Raido schreef:En er wordt ook nog eens gezegd dat je je moet bekeren en moet geloven in de Zoon van God, Jezus Christus. En als je dat niet doet, dat het dan niet goedkomt met je.
Klopt, maar er wordt nog veeel vaker gezegt dat wij niet lichtvaardiglijk mogen aannemen, aangrijpen omdat wij anders met een gestolen/ingebeelde/aangenomen Jezus alsnog naar de hel gaan. Bij ons in de kerk wordt een breed evangelie gepreekt in mijn ogen, dat is fantastisch. De deur voor zondaren staat wagenwijd open (ahoewel je met de klomp tussen de deur moet; blijkbaar), voor elke zondaar is er vergeving bij God die Goed is.. Maar dan komt het..
Jezus stelen kan niet, want Hij wordt ons voorgesteld en aangeboden, om niet.
Een aangenomen Jezus is juist Bijbels (Kol. 2:6, DL. 1-4)
Wat wel kan, is dat we aan Hem voorbijleven, terwijl we met onze mond Hem belijden, maar niet met ons hart. Dat is inderdaad een ingebeelde Jezus, schijngeloof.
Raido schreef:Wat is nou een echte zondaar, en welke echte zondaar heeft de zaligmaker nou echt nodig gekregen. En tsja, er staat dat er maar weinigen uitverkoren zijn en schijnbaar zien sommige dominees het als heilige taak om daar dan zorg voor te dragen.
Uit het komen tot Christus blijkt wie een echte zondaar geworden is, niet uit de liters tranen die er geplengd zijn.
Raido schreef:- Wie geen tranen kent in zijn genade leven is nooit echt wedergeboren.
- 'een traan en veel smekingen' dat is het niet.
Ik geloof ook dat er tranen aan te pas (kunnen) komen, maar de Bijbel spreekt allereerst over een verbrijzeld hart en een verslagen geest. En de belijdenis (DL) voegt eraan toe, dat er een dusdanige verandering van onze wil plaats heeft gevonden, zodat degene die eerst niet wilde nu wel wil, en degene die eerst niet geloofde, nu wel gelooft.
Raido schreef:- Wie God nodig gekregen heeft in zijn leven is waarachtig wedergeboren
Mee eens, waarbij wel geldt dat men dan ook de toevlucht heeft genomen tot de Zoon van Zijn liefde, anders is het niet echt.

Raido schreef:- Wie God denkt te hebben, die is er nog lang niet. (quote op de JZE-dag naar aanleiding van 'en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen.' : 'ik hoop dat er van de JZE-dag later gezegt mag worden dat er één of misschien wel twee mensen zullen zijn die op die dag God zijn kwijt geraakt'..
- (...)
Het geloof belijdt, dat God ons heeft en dat wij daarom de Zijne zijn. En dat niets of niemand ons zal kunnen scheiden van de liefde van God (Rom. 8:35-39). Geen paapsche onzekerheid, maar reformatorische heilszekerheid!
Raido schreef:Ofwel het evangelie is heel breed, voor elke kerkganger maar het verbond is zeer klein.. en dan kun jij mij zeggen dat ik maar 'gewoon moet geloven' en ja, dat doe ik. Maar wat heb ik eraan als mijn kerk dan zegt dat het dat niet is?
Tja, als je kerk zegt dat het niet door het geloof gaat, dan is er wel een probleem, want waar is het reformatorische "Sola Fide" dan gebleven?

Raido schreef:Uit je reaktie op zo'n preek, zal wel blijken of je wel voldoende bevinding hebt.
Mja, bestaat er iets als een bevindingsgraadmeter? Jij weet net zo goed als ik dat in mijn kerk en nog wat andere kerken aan de rechterkant van jou kerkverband er iets anders bedoeld wordt met 'de reactie van jou op de preek', bevinding is totaal wat anders. Bevinding houdt onderandere het zoeken naar het moment van wedergeboorte in waar je kunt aangeven in welke punt des tijds de Heere die grote dingen aan jou gedaan heeft.
Hmm, ik wil daar op antwoorden met een Bijbeltekst: "een ding weet ik, dat ik blind was, en nu zie." Joh. 9:25b.
Wij mensen weten niet zoveel, ook niet na ontvangen genade. Het gaat erom dat we het belangrijkste weten.
Raido schreef:Quote:
Nou, met bevinding bedoel ik "doorleefde waarheid". Ervaar je dat wat tot je gezegd wordt, de waarheid is? Zo ja, dan handel je er ook naar en luister je er ook naar. Dus als er in een preek gezegd wordt dat we zondaar zijn en dat we de toevlucht moeten nemen tot Christus, dan zal uit onze reaktie blijken, of die preek bij ons "geland is". Aan de vrucht kent men de boom, dus zo ook hier.
Nou en dat is dus wezenlijk anders dan wat mijn kerk daarover zegt, wat jij noemt is vaak 'een blode toestemming aan vast staand feit', schijnbaar gaan gedachten die ik heb niet op.
Jezus stierf voor zondaren.
Ik ben een zondaar.
Dus Jezus stierf voor mij.
Jezus vraagt navolging.
Ik volg Jezus na, zoveel als ik kan.
Kortom; volgens jou is dat bevinding. Maar in mijn kerk denken ze daar toch écht wel iets anders over.
Hmm, je denkt dat ik een verstandelijk conclusiegeloof leer; mensenwerk dus? Welnu, het gaat niet buiten het verstand om, maar ook niet buiten het gevoel en de wil. Het wonder van het geloof is nu, dat het altijd iets met zich meebrengt (of: het geloof is het kanaal waarlangs wij de volgende zaken ontvangen): verootmoediging, schuldbesef, toevlucht nemen, vertrouwen, geloof, dankbaarheid, noem maar op. Geen optelsom dus: het geloof is geen wiskunde, maar Gods gave.
Maar wat ik wel wil zeggen, is dat je geen bevinding kunt vragen voorafgaand aan het geloof en bevinding is ook niet iets waar je op moet bouwen. Geloof gaat gepaard met bevinding, dat is wat anders.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)