iedereen ziet elkaars reacties en kan daar weer op reageren. Er is toezicht op deze discussies door zogenaamde ‘moderators’, maar omdat in principe iedere mening geventileerd mag worden die relevant is voor het onderwerp, komt het voor dat allerlei onbijbelse meningen naar voren gebracht worden, en dat wordt door Refoweb binnen bepaalde grenzen ook expliciet toegestaan. Dit leidt soms tot treurig stemmende uitwisselingen. (….noemt de discussie van bloemenkind ‘op zoek naar God’ met reacties van Mr.Sokkie, Hijwel, Marnix en Carl…) Een meisje in nood waarschijnlijk in grotere verwarring achterlatend dan ze al was. Misschien deed alle goedbedoelde aandacht haar wel goed, maar antwoorden heeft ze niet gekregen!

Ik zie Refoweb niet zozeer als een medium om geloofsantwoorden te krijgen. (Voor anderen kan dat natuurlijk best anders zijn.) Ik zit regelmatig ook best wel met bepaalde vragen. Ieder mens ongetwijfeld wel. Zo zou ik wel eens zicht willen krijgen op het leerstuk van de kerk. Een dogmatisch onderwerp in dit geval dus. Maar mijn methode is dan: er eerst zelf op studeren. Dan pak ik bijvoorbeeld de Beknopte Gereformeerde Dogmatiek van dr. J. van Genderen en dr. W.H. Velema er eens bij vanaf pag. 615, en bestudeer wat daar staat. Van daaruit kun je je weer breder oriënteren.

Inderdaad. Natuurlijk zal iemand die zelf op alle theologische vragen al z'n antwoorden heeft gevonden en daar grondig op gestudeerd heeft het meeste ervaren als amateuristisch gewauwel. Maar ik denk dat dat in de catechesatielokalen van de GGiN niet anders is, als er tenminste ruimte is om de gedachten de vrije loop te laten gaan.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 30 sep 2006 18:12

klavertje schreef:Marina87: je geeft aan dat je dit stuk geplaatst hebt om over de inhoud van dit artikel te praten. Waarom?? Sprak dit stuk je zo aan, dat je het wilde delen met heel Refoweb? (ik denk dat je vantevoren wel na had kunnen gaan dat er zulke reacties op zouden komen. Vaak genoeg wordt de GGIN in een kwaad daglicht gesteld, dat kan je zeker verwachten op zo'n oproep.)

Negatief? Kritiek met beargumentatie vind ik iets heel anders dan negatief doen. Daarbij waren er ook mensen die er soms gedeeltelijk mee eens waren. Toen iemand zich negatief uitliet over de GGiN ('stelletje egoïsten enz.) heb ik gezegd dat ik dat ik dat niet vind kunnen en dat ik daar niet in dit topic voor geopend heb. Ik wilde gewoon eens weten wat mensen van deze visie vonden.

Dat de GGiN in een kwaad daglicht wordt gesteld? Weet je hoevaak ik in de kerk hoor hoe ze van de preekstoel of op cathechisatie zich negatief/slecht uitlaten over andere kerkverbanden? Over 'in een kwaad daglicht stellen' gesproken..
Maar oké dit is verder niet het topic om daar over te discusseren.

klavertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klavertje » 02 okt 2006 14:38

ARAGRON: Misschien ben je nu wel een beetje heel "ruimdenkend" bezig. Want wie ben jij om te zeggen wat er in de cathesatielokalen gebeurd van de GGIN?! Je reactie is meer veroordelend dan verrijkend. Besef je dat?
(wanneer wordt er een zinnige reactie geplaatst?)

MARINA87: Oké, het is dan niet jou reden geweest om een dergelijke discussie op gang te brengen, aanvaard. Wel vervelend dat het dan zo'n discussie geworden is!
Wie geen vertrouwen stelt in anderen, zal nimmer het vertrouwen van de anderen winnen

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 okt 2006 14:42

klavertje schreef:MARINA87: Oké, het is dan niet jou reden geweest om een dergelijke discussie op gang te brengen, aanvaard. Wel vervelend dat het dan zo'n discussie geworden is!

Tja, als men het negatief over Refoweb heeft, terwijl het juist door zo velen als positief ervaren wordt, is het logisch dat het ook op Refoweb besproken wordt, als men dat niet wilt, kan men er beter geen artikel over publiceren!

klavertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klavertje » 02 okt 2006 14:44

CISCA: vind jij dit zo 'n positieve discussie dan??
Wie geen vertrouwen stelt in anderen, zal nimmer het vertrouwen van de anderen winnen

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 okt 2006 14:46

klavertje schreef:CISCA: vind jij dit zo 'n positieve discussie dan??

Het is een discussie over een negatief verhaal, dat roept bij sommigen uiteraard negatieve reacties op, betreffende dat verhaal!

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 02 okt 2006 14:47

Hehe tis duidelijk dat je aragorn nog niet kent :)

Wen er maar vast aan.
Laatst gewijzigd door jip_86 op 02 okt 2006 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 02 okt 2006 14:48

Ik had het maar over één negatieve reactie, niet over een negatieve discussie.

klavertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klavertje » 02 okt 2006 14:48

Nee JIP, Aragron ken ik zeker (nog) niet. Is dat wel nodig dan denk je?

klavertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klavertje » 02 okt 2006 14:49

Ik denk dat er wel meerdere negatieve reacties gevallen zijn Marina!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 okt 2006 14:49

marina87 schreef:Ik had het maar over één negatieve reactie, niet over een negatieve discussie.

Marina, trek het je niet aan, jij hebt dat verhaal toch niet geschreven, en bent er dus ook niet verantwoordelijk voor :wink:

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 02 okt 2006 15:01

klavertje schreef:Ik denk dat er wel meerdere negatieve reacties gevallen zijn Marina!

Men hoeft toch ook niet alleen maar blij en ja-knikkerig te doen, bij iets waar men het niet mee eens is? Als men kritiek maar beargumenteerd en niet gaat schelden.

klavertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor klavertje » 02 okt 2006 15:02

En geen reacties plaatsen waarvan ze niet weten of ze op waarheid berusten...

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 okt 2006 15:06

klavertje schreef:En geen reacties plaatsen waarvan ze niet weten of ze op waarheid berusten...

Tja, wat wil je nu eigenlijk, je gaat er wel van uit dat het artikel in de WS een juiste weergave is :shock:

Terug naar “Archief”