Moderator: Moderafo's
Klaas schreef:Ik heb het antwoord van Smelt niet gelezen maar volgens mij verdraai je nu zijn woorden. Hij zegt dat je naar een kerk moet gaan: 1 van de vele kerken waar je uit kiezen kunt.
Dit is echter geen wet, maar een voornemen en wordt steng aangeraden door Paulus.
Het is geen wet en staat los van je zaligheid.
Probleem is vaak ook, dan men onderlinge bijeenkomst ziet als het bezoeken van een kerk. Maar dat is onjuist. Want ook als er 2 of 3 Christenen bij elkaar zijn is er een onderlinge bijeenkomst. Dat kan dus ook gewoon thuis, op werk of ergens anders.
Naar de kerk gaan is slechts 1 van de mogelijkheden.
Als gelovige maak je daar reeds deel van uit. Hoe? Door je geloof. Daardoor ben je in Christus en heb je dus deel aan het Lichaam van Christus. Het Lichaam van Christus is de Gemeente. Elke gelovige behoort reeds tot de Gemeente!!!!
Dan ben ik dus niet bekeerd want ik ben niet aangesloten, noch lid van enige kerk of gemeente. Ik weet mij echter verzekerd in Christus!!!
O, ik ken er genoeg. En die hebben er echt geen problemen mee.
En ik begrijp dat prima. Waarom ze wegblijven?? Ze vinden de kerk helemaal niet zo positief omdat het gewoon onwaarheden vertelt. Zoals ene meneer Smelt.
Heeft iemand het telefoonnummer van Dhr. Smelt, dan bellen we hem op!
De norm is geloven en niets anders. Kerkgang kan een logisch gevolg zijn van geloven.
er kunnen ook heel andere redenen zijn dan 'zich te goed achten'. En sommige mensen zijn gewoon moe om tegen allerlei beperkte gedachtengangen op te moeten boksen.
dan ben ik het nog niet met hem eens dat de kerk zaligmakend is. Het kan wel een middel zijn om geestelijk te groeien.
Klaas schreef:Waar zegt deze dominee in dit antwoord dat kerkgang voorwaarde (en dus zaligmakend) is?
.De vraagsteller heeft deze vraag tot 2 maal toe gesteld en beide keren kan ik in het antwoord niet terugvinden dat het geloof in Jezus Christus alleen zaligmakend is
De Dominee beweerd zelfs dat de kerk als het ware de "voordeur" van de hemel is en als je niet vaak genoeg komt is de kans om behouden te worden gering. Ik vind dat een dwaalleer waarmee je enkel mensen in angst en vrees laat leven!
Laten we het zo zeggen: het is Gods bedoeling. Dat is iets minder vrijblijvend lijkt me.
Het bezoeken van de bijeenkomsten staat niet los van je zaligheid. Je zaligheid is er echter niet afhankelijk van.
Maar laten we wel wezen, dat is niet waar de schrijver het hier over heeft. Het kan, maar het is niet wat de schrijver in 1e instantie bedoelt. Het gaat heel duidelijk over de samenkomsten van van de plaatselijke gemeente.
Dat is wel heel vrijblijvend. Het bezoeken van de samenkomsten is de norm.
Ruben: Quote:
Dan ben ik dus niet bekeerd want ik ben niet aangesloten, noch lid van enige kerk of gemeente. Ik weet mij echter verzekerd in Christus!!!
In plaats van daar triomfantelijk over te doen zou je jezelf ook de vraag kunnen stellen of dat niet verkeerd is.
We kunnen gerust stellen dat het Gods bedoeling is dat we elkaars gemeenschap opzoeken. En dan is dat volgens de bijbel niet op één of andere vrijblijvende manier.
Norm en voorwaarde zijn 2 verschillende dingen. De norm (Gods bedoeling) is dat je gemeenschap zoekt met andere gelovigen. Dat dient een logisch gevolg te zijn van geloven, uitzonderingen daargelaten.
Dat in angst en vrees leven snap ik niet helemaal. Als je tot geloof komt in Jezus Christus dan wil je dat toch ook delen met mensen die dat ook kennen.
Dat de verkondiging wordt toevertrouwd aan een gemeenschap is ook niet zo gek. Stel je eens voor dat je het allemaal in je eentje zou moeten doen.
Klaas schreef:Jezus geeft aan zijn discipelen de opdracht het evangelie te verkondigen. Die opdracht geldt echter niet voor individuën maar voor een gemeenschap. Het hele Lichaam van Christus is daarbij betrokken. De wereld hoort via de prediking het evangelie en die prediking gaat uit van het Lichaam van Christus.
Nee, zo zeggen "we" het niet
Iets minder vrijblijvend?" Jij hebt wel lef zeg. Het is geheel vrijblijvend.
Gods bedoeling??? Waar staat dat? Paulus zegt inderdaad dat het goed is om gemeenschap te hebben met andere (plaatselijke) gelovigen. Maar heeft hij gezegd dat dit binnen een kerk moet?
Staat het niet los van je zaligheid? Waarom niet? Heb jij enige Bijbelse grond voor deze stelling?
Dat is je eigen interpretatie.
Inderdaad heel vrijblijvend. En het bezoeken van samenkomsten is niet de norm. Lees de Romeinenbrief van Paulus eens door en onderzoek eens hoe Paulus denkt over jouw 'norm'.
Verkeerd??? Het enige wat werkelijk telt is GELOOF. Dat is waar het Evangelie werkelijk om draait.
Overigens, dat ik niet ben aangesloten of lid ben van een kerk of gemeente, wil niet zeggen dat ik geen kerk of gemeente bezoek. Maar ik ga mij niet binden aan 1 kerk, want ook de leden van andere kerken behoren tot het Lichaam van Christus.
Volgens de Bijbel is dat niet vrijblijvend??? Nou, ben benieuwd. Kom maar op met je Bijbelteksten...
Het gemeenschap zoeken met andere geloven, wat dus niet binnen een kerk behoeft te gebeuren, lijkt me inderdaad een logisch gevolg en zou ik in het algemeen ook zeker aanraden.
Nou, dat wil ik wel uitleggen hoor. Dat heeft alles te maken met het feit dat er voorwaarden worden gesteld om behouden te worden. Terwijl de enige voorwaarde die Christus stelt, geloof is. Mensen mogen hun kerkdienst niet verzuimen. Doen ze dit wel hun hele leven dan zouden ze de hemel wellicht niet inmogen.
Haha... zoals jij het uitlegt, zou Evangelisatie-werk jouw werk zijn, of het werk van een gemeenschap: 'Stel je eens voor dat je het allemaal in je eentje zou moeten doen'. Tsja... als jij het zelf wilt doen, gaat dat ook niet. Maar dat is ook niet de manier. Christus doet het werk door jou heen.
En geloof me, dat kan ook door 1 persoon.
Ik volg je niet: Jezus gaf de dicipelen de opdracht om naar de drukste wegen te gaan en iedereen uit te nodigen die ze zien. ( Mattheus 22 ) Nu ga jij mij vertellen dat we allemaal stil moeten blijven zitten en gaan afwachten of er nog mensen de kerk binnen komen ?
dit 'argument' trek je nogal snel uit de kast Klaas, zodra iemand jou tegenspreekt...Ik proef bij jou een sterke neiging om wijzer dan God te willen zijn. God heeft de gemeente / kerk ingesteld en wil deze gebruiken voor Zijn doel. Volgens jou is dat echter allemaal maar onzin en had het niet zo gehoeven. Daaruit spreekt een mateloze zelfoverschatting en arrogantie.
volgens jou..Dan dwaal je. Simpel zat
zeg hij dat ze bindend zijn..? (teksten?)Zegt Paulus ergens dat je de samenkomsten facultatief zijn?
kun je dat met teksten onderbouwen?Het gaat veel verder dan dat. God wil dat je die gemeenschap zoekt.
dit 'argument' trek je nogal snel uit de kast Klaas, zodra iemand jou tegenspreekt...
Zegt Paulus ergens dat je de samenkomsten facultatief zijn?
zeg hij dat ze bindend zijn..? (teksten?)
Ik ben het overigens wel met eens dat een goed gemeenteleven heel veel betekenis kan hebben voor jezelf en anderen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten