Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 29 aug 2006 18:52

Anakim schreef:Roken is de grootste zonde niet denk ik....
zei hij die net een sigaret aanstak...

wie zijn wij in onderscheid maken tussen zonde-trappen?

roken erger/minder erg dan homosexualiteit? :?:
roken niet het ergste? :?:

waar vind je dat in de Bijbel?

Columbus, jij kan die wel diegene kennen die rookte tot zn 80e (dan denk ik dattie zonder roken 100 was geworden, maar okee, ik kan niet voorspellen). Maar kijk eens andersom, 99% van de ergste soort longkanker komt alleen voor bij rokers, afgezette benen op je 50-60e jaar komen bijna alleen voor bij rokers....... en dat zijn geen kleine groepen mensen die daaraan lijden... Ik zie ze dagelijks écht spijt hebben van die jaren dat ze gerookt hebben.

God vraagt wél van ons ons lichaam te bewaren, omdat Hij ons lichaam ook heeft geschapen en daarin wil wonen en daardoor ook wil werken!

Anakim

Berichtdoor Anakim » 29 aug 2006 18:56

wie zijn wij in onderscheid maken tussen zonde-trappen?

Wie zijn wij om zondes te bepalen?

roken erger/minder erg dan homosexualiteit? :?:
roken niet het ergste? :?:

Geen van beide is erg, moest God het niet willen zou het niet zijn...

waar vind je dat in de Bijbel?

Dat weet ik niet, u vraagt het aan de verkeerde lol :)

Columbus, jij kan die wel diegene kennen die rookte tot zn 80e (dan denk ik dattie zonder roken 100 was geworden, maar okee, ik kan niet voorspellen). Maar kijk eens andersom, 99% van de ergste soort longkanker komt alleen voor bij rokers, afgezette benen op je 50-60e jaar komen bijna alleen voor bij rokers....... en dat zijn geen kleine groepen mensen die daaraan lijden... Ik zie ze dagelijks écht spijt hebben van die jaren dat ze gerookt hebben.

Roken is niet goed voor de gezondheid, ... Dat weet toch iedereen? Hebben wij een God nodig om te zeggen: Roken is ongezond?
Toch roken er mensen...
Jezus veranderde water naar wijn.. Wijn/alcohol zorgt voor meer overlast dan roken hoor...

God vraagt wél van ons ons lichaam te bewaren, omdat Hij ons lichaam ook heeft geschapen en daarin wil wonen en daardoor ook wil werken!

Ja en volgens God moet je uw ogen uitrukken als je met de verkeerde gedachten naar een vrouw kijkt, volgens God moet een vrouw haar hand afkappen als ze een belager per ongeluk bij de edeldelen aanraakt...
God wilt volgens de mensheid zoveel.. Maar wat God wilt, is, en alles wat is is, moest iets niet zijn was het niet, en moest God iets ECHT niet willen stak hij er toch een stokje voor?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 29 aug 2006 19:09

columbus schreef:en oja, roken kan ook schadelijk zijn voor een mens, toch ook weer niet voor ieder mens want ik ken veel mensen die oud zijn geworden (80+) en die lustig erop los paften
btw ik rook ook

even kijken wat ik gepost had... ik zie het al, roken kán schadelijk zijn voor een mens etc....
nogmaals, er zijn mensen die er niet ziek van worden, misschien hebben zij een betere gesteldheid of zo.

veel oudere mensen die van hun jeugd af gerookt hebben wisten niet eens dat roken slecht was voor hen.
Nu is er betere voorlichting.
en op termijn denk ik dat het aantal rokers wel minder word :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 aug 2006 19:12

God wilt volgens de mensheid zoveel.. Maar wat God wilt, is, en alles wat is is, moest iets niet zijn was het niet, en moest God iets ECHT niet willen stak hij er toch een stokje voor?

een denkfout die ik al eerder bij je gezien heb: je haalt in andere gevallen zelf aan dat de mens vrijheid van keus etc heeft. De mens is geen marionet of machine die precies doet wat God wil. Hoogstwaarschijnlijk wil "god" inderdaad bepaalde dingen niet, maar tolereert hij het tijdelijk. Verder steekt God in de bijbel er wel degelijk een stokje voor, alleen duurt het wat langer dan wij willen, en gebeurt het op andere manieren dan wij willen.

Je zegt dat God zich schijnt te gedragen zoals de mensheid dat wil, nou ik kan je vertellen dat dat in heel veel gevallen van het christelijk geloof dat NIET is. Vooral niet als het gaat om de meer gnostische hoek, en de radicale hoek waarin Jezus zich begeeft. De kerk bepaalt wel dingen, maar het werkelijke geloof is meestal niet wat de mens wil.
what the soul hides, blood tells

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 aug 2006 20:31

Als het om roken gaat: Als God het verbied, waarom zijn er dan tabacco planten? die heeft de duivel gezet wat God toeliet zodat God kan zien of we aan hem (duivel) toegeven?

Non-argument. Wellicht hadden die planten een andere functie? Evenals sex niet bedoeld was voor de lust maar voor de liefde? Mensen gaan bepaalde dingen verkeerd gebruiken, daar kun je God niet de schuld van geven.

Anakim

Berichtdoor Anakim » 29 aug 2006 21:58

Ach voor ik mijn bed in duik wil ik dit genegeerd feit even terug bovenhalen...

Als het voor een Christenen een zonde is om te roken is het voor Jezus een grotere zonde geweest water in wijn te veranderen... Want Jezus dronk wijn aan het laatste avondmaal met de apostelen...

Drank veroorzaakt meer overlast dan roken...
dus Jezus is een zondaar

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 aug 2006 22:01

nope, want in een sigaret zitten voor zover ik weet alleen maar ongezonde stoffen. In bier/wijn zitten ook nog goede stoffen.

Plus dat alcohol alleen bij overmatig gebruik voor overlast kan veroorzaken. Weinig mis met het drinken van wijn opzich, alleen bij overmatig gebruik.

Anakim

Berichtdoor Anakim » 29 aug 2006 22:02

Serenity schreef:nope, want in een sigaret zitten voor zover ik weet alleen maar ongezonde stoffen. In bier/wijn zitten ook nog goede stoffen.

Plus dat alcohol alleen bij overmatig gebruik voor overlast kan veroorzaken. Weinig mis met het drinken van wijn opzich, alleen bij overmatig gebruik.

Zeg dat tegen de dronkaards die hun vrouw vermoorden, bijeen slagen, ... Maar drank is het probleem niet, enkel de overmaat... :roll:
Doet een gemiddelde sigarettenroker dit?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 aug 2006 22:06

nop, waarschijnlijk niet. Maar een gemiddelde alcoholgebruiker ook niet (althans: wat noem je gemiddeld).

Maar als je werkelijk de source uit wil schakelen moet je de mens zelf om zeep helpen, want alcohol zorgt er alleen maar voor dat een mens openlijker toont wat "erin zit". Alcohol is niet de dader of oorzaak, maar eerder een hulpmiddel.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 aug 2006 23:18

Anakim schreef:
Serenity schreef:nope, want in een sigaret zitten voor zover ik weet alleen maar ongezonde stoffen. In bier/wijn zitten ook nog goede stoffen.

Zeg dat tegen de dronkaards die hun vrouw vermoorden, bijeen slagen, ... Maar drank is het probleem niet, enkel de overmaat... :roll:
Doet een gemiddelde sigarettenroker dit?

1 glas wijn per dag is zelfs heel erg goed (verwijdt de bloedvaten) roken vernauwt de bloedvaten, dus een glas wijn heft het weer een beetje op 8)

Maar Anakim, wat wil je eigenlijk bereiken? Ik krijg het idee dat je zit te stoken ofzo. Je argumenten zijn soms zo krom dat ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat je ze zelf gelooft. Niet direct beledigend bedoeld, geensins :) Wat wil je nu eigenlijk?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 aug 2006 06:58

columbus schreef:mijn inziens is Denkertje gewoon iets aan het uitlokken. als je toegeeft dat je rookt en weet dat het slecht is probeert hij je daar op te pakken [-X waar of niet Denkertje??

Oei, zo de waard is vertrouwt hij z'n gasten, toch? Ik lok niets uit. Ik probeer alleen mensen aan het denken te zetten m.b.t. roken vanuit een nader gezichtspunt dan alleen maar het slechte van roken. Daarom heeft dit topic ook: kan een CHRISTEN roken?

En wees dan gewoon eerlijk!
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 30 aug 2006 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 aug 2006 07:01

Smurffie schreef: Hm..denk je dat mensen die bekeerd zijn spontaan stoppen met roken? Dominee's genoeg die na de dienst een sigaartje of peuk opsteken..vergis je niet. Die zondigen dus bewust?

Ach gunst, dan zijn ze natuurlijk niet bekeerd! !:)

Het spijt me zeer, maar ik zie het dus niet als een zonde..ik geloof nooit dat God je veroordeeld om het feit dat je rookt.

Wíl je het echt niet zien? Alsof 'bekeerde' mensen niet meer zondigen! En een dominee die rookt, vind ik vanuit zijn voorbeeld functie helemaal erg!!!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 aug 2006 07:05

Smurffie schreef: Niet beledigend bedoeld, maar zie je het verschil? Jij maakt je druk om roken, anderen om het (in hun ogen) zondige gemeenschap met een mannelijke partner.

Nee, ik maak me er niet druk om, dat doen de rokers dus. Ik probeer alleen de mensen die roken een eerlijk antwoord te laten geven op de vraag of zij vinden dat een christen kan roklen terwijl hij weet dat hij daarmee zijn lichaam beschadigt en z'n leven met gemiddeld 16 jaar verkort.

En dat ik homo ben, bepraten we geloof ik, ik een ander topic...

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 30 aug 2006 07:26

al met al ben ik nog geen één argument tegengekomen waarom een christen zou kunnen doorroken.... stoppen dus.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 aug 2006 08:45

tweetietwee schreef:al met al ben ik nog geen één argument tegengekomen waarom een christen zou kunnen doorroken.... stoppen dus.

Ik ben ook oprecht beieuwd naar die argumenten...

Wat ik wel typerend vind, zijn de verkleinwoorden die rokers gebruiken...:

"af en toe een sigareTJE of een sigaarTJE...". Toch een beetje nattigheid? :roll:

Terug naar “Archief”