In mijn vorige gemeente werd wel expliciet gebeden, en ik geloof dat er ook eens met naam en toenaam gebeden werd. En weet je, heel veel kerkleden vonden dat goed. Geen grapjes, geen afkeer, geen wijzende vingertjes. Nee, juist nabespreken wat er in de kerk gebeurd was. Bepaalde vermoedens werden natuurlijk bevestigd, maar niet in de negatieve sfeer. De gemeente ging juist om de persoon in kwestie heen staan, bewust van de moeilijke strijd die die knul moest leveren. En daarom denk ik dat het goed is dat een predikant voor homo´s bid. Dat de gemeente duidelijk wordt gemaakt dat het voor deze mensen zwaar is. Niet om ze zielig te maken of om ze anders te maken. Anders qua geaardheid, ja. Maar net als ieder mens, een zondig mens. Niemand is een haar beter dan de ander.
Ik denk dat bidden voor homo´s bijdraagt aan acceptatie van homo´s in de kerk. Dat de gemeent leert dat er ook homo´s onder hen zijn die het moeilijk hebben. Want we bidden wel voor mensen die ziek zijn, maar niet voor homo´s. Nu wil ik gelijk ook even zeggen dat homo zijn geen ziekte is hoor, voordat ik daarop wordt afgeschoten

Maar dat de gemeente gaat inzien dat deze mensen dagelijks een strijd leveren. Net als een ieder ander mens. Want hoeveel mensen in een kerk denken wel niet: bij ons zijn geen homo´s in de kerk. Come again. Die zijn er dus wel. Zo vaak hoor ik mensen in een kerk zeggen of denken: bij ons gebeurt dat niet, of dat gaat onze deur wel voorbij.
Dat zie ik dus wel van dichtbij met refo jongeren hier om me heen. De ouders maar denken dat ze zich gedragen, maar ondertussen. Ze gedragen zich nog erger dan de heidenen, om het zo maar even uit te drukken.
Dus laten we ook specifiek bidden voor homo´s, op die manier gaat de gemeente zich realiseren waar deze mensen tegen strijden, en krijgen homo´s ook meer het gevoel dat ze er voor uit kunnen komen. Dat is mijn ervaring, ik weet natuurlijk niet hoe sommige kerken en de mensen erin reageren, sommigen zijn zo overtuigd van hun eigen gelijk dat het toch niet werkt. Christus onwaardig vind ik.
Laten we omzien naar elkaar, want als Jezus je moet gaan vragen waarom je niet gebeden hebt voor die man/vrouw die het zo moeilijk had met de geaardheid, en die daarom de kerk is uitgestapt, verbitterd en wel, dan denk ik dat je aardig met de spreekwoordelijke bek vol tanden staat.
Dat is alles wat ik bij heb te dragen op dit moment. Vrede zij met u.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.