Homofilie 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 06 sep 2006 13:12

Gerdien B. schreef:omdat er zo'n stel bij mij thuis rond loopt! :x :|

Tsja, dan vind ik het gewoon vallen onder "als je met meer mensen in één huis woont zorg je dat je allemaal tevreden en fijn kunt leven daar"

meboy

Berichtdoor meboy » 06 sep 2006 13:30

Ik kan juist enorm van andere mensen genieten als ze doen alsof de hele wereld niet bestaat :D

Ik fietste laatst naar huis en ik kwam een man en een vrouw tegen. Die kusten elkaar intens verliefd, nét iets te lang en te heftig toen ik ze tegemoet kwam... De vrouw keek me aan en we schoten allebei in de lach!
We wisten allebei: Yep! in orde! Zo'n situatie vind ik heerlijk! Dat maakt m'n dag weer goed.

Voor mij is er verschil in sfeer: doet men het omdat de omgeving er is of ondanks dat de omgeving er is, het 1e is minder prettig het 2e is super!

Van homo's zou ik het ook niet erg vinden om te zien. Ik ben zelf wel gereserveerd als ik buiten ben samen met mijn vriend. Zodra er niet teveel mensen in de buurt zijn kan een arm prima.

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 06 sep 2006 13:45

meboy schreef:Ik kan juist enorm van andere mensen genieten als ze doen alsof de hele wereld niet bestaat :D

Ik fietste laatst naar huis en ik kwam een man en een vrouw tegen. Die kusten elkaar intens verliefd, nét iets te lang en te heftig toen ik ze tegemoet kwam... De vrouw keek me aan en we schoten allebei in de lach!
We wisten allebei: Yep! in orde! Zo'n situatie vind ik heerlijk! Dat maakt m'n dag weer goed.

Voor mij is er verschil in sfeer: doet men het omdat de omgeving er is of ondanks dat de omgeving er is, het 1e is minder prettig het 2e is super!

Van homo's zou ik het ook niet erg vinden om te zien. Ik ben zelf wel gereserveerd als ik buiten ben samen met mijn vriend. Zodra er niet teveel mensen in de buurt zijn kan een arm prima.


Het is soms ook erg lachwekkend :P Een hele tijd geleden was ik op het station in Rotterdam, stond er ook een stelletje (trouwens, intens zoenende mensen op het station moet je niet kwalijk nemen, je weet niet hoe lang ze uit elkaar gaan, treinen kunnen érg ver gaan;/) en die stonden te zoenen en af en toe een stapje te verzetten (beetje speels) en dat ging redelijk lang goed, tot zij bij hem op zn tenen ging staan..jó, welcome back on earth 8)

En dan nog mooier; Om zich heen kijken of niemand het gezien heeft..en wees dan zo beleeft om net te doen of je niets gezien hebt :-oo

Ik zie overigens liever intens verliefde stelletjes als hevige gevechten :wink:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 06 sep 2006 14:33

zullen we dan nu weer even terug gaan naar het onderwerp homofilie!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 06 sep 2006 17:19

rosalie83 schreef:Dan draai je je hoofd om, of je gaat een spelletje doen op je mobiel, of je pakt een boek, of je gaat slapen.


Of vraag of ze op willen houden.

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 06 sep 2006 17:33

MrSokkie schreef:
rosalie83 schreef:Dan draai je je hoofd om, of je gaat een spelletje doen op je mobiel, of je pakt een boek, of je gaat slapen.


Of vraag of ze op willen houden.


ja hoor! dat doe ik altijd :mrgreen:
Auf Wiedersehen!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 06 sep 2006 20:45

trijntjejohanna schreef:zullen we dan nu weer even terug gaan naar het onderwerp homofilie!


wat was dat ook al weer? :lol:
Ik begin al bijna hetero te worden... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9098
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 sep 2006 20:54

Valt er nog wat over te zeggen?
Ik heb het idee dat iedereen onderhand wel zijn of haar mening duidelijk heeft gemaakt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 sep 2006 10:58

Smurffie schreef:Ik denk, dat als je jezelf toestaat om langer te kijken, dat je er vanzelf aan went. zo ook met zoenende mannen. Je hebt de neiging om gelijk je hoofd om te draaien en je kunt een walging niet onderdrukken. Tip; Verman jezelf en kijk eens langer dan 10 seconden. ik denk dat het een stuk scheelt :)

Inderdaad, het is gewoon een kwestie van gewenning. Ik vind het altijd wel grappig om zoenende homo's te zien, dan ben ik toch weer blij dat dat hier tenminste kan zonder gestenigd te worden.

Wbt (tong)zoenen in het openbaar, ik heb daar niet zoveel moeite mee. Constant een beetje lafjes tegen elkaar aan hangen (helemaal in gezelschap van bekenden) vind ik veel ergerlijker dan een hartstochtelijke bespringing.

Gebruikersavatar
gave_meid
Majoor
Majoor
Berichten: 2385
Lid geworden op: 16 jun 2004 15:16
Locatie: Betuwe.

Berichtdoor gave_meid » 07 sep 2006 12:08

Aragorn schreef:Constant een beetje lafjes tegen elkaar aan hangen (helemaal in gezelschap van bekenden) vind ik veel ergerlijker dan een hartstochtelijke bespringing.

ben ik blij dat jij er 2 juni niet was :mrgreen:

nee grapje, je hebt wel gelijk :)
Nog steeds voor iedereen GM.
Der Tag, an dem ich aufhören werde dich zu lieben,
ist der Tag an dem ich meine Augen für immer schließe

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 07 sep 2006 12:30

Ik ben benieuwd naar jullie reactie op het volgende stuk! Ja ja het is lang, maar DOE eens IETS om verder te komen! :lol:


1. Inleiding
Er zijn in het Nieuwe Testament drie bijbelcitaten die worden gebruikt om aan te tonen dat God homoseksuele seks afkeurt. Dit is volgens mij onterecht, omdat als je de oorspronkelijke tekst kijkt, de vertaling naar "mannen die met mannen liggen" e.d. helemaal niet voor de hand ligt.

Mijn informatie hierover kwam in eerste instantie van een Amerikaans forum over geloof, waarop een aantal mensen zat die de bijbel in de oorspronkelijke talen (Grieks in dit geval) hadden gelezen. Ik post daar vaak en heb er al veel geleerd. Door discussies hierover was mijn belangstelling gewekt en ik heb een klein "onderzoekje" op internet gedaan en daar veel engelstalige sites gevonden die hierover informatie hebben. Hiervan heb ik er vijf uiteindelijk als uitgangspunt genomen, anders zou het "onderzoekje" erg uit de hand gaan lopen.

De verzen uit het NT die worden gebruikt als bewijs dat God homoseksuele seks afkeurt, zijn:

- Romeinen 1:18-32;
- 1 Timoteus 1:10;
- 1 Korinthiers 6:9;

Mijn argument tegen het gebruik van deze verzen is:

* De vertalingen van twee gebruikte woorden, malakos en arsenokoites zijn waarschijnlijk fout. Dit ga ik aan de hand van de citaten uit 1Korinthiers en 1Timoteus uitleggen;

* Paulus had het waarschijnlijk over de afgodsverering en daarbij behorende tempelprostitutie van de zgn. Cybelische/Attische cultus. Dit ga ik aan de hand van het Romeinen-citaat uitleggen. Hier spelen ook enkele vertaalproblemen;

In mijn volgende twee berichten zal ik eerst ingaan op de twee woorden en vervolgens op het verband tussen de Cybelische/Attische cultus en de geschriften van Paulus.

2. De vertalingen van de woorden malakos en arsenokoites.
De woorden die worden worden geinterpreteerd als verwijzend naar homoseksuelen, zijn malakos en arsenokoites. Ik heb de woorden opgezocht in de drie Nederlandse bijbels die ik tot mijn beschikking heb (waarvan 1 online). Daarnaast geef ik de vertaling die in de King James Version wordt gegeven (online), de door conservatieve Christenen in Amerika gebruikte versie.

In de genoemde bijbels worden malakos en arsenokoitai vertaald als:

malakos:

Groot Nieuws Bijbel: schandjongens (1 Kor. 6:9) en "bedrijvers van ontucht" (1 Tim. 1:10).
Willibrord-vertaling: schandknapen (1 Kor. 6:9) en hoerenlopers (1 Tim. 1:10).
Statenvertaling: ontuchtigen (1 Kor. 6:10) en hoereerders (1 Tim. 1:10).
King James Version: effeminate ("verwijfden" 1 Kor. 6:9) en whoremongers ("hoerenlopers" 1 Tim. 1:10)


arsenokoitai:

Groot Nieuws Bijbel: knapenschenders (beide verzen).
Willibrord-vertaling: knapenschenders (beide verzen).
Statenvertaling: "die bij mannen liggen" (1 Kor. 6:10) en "dien, die bij mannen liggen" (1 Tim. 1:10)
King James Version: "abusers of themselves with mankind" ("die zichzelf met mannen misbruiken" 1Kor. 6:9) en "them that defile themselves with mankind" ("zij die zichzelf schenden met mannen" 1 Tim. 1:10)
Het woord malakos.

Het woord malakos betekent letterlijk "zacht", het wordt in de bijbel ook gebruikt als het om zachte stoffen gaat (Matteus 11:8 en Lucas 7:25) en om ziekten/kwalen (Matt. 4:23, 9:35 en 10:1). Het moge duidelijk zijn dat dit dus niet logischerwijs over homoseksuele mannen gaat. Als je kijkt naar de vertalingen van dit woord, zie je dat de vertalers het ook geenszins met elkaar eens waren, zelfs binnen 1 bijbelvertaling.
Het lijkt mij dat met de vertaling van malakos iets vrij algemeens wordt bedoeld, bijvoorbeeld morele zwakte. In die zin is de vertaling "ontuchtigen" naar mijn idee het meest voor de hand liggend, hoewel nog steeds niet zeker.


Het woord arsenokoitai is waarschijnlijk door Paulus verzonnen. Het komt voordat Paulus het gebruikt niet voor en daarna slechts enkele malen. In andere discussies op deze site heb ik mensen zien beweren dat er in die tijd nog geen woord bestond voor homoseksualiteit. Dit is niet juist, zie verderop.
De letterlijke vertaling van arsenokoitai is "man-bed".
Met enige fantasie kun je hier in lezen dat er een man werd bedoeld die bijvoorbeeld (veel) seks heeft, anderen verkracht (mannen of vrouwen). Dat het over een man gaat is duidelijk, maar er het woord geeft op zichzelf geen aanleiding te denken dat het om twee mannen gaat. Het woord wordt veel gevonden in lijsten van zonden (zoals ook in de bijbel), zodat niet uit de context kan worden afgeleid wat het betekent.
Er zijn twee gevallen waar er wel een context is, nl. in de Apology of Aristides en in Hippolytes' Refutatio.
In de eerste wordt een mythe over Zeus verteld, waarin hij een menselijke man (Ganymedes) tot seks dwingt.
In het tweede wordt verteld hoe de slechte engel Naas Adam in het Paradijs tot seks dwingt.
Er is beide gevallen sprake van een machtige entiteit die een zwakkere, ondergeschikte tot seks dwingt. Dit is m.i. vergelijkbaar met verkrachting of met seks hebben met een (daarvoor) aangeschafte slaaf. Het moge duidelijk zijn dat een gemiddelde homoseksuele man geen andere mannen tot seks dwingt. Het lijkt mij dan ook dat met de term arsenokoitai ofwel "mannen-verkrachter" wordt bedoeld, ofwel iemand die (mannelijke?) seks-slaven houdt.

Ja maar, ze hadden toen geen woorden voor homoseksualiteit!

Dit is een wijdverbreid misverstand, dat aan beide zijden van het debat wordt gebruikt. Het Grieks (de taal waar we het over hebben) kende meerdere woorden voor homoseksueel, o.a. erastes, eromanos, drwntes, pascontes, paiderastai en paidika. De laatste twee slaan mogelijk op relaties tussen volwassen mannen en jongens, voor de rest geldt dat niet.

Wel was het zo dat in de Griekse cultuur jongens in de leer gingen bij volwassen mannen. Omdat de Grieken geloofden dat het mannelijk zaad een soort mannelijke levenskracht bevatte, was seks tussen de mannen en jongens gebruikelijk. Om "echte" mannen van hen te maken. Vandaar dat daar termen voor waren. De overige termen waren op elk mannelijk homostel (misschien ook vrouwen, maar daar ben ik minder zeker van) van toepassing.

Dat homoseksualiteit toen al bestond en zelfs minstens getolereerd werd, blijkt ook uit het boek "Christianity, Social Tolerance and Homosexuality" (John Boswell 1994). Zo was tot in de eerste eeuw na Christus een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht mogelijk (het huwelijk was toen nog geen sacrament, dit werd het pas in 1215). In de zevende eeuw wilde een machthebber in Visigoten-Spanje homoseks bij wet verbieden, maar dit werd tegengehouden doordat zes opeenvolgende nationale kerkvergaderingen ertegen waren. Pas in de negende eeuw waren er wetten tegen homoseks, echter alleen in Spanje. Dit terwijl de andere Christelijke landen wel ook wetten hadden over seksueel gedrag, maar dus niet tegen homoseks.

3. De Cybelische/Attische cultus, tempelprostitutie en afgodsverering.
Het hoofdstuk in Romeinen waarom het gaat.

In Romeinen 1:18-32 wordt verteld (ik parafraseer) hoe mensen, ondanks dat zij God kenden doordat Zijn eigenschappen uit de schepping zijn af te leiden (Rom. 1:18-22), toch afgodsbeelden gingen maken van mensen en bepaalde dieren, die zij vereerden (Rom. 1:23-24).

Zij verwisselden (Grieks: yllaxan) God voor afgodsbeelden.
Daarom gaf God hen over (Grieks: paradwken) aan onreine begeerten (Rom. 1:24).

Zij verwisselden (Grieks: metyllaxan) de waarheid (de Schepper) voor een leugen (de schepping) (Rom. 1:25). Daarom gaf God hen over (paradwken) aan lage driften (Rom. 1:26).

De vrouwen verwisselden (metyllaxan) de natuurlijke omgang voor tegennatuurlijke en de mannen ontbrandden in lust voor mannen (Rom. 1:27). Omdat ze de kennis van God afwezen, gaf God hen over (paradwken) aan zondige gedachten (Rom. 1:28).

Het stuk bestaat tot nu toe uit een inleiding en vervolgens drie beweringen die in het Grieks erg op elkaar lijken w.b. de structuur, vooral de herhaling van de woorden "verwisselden" ((me)tyllaxan) en "gaf..over" (paradwken).
1. De mensen aanbaden afgodsbeelden, de straf was onreine begeerten.
2. De mensen aanbaden de schepping, de straf was lage driften.
3. De mensen hadden tegennatuurlijke omgang, de straf was zondige gedachten.

Daarna wordt verteld dat mensen die God niet willen leren kennen dingen gaan doen die niet mogen. Van de dingen wordt een lijst gegeven (Rom. 1:29-32), waarin homoseksualiteit niet voorkomt.

Ik heb het laatste stuk van de rest gescheiden omdat de genoemde overeenkomsten in structuur van het andere stuk hier niet worden doorgetrokken. De mogelijke (en volgens mij aannemelijke) reden hiervoor is dat het eerste stuk bepaalde praktijken beschrijft en het laatste stuk (vers 29-32) wat er gebeurt met mensen die zich met dergelijke praktijken bezighouden.

Om wat voor praktijken gaat het hier? Het lijkt op het eerste gezicht dat eerst tweemaal wordt gesproken over afgodsverering en daarna eenmaal over "tegennatuurlijke" seks. Er is echter een verklaring die de eenheid in structuur beter verklaart.

De cultus van Cybele en Attis
In de tijd dat Paulus de brieven aan de Romeinen, Korinthiers en Timoteus schreef, was er een cultus erg actief in die streken. Veel nieuwe bekeerlingen kwamen uit die cultus.

Het ging om een godinnen-cultus, de Cybelisch/Attische mysterie-cultus. De priesters en priesteressen, galli genaamd, van deze cultus probeerden de verschillen tussen de geslachten uit te vagen als deel van hun dienst aan de god Attis en godin Cybele. Attis was gecastreerd en Cybele maagd. De god en godin waren seksueel actief, maar deden alleen aan non-reproduktieve seks. Om op hun goden te lijken, castreerden de mannelijke galli zichzelf en deden alle galli aan rituele seks met de aanhangers van de cultus.

De praktijken die Paulus beschrijft in Romeinen 1:1-28, komen overeen met de praktijken van de Cybelische/Attische cultus.

Paulus vertelt dat "zij beweren de wijsheid in pacht te hebben, maar het zijn arme dwazen" (vers 21-22). De galli beweerden de toekomst te voorspellen, maar omdat ze wilde rondedansen deden en zichzelf sneden, werden ze als gekken gezien.
Paulus vertelt dat ze afgodsbeelden vereerden van mensen vogels, landdieren en slangen. De galli aanbaden beelden dan Attis en Cybele, maar ook van leeuwen en slangen. In de tempels vlogen altijd duiven rond, die door de galli als te heilig werden gezien om weg te jagen.
Paulus vertelt over tegennatuurlijke sekspraktijken. De galli probeerden sexe-verschillen uit te wissen door als man zich vrouwelijk te kleden, te castreren en seks te hebben alsof zij vrouw waren met andere mannen. De vrouwelijke galli sneden soms hun borsten af en hadden soms lesbische relaties (maar geen seks met elkaar voor zover bekend). Ze hadden ook rituele seks met mannen, maar dan anaal (sorry voor het expliciete woord), zodat ze net als hun godin zwangerschap vermeden.
De praktijken van de cultus worden door Hippolytus, 3e eeuws kerkleider en martelaar, in zijn boek "Refutation of all Heresies" beschreven. Hippolytus geeft in dit boek aan dat Romeinen 1:20-23, waarin de verering van dierbeelden wordt genoemd en Romeinen 1:26-27, waarin de sekspraktijken worden genoemd, over de Cybelische/Attische cultus gaan.

Tegennatuurlijkheid, para physin
Schrijvers uit de tijd van Paulus, bijvoorbeeld de Joodse filosoof Philo, noemden seks para physin als het om verspild mannelijk zaad ging. Philo veroordeelde bijvoorbeeld mannen die een onvruchtbare vrouw trouwden. Ook elke daad van anale seks door mannen (bij zowel vrouwen als mannen) werd als tegennatuurlijk gezien, vanwege het verspilde zaad. Geen wonder dus dat de Cybelische/Attische cultus, met zijn bewuste afwijzing van procreatieve seks, niet geliefd was bij deze schrijvers!
Dit is een reden te meer om de tegennatuurlijke praktijken van de vrouwen in vers 26 te interpreteren als anale seks met mannen, die op die wijze hun zaad verspilden. Zo past het ook beter bij de mannen die het met mannen doen in vers 27.
Paulus vindt overigens dat niet-onderdanige vrouwen en mannen met lang haar/vrouwen met kort haar ook tegennatuurlijk zijn!

Branden van lust, exekauthysan
Tot slot nog even iets over de van lust brandende mannen in vers 27. Paulus gebruikt het woord exekauthysan, een woord dat letterlijk "volledig verteerd door vuur" betekent. Dit past m.i. wel in de verdere beschrijving van de behoorlijk dionysische rituelen van de C/A cultus (zie de wilde dansen en zichzelf verminken), maar geldt niet voor de gemiddelde relatie tussen twee mannen. Tenzij ze seks verslaafd zijn… En het is niet het enige woord dat Paulus ter beschikking had, hij had ook bijvoorbeeld de woorden epithumiais (zondig verlangen), akatharsian (seksuele onzuiverheid) of pathy atimias (schandelijke lust) kunnen gebruiken. Hij kiest dus bewust voor een heel heftig woord. Een reden te meer om aan te nemen dat het hier niet om alledaagse dingen gaat.

Kortom:
Hoewel de interpretatie van Romeinen 1:26-27 wel nooit helemaal duidelijk zal zijn, vind ik deze aannemelijker dan dat het vers betekent dat God tegen seks in een monogame homo-relatie is.
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 07 sep 2006 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9098
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 sep 2006 12:39

Denkertje21 schreef:Ik ben benieuwd naar jullie reactie op het volgende stuk! Ja ja het is lang, maar DOE eens IETS om verder te komen! :lol:

denkertje... ik krijg het idee dat jij wil dat iedereen op grond van de Bijbel homoseksualiteit goed gaat keuren.
Zet dit maar snel uit je hoofd, want je kan anderen niet jou mening opleggen. Al ga je nog 10 van zulke lange postings doen. Het is ook wel is goed om te accepteren dat andren er anders over denken dan jou.
Ik leg jou ook niet mijn mening op en laat jezelf vrij om te doen wat jij denkt dat je moet doen.


1. Inleiding
Er zijn in het Nieuwe Testament drie bijbelcitaten die worden gebruikt om aan te tonen dat God homoseksuele seks afkeurt. Dit is volgens mij onterecht, omdat als je de oorspronkelijke tekst kijkt, de vertaling naar "mannen die met mannen liggen" e.d. helemaal niet voor de hand ligt.


Als jij al begint met dat dingen onterecht in de Bijbel staan, dan vraag ik mij af of je de Bijbel wel als Gods Woord ziet. Gods Woord staat als een huis voor mij.

* Paulus had het waarschijnlijk over de afgodsverering en daarbij behorende tempelprostitutie van de zgn. Cybelische/Attische cultus. Dit ga ik aan de hand van het Romeinen-citaat uitleggen. Hier spelen ook enkele vertaalproblemen;


Jij oordeelt hier over het denken van Paulus wat je totaal niet kan weten. We weten wat hij geschreven heeft en niet wat hij er bij dacht toen hij het schreef.


De rest van je posting heb ik nog niet helemaal gelezen. Het gaat me boven mijn pet en het is te lang. Dus ik zal later nog is de rest in delen gaan lezen. Maar dit kwam gelijk bij het eerste deel in mij op.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 07 sep 2006 12:47

Denkertje21 schreef:Kortom:
Hoewel de interpretatie van Romeinen 1:26-27 wel nooit helemaal duidelijk zal zijn, vind ik deze aannemelijker dan dat het vers betekent dat God tegen seks in een monogame homo-relatie is.


Even aannemende dat er niets over een monogame homo-relatie in de Bijbel zou staan (waar ik zo m'n vraagtekens bij heb), het volgende verhaal, wat zo'n beetje mijn gevoel weergeeft bij dit soort interpretatiepogingen:

- Er komt een man een restaurant binnen, waar hij wordt opgewacht door de ober.
- "Goedenavond meneer, tafel nummer 12 is voor u gereserveerd. Gaat u daar alvast zitten, terwijl ik uw jas aanneem en die in de garderobe ophang."
- Bij terugkeer van de ober, blijkt de gast niet aan de gereserveerde tafel 12 te zitten, maar aan de niet-geprepareerde tafel 17.
- "Maar meneer, we hadden tafel 12 toch voor u gereserveerd?"
- "Ja, dat weet ik wel, maar u hebt niets gezegd over tafel 17. En die bevalt me eerlijk gezegd een stuk beter"

Tja, de gereserveerde tafel is de volgende:
Gen. 2:24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn., (zie ook Matth. 19:5, Marc. 10:7, Ef. 5:31)
1 Kor. 7:2 Maar om der hoererijen wil zal een iegelijk man zijn eigen vrouw hebben, en een iegelijke vrouw zal haar eigen man hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 07 sep 2006 12:52

Gerdien B. schreef: denkertje... ik krijg het idee dat jij wil dat iedereen op grond van de Bijbel homoseksualiteit goed gaat keuren.
Zet dit maar snel uit je hoofd, want je kan anderen niet jou mening opleggen. Al ga je nog 10 van zulke lange postings doen. Het is ook wel is goed om te accepteren dat andren er anders over denken dan jou.
Ik leg jou ook niet mijn mening op en laat jezelf vrij om te doen wat jij denkt dat je moet doen.


Hé, waar heb ik dat aan verdiend?? Ik leg niemand iets op maar de grondslag van dit forum is de Bijbel als het Woord van God. Ik wil dus niet alleen met emotionel argumenten komen, maar ook met feitelijke argumenten. En in mijn entree stel ik me al gelijk heel open en kwetsbaar op door te vragen wat JULLIE ER VAN VINDEN.

Jij zet nu gelijk je hakken in het zand en zegt ongeveer. Ik WIL niet verder kijken dan mijn neus lang si. Ik ben behoudend, en dat staat in onze kringen voor "we mottuh houe wat we hebbuh!"

Lieve Gerdien, graag een inhoudelijke discussie en LUISTEREN naar elkaar!


Gerdien B. schreef: Als jij al begint met dat dingen onterecht in de Bijbel staan, dan vraag ik mij af of je de Bijbel wel als Gods Woord ziet. Gods Woord staat als een huis voor mij.


Lees nog eens!!! er staat heel duidelijk 'volgens mij'. Ik geef alleen mijn visie weer!!!

Gerdien B. schreef: De rest van je posting heb ik nog niet helemaal gelezen. Het gaat me boven mijn pet en het is te lang. Dus ik zal later nog is de rest in delen gaan lezen. Maar dit kwam gelijk bij het eerste deel in mij op.


Sorry hoor, maar hoe kan ik je nu serieus nemen als je al niet eens de moeite kunt opbrengen om het hele stuk te lezen, maar wel al gelijk met een hard oordeel klaar staat...

Ik dat een echt en open PRAATSTUK neergelegd te hebben!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 07 sep 2006 12:52

De klant is toch koning in het restaurant 8)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten