Uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 18 aug 2006 19:52

Jantjes schreef:
marina87 schreef:Tuurlijk, als je het wereldwijd bekijkt, zijn er minder Christenen dan ongelovigen. (en met Christenen bedoel ik geen naamchristenen, oftewel niet-christenen) Bij God zijn er TWEE wegen: òf Hem òf de andere kant en geen tussenweg van belijdenis van verstandelijk geloof of whatever.
Ja marina87, maar Hij zei het tegen de Israëlieten, Gods volk dus en niet tegen de heidenen.

Dit??? ---->Maar denk jij niet dat het voor ons niet zou gelden zoals Christus zei: Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
Zo waakt dan (want gij weet niet, wanneer de heer des huizes komen zal, des avonds laat, of ter middernacht, of met het hanengekraai, of in den morgenstond); Opdat hij niet onvoorziens kome, en u slapende vinde.

Waarom zeg je dit dan tegen ons? :roll: Sorry hoor, soms snap ik echt niet meer van je. Je doet uitspraken die ze bij ons in de Ger.Gem. in Ned nog niet eensch zeggen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2006 10:31

Jantjes schreef:
Marnix schreef:Zozo... de meeste mensen.. das wel een grote groep die volgens jou geen waar geloof heeft. Waar baseer je dan op, Jantjes? Ken je hun harten? Weet jij of ze vrucht dragen? Of kijk je alleen naar wat door jou opvoeding en traditie allemaal niet schijnt te kunnen?

De gelijkenis van de Zaaier is mooi en wijs.... Maar het is niet aan jou te oordelen wat goede grond is en wat niet, en wie vrucht draagt en wie niet... Gelukkig niet, want wat ik wel in de gaten heb is dat je niet helemaal de juiste criteria daarvoor handhaaft ;)

Maar goed, als je maar net zo lang preekt dat de meesten het ware zaligmakende geloof niet hebben gaan er misschien wel mensen je geloven, ook als je geen gelijk zou hebben misschien wel... Dat onderstreept wel wat ik eerder al aangaf: Mensen zijn bij de vraag of hun geloof waar is of niet, ook beinvloedbaar door mensen. Dat dit er bij jou niet in lijkt te gaan... getuigt al wel van een iets te optimistische mens-visie ;)
Ik zeg niet dat jij je door mijn uitspraken aangesproken moet voelen. Maar denk jij niet dat het voor ons niet zou gelden zoals Christus zei: Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
Zo waakt dan (want gij weet niet, wanneer de heer des huizes komen zal, des avonds laat, of ter middernacht, of met het hanengekraai, of in den morgenstond); Opdat hij niet onvoorziens kome, en u slapende vinde.

Die bijbeltekst klopt... maar moet je dat op je de kerk betrekken? Of op de wereld? Nergens in de Bijbel wordt deze tekst op de eerste gemeenten toegepast.... Paulus spreekt de gemeente aan met: Uitverkorenen.... tegenwoordig zeggen mensen dat in de gemeente velen geroepen zijn en weinigen uitverkoren. Dat geeft al wel aan dat er een hoop mis is in de kerk van nu.

9 Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht. 10 Eens was u geen volk, nu bent u Gods volk; eens viel Gods ontferming u niet ten deel, nu wordt zijn ontferming u geschonken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 21 aug 2006 15:41

toch is uitverkiezing moeilijk stuk.
Jezus zei: te dien dage zullen ze tot Mij komen en zeggen,
hebben we niet in Uw naam geprofeteerd, duivelen uitgeworpen en vele krachten gedaan?
en dan zal Ik hen openlijk aanzeggen, gaat weg van Mij gij werkers der ongerechtigheid.
dus zo ver kan het gaan tekenen en krachten doen, en toch verworpen.
kijk maar naar judas, ook een geroepen apostel maar was de zoon der verderfenis.
hij wist zelfs dat hij De Cristus veraden had.
dat preekte hij nog in zijn laatste woorden.
Judas kende Jezus beter dan wij Hem kennen,hij heeft er 3 jaar mee rondgewandeld.
wat is het verschil tussen judas geloof in Jezus en ons geloof?
ik bedoel als wij in Jezus geloven en judas geloofde ook in Jezus.
wat maakt ons geloof beter dan dat van judas?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2006 15:44

de vruchten? de volharding?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 21 aug 2006 16:10

Marnix schreef:de vruchten? de volharding?

hebben wij duivelen uitgeworpen?judas wel
en zieken genezen en het evangelie gepreekt
als ik het zo bekijk heeft judas een betere staat van dienst dan ik,op Jezus verraden na dan.
maar als je uitverkoren bent zul je er zeker komen vruchten of niet.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 21 aug 2006 17:07

goofy1978 schreef:maar als je uitverkoren bent zul je er zeker komen vruchten of niet.

eeh, leg uit?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 21 aug 2006 17:30

goofy1978 schreef:toch is uitverkiezing moeilijk stuk.
Jezus zei: te dien dage zullen ze tot Mij komen en zeggen,
hebben we niet in Uw naam geprofeteerd, duivelen uitgeworpen en vele krachten gedaan?
en dan zal Ik hen openlijk aanzeggen, gaat weg van Mij gij werkers der ongerechtigheid.
dus zo ver kan het gaan tekenen en krachten doen, en toch verworpen.
kijk maar naar judas, ook een geroepen apostel maar was de zoon der verderfenis.
hij wist zelfs dat hij De Cristus veraden had.
dat preekte hij nog in zijn laatste woorden.
Judas kende Jezus beter dan wij Hem kennen,hij heeft er 3 jaar mee rondgewandeld.
wat is het verschil tussen judas geloof in Jezus en ons geloof?
ik bedoel als wij in Jezus geloven en judas geloofde ook in Jezus.
wat maakt ons geloof beter dan dat van judas?

Ons geloof komt (als het goed is) van God.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

caprice

Berichtdoor caprice » 21 aug 2006 17:38

goofy1978 schreef:maar als je uitverkoren bent zul je er zeker komen vruchten of niet.

Jakobus 2:20: Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 21 aug 2006 20:22

caprice schreef:

Jakobus 2:20: Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?

ik bedoel dat als je goddeloos leeft,en geen voorbeeldige levenswandel hebt.je toch uitverkoren kunt zijn
dan komt je uitverkiezing niet in de vruchten openbaar.

caprice

Berichtdoor caprice » 21 aug 2006 20:30

goofy1978 schreef:
caprice schreef:

ik bedoel dat als je goddeloos leeft,en geen voorbeeldige levenswandel hebt.je toch uitverkoren kunt zijn

Jawel, want zij die van eeuwigheid verkoren zijn worden in de tijd toegebracht en zullen vruchten dragen. De één dertig, de ander zestig en de andere honderdvoud.
Ik begrijp je stelling niet, want hoe kan iemand verkoren zijn en onbekeerd sterven? Dat is onmogelijk.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 21 aug 2006 20:49

caprice schreef:
goofy1978 schreef:
caprice schreef:

Jawel, want zij die van eeuwigheid verkoren zijn worden in de tijd toegebracht en zullen vruchten dragen. De één dertig, de ander zestig en de andere honderdvoud.
Ik begrijp je stelling niet, want hoe kan iemand verkoren zijn en onbekeerd sterven? Dat is onmogelijk.

als je op je sterfbed bekeerd word en gelijk daarna sterft.
heb je niet veel vruchten gehad.
maar daar heb je gelijk in je moet wel bekeerd sterven.
anders sta je links en moet je naar de hel idd.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 aug 2006 05:08

goofy1978 schreef:
caprice schreef:
goofy1978 schreef:
caprice schreef:

als je op je sterfbed bekeerd word en gelijk daarna sterft.
heb je niet veel vruchten gehad.

Maar ze zijn er toch. Ook al zijn het er niet veel.
En ik zou het maar niet wagen op zo'n sterfbed, want er staat maar één voorbeeld van in de Bijbel.
Zoek de Heere als je jong bent. Waarom zouden we een groot deel, het beste deel van ons leven voor onszelf houden en onze oude zwakke jaren de Heere denken te gaan dienen? Zo makkelijk gaat dat niet, want hoe ouder de mens is, hoe kouder en onvatbaarder hij wordt voor de prediking. Er kunnen maar twee dingen zijn als een mens verder leeft. Of er is een opklimmen in de zonde, of er is verootmoediging door genade.
Het is nu de welaangename tijd. Niet later. Wanneer moet het dan gebeuren als zo'n grote zaak als de bekering uitgesteld wordt? Als het vandaag niet gebeurd, waarom morgen wel dan? En om welke reden kan ik dan aannemen dat het volgende week of volgend jaar wel gebeurt dan?
De Heere vraagt nu ons hart.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 22 aug 2006 08:14

Caprice,
Jij slaat de spijker op de kop. Ik hoorde pas in een preek zeggen: Het grootste en hoogste wat een mens hier kan bereiken is dat je jezelf kwijtraakt. Het is een proces van sterven en van heimwee.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2006 21:57

Wie zijn leven verliest zal het behouden, wie het wil behouden zal het verliezen.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 23 aug 2006 20:05

Jezus zei: velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren.
dat geeft toch duidelijk aan dat er een uitverkiezing is denk ik zo
of de enge poort
Mattheüs 7
13 Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan;
14 Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.

dat geeft aan dat er een uitverkiezing is, en dat het er ook nog niet zoveel zijn, die verkoren zijn tot zaligheid.
al is het wel een schare die niemand tellen kan.
maar degenen die aan de linkerkant komen te staan zijn met meer, velen die naar het verderf gaan lijkt me meer dan weinigen die naar het leven gaan.

Terug naar “Archief”