Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 sep 2006 22:39

zonde of geen zonde, theeft niet zoveel nut om het te gaan betitelen als zonde...

wat belangrijker is, is dat het slecht is voor je lichaam. Het gaat om de mate waarin je rookt, en als je zo weinig mogelijk slechte dingen in of op je lichaam wilt hebben, dan moet je gewoon NIET roken.

De hele discussie over het "wel of niet zonde zijn van roken" is zinloos, en komt op mij over als de zoveelste poging om iets wel of niet te bestempelen als iets wat een "echte christen" wel of niet zou moeten doen.

Roken is slecht voor je gezondheid, en de "kick" die je er van krijgt kan je ook krijgen (zij het in minder sterke mate) van andere (meer natuurlijke) dingen. Het is maar net wat je kiest.

Denk eens praktisch en natuurlijk in plaats van te muggeziften over "zonde".
what the soul hides, blood tells

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 01 sep 2006 23:20

Even een quootje uit een ander veelbesproken topic:

"Die het tot zonde is, is het tot zonde!" Waarom geef je een ander die ruimte niet in een geval waarin niet duidelijk dor God gezegd wordt dat mij GEAARDHEID niet kan? Dat hoeft je eigen mening niet te veranderen...

Prima, allemaal best. Maar je verdedigt het praktiserend homo-zijn met het mes tussen de tanden (vriendelijk bedoeld), terwijl je een hetze start tegen reaukers. Je wil horen dat "wij rokers" het slecht vinden, dat we vreselijke zondes begaan, en dat we eigenlijk moeten stoppen. Hetzelfde wordt door vele mensen gezegd over het homo-zijn. En vervolgens ga je daarvan steigeren. Dat mag, waar je voor 100% achter staat mag je verdedigen. Maar hou dan ook een keer op om je elke keer weer tegenover rokers op te stellen.

Die het tot zonde is, is het tot zonde. Prima, ik vind het geen zonde, al is een goede gewoonte anders (TEVEEL roken is inderdaad niet best), maar dat vind ik ook van het praktiseren van homoseksualiteit (dat kan in mijn ogen totaal niet). Ik laat je daarmee met rust, het heeft immers geen nut als ik het zo lees, en zo heeft het ook geen nut om mij ervan te overtuigen om te stoppen met roken. Dat moet vanuit mijzelf komen.

Maar om nog eerlijker te zijn vind ik de tekst "die het tot zonde is, is het tot zonde" een dooddoener eerste klas. Maar goed, als jij er waarde aan hecht gebruik ik het even tegen je.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 02 sep 2006 07:31

We moeten ook wel bedenken dat een langer leven niet per definitie een kwalitatief beter leven betekent. Al die nadruk op lang leven tegenwoordig is meer heidens dan christelijk.

Er zijn weinig christenen die iedere dag net iets te weinig en verschrikkelijk gezond Mediterraans en Japans eten (waar je gemiddeld weer 5 jaar ouder mee kunt worden ofzo). Dat moet je wel doen hoor Denkertje21, hoe kun je dat niet doen als christen terwijl je weet dat je huidige levenswijze relatief ongezond is. Foei.

*neemt niet weg dat ik gloeiende hekel heb aan roken*

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 sep 2006 09:33

Abdijbiertje om 1:00 schreef: terwijl je een hetze start tegen rokers. Je wil horen dat "wij rokers" het slecht vinden, dat we vreselijke zondes begaan, en dat we eigenlijk moeten stoppen.

Uhhhh, ik start zeker geen hetze! Ik zeg zeker nier dat rokers niet mogen roken. Voor mijzelf vind ik dat ik het God niet mag aandoen om het lichaam te beschadigen dat Hij mij gegeven heeft..

Maar ik wil christenen laten nadenken over het feit dát ze roken.

Maar het is blijkbaar best moeilijk om zonde toe te geven...
Zég dat dan eerlijk, of zeg onomwonden: "God vindt het niet erg dat ik mijn leven met gemiddeld 16 jaar bekort"

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 sep 2006 09:40

Abdijbiertje om 1:00 schreef: Prima, allemaal best. Maar je verdedigt het praktiserend homo-zijn met het mes tussen de tanden
(...)
Maar om nog eerlijker te zijn vind ik de tekst "die het tot zonde is, is het tot zonde" een dooddoener eerste klas. Maar goed, als jij er waarde aan hecht gebruik ik het even tegen je.

Je trekt wat dingen uit haar verband en je haalt wat zaken door elkaar...

Die tekst is zeker geen dooddoener. Dat geldt in veel zaken waarin de bijbel veer meererlei uitleg vatbaar is: sommingen id het tot zonde om op zondgt te reizen, andere niet. Sommigen is het tot zonde om TV te hebben, anderen niet...

"Alles is goed onder dankzegging genomen zijn". En in die zin kan ik mij heel goed voorstellen dat men mijn opvattingen over homoseksualiteit afwijst. Anderen kunnen het zich echter slechter voorstellen dat ik ze samen met God omarm...

Maar nu heb je me genoeg off topic proberen te krijgen. Back to smoking or non-smoking...

André

Berichtdoor André » 02 sep 2006 13:12

Maar nu heb je me genoeg off topic proberen te krijgen. Back to smoking or non-smoking...
Ik begin er voorstander van te worden dat de topicstarter een slotje aanvraagt.
Het wordt m.i. een herhaling van zetten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 sep 2006 14:34

Jort schreef:We moeten ook wel bedenken dat een langer leven niet per definitie een kwalitatief beter leven betekent. Al die nadruk op lang leven tegenwoordig is meer heidens dan christelijk.

Het gaat ook niet perse om langer leven, maar om goed zorgen voor je lichaam. Overigens, de enige belofte die in de tien geboden staat betreft een langer leven..

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 02 sep 2006 14:46

Aragorn schreef:
Jort schreef:We moeten ook wel bedenken dat een langer leven niet per definitie een kwalitatief beter leven betekent. Al die nadruk op lang leven tegenwoordig is meer heidens dan christelijk.

Het gaat ook niet perse om langer leven, maar om goed zorgen voor je lichaam. Overigens, de enige belofte die in de tien geboden staat betreft een langer leven..

En geest. En wat dat betreft schijnt voor sommigen een sigaretje goed te werken :? onbegrijpelijk :?

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 12 sep 2006 21:25

Jort schreef:
Aragorn schreef:

En geest. En wat dat betreft schijnt voor sommigen een sigaretje goed te werken :? onbegrijpelijk :?

Idd :wink: Na een dag hard werken, is het heerlijk om buiten te komen en eerst eens een sigaretje op te steken. De eerste inhalering is dan echt zooo lekker :mrgreen:
Afbeelding

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 12 sep 2006 21:26

Kan je als christen roken.
Moeilijke vraag, maar ik denk van niet.
Je bent met opzet bezig om je lichaam te vervuilen, ondanks de waarschuwingen op het pakje.
En ik denk niet dat God gewild heeft dat we zo doen.
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 sep 2006 13:31

Dippie schreef: Idd :wink: Na een dag hard werken, is het heerlijk om buiten te komen en eerst eens een sigaretje op te steken. De eerste inhalering is dan echt zooo lekker :mrgreen:

Beetje non argument toch? Na een dag hardwerken zijn er zoveel leuke en lekkere dingen... Durf je het niet aan om te zeggen dat het eigenlijk niet kan, maar dat je het niet kunt laten?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 15 sep 2006 13:53

Denkertje21 schreef:Durf je het niet aan om te zeggen dat het eigenlijk niet kan, maar dat je het niet kunt laten?

Volgens mij is dit de zoveelste herhaling...!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 15 sep 2006 21:06

Denkertje21 schreef:
Dippie schreef: Idd :wink: Na een dag hard werken, is het heerlijk om buiten te komen en eerst eens een sigaretje op te steken. De eerste inhalering is dan echt zooo lekker :mrgreen:

Beetje non argument toch? Na een dag hardwerken zijn er zoveel leuke en lekkere dingen... Durf je het niet aan om te zeggen dat het eigenlijk niet kan, maar dat je het niet kunt laten?

Aandurfen durf ik wel :wink: Maar doen doe ik niet :mrgreen:
Er gaat dan gewoon niks boven een sigaret. Gewoon heerlijkk 8)
Afbeelding

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 15 sep 2006 21:18

Dippie schreef:
Denkertje21 schreef:

weet je wat ik heerlijk vind in mn pauzes en na school of werktijd: een flinke teug frisse lucht, zonder sigarettenrook 8) Word me nogal vaak ontnomen :cry:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 17 sep 2006 15:02

mw schreef:
Dippie schreef:
Denkertje21 schreef:

weet je wat ik heerlijk vind in mn pauzes en na school of werktijd: een flinke teug frisse lucht, zonder sigarettenrook 8) Word me nogal vaak ontnomen :cry:

Dat lijkt me sterk, er is buiten ruimte genoeg om niet in de rook te staan :wink:

Terug naar “Archief”