Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 19 sep 2006 10:37

Wat wordt er toch naar enorm veel verzachtende omstandigheden gezocht!

Wat een smoesjes...
Wat een excuses...
Wat een zijwegen...

Dat roken slecht IS, zal waarschijnlijk niemand meer ontkennen. Maar onder het feit dat een christen geen slechte dingen behoort te doen, proberen we krampachtig uit te komen met verhaaltjes over wat OOK allemaal slecht is...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 sep 2006 10:58

Ik probeer niet te zeggen dat je zou mogen roken omdat andere dingen óók slecht zijn, maar dat matig gebruik geen gezondheidsrisico's op hoeft te leveren - ook al is het in grotere hoeveelheden schadelijk.

En dat geldt dus niet alleen voor zaken als alcohol en frituur, maar ook voor roken. Ik ben zelf ook geen roker btw (rook af en toe een jointje, sigaar of sigaret), dus ik heb ook geen behoefte om het goed te gaan praten.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 19 sep 2006 10:58

Dat is nou al de derde of de vierde keer dat ze zo'n soort post post, je begint nu aardig te muggenziften. Je hebt je punt gemaakt, prima, maar ga niet zeveren.

(Ik bedoel hier Denkertje mee)
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 sep 2006 11:21

Denkertje21 schreef:Wat wordt er toch naar enorm veel verzachtende omstandigheden gezocht!

Wat een smoesjes...
Wat een excuses...
Wat een zijwegen...

Dat roken slecht IS, zal waarschijnlijk niemand meer ontkennen. Maar onder het feit dat een christen geen slechte dingen behoort te doen, proberen we krampachtig uit te komen met verhaaltjes over wat OOK allemaal slecht is...

Dit is geen discussie mogelijkheid meer, dit is indoctrinatie, waarbij je je eigen standpunt als wezenlijk neer te zetten.
En net als Aragon zegt: ik rook idd ook niet, nooit zelfs, en ik zeg ook absoluut NIET dat een christen niet mag roken...sorry, ben het niet zo met je eens dus...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 19 sep 2006 11:28

MissF schreef: Dit is geen discussie mogelijkheid meer, dit is indoctrinatie.

Ja erg he yahoooo en nog blijven ze roken ::((

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 sep 2006 11:38

Ach, blijkbaar heb jij er een groter probleem mee dan de rokers hier, dus who cares.. 8)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 19 sep 2006 12:05

Aragorn schreef:Ach, blijkbaar heb jij er een groter probleem mee dan de rokers hier, dus who cares.. 8)

Nee joh, ik ben een 'gunnend' prediker: ik gun iedereen een goede gezondheid en een 16 jaar langer leven...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 sep 2006 13:00

Denkertje21 schreef:
Aragorn schreef:Ach, blijkbaar heb jij er een groter probleem mee dan de rokers hier, dus who cares.. 8)

Nee joh, ik ben een 'gunnend' prediker: ik gun iedereen een goede gezondheid en een 16 jaar langer leven...

Ik begrijp je punt wel hoor Denkertje, in grote lijnen ben ik het ook met je eens. Alleen met jouw manier van standpunten overbrengen op andere mensen bereik je erg weinig! Stel dat alle dominees zo zouden preken, dan zouden veel mensen nooit meer naar de kerk gaan ben ik bang... Snap je mijn vergelijking?
Je kunt wel aangeven waarom jij vindt en denkt dat je als christen niet kunt roken, maar laat iedereen dan zijn/haar eigen keus maken. Het is ieders eigen verantwoording. Niet die van jou.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 sep 2006 13:20

Ach sommige mensen vinden homofilie slecht en anderen vinden roken weer slecht Denkertje 8)

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 19 sep 2006 13:33

Ik vind het lastig. God eist van ons dat we rentmeester zijn van ons lichaam. Ik interpreteer dat als dat we verantwoordelijk met ons lichaam moeten omgaan. Geheelonthouding zou wellicht de beste remedie zijn, maar dat is slechts weinigen gegund.

Ik denk wel dat roken eerder afbreuk doet aan je rentmeester-zijn dan alcohol. Een glaasje wijn op zijn tijd is bewezen onschadelijk. Het heeft eerder positieve effecten, terwijl een sigaret -ook al rook je slechts af en toe- toch echt niet gezond genoemd kan worden.

Stelregel moet denk ik wel zijn dat je alles met mate doet.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 24 sep 2006 20:40

ik geloof dat hier niet veel meer aan toe te voegen is, alles met mate, je kan ook zo gezond gaan eten dat je er aan onder door gaat vanwege tekorten aan voedingsstoffen etc.. dus probeer inderdaad met alles een balans te vinden

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 24 sep 2006 21:24

Spons schreef:ik geloof dat hier niet veel meer aan toe te voegen is, alles met mate, je kan ook zo gezond gaan eten dat je er aan onder door gaat vanwege tekorten aan voedingsstoffen etc.. dus probeer inderdaad met alles een balans te vinden

ook een leuke escape... Nog meer?

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 24 sep 2006 21:27

ik rook niet dus wat zeur je over een escape... wil je perse je gelijk halen ofzo ?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 24 sep 2006 21:28

Spons schreef:ik rook niet dus wat zeur je over een escape... wil je perse je gelijk halen ofzo ?

't gaat niet over mijn gelijk maar ZIJN gelijk...

Cisca

Re: Kan een christen roken?

Berichtdoor Cisca » 24 sep 2006 21:54

Denkertje21 schreef:Een christen die willens en wetens zijn lichaam beschadigt en dus meewerkt aan een vervroegde dood?

Denkertje21 schreef:
Spons schreef:ik rook niet dus wat zeur je over een escape... wil je perse je gelijk halen ofzo ?

't gaat niet over mijn gelijk maar ZIJN gelijk...

Wat bedoel je eigenlijk precies?
Roken is toch niet het enige wat kan leiden tot een vervroegde dood, op zich een vreemd gezegde, want christenen zeggen toch dat ze dood gaan als het hun tijd is?
Als een christen z'n lichaam beschadigt wat niet meewerkt aan een vervroegde dood, is dat wel toegestaan?

Terug naar “Archief”