kinderen-huwelijk-verantwoordelijkheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 19 sep 2006 07:50

helemaal mee eens, en vooral die foto zegt genoeg!!!!!!!!!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 19 sep 2006 08:51

Dat sommige mensen geen kinderen kunnen krijgen, lijkt me idd geen argument om mensen die ze wel kunnen krijgen, maar niet willen, te dwingen om aan kinderen te beginnen. Natuurlijk kan het frustrerend zijn als je kinderen wilt en ze niet kan krijgen, dat je het vreemd vind dat andere mensen ze niet willen. Maar ieder zijn eigen keus daarin.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 19 sep 2006 16:43

Katlheen schreef:Dat sommige mensen geen kinderen kunnen krijgen, lijkt me idd geen argument om mensen die ze wel kunnen krijgen, maar niet willen, te dwingen om aan kinderen te beginnen. Natuurlijk kan het frustrerend zijn als je kinderen wilt en ze niet kan krijgen, dat je het vreemd vind dat andere mensen ze niet willen. Maar ieder zijn eigen keus daarin.

erg begrijpelijk dat je zo reageert!
maar je bent op een christelijk forum, dus zal de meerderheid nog altijd vinden dat abortus niet goed is en het gebruik van voorbehoedsmiddelen ook haast niet gebruikt zullen worden!
zelf denk ik ook zo..!

(En zo niet dan is het christen zijn verwatert....!!!!!!)
toch moeten we als christenen verdraagzaam zijn! met grens want als om je menig wordt gevraagd dan heb je een mening die van uit je christen zijn beinvloed is.

Mondriaan

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 19 sep 2006 17:15

Mondriaan schreef:erg begrijpelijk dat je zo reageert!
maar je bent op een christelijk forum, dus zal de meerderheid nog altijd vinden dat abortus niet goed is en het gebruik van voorbehoedsmiddelen ook haast niet gebruikt zullen worden!
zelf denk ik ook zo..!

Sorry? Een christendom dat afwijkt van het zeventiende eeuwse gereformeerde christendom is niet per se een verwaterd christendom.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 19 sep 2006 17:17

Machiavelli schreef:
zelf denk ik ook zo..!

Sorry? Een christendom dat afwijkt van het zeventiende eeuwse gereformeerde christendom is niet per se een verwaterd christendom.

Afwijken of zo anders gaan denken dat je abortus goed keurt?!
Ik ben het wel met Mondiaan eens.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 19 sep 2006 17:24

marma schreef:
Ik doelde meer op de voorbehoedsmiddelen.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 19 sep 2006 17:34

Machiavelli schreef:
marma schreef:

Ok, daar zijn de meningen binnen de Christenen wel verdeeld over.
Het ligt er m.i wel aan waarom je ze gebruik. Om geen kinderen te willen, zijn de meeste 'refo's' denk ik wel tegen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 19 sep 2006 17:34

Voorbehoedsmiddelen staan natuurlijk niet gelijk aan abortus, je vernietigd geen leven, wel doe je alles om een nieuw leven te voorkomen, kan dat dan eigenlijk wel?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 19 sep 2006 17:35

marma schreef:
Machiavelli schreef:
marma schreef:

Ok, daar zijn de meningen binnen de Christenen wel verdeeld over.
Het ligt er m.i wel aan waarom je ze gebruik. Om geen kinderen te willen, zijn de meeste 'refo's' denk ik wel tegen.

Waarom zou je ze anders gebruiken in een monogame relatie?

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 19 sep 2006 18:02

Als je veel kinderen achter elkaar krijgt en je kunt het niet meer aan, als het voor je lichaam beter is (even) geen kind te krijgen, als je niet zwanger mag raken omdat je bepaalde medicijnen gebruik enz enz.

Dat zijn de redenen die aangedragen worden, ben er zelf niet altijd mee eens.

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 19 sep 2006 18:15

Machiavelli schreef:
zelf denk ik ook zo..!

tijden doen gewoonten veranderen....!
de bijbel praat niet letterlijk over voorbehoed middelen!
vroeger was het minder dat men kleinen gezinnen had!
nu juist meer!
de bijbel praat aan de ene kant toch ook over kinderen als olijf planten rondom uw tafel!
en de vrouwen uit de bijbelse tijd gaven bijna 5 jaar borst voeding waardoor het opnieuw zwanger worden langer duurde!
dus God heeft weldegelijk het lichaam gemaakt dat er niet snel achter elkaar kinderen komen!

maar nu in onze tijd kun je je dat niet meer indenken!

en marna je vergat de r in mondiaan

Cisca

Berichtdoor Cisca » 19 sep 2006 18:16

marma schreef:Als je veel kinderen achter elkaar krijgt en je kunt het niet meer aan, als het voor je lichaam beter is (even) geen kind te krijgen, als je niet zwanger mag raken omdat je bepaalde medicijnen gebruik enz enz.

Dat zijn de redenen die aangedragen worden, ben er zelf niet altijd mee eens.

Nee, dat kan ik me voorstellen, het is vrij hypocriet, vroeger werd in zulke gevallen onthouding aangeraden.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 19 sep 2006 18:19

Mag ik julie er even op wijzen dat mijn post niet ging over abortus, maar over het vreemde argument omtrent mensen die wel willen, maar niet kunnen? Ik heb met geen woord gerept over abortus en daar dus absoluut niet mijn mening over gegeven. Het ging mij om de keus voor kinderen, ja of te nee. Niet over het afbreken van een zwangerschap. En het gebruik van voorbehoedsmiddelen, daar heb ik geen problemen mee, anders zou ik nu waarschijnlijk al een aardig kroost hebben. Dat mensen vinden dat ze, als het even kan, aan zoveel mogelijk kinderen moeten beginnen, dat is hun keus. Mijn keus is anders. Punt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 19 sep 2006 18:34

We dwalen idd een beetje af. Maar het ging niet over mensen die wel willen maar niet kunnen maar over huwelijk-kinderen-verantwoordelijkheid. Alhoewel, het onderwerp voorbehoedsmiddelen past daar m.i best in thuis.
Even m'n eigen situatie: we hebben een kleine van bijna een half jaar. Gebruiken nu wel voorbehoedsmiddelen omdat ik ons kind de nodige aandacht wil geven en ik denk dat dat niet lukt als ik binnen het jaar een tweede heb.
Ik ken een gezin met 12 kinderen waarvan de moeder nooit op d'r kinderen let (wel op andere mensen...). Dan zijn de kinderen de dupe van het feit dat ze in een groot gezin leven.
Past toch wel onder het kopje 'verantwoordelijkeheid'?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 19 sep 2006 21:36

Mondriaan schreef:en de vrouwen uit de bijbelse tijd gaven bijna 5 jaar borst voeding waardoor het opnieuw zwanger worden langer duurde!
dus God heeft weldegelijk het lichaam gemaakt dat er niet snel achter elkaar kinderen komen!

maar nu in onze tijd kun je je dat niet meer indenken!

Al geef je borstvoeding, dat wil nog niet zeggen dat je dan niet zwanger kunt raken...

Terug naar “Archief”