Wat is een depressie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 sep 2006 06:31

L'être extraterrestre schreef:Ik bedoelde er niet mee dat ik ze wil, het is meer zo dat ik me afvroeg aan de hand van wat ze dat voorschrijven. Ze doen het niet zomaar neem ik aan.

Nee, het is niet zo dat je met een receptje wordt weggestuurd, het gaat als het goed is altijd pas na een aantal gesprekken. En wanneer precies, tja, als degene die het uitschrijft denkt dat het zal helpen he? De medicijnen die psychologen zullen voorschrijven zijn niet zo heftig, beetje generieke medicijnen als Efexor of Xanax geloof ik.

En als je echt zulke problemen hebt met je huisarts, dan zoek je toch een andere? Dan zeg je gewoon, joh, het klikt niet, ik wil graag ergens anders heen.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 sep 2006 07:41

mystery schreef:Ik vind dat als iemand anti-depressiva slikt of gaat slikken daarbij ook therapie moet volgen. Die combinatie is het meest effectief. Want als je stopt met het slikken van anti-depressiva kunnen de problemen weer even hard terug komen, met therapie heb je er dan aan gewerkt, weet je er beter mee om te gaan.

Dat hóeft niet altijd. Het kan ook zijn dat de hersenen tijdelijk een bepaalde stof te weinig aanmaken, waardoor depressiviteit ontstaat.
En een goede huisarts is er heel voorzichtig mee en overlegt.
Als een psychiater ze voorschrijft betekent dat, dat je al in therapie bent.
Ik heb ze altijd consequent geweigerd, omdat bepaalde gevoelens afgezwakt worden en ik wist dat het absoluut noodzakelijk was - wilde ik echt weer 'heel' worden - dat ik door die gevoelens heen zou moeten, hoe zeer dat ook kan doen...

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 01 sep 2006 07:51

Riska schreef:Ik heb ze altijd consequent geweigerd, omdat bepaalde gevoelens afgezwakt worden en ik wist dat het absoluut noodzakelijk was - wilde ik echt weer 'heel' worden - dat ik door die gevoelens heen zou moeten, hoe zeer dat ook kan doen...

Maar aan de andere kant heeft de psycholoog van mijn vriendin een keer afscheid moeten nemen van een patient omdat die weigerde medicatie te nemen, ook al was haar gezegd dat ze er zonder niet uit zouden komen. Dan had ze nog jaren in therapie kunnen zitten zonder resultaat. Het is dus in iedere situatie anders en alles moet zeker in overleg gaan.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 sep 2006 09:32

MrSokkie schreef:
Riska schreef:Ik heb ze altijd consequent geweigerd, omdat bepaalde gevoelens afgezwakt worden en ik wist dat het absoluut noodzakelijk was - wilde ik echt weer 'heel' worden - dat ik door die gevoelens heen zou moeten, hoe zeer dat ook kan doen...

Maar aan de andere kant heeft de psycholoog van mijn vriendin een keer afscheid moeten nemen van een patient omdat die weigerde medicatie te nemen, ook al was haar gezegd dat ze er zonder niet uit zouden komen. Dan had ze nog jaren in therapie kunnen zitten zonder resultaat. Het is dus in iedere situatie anders en alles moet zeker in overleg gaan.

Dat ben ik met je eens, het is voor iedereen anders. In mijn geval was het uiteindelijk het meest heilzaam, dat ik dwars door het verdriet, de pijn en de woede heenging, hoe zwaar dat ook was. Maar voor iemand anders kan dat helemaal anders liggen...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 01 sep 2006 14:39

Nou, ik ben in ieder geval geweest... :? :shock:

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 01 sep 2006 15:01

Wil je er wat over vertellen?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 01 sep 2006 15:10

Ik heb anderhalf uur intake gehad (Ik wist niet dat ik zo lang kon praten, en ik heb nog wel keelpijn :wink: ) en ik voel me schuldig. Overbodig. Gewoon rot. Niet leuk. Stom. Net zoals alle andere keren op school.

Zij was overigens erg aardig. Ze bellen binnen 3 tot 6 weken of zij wat kunnen betekenen voor mij.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 01 sep 2006 15:42

L'être extraterrestre schreef:Ik heb anderhalf uur intake gehad (Ik wist niet dat ik zo lang kon praten, en ik heb nog wel keelpijn :wink: ) en ik voel me schuldig. Overbodig. Gewoon rot. Niet leuk. Stom. Net zoals alle andere keren op school.

Zij was overigens erg aardig. Ze bellen binnen 3 tot 6 weken of zij wat kunnen betekenen voor mij.

Goed van je, dat je gegaan bent! Wat vervelend, dat je zo lang moet wachten... :? Sterkte!
Afbeelding

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 01 sep 2006 15:45

Ik denk niet dat er nog een volgende keer komt :wink: Tenzij om school te missen...

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 01 sep 2006 16:22

L'être extraterrestre schreef:Ik denk niet dat er nog een volgende keer komt :wink: Tenzij om school te missen...

Maar... waarom dan een intake als ik vragen mag? Als je er toch al bijna zeker van bent dat het gelijk de laatste keer is... :roll:
Afbeelding

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 01 sep 2006 16:30

Om het toch te proberen. Maar ik kan daar al niet uitleggen wat ik voel (ik vertelde alles wel, maar ze kon geen inzicht krijgen in hoe ik me voelde.) laat staan hier. Sorry hoor.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 01 sep 2006 16:33

L'être extraterrestre schreef:Om het toch te proberen. Maar ik kan daar al niet uitleggen wat ik voel (ik vertelde alles wel, maar ze kon geen inzicht krijgen in hoe ik me voelde.) laat staan hier. Sorry hoor.

Ja, maar dat hoeft toch ook niet gelijk in een eerste gesprek? :roll:
Het lijkt mij juist dat de gehele therapie ervoor bedoeld is om daar achter te komen. Ik vind het logisch als je dat niet direct onder woorden kunt brengen eerlijk gezegd.
Afbeelding

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 01 sep 2006 16:57

Ze moeten zich wel een beetje een beeld van je kunnen vormen. Dus het lijkt me niet dat je van een intakegesprek wonderen moet verwachten.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 sep 2006 17:17

Er zijn maar heel weinig mensen (therapeuten) die gelijk bij de intake al precies kunnen duiden wat er aan de hand is.
Daar komt nog wat bij: ik ken een therapeut, die je eerst vraagt wat op papier te zetten en dat naar hem toe te sturen, zodat hij al een beetje weet/vermoedt welke richting het opgaat. Maar als je elkaar nog nooit gezien of gesproken hebt is dat veel moeilijker.
Geef het alsjeblieft een kans. Het moet groeien, naar beide kanten toe...

André

Berichtdoor André » 03 sep 2006 21:41

Riska schreef:Dat is maar ten dele waar. Het kan ook zijn dat je er domweg nog niet aan toe bent.
Ik denk dat dit een conclusie is die je alleen achteraf kunt trekken..
Als je nooit een 'vrijblijvende' start maakt bij een hulpverleningsdienst kom je daar niet achter m.i.

Terug naar “Archief”