Meerwaarde belijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 aug 2006 16:03

@Smurffie: Jij zegt nog geen belijdenis te willen doen, omdat je er nu niet naar leeft en ook geen "zin" hebt om het dan wel te doen. Wanneer komt die "zin" er dan wel? Niemand heeft van nature "zin" om zn leven te veranderen, leuke dingen te laten en dat inwissen voor goede dingen. Maar daar moet je niet bij blijven hangen...
Ik vind het ook moeilijk en ik vraag me ook best wel af of ik nou extreem dingen moet veranderen als ik belijdenis heb gedaan, maar daar moet je niet mee wachten.
Mattheüs 24:44
Daarom, zijt ook gij bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen.

En dan MOET je bereid zijn...Jij net zo goed als ik....
Afbeelding

rafaell

Berichtdoor rafaell » 15 aug 2006 16:29

Die tekst gaat over je bekeren, niet over belijdenis doen. Belijdenis is zonder bekering van nul en generlei waarde. Waar doe je dan belijdenis van? Je belijdt je geloof! Dat kan alleen oprecht als je je bekeerd hebt.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 15 aug 2006 17:48

rafaell schreef:Die tekst gaat over je bekeren, niet over belijdenis doen. Belijdenis is zonder bekering van nul en generlei waarde. Waar doe je dan belijdenis van? Je belijdt je geloof! Dat kan alleen oprecht als je je bekeerd hebt.
Nou, dan zal ik nooit van mijn leven belijdenis doen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2006 18:13

Dippie schreef:@Smurffie: Jij zegt nog geen belijdenis te willen doen, omdat je er nu niet naar leeft en ook geen "zin" hebt om het dan wel te doen. Wanneer komt die "zin" er dan wel? Niemand heeft van nature "zin" om zn leven te veranderen, leuke dingen te laten en dat inwissen voor goede dingen. Maar daar moet je niet bij blijven hangen...
Ik vind het ook moeilijk en ik vraag me ook best wel af of ik nou extreem dingen moet veranderen als ik belijdenis heb gedaan, maar daar moet je niet mee wachten.
Daarom, zijt ook gij bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen.

Klopt Dippie. Dus eerst bekeren en dan belijdenis doen.... Niet belijdenis gaan doen als je je niet bekeert. Dan kan je beter wel wachten, want wat stelt het anders voor?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 15 aug 2006 18:40

L'être extraterrestre schreef:
rafaell schreef:Die tekst gaat over je bekeren, niet over belijdenis doen. Belijdenis is zonder bekering van nul en generlei waarde. Waar doe je dan belijdenis van? Je belijdt je geloof! Dat kan alleen oprecht als je je bekeerd hebt.
Nou, dan zal ik nooit van mjn leven belijdenis doen.

Waarom niet, ben je bang dat je niet bekeerd kan worden?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 15 aug 2006 22:54

pol schreef:

Ik durf niet van mezelf te zeggen dat ik bekeerd ben. Mensen in mijn omgeving zeiden het, maar wat weten zij?

En, ik wil niet stom doen, maar ondanks dat ik mijn 'verhaal' heb gepost, heb ik nog geen antwoord door onbegrip. Niemand neem ik iets kwalijk, integendeel, ik waardeer het dat mensen me willen helpen.

Maar, ik heb echt niemand waar ik het lekker mee kan bespreken. Misschien op msn, maar ik wil een goed gesprek, ik schiet gewoon niet op. Ik heb iig nog tot 3 september om te kiezen wat ik ga doen.

André

Berichtdoor André » 15 aug 2006 23:04

En, ik wil niet stom doen, maar ondanks dat ik mijn 'verhaal' heb gepost, heb ik nog geen antwoord door onbegrip. Niemand neem ik iets kwalijk, integendeel, ik waardeer het dat mensen me willen helpen.

Misschien kun je hier iemand op het forum naar zijn of haar msn vragen?
Misschien zit er iemand tussen waar je wel graag eens mee in gesprek zou willen komen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2006 10:55

pol schreef:

Ik durf niet van mezelf te zeggen dat ik bekeerd ben. Mensen in mijn omgeving zeiden het, maar wat weten zij?

Maar, ik heb echt niemand waar ik het lekker mee kan bespreken. Misschien op msn, maar ik wil een goed gesprek, ik schiet gewoon niet op. Ik heb iig nog tot 3 september om te kiezen wat ik ga doen.

Heej, spreek me gerust es aan op msn :)

En denk tot 3 september niet alleen na over wat je gaat doen... denk niet na over hoe het was en is..... maar hoe je wil worden, wat je wilt. Bekeren kan altijd.... en dat kan je niet wegwuiven door aan te geven dat je dat in het verleden misschien niet was. Als jij denkt dat je niet bekeerd bent kan je twee dingen doen: Dat zo laten en geen belijdenis doen... of besluiten te willen veranderen en wel belijdenis doen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 16 aug 2006 16:34

Ik bekeer mezelf niet, ik word bekeerd. Nee, ik moet niet op de bank gaan zitten wachten, maar alles komt toch van God?

Ik weet het gewoon niet. Ik denk dat ik alles op een rijtje moet zien te krijgen, maar het is zoveel.

Ik ga iig een heerlijk weekend vieren (hoop ik) Daarna zien we wel weer verder.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 16 aug 2006 17:52

Marnix schreef:
Dippie schreef:@Smurffie: Jij zegt nog geen belijdenis te willen doen, omdat je er nu niet naar leeft en ook geen "zin" hebt om het dan wel te doen. Wanneer komt die "zin" er dan wel? Niemand heeft van nature "zin" om zn leven te veranderen, leuke dingen te laten en dat inwissen voor goede dingen. Maar daar moet je niet bij blijven hangen...

Klopt Dippie. Dus eerst bekeren en dan belijdenis doen.... Niet belijdenis gaan doen als je je niet bekeert. Dan kan je beter wel wachten, want wat stelt het anders voor?

Klopt...Ik vind die keuze daarom ook erg moeilijk. Maar ik wil de verantwoording van mn ouders overnemen, dus ga ik wel belijdenis doen.
Het is ook een plicht....Maar idd...eigenlijk kan je geen belijdenis doen, zonder bekeerd te zijn.
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 16 aug 2006 18:09

Dippie schreef:Maar idd...eigenlijk kan je geen belijdenis doen, zonder bekeerd te zijn.
Misschien is het niet een juiste refomatorische beleving/beschrijving, kun je niet als je ja hebt gezegd tegen God, ík wil Uw kind zijn', dat je dan in de tijd die voor je ligt God beter gaat leren kennen?
Je meer en meer in zijn 'dienst' gaat stellen.
Misschien een wat vreemde vergelijking, als je voor een opleiding kiest wil dat nog niet zeggen dat je dan meteen alles kent en weet.
Feit is wel dat je een keuze maakt, zo ook m b t het belijden van je geloof....

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 16 aug 2006 18:32

pol schreef:

Ik durf ook niet van mezelf te zeggen dat ik bekeerd ben, maar als men vraagt of ik geloof, is het antwoord 'ja'. Bekeerd zijn klinkt als iets 'groots'.. terwijl geloven, dat dóe je gewoon.. ;)

Als je niets aan Marnix of iemand anders hebt :lol: , wil ik ook wel hierover met je msnen.. ik zit zelf alleen ook met nogal wat vragen, dus als je advies wil of zoiets heb je weer wat minder aan mij ;)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 16 aug 2006 19:29

ik vind dat tussen "geloven" en "bekeerd" zijn ook een enorme kloof zit.
Het eerste doe ik maar het tweede?? En het klinkt zo makkelijk bekeer je, maar hoe o hoe?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 aug 2006 20:15

God leren kennen, kan alleen door de werken der wet.
Geloven kan een onwedergeboren mens niet, dat ontvang je door de werken der wet.
Bekeren kan een mens zich wel, maar let op, dat je bekeren niet verward met wedergeboorte.
De wedergeboorte is een gave door genade, dat krijg je van God om niet.

Er zijn mensen die zeggen ik geloof, maar wat houd dat in? Geloven met je verstand is goed, maar een verstandelijk geloof is nog geen waar zaligmakend geloof. Niettegenstaande is een verstandelijk geloof zeer goed en kan een middel zijn tot het waar zaligmakend geloof, dat is namelijk een gave Gods.
Wanneer is verstandelijk geloven goed? Als het gegrond is door de werken der wet. LET OP ik zeg niet ‘om’ de werken maar ‘door’ de werken der wet. de Hebreen brief zegt: Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is degenen, die Hem zoeken.
Dus dat belonen gaat er over dat wij God moeten zoeken, en wij kunnen hem alleen door de wet vinden, want het einde van de wet is Jezus de Christus.
Ro 10:4 Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.

Als je belijdenis doe van de kerk waar je gedoopt bent, neem je de verantwoordelijkheid van je ouders over. Je ouders hebben je in de kerk laten dopen en belooft dat zei jou zullen opvoeden volgens de leer van de kerk, waar je na je doop, dooplid word / bent. Als je dus belijdenis doet, doe je dat van de leer van de kerk. Je doe dus geen belijdenis van je waar zaligmakend geloof, maar van je verstandelijk geloof, vandaar dat het geloofsbelijdenis genoemd wordt.

André

Berichtdoor André » 16 aug 2006 20:21

Jantjes schreef:Er zijn mensen die zeggen ik geloof, maar wat houd dat in?
Dat houd in dat je je hand ophoud en het aanneemt.
Dat houd ook in dat je gelooft dat Jezus de Zoon van God is en dat Hij voor jou zonden heeft geleden.

Terug naar “Archief”