sex voor je huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 jun 2006 12:45

Tja, dat vraag ik me dus nog af. Aan de andere kant is de christelijke kerk vrijwel in volledige breedte tegen sex voor het huwelijk dus dan moet het haast wel bijbels zijn. Misschien probeer ik er ook wel gewoon te graag onder uit te komen 8) :wink: Dan zou er dus idd iets niet kloppen als ik geen spijt zou krijgen, alhoewel onze spijt ook niet altijd maatstaf is voor het wel of niet kloppen van iets. Maar ik hoef ook nergens spijt van te hebben momenteel, dus maybe is het wel verstandig dat dan sowieso maar zo te houden.

Kaboutertje
Verkenner
Verkenner

..

Berichtdoor Kaboutertje » 28 jun 2006 13:06

Je moet je eigen grenzen weten en houden..

dat is erg belangrijk denk ik.. :wink:

En ook met elkaar bespreken hoever je wel/niet wilt gaan!
Dank U voor het kruis Heer! dank U dat U stierf voor ons, U droeg al onze schuld en pijn, nu zijn wij vrij!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2006 23:54

Marnix schreef:Hm en wat als het vervolgens uitgaat en je nieuwe vriendin vindt het niet fijn dat je het niet voor haar hebt bewaard? Er zijn meer partijen in het spel dan alleen jij en je vriendin.... Je aanstaande partner.... en God. Bovendien kan je iets op een moment fijn vinden maar er achteraf spijt van hebben?

Tsja, dat is nogal een hypothetische situatie natuurlijk. Je moet dan én de pech hebben dat het uitgaat én daarna een partner treffen die er moeite mee heeft dat jij geen maagd meer bent. Ik was eigenlijk niet van plan om nu rekening te gaan houden met eventuele vervolgpartners en het lijkt me vrij absurd om die als reële belanghebbenden in je afweging mee te nemen. Wbt God; ik geloof niet dat Hij het in liefde en trouw uiten van je gevoelens zo verschrikkelijk zal vinden.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 30 jun 2006 12:48

De meeste ervaringen die ik er mee had, was binnen een relatie, die ik niet was aangegaan om het te laten stranden. Dat zoiets toch gebeurt, ja dat kan. Maar er zijn ook genoeg mensen die getrouwd zijn, en liever niet meer bij elkaar zijn, omdat het gewoon niet meer werkt. ( type snel trouwen, dan kunnen we sexen en de omgeving vind het ook al lang leuk dat we trouwen). Die blijven bij elkaar omdat ze getrouwd zijn. Heb je garanties in relaties? Nee, nooit en te nimmer. Verkering geeft geen garantie, en een huwelijk ook niet. En voor mij is een verkering ook als een huwelijk, alleen heb je niet de hele santekraam van stadhuis/kerk erbij.

Kortom, als ik me in een verkering geef (klinkt ook echt gek zeg...ik geef me...m alsof je er zelf niet van geniet en het alleen voor die ander doet), dan doe ik dat omdat ik serieuse plannen heb. Dat dat niet altijd is doorgegaan, ach, daar wordt een mens wijzer van. Ik treur er niet om, heb er geen spijt van, en weet veel beter wat ik wil, en wat ik vooral niet aan geklungel wil.

Maar goed, daar later maar meer op, de centjes hier zijn op, en ik ga mijn groep opzoeken...slechts 46 mensen....hahaha. Tabee, en tot later.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 jun 2006 12:55

Katlheen, ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar als je besluit om te gaan trouwen denk je die tijd (tussen verloving of wat erop lijkt en trouwdag) nog wel 10 keer na of je het echt wel wilt. Als je verkering hebt, heb je dat gewoon totdat het niet meer leuk is. Dat is dus een heel andere soort verbinding dan een huwelijk.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 jun 2006 16:13

Hm, zou het zo kunnen zijn, dat als je er géén spijt van hebt, je nog heel veel om die persoon geeft?

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 30 jun 2006 16:24

Wat nu als door sex voor het huwelijk kinderen komen? Het gaat me niet om het 'moeten trouwen', maar juist het huwelijk biedt dan de beste garanties voor de kinderen dat ze een goede opvoeding krijgen: dat ze een vader én een moeder hebben die voor ze zorgen. Een relatie buiten het huwelijk om biedt die garanties minder! Daarom ben ik juist voor sex binnen het huwelijk! En hoe ver je dan moet/mag gaan in een relatie voor de trouwdag, daar laat ik maar niet over uit. Ik denk dat iedereen daarin zijn eigen grenzen moet trekken. Duidelijk is voor mij in ieder geval dat sexualiteit met het oog op kinderen krijgen binnen het huwelijk hoort.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 jun 2006 16:30

Tja Hamlap, de meeste mensen zijn wel zo slim om voorbehoedsmiddelen te gebruiken..ook binnen het huwelijk trouwens. Dat bied weliswaar niet altijd de garantie dat een bevruchting niet plaatsvind, maar over het algemeen wel.

Je kunt ter discussie stellen of dat ethisch gezien mag, maar ik denk dat we dan aardig afdwalen.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 30 jun 2006 21:45

Katlheen schreef:De meeste ervaringen die ik er mee had, was binnen een relatie, die ik niet was aangegaan om het te laten stranden. Dat zoiets toch gebeurt, ja dat kan. Maar er zijn ook genoeg mensen die getrouwd zijn, en liever niet meer bij elkaar zijn, omdat het gewoon niet meer werkt. ( type snel trouwen, dan kunnen we sexen en de omgeving vind het ook al lang leuk dat we trouwen). Die blijven bij elkaar omdat ze getrouwd zijn. Heb je garanties in relaties? Nee, nooit en te nimmer. Verkering geeft geen garantie, en een huwelijk ook niet. En voor mij is een verkering ook als een huwelijk, alleen heb je niet de hele santekraam van stadhuis/kerk erbij.

Kortom, als ik me in een verkering geef (klinkt ook echt gek zeg...ik geef me...m alsof je er zelf niet van geniet en het alleen voor die ander doet), dan doe ik dat omdat ik serieuse plannen heb. Dat dat niet altijd is doorgegaan, ach, daar wordt een mens wijzer van. Ik treur er niet om, heb er geen spijt van, en weet veel beter wat ik wil, en wat ik vooral niet aan geklungel wil.

Maar goed, daar later maar meer op, de centjes hier zijn op, en ik ga mijn groep opzoeken...slechts 46 mensen....hahaha. Tabee, en tot later.

Hmm, helemaal mee eens.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 jul 2006 16:32

Katlheen schreef:Maar er zijn ook genoeg mensen die getrouwd zijn, en liever niet meer bij elkaar zijn, omdat het gewoon niet meer werkt. ( type snel trouwen, dan kunnen we sexen en de omgeving vind het ook al lang leuk dat we trouwen).

Dat is uiteraard geen ideale situatie, en je kan zeggen dat het onverstandig was, maar ik moet die mensen wel nageven dat ze tenminste nog een beetje binnen de mazen van de wet gebleven zijn. Dat is tegenwoordig vaak anders. Als ik lees/hoor hoe er tegenwoordig met seksualiteit gerommeld wordt, dan stemt mij dat diep treurig. Dan bekruipt mij het gevoel dat je het beste maar als een haas uit de kerk kan wegwezen, want het stikt er blijkbaar van de hypocriete mensen, die zich niets gelegen laten liggen an Gods Torah, maar wel kerkelijk willen zijn en zeggen in God te geloven.
Buiten de kerk wordt er ook volop gerommeld met seksualiteit, maar daar zijn ze tenminste zo eerlijk om eerlijk toe te geven dat ze niks met God hebben.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 jul 2006 16:32

Om het met Henk Westbroek te zeggen: "Wie kun je nog vertrouwen?"
Vandaag las ik dus een kranteartikel wat hier over gaat.

Kerkbladen - Seks

door onze redacteur Aldwin Geluk

Verscheidene kerkbladen besteden deze week aandacht aan bepaalde ontwikkelingen in 'de wereld' waar christenen op zouden kunnen, of zelfs moeten inspelen. Het puntigst doet ds. Adrian Verbree dat, in het blad Wegwijs, van de Gereformeerde Bijbelstudiebond.
Hij waarschuwt ouders ervoor hun ogen niet te sluiten voor de van seksualiteit vergeven wereld waarin hun kinderen zich bevinden. Verbree haakt aan bij een recent onderzoek waaruit bleek dat jongeren op seksueel gebied steeds jonger steeds verder gaan. ,,Gelukkig dan maar dat onze jeugd niet te ver gaat. Stel je voor dat Jantje van vijftien Willem al onder haar T-shirtje en in haar slipje laat ronddwalen. Je moet er toch niet aan denken. Gelukkig doen onze kinderen zulke dingen niet.'', schrijft hij. ,,Nee? Mocht u dit echt geloven, dan moet u vanavond voor u gaat slapen eens met behulp van een spiegel op uw rug kijken. U zult daar twee vleugels zien. Ze zijn van de struisvogel die u bent. Onze kinderen doen zulke dingen wél.''

Verbree, vrijgemaakt-gereformeerd predikant in Hardenberg, baseert deze uitspraak op gesprekken die hij voerde met kerkelijke jongeren. ,,De kerkjeugd die ik sprak, was duidelijk. Dominee, hier gebeurt álles, en érg jong. Wie zestien is, weet vaak alles van beffen en pijpen. Bijna alle stelletjes gaan voor het trouwen met elkaar naar bed. Heel jonge meisjes laten zich betasten en betasten zelf hun vriendjes'', schrijft hij ,,Laat het goed duidelijk zijn: dit is niet mijn op hol geslagen fantasie. Het zijn vrijgemaakt-gereformeerde jongelui die me dit eerlijk komen vertellen'', aldus de predikant.

Verbree doet een klemmend pleidooi op ouders om de eerbaarheid van hun kinderen te beschermen. ,,Neem een voorbeeld aan de broers uit Hooglied: 'Wij hebben een zusje, borsten heeft ze nog niet. Wat doen we met ons zusje als de mensen over haar gaan spreken? Was zij een muur, dan bouwden wij er zilveren kantelen op. Was zij een deur, dan sloten wij die met een balk van cederhout'.''

Praktisch betekent dit volgens hem onder meer dat ouders zichzelf ongeloofwaardig maken als zij toestaan dat hun kinderen ongebreideld naar MTV kijken. Hij roept hen op tot doorbreken van het taboe op seksualiteit. ,,Wij wéten hoe kinderen zijn, we wéten dat ze wél naar troep kijken, we wéten dat hun jonge benen niet sterk genoeg zijn om verleidingen te kunnen weerstaan. (...) Weg met MTV, leve het Hooglied.''

Bron: Nederlands Dagblad, zaterdag 1 juli 2006

Ik vraag mij af: hebben die jongelui geen geweten of zo? Hoe zit dat eigenlijk?
Ik herinner mijn eigen puberteit nog best wel. Ja, toen had ik ook best wel eens gedachten en fantasiën die de toets der kritiek echt niet kunnen doorstaan. Ik was ook echt geen heilige. Maar het is niet zo, dat het tot grensoverschrijdende seksuele daden gekomen is. Ik had nog wel een geweten. Mijn geweten kon onrustig worden door mijn aandacht te veel in de seksuele sferen te hebben. Dat zou helemaal gebeurd zijn als het tot daden gekomen zou zijn.
Maar andere jongelui hebben die remming blijkbaar niet, en gaan rustig over alle grenzen heen.
Wat bezielt ze? Kan het ze geen reet schelen of ze naar de hel gaan, waar ze blijven in de eeuwigheid? Immers, je hebt God wel te gehoorzamen als je Hem wilt horen, anders kan je het wel vergeten.
Ik kan me niet voorstellen dat een mens zo zou denken. Maar misschien heb ik mij vergist?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 01 jul 2006 16:51

Hm, Boekenlezer, je moet wel bedenken dat dergelijke seksuele praktijken plaatsvinden in een opgewonden situatie. Je bent echt niet meer bij je volle verstand op het moment dat zoiets gebeurd. Het gebeurd gewoon.Je zou kunnen zeggen dat je die situaties dan maar moet vermijden, maar dat gaat niet altijd. Wat betreft je schuldgevoel tegenover God? Er zijn mensen die in God geloven en wel van mening zijn dat sex voor het huwelijk kan. Dat kan jij misschien persoonlijk niet rijmen met elkaar, maar zij wel.

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 01 jul 2006 18:30

Smurffie schreef:Hm, Boekenlezer, je moet wel bedenken dat dergelijke seksuele praktijken plaatsvinden in een opgewonden situatie. Je bent echt niet meer bij je volle verstand op het moment dat zoiets gebeurd. Het gebeurd gewoon.Je zou kunnen zeggen dat je die situaties dan maar moet vermijden, maar dat gaat niet altijd.
Precies. Ik denk dat je wel héél erg sterk in je schoenen moet staan om in het heetst van de strijd, om het maar even zo uit te drukken, in een dusdanige heldere hersentoestand te blijven om niet over te gaan tot sexuele daden. En vermijden, dat is in sommige situaties onwijs moeilijk. Stel dat op een dag bij jou de hormonen zowat uit je oren vliegen (waarmee ik dus bedoel dat je zeer opgewonden bent) en je hebt een vriendin die 100% bij jou past en ook nog eens bloedmooi is, is het dan niet een weinig logisch dat je een beetje je verstand verliest? Probeer dan maar eens 'netjes' verder-gaan-dan-een-zoen-gedrag te vermijden. Dan moet je óf een granieten blok zonder gevoel zijn - of je hébt gewoon ijzeren principes.
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 01 jul 2006 18:54

Dan moet je óf een granieten blok zonder gevoel zijn - of je hébt gewoon ijzeren principes.

Laten we het er dan maar op houden dat Boekenlezer ijzeren principes heeft 8)

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 01 jul 2006 18:57

Smurffie schreef:
Dan moet je óf een granieten blok zonder gevoel zijn - of je hébt gewoon ijzeren principes.

Laten we het er dan maar op houden dat Boekenlezer ijzeren principes heeft 8)
Ik niet, maar ik heb er wel respect voor ;)
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

Terug naar “Archief”