SGP 'de partij' , 'onze partij'

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het_Bureau
Mineur
Mineur

SGP 'de partij' , 'onze partij'

Berichtdoor Het_Bureau » 11 jul 2006 22:51

Het valt me op dat er in streng reformatorische kerken voetstoots vanuit gegaan wordt dat je SGP stemt. Men neemt zich hierbij termen in de mond als 'onze partij' en 'wij hebben meer zetels'. Hierbij lijkt men uit het oog te verliezen, dat de SGP en politieke partij is en dat het dus met name over niet specifiek christelijke onderwerpen gaat.

Het doet me soms aan Oost-Duitse tafarelen denken; 'Der Partij hat immer recht!'

Denken streng reformatorische christenen dan niet verschillend over Vreemdelingenbeleid, Financiën en Buitenlandse zaken? Of weegt die paar keer dat er over etische onderwerpen wordt gestemd zwaarder?
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 11 jul 2006 22:58

Ik stem SGP omdat het de enige theocratisch ingestelde partij is. Dat is voor mij het belangrijkste. Verder ben ik het met veel dingen eens, maar niet alles. Helaas is het een utopie om te denken dat er een partij is die perfect bij je past (tenzij je er zelf 1 opricht ;) )maar natuurlijk kun je altijd "jouw" partij van binnenuit proberen te veranderen.

André

Re: SGP 'de partij' , 'onze partij'

Berichtdoor André » 12 jul 2006 00:22

Het_Bureau schreef:(...)streng reformatorische kerken(...)
Ik ben geen lid van een streng reformatorische kerk, toch vind ik het een wat flauwe omschrijving van je 'medechristenen'

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 12 jul 2006 00:59

Rijnmond schreef:Ik stem SGP omdat het de enige theocratisch ingestelde partij is. Dat is voor mij het belangrijkste.

Wil je daar eens wat meer over vertellen? B.v. hoe een theocratie eruit ziet? Wat er verandert, en hoe het dan moet met de democratie? Natuurlijk weet ik wel wat een theocratie is, maar ik ben zo benieuwd hoe dat praktisch ingevuld zou moeten worden.

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Re: SGP 'de partij' , 'onze partij'

Berichtdoor Het_Bureau » 12 jul 2006 05:20

André schreef:
Het_Bureau schreef:(...)streng reformatorische kerken(...)
Ik ben geen lid van een streng reformatorische kerk, toch vind ik het een wat flauwe omschrijving van je 'medechristenen'

Laat ik nu zelf wel lid zijn :wink:

Ik zie het probleem niet zo. Je hebt binnen het reformatorische wereldje ook weer allerlei verschillen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 12 jul 2006 06:12

ik zou misschien zelfs SGP gestemd hebben, mocht het zijn dat ze geen theocratie willen. Ondanks het feit dat ik volledig voor een theocratie ben, probeer ik toch nuchter genoeg te zijn om te beseffen dat dat sowieso onhaalbaar is. We hebben (hadden) de 10 geboden in onze grondwet zitten, en tja je kan het geloof niet opleggen (ik zie het niet zitten om net als Karel de Grote te bekeren met het zwaard... en allerlei praktische gevolgen als "zwembaden dicht op zondag"... ik ga zelf wel naar de kerk maar anderen mogen van mij best gaan zwemmen, dat is hun zondag).

Dus omdat ik het niet realistisch genoeg vind heb ik tot nu toe CU gestemd, omdat die ook een christelijk gedachtegoed uitdragen, en naar mijn gevoel meer met beide benen op de grond staan tussen politiek/samenleving en bijbel in.
Ik denk dat ik als alternatief op de SP zou stemmen, maar voordat ik dat daadwerkelijk doe moet ik me nog iets meer verdiepen in de SP.
what the soul hides, blood tells

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 12 jul 2006 07:39

Ik heb de SGP nooit als "mijn partij gezien" en ik deel je moeite met het klakkeloos wel zo zien in refo-kringen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 12 jul 2006 07:49

haha, ik weet nog wel dat de haren van een politiek actief CU-lid behoorlijk ten berge rezen toen op een GG-studentenconferentie de spreker het had over "wij SGP-stemmers". en hoewel ik destijds zelf wel SGP stemde, kon ik hem aardig begrijpen, ik erger me er nogal eens aan hoe de reformatorische opiniemakers ervan uitgaan dat iedereen klakkeloos achter hen aanhuppelt.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jul 2006 09:00

Het is de stem van de zuil der bevindelijken in de wereld c.q. Den Haag, het is een belangenbehartigingsorganisatie voor een groep mensen, ik denk echter anders over poen en pegels, christelijke getuigenis in de politiek, de theocratie (wat geen theocratie is, maar een decaloog-dictuur), vrouw in de politiek (cliché ik weet het).

En stem daarom landelijk CU :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jul 2006 09:04

Ik stem CDA en ben lid van die partij omdat deze partij als enige christelijke partij in staat is gebleken om veel van haar uitgangspunten in de praktijk te brengen. Regeren doe je nooit goed, dus er zal ongetwijfeld wel weer een storm van kritiek komen, maar intussen heeft het CDA als enige christelijke partij decennialange regeringservaring.

Verder ben ik een groot tegenstander van alle versnippering die er plaatsvindt in de politiek, ik pleit dan ook voor een kiesdrempel van 5%. Dat maakt het parlement veel overzichtelijker en regeringen stabieler.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jul 2006 11:09

Wat logisch is, als je zoveel water bij je wijn doet ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 12 jul 2006 11:22

Als het CDA de C uit zijn naam haalt ga ik met je mee... ze laten zich bij voortduring inpakken door die andere regeringspartij en vergeten totaal de minima... maar daar gaat het hier niet om. Het is een topic over de SGP.

Ik heb respect voor de wijze waarop Van der Vlies binnen de Tweede Kamer opereert en hij brengt op rustige wijze het standpunt van de SGP voor het voetlicht.
Door alles wat geschreven is in de loop der jaren heb ik ook altijd de gedachte gehad dat ieder die tot bepaalde kerkelijke stromingen behoort bijna automatisch op de SGP stemt. In mijn woonplaats, met twee (of drie???) soorten Gergems, en een zeer behoudende gemeente van de CGK wordt zeker behoorlijk veel op de SGP gestemd.

Overigens:
Mag ik wijzen op een uitzending van de IKON, op woensdag 19 juli a.s.
over de vrouw binnen de SGP?
Ik citeer uit de IKON-krant:
"Emanciperen met God" De SGP staat niet bepaald bekend om haar vrouwvriendelijkheid. In deze aflevering komen twee generaties ref-vrouwen en een mannenbroeder aan het woord. Hoe leef je als religieuze orthodoxe minderheid in een vrijgevochten land waar iedereen een mening klaar heeft over deze "achterlijke" opvattingen?

Het gaat om een serie uitzendingen met de titel "De God van Nederland" (met de gelijknamige tentoonstelling in het Catharijneconvent in Utrecht), Nederland I, 23.10 uur vanaf 12 juli, acht weken lang.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 jul 2006 11:47

Zodra ze een atheistische versie van Rouvoet klonen en die in de VVD zetten stem ik wel op hem. Het is een goed politicus en lijkt zelfs wel oprecht en sympathiek. Hij heeft alleen uitgangspunten die niet echt te verenigen zijn met de mijne.

En theocratie? Ik ben benieuwd hoe men dat voor zich ziet. Een symbolische gouden troon in de 2e kamer, die uiteraard altijd leeg is, en een select clubje SGP'ers om de wil van God op het gebied van de JSF/F35 Lightning 2 aan het volk kenbaar te maken?

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 12 jul 2006 12:18

In een kerkbode van een bepaalde gemeente werd zelfs opgeroepen om SGP te stemmen, omdat dat een verantwoorde keuze zou zijn. Dat is toch hopeloos bizar?

In verkiezingstijd profileert de SGP zich ook met name als christelijke partij, waardoor ze niet laten zien dat ze ook nog (goede!) politieke standpunten hebben.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 jul 2006 13:26

Het_Bureau schreef:In een kerkbode van een bepaalde gemeente werd zelfs opgeroepen om SGP te stemmen, omdat dat een verantwoorde keuze zou zijn. Dat is toch hopeloos bizar?

Ach, de dominee en de vakbondsleiders denken blijkbaar nog steeds dat het volk geen eigen keuze kan maken.

In verkiezingstijd profileert de SGP zich ook met name als christelijke partij, waardoor ze niet laten zien dat ze ook nog (goede!) politieke standpunten hebben.

Zolang het invoeren van de doodstraf nog in hun programma staat, kan ik ze niet serieus nemen. Het hele probleem met de welhaast fundamentalistische (zei het niet met bommen) focus op God en de Bijbel is dat de partij nooit meer dan een zetel of 2 zal hebben, tenzij heel Nederland ineens radicaliseert.

Terug naar “Archief”