Een gastvrije gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 18 sep 2006 15:35

Denkertje21 schreef:De historisch oorsprong zit 'm niet echt in het vangen van plaatsengeld. Men wilde gewoon vaste plaatsen hebbn, Het argument om deze regeling te behouden is vaak dat op deze manier de gezinnen gedwongen worden om bij elkaar te gaan zitten en dat de jeugd dus niet naar achteren of naar de gallerij schiet...

In de CGK Bunschoten-Spakenburg waar ik vroeger kwam hadden ze dat ook (en volgens mij hebben ze het nu nog). Maar de jeugd zat mooi boven, achteraan in een relaxte houding...
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 18 sep 2006 16:19

Bij ons brandt het lampje ook 10 minuten van te voren.
Afbeelding

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 sep 2006 16:22

Wat ontzettend bizar. :| Dat zoiets in 2006 nog geaccepteerd wordt.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 18 sep 2006 16:27

Bij ons hangt er ook nog steeds een lampje :lol:
- Home is in my head -

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 sep 2006 16:29

bij ons heeft hij er gelukkig nooit gehangen :lol:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 sep 2006 16:29

Machiavelli schreef:Wat ontzettend bizar. :| Dat zoiets in 2006 nog geaccepteerd wordt.

De meeste gemeenteleden vinden het wel priman: kunnen ze tenminste op hun ' eigen' plekje zitten, dus die zullen niet opstaan om 't te (laten) veranderen. En de gasten? Die komen misschien 1/2 zondagen in zo'n kerk, omdat ze daar op vakantie zijn, schikken zich noodgedwongen en kunnen de boel ook niet veranderen... Dus dat blijft wel hoor.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 sep 2006 16:31

als ik op mn eigen plekje wil zitten, dan weet ik dan ik bij bijzondere diensten een half uur van te voren moet zitten. Kom ik later is er de grote kans dat er gasten zitten.
Ligt dus bij mijzelf...en zo is het voor iedereen denk ik
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 18 sep 2006 16:34

Tja, en zegt zo'n lampje wat over gastvrijheid? Ik was ooit met Juan in een kerkje in Friesland. Er brande een lampje dus bleven wij bij de ingang staan. Even later komt de koster naar ons toe en wees ons een plekje; "Jullie kunnen daar wel gaan zitten hoor, die mensen zijn toch op vakantie.

Gastvrijheid heeft meer te betekenen.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 18 sep 2006 19:12

Bij ons is het jammer genoeg ook zo. Je betaald voor je plek en gasten moeten in de gang wachten op het lampje. En dat terwijl je thuis en overal altijd gasten het beste geeft...

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 18 sep 2006 21:02

ik ben die lampjes ook niet gewend, wij zijn altijd blij als er veel mensen zijn.... gasten zijn erg welkom. Maar ik kerk zo af en toe wel in een lampenkerk.

als ik op zon lamp in een andere gemeente sta te wachten voel ik me altijd heel erg staan en schaam me bijna als een zwerver die bij de deur van de winkel staat oid....
wat dan wel uitmaakt is of kuddes mensen die je dan passeren je groeten of dat ze je aanstaren met een gezicht van: tjo alweer een gast ..... :| en zich snel voortmaken richting hun eigen plaats..

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 18 sep 2006 21:35

hahaha... ik moest even lachen.

Heb het er eens over gehad met mijn vrouw. Kijk. Je kan je storen aan dat lampje. In het begin deed ik dat ook wel. Nu ik er zo nuchter eens over nadenk...hmm.. Staat mijn voordeur elke dag wagenwijd open? ik bedoel dus dat ie werkelijk helemaal open staat zodat je meteen naar binnen kunt lopen? Nee, dat is ie dus niet. dat wil niet zeggen dat ik niet gastvrij ben, zeker niet! Als je bij ons aan de deurbel rammeld, dan doen we open. Dan staan we je te woord. Zo ben ik dat lampje ook gaan zien in de kerk. Je bent welkom. Volgens mij is het niet voor gekomen dat een koster zei dat je wel een andere keer terug kon komen. hehe.. Of dat durft ie niet of dat doet ie niet omdat het Woord werkelijk voor iedereen is. En die vaste plaatsjes zijn gewoontes. Vroeger werd geweerd uit bepaalde banken. Nu is dat gelukkig niet meer zo.

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2006 11:17

Fly29 schreef:hahaha... ik moest even lachen.

Heb het er eens over gehad met mijn vrouw. Kijk. Je kan je storen aan dat lampje. In het begin deed ik dat ook wel. Nu ik er zo nuchter eens over nadenk...hmm.. Staat mijn voordeur elke dag wagenwijd open? ik bedoel dus dat ie werkelijk helemaal open staat zodat je meteen naar binnen kunt lopen? Nee, dat is ie dus niet. dat wil niet zeggen dat ik niet gastvrij ben, zeker niet! Als je bij ons aan de deurbel rammeld, dan doen we open. Dan staan we je te woord. Zo ben ik dat lampje ook gaan zien in de kerk. Je bent welkom. Volgens mij is het niet voor gekomen dat een koster zei dat je wel een andere keer terug kon komen. hehe.. Of dat durft ie niet of dat doet ie niet omdat het Woord werkelijk voor iedereen is. En die vaste plaatsjes zijn gewoontes. Vroeger werd geweerd uit bepaalde banken. Nu is dat gelukkig niet meer zo.

Groet,

Fly29

Ehm, er is nogal een verschil tussen de voordeur van je huis en die van de kerk. In de kerkdiensten is iedereen als het goed is welkom.... thuis mag niet zomaar iedereen naar binnen lopen als hij dat wil. Je kan je kerk dus niet ff met je huis vergelijken... En verder, prima als je een lampje hebt en de gasten te woord staat en een plaats geeft.... maar biedt ze dan wel de beste plaatsen aan... die zijn door het lampje echter meestal bezet.... dan worden ze ergens achterin de kerk weggemoffeld... als er vrouwen met broek bij zijn al helemaal :)

Wat vaste plaatsen betreft, dat vind ik zo'n onzin.... Ga toch gewoon ergens zitten waar plek is.... doe niet zo star dat je persé altijd op dezelfde plek moet zitten. Ga geen half uur van tevoren aanwezig zijn zodat jij in ieder geval je vaste plekje hebt :D

Anywayz, probeer nou niet de lampjes lekker goed te gaan praten. Het is gewoon een trieste zaak. Sorry, u mag de kerk niet in, u moet nog 10 minuten hier wachten tot de vaste gemeenteleden hun vaste plekjes hebben ingenomen. Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een belangrijker iemand aankomen. Het geeft mensen een gevoel van minderwaardigheid, van er niet bijhoren. Moeten we zo met gasten omgaan? Het is gewoon zo onchristelijk als het maar kan. In Jeruzalem gooide Jezus de kraampjes van de marktkooplui omver omdat ze een rovershol hadden gemaakt van Gods huis, als Hij de kerk in kwam zou Hij denk ik als eerste die lampjes kapot slaan en ons ongastvrijheid en gebrek aan dienstbaarheid verwijten. Hou vooral op met die mooie onzinverhalen om iets slechts goed te praten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

nijntje1977
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nijntje1977 » 21 sep 2006 08:21

en vanwaar betalen voor een plaats in de kerk, waar gaat dat geld naar toe ondehoud van de kerkbanken :lol:
you never walk alone!!!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2006 10:06

Ik had er nog nooit van gehoord... ja wel van lampjes, maar niet dat er ook geld werd betaald voor plaatsen.... lijkt me wel heel vreemd. 't is te gek voor woorden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 sep 2006 10:56

mw schreef:bij ons heeft hij er gelukkig nooit gehangen :lol:

Bij ons gelukkig ook niet. De kerk is geen verkeersplein met stoplichten. Los daarvan, ik heb geen vaste plek in de kerk, ik zit de ene keer naast en de week erop naast die.

De enige keer dat ik wel een vaste plek heb, is als ik orgel speel. Ik duld niemand op mijn orgelbank als ik dienst heb (grrrr!)

Verder vind ik het wel prettig dat, als ik in een andere kerk ben, iemand me de liturgie uitlegt, zodat ik alles goed kan volgen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”