taalgebruik en Christen zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 03 jul 2006 09:26

simone schreef:Ik let er wel op maar er flappen toch wel eens woorden uit die eigenlijk niet kunnen. :mrgreen:
Ja heb ik soms ook last van. Dat vind ik eigenlijk best moeilijk. Op dat punt "moet" je best veel dingen laten qua taalgebruik
Afbeelding

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 05 jul 2006 21:32

pol schreef:O, maar die woorden als gezeik, gel*l, geouwe..... gebruik ik ook heel vaak. Dat flapt er zo uit. En scheldwoorden zoals wat ben je toch een koei of zoiets.
Maar echt vloeken van gvd, nooit. Alleen grof in de mond met andere woorden. Dat moet ik eigenlijk afleren maar dat is errug moeilijk.
't Zal mijn brabantse achtergrond wel zijn, ik ben een flapuit en heb dingen al 10x gezegd, terwijl ze hier in zh daar raar van opkijken.

haha geweldig, o die boeken van toon kortooms, heerlijk is dat. Sorry maar ik zit dan echt te genieten van die scheldpartijen :oops:
ben ik nu heel zondig?
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 jul 2006 07:52

Vloeken doe ik nooit, verder zijn er wel collega's die mij wat stevig in de mond vinden. En ik denk dat ze gelijk hebben, ik kan me soms vrij cru uitdrukken. Echt lelijke krachttermen gebruik ik niet, maar soms flapt dat er wel eens uit. (Ooit een klas voor varkens uitgemaakt, wat ben ik blij dat ik niet op een islamitische school werk...)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 06 jul 2006 07:55

fem schreef:
pol schreef:O, maar die woorden als gezeik, gel*l, geouwe..... gebruik ik ook heel vaak. Dat flapt er zo uit. En scheldwoorden zoals wat ben je toch een koei of zoiets.
Maar echt vloeken van gvd, nooit. Alleen grof in de mond met andere woorden. Dat moet ik eigenlijk afleren maar dat is errug moeilijk.
't Zal mijn brabantse achtergrond wel zijn, ik ben een flapuit en heb dingen al 10x gezegd, terwijl ze hier in zh daar raar van opkijken.

haha geweldig, o die boeken van toon kortooms, heerlijk is dat. Sorry maar ik zit dan echt te genieten van die scheldpartijen :oops:
ben ik nu heel zondig?

Die boeken zijn idd ontzettend leuk om te lezen vooral beekman en beekman, maar er wordt ook geweldig in gevloekt en dat vind ik minder. Er is mi een heel groot verschil tussen een vloek en een stevige uitdrukking. Nu weet ik wel dat katholieken eerder vloeken en dit volgens hun kan, maar volgens mij mag je niet vloeken!

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 06 jul 2006 15:56

TheKeimpe schreef:Vloeken doe ik nooit, verder zijn er wel collega's die mij wat stevig in de mond vinden. En ik denk dat ze gelijk hebben, ik kan me soms vrij cru uitdrukken. Echt lelijke krachttermen gebruik ik niet, maar soms flapt dat er wel eens uit. (Ooit een klas voor varkens uitgemaakt, wat ben ik blij dat ik niet op een islamitische school werk...)

besef wel, dat in ieder geval in hogere klassen, de respectfactor voor een leraar grandioos daalt wanneer de leraar zichzelf niet in de hand kan houden en onbeheerst gedrag vertoont. En het is bijna nog erger dat ze net doen alsof ze heel beheerst zijn, maar dat je duidelijk ziet dat ze koken van woede. ik denk, ik zeg het maar even :P
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

melodie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor melodie » 06 jul 2006 20:07

fem schreef:
TheKeimpe schreef:Vloeken doe ik nooit, verder zijn er wel collega's die mij wat stevig in de mond vinden. En ik denk dat ze gelijk hebben, ik kan me soms vrij cru uitdrukken. Echt lelijke krachttermen gebruik ik niet, maar soms flapt dat er wel eens uit. (Ooit een klas voor varkens uitgemaakt, wat ben ik blij dat ik niet op een islamitische school werk...)

besef wel, dat in ieder geval in hogere klassen, de respectfactor voor een leraar grandioos daalt wanneer de leraar zichzelf niet in de hand kan houden en onbeheerst gedrag vertoont. En het is bijna nog erger dat ze net doen alsof ze heel beheerst zijn, maar dat je duidelijk ziet dat ze koken van woede. ik denk, ik zeg het maar even :P
Nou ja ik vond het wel leuk als mijn leraar 'doorflipte'. Gaf mij het idee dat hij ook maar mens is :mrgreen:

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: ..

Berichtdoor frekje » 06 jul 2006 21:09

Kaboutertje schreef:ik zeg wel jee.. en krijg hier soms ook commentaar op, maar ik vind het geen vloek.. dan kun je overal wel een vloek van maken :wink:

Laten we de kinderen het alfabet niet meer leren of laten we de j(eeee) schrappen! Stel je toch eens voor dat ze iedereen keer na de i weer moeten vloeken!
Ik gebruik zelf ook wel eens jeeeeeeeeeej of zoiets, voor mij is het woordenboek een belangrijk middel om te kijken of iets een vloek is. 'Jee' wordt vertaald met 'och'. En volgens mij is dat juist een reformatorisch woord in de betekenis van och en ach :wink:

Stopwoordjes als 'goh' worden soms ook als vloek gezien. Simpelweg staat dit woordje niet in het woordenboek. Ik gebruik het woordje zelf niet, omdat ik me er zelf ook eerst aan ge-ergerd heb en dus weet dat het anderen ook kan ergeren. Maar ik zou er nooit wat van zeggen als iemand anders het gebruikt.

Ik weet nog wel dat ik op de basisschool een keer door de juffrouw ben gewaarschuwd omdat ik vloekte. Daar ben ik zo van geschrokken (had het zelf niet door) dat ik er nog een paar dagen van baalde. Sindsdien heb ik bij mijn weten ook nooit meer grove vloeken gebruikt.

Tja soms vind ik het wel lastig want ik heb wel eens woorden met 'potjan....' Soms kan ik ze wel bewust inhouden, maar soms zie ik er ook absoluut geen kwaad in.

Woorden als gezeik enzo zijn meer schuttingtaal, dat valt niet echt onder de naam van God misbruiken.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Gean
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gean » 07 jul 2006 16:09

ik probeer niet te vloeken, en denk er ook goed bij na. maar het is me al weleens overkomen. je schrikt er echt van. je doet het onbewust vloeken of grof taalgebruik. maar als je er bewust bij nadenkt moet je je echt schamen!

ook naar je mede mensen (onchristelijke mensen) kun je door goed taalgebruik het christendom uit stralen :) (vage bewoording :? )

MrGerwin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MrGerwin » 07 jul 2006 18:01

Vloeken... zit je in een christelijk omgeving dan hoor je ze niet veel, en zul je zelf ook niet gauw gaan vloeken.

Maar wat als je in een on christelijke omgeving zit? En de, vaak nog wel gekuisde bij mij, vloeken je om de oren vliegen?
Reken er dan maar op dat het bij jezelf ook gauwer gebeurt. Helaas heb ik die ervaring, dat ik toch gauwer wat ruw in de mond wordt.

Toch denk ik dat je door niet te vloeken een krachtig getuigenis geeft, dat heb ik al wel mogen ervaren in mn schoolperiode op het mbo, niet vloeken geeft toch veel aan. Niet negatief maar juist positief dat je je inhoudt, en niet iedereen uitmaak voor alles wat mooi een lelijk is!
Gewoon Bijzonder...

Allemaal Bijzonder

Jij bent Bijzonder

Zal ik dan ook Bijzonder zijn?

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 07 jul 2006 18:49

MrGerwin schreef:Vloeken... zit je in een christelijk omgeving dan hoor je ze niet veel, en zul je zelf ook niet gauw gaan vloeken.

Maar wat als je in een on christelijke omgeving zit? En de, vaak nog wel gekuisde bij mij, vloeken je om de oren vliegen?
Reken er dan maar op dat het bij jezelf ook gauwer gebeurt. Helaas heb ik die ervaring, dat ik toch gauwer wat ruw in de mond wordt.

Toch denk ik dat je door niet te vloeken een krachtig getuigenis geeft, dat heb ik al wel mogen ervaren in mn schoolperiode op het mbo, niet vloeken geeft toch veel aan. Niet negatief maar juist positief dat je je inhoudt, en niet iedereen uitmaak voor alles wat mooi een lelijk is!

heeft net een stage in een 1000% vloekomgeving doorgebracht en ik merk dat ik grove taal makkelijker zelf in de mond neem, als het ff uitkomt.... Verder zeiden ze af en toe wel sorry tegen mij, maar toch heb ik niet het idee van een krachtig getuigenis, nu ze mijn 1001e vloek gemist hebben.......

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 07 jul 2006 19:50

Ik heb altijd in een giga vloekomgeving gewerkt. Als ik voor elke gvd die daar viel een euro kreeg, had ik nu een schitterend landhuis in Nederland en een villa in spanje.
Ik heb er vaak wat van gezegd, zowel negatief als positief te brengen door bijv. bovenstaand verhaal maar wat was het antwoord:
Daar hebben we gvd geen d*nder mee te maken!

toen heb ik maar gezwegen.... geen paarlen voor de zwijnen werpen staat er ook ergens

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 07 jul 2006 21:14

Tja, net als vele anderen: ik vloek eigenlijk nooit, maar of ik altijd zo netjes praat? Vooral als je gaat voetballen valt het me op, gewoon supersnel K*t, en vaak. Dan denkie, nou even normaal: en dan k.. ownee :?
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Gean
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gean » 08 jul 2006 09:50

wat me opvalt deze week:
heb een boek gelezen waar vaak het woord v*rd*mme in voorkomt. op zich niet dat ik nu de hele tijd dat woord roep. maar in mijn gedachten zit ik wel de heletijd met dat woord. het kwelt me als ware.
okey ik kan misschien op 2 manieren denken, niemand die het hoort dus wat is er erg aan?
maar God ziet me wel...en ziet mn gedachten.

zou vloeken niet veder gaan dan alleen het hard opzeggen, en vloeken komt niet alleen van andere mensen af. boeken tv internet hebben ook grote invloed er op.

ik geloof eigelijk dat niemand kan zeggen dat hij of zij nog nooit gevloekt heeft. misschien nooit hard op, maar in gedachten....

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 08 jul 2006 10:31

Dat heb ik ook nog wel eens, en dan blijf ik bij verd. steken.
Heb ik dan al gevloekt of net binnengehouden. En het woord G*dd*rie schiet nog wel eens door mijn gedachten, maar het word niet hardop uitgesproken

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 10 jul 2006 11:37

Gean schreef:wat me opvalt deze week:
heb een boek gelezen waar vaak het woord v*rd*mme in voorkomt. op zich niet dat ik nu de hele tijd dat woord roep. maar in mijn gedachten zit ik wel de heletijd met dat woord. het kwelt me als ware.
okey ik kan misschien op 2 manieren denken, niemand die het hoort dus wat is er erg aan?
maar God ziet me wel...en ziet mn gedachten.

zou vloeken niet veder gaan dan alleen het hard opzeggen, en vloeken komt niet alleen van andere mensen af. boeken tv internet hebben ook grote invloed er op.

ik geloof eigelijk dat niemand kan zeggen dat hij of zij nog nooit gevloekt heeft. misschien nooit hard op, maar in gedachten....
Ik mocht vroeger nooit zulke boeken lezen als er ook maar een woord in stond wat enigzins met vloeken te maken had. Toen ik wat ouder werd begon ik ze zelf door te schrappen en las ik er een "netter" woord als het ware overheen. Nu lees ik het wel maar het kwelt me ook, net zoals je zei. Ik probeer de boeken wel 'met zorg' uit te kiezen maar ik had laatst een boek van het internet besteld en daar kwam een vloek in voor dus ja.. Maar ik ben er wel meer op gaan letten sinds mijn schoonvader zei dat ik er wel eens wat uitfloepte :oops: :lol:
Afbeelding

Terug naar “Archief”