TV of (open) internet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 26 sep 2006 13:25

L'être extraterrestre schreef:Hmm, als ik even mijn mening mag geven, ik heb nog niet alles doorgelezen.

Waar bemoeit de kerk zich mee? Ze mogen niet mensen aan banden leggen, die mensen zijn net zo volwassen als de kerkenraad, en de kerkenraad doet zelf ook ngo genoeg fout. Ik vind dat ze absoluut niet zoiets mogen doen zonder dat ze bewijs hebben dat iemand daarwerkelijk vunzigheid opzoekt! Ik denk dat God héél goed zelf kan straffen, en daar geen kerkenraad voor nodig heeft. Nu is het wel zo dat een kerkenraad bepaalde regels mag stellen, moet zelfs, maar je kunt ook te ver doorschieten, wat ze m.i. hier zeker doen. Maar, daar heb je het weer. Hoe IK het zie. Hoe IK de Bijbel intepreteer. Je zult dat altijd blijven hebben. Mensenwerk.

Waar bemoeit de kerk zich mee? Waarom zouden ze niet mogen waarschuwen tegen de gevaren van deze dingen.
Echt verbieden kunnen ze het niet maar wel waarschuwen. Dat is ook hun plicht denk ik.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 26 sep 2006 13:27

marma schreef:Echt verbieden kunnen ze het niet maar wel waarschuwen.
Dat proberen sommige kerkgenootschappen dus wel, door het bezit van TV en open internet censurabel te maken.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 26 sep 2006 13:52

LeChat schreef:
Dat proberen sommige kerkgenootschappen dus wel, door het bezit van TV en open internet censurabel te maken.
Maar hier gaat het over verbieden door te zeggen dat je niet mag dopen als je... Dat noemen ze ook wel chantage.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 sep 2006 14:19

L'être extraterrestre schreef:
LeChat schreef:
Maar hier gaat het over verbieden door te zeggen dat je niet mag dopen als je... Dat noemen ze ook wel chantage.

Ik wil het geen chantage noemen, voor mij is het wel misbruik van macht, wat ik helaas in naam van het geloof wel vaker zie...
Wijzen op gevaren is één ding, maar voor mij blijft het een inbreuk op mijn privacy, op mijn persoonlijk leven...

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 26 sep 2006 14:27

en wijzen op de mogelijkheden?

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 26 sep 2006 15:09

Ik vind het bij dergelijke zaken altijd vreemd dat er nooit moeite lijkt te zijn met radio.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 26 sep 2006 15:11

Dat was vroeger wel anders, maar daarin zie je idd duidelijk de 'glijdende schaal': eerst was het medium in zijn geheel slecht/afgekeurd, nu alleen nog bepaalde radiostations.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 sep 2006 15:23

Bij welke kerkgenootschappen doen ze moeilijk over zulke zaken?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 26 sep 2006 16:49

Machiavelli schreef:Ik vind het bij dergelijke zaken altijd vreemd dat er nooit moeite lijkt te zijn met radio.
Radio is misschien wat meer geaccepteerd omdat het al langer bestaat? Ik weet het niet, maar sowieso word popmuziek ook wel heel moeilijk over gedaan. Maar wat dacht je van de krant? Behalve onze oude trouwe (lelijke en saaie) refdag zijn er geen kranten die echt netjes zijn. Wij lezen AD tot grote spijt van mijn moeder, en echt lekker is dat niet. Sowieso word nieuws van zondag ook gewoon op maandag verspreid (of radio op zondag zelf) tewijl dat eigenlijk niet mag.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 26 sep 2006 19:57

L'être extraterrestre schreef:Radio is misschien wat meer geaccepteerd omdat het al langer bestaat? Ik weet het niet, maar sowieso word popmuziek ook wel heel moeilijk over gedaan. Maar wat dacht je van de krant? Behalve onze oude trouwe (lelijke en saaie) refdag zijn er geen kranten die echt netjes zijn. Wij lezen AD tot grote spijt van mijn moeder, en echt lekker is dat niet. Sowieso word nieuws van zondag ook gewoon op maandag verspreid (of radio op zondag zelf) tewijl dat eigenlijk niet mag.
ND is toch nog wel acceptabel?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 sep 2006 22:28

Ten eerste wil ik melden dat ik het echt supergoed vind om in je 'eigen' kerk te blijven en niet te gaan shoppen bij van alles en nog wat.
Maar als de kerkenraad je de geweldige dingen zoals belijdenis en dopen verbiedt om wat ZIJ persoonlijk fout vinden, nee, dat gaat mij te ver.

Wij hebben thuis open internet (dat is voortgekomen uit de tijd dat we internet hadden via mijn vaders en mijn school waar open internet is, ivm HBO-V)
Dit is tot nu toe nooit een probleem geweest. Genoeg blockers om rot pop-ups tegen te gaan en vreemde sites worden niet bekeken. Terwijl mijn vaders computer, moeders computer, broertjes omputer en de mijne allemaal open internet hebben...
Naja, alles is natuurlijk voor zover ik er zicht op heb ;)

Nu hebben we thuis tv met 1,2,3. Maar binnenkort krijgen we kabel met bijna alles.
Dat vind ik toch niet echt geweldig. Ik twijfel of ik dat later wel wil.
Op mijn stage kijken ze continu tv en er komt zoveel rotzooi op, in reclames e.d....ik zou daar wel ff 10 x over nadenken later.
Ik vind aan de ene kant tv prima hoor, en best leuk om af en toe eens te kijken (denk ik, ik kijk thuis nooit), maar er zitte gevaren aan, wat iemand ook al zei: het is er voor je het weet.
Bij internet heb je nog altijd de keus...

Maar om bij het onderwerp te blijven: ik vind het erg ver gaan als een kerkenraad dat als meetlat neemt, of je wel of niet belijdenis mag doen of mag laten dopen. Maar dan heb je nog altijd de keus om ergens anders belijdenis te doen of te laten dopen, denk ik
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

André

Berichtdoor André » 26 sep 2006 22:36

MissF schreef:Bij internet heb je nog altijd de keus...
Welke keus bedoel je?
Is dat een andere keus als die je bij TV en radio hebt?

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 27 sep 2006 06:46

Bij mijn ouders hebben ze geen tv en ik had daar de laatste jaren tv op mijn slaapkamer. Zaten we met zijn allen nederland zingt op een slaapkamertje te kijken :) .
Toen ik op mezelf ging, ging de tv mee. Alleen ned 1,2,3. Nu na ons huwelijk hebben we kabel. Maar we hebben de tv wel geprogrammeerd dat we bijv. geen mtv en tmf enz hebben.
tja, ik weet als je de teletekst van rtl hebt, wordt je platgegooid met "hete lustobjecten" en als je 's nachts niet slapen kan en je zet rtl op zie je ze "life".
Maar wij kijken zoiets niet omdat we er geen knal omgeven, dus voor ons is het niet moeilijk om er langs heen te leven. Voor anderen die hier gevoeliger voor zijn zal het een gevaar wezen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 sep 2006 10:21

André schreef:
MissF schreef:Bij internet heb je nog altijd de keus...
Welke keus bedoel je?
Is dat een andere keus als die je bij TV en radio hebt?

Nee, ik bedoel: op tv weet je niet wat er komt. Kijk, bij ons staat 1,2,3 aan, op een bewuste avond, in principe kijken ze hier alleen programma's waarvan ze van tevoren weten wat het is. Maar tussendoor komt reclame, en je weet van tevoren niet wat dat is.
Op internet krijg je niet om de haverklap rotzooi als reclame ertussendoor, met half blote vrouwen etc, als je tenminste een pop-up blocker enzo hebt. Bij tv komt het, terwijl je hetniet wilt, b ij internet komt het alleen als je het zelf wilt, denk ik, al is het een beeeetje zwart-wit maybe :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 27 sep 2006 10:25

MissF schreef:Nee, ik bedoel: op tv weet je niet wat er komt. Kijk, bij ons staat 1,2,3 aan, op een bewuste avond, in principe kijken ze hier alleen programma's waarvan ze van tevoren weten wat het is. Maar tussendoor komt reclame, en je weet van tevoren niet wat dat is.
Jullie hebben geen afstandsbediening bij de tv? Daarmee kun je namelijk, zonder te hoeven opstaan, de zender wisselen of hem uit te zetten.

Terug naar “Archief”