Smurffie schreef:Idd, over 3 weken ga ik
Woeiii, echt gaaf! Ik wil zo begin volgend jaar op mezelf, in Rotterdam of Delft, is afhankelijk van een aantal factoren.
Heel erg onzeker ben ik nooit geweest, maar sinds ik een vaste baan heb is mijn zelfvertrouwen flink gegroeid. Dat komt misschien ook omdat ik regelmiep/ vraagbaak ben van zo'n 50 man, allemaal redelijk jonge mensen die geen blad voor de mond nemen (daar heb ik overigens ook geen moeite mee). Sinds ik me bezighou met interne cursussen die ik geef en een stuk voorlichting naar externen, is het zelfvertrouwen alleen maar gegroeid. Rest de laatste stap: op mezelf! Maar dat duurt nog wel even

Smurffie schreef:Sinds een jaar of twee heb ik redelijk veel zelfvertrouwen, zelfs als klanten me minderwaardig aankijken omdat ik op de markt werk. Ik heb geleerd mezelf daar overheen te zetten met de gedachte; ''Voorlopig komen jullie hier je zooi nog kopen, dus dim maar een beetje in''.
Herkenbaar! Pas geleden kregen we een externe audit, komt er zo'n glibber in driedelig, koffertje, laptopje, mobieltje en wat dies meer zij de gang inlopen. Hij moest bij mij melden. Ik zat op dat moment met een collega een tijdschrift over oude auto's door te kijken, gezellig naast elkaar, kop koffie erbij, radio aan gezellig op een tafel midden in de gang (wij zitten sporadisch op stoelen, tafels zitten makkelijker, kun je lekker met je benen heen en weer slingeren en zo

). Komt heerschap aan, kijkt me echt heel viezig aan en zegt arrogant met een stem vol klemtonen: ,,Ik zoek de sécretarésse van de heer ingeniéur dóctorándus XXX." Ik spring van de tafel, steek hand uit en zeg (uiteraard met vriendelijke glimlach): ,,Ha, dan treft u het, dat ben ik." Hij keek me aan van: JIJ!?!?!?
Later hoorde ik van m'n baas dat hij mij wel bij het informele karakter van het bedrijf vond passen gezien mijn kledingstijl en kapsel. Hij vond mij natuurlijk een vage sloeber of zo (heeft hij natuurlijk ergens wel een punt, maar dat terzijde

).
Aan de telefoon merk ik dat ook vaak, veel managers zien secretaresses toch als een stel typdozen met korte rokjes die onder werktijd met de baas vozen (dat rijmt nog ook) en behandelen je als voetenveeg. Laatst belde iemand om een afspraak te maken, praatte door me heen en zei vervolgens letterlijk: ,,Jaja mijn secretaresse zegt ook altijd dat ik in bespreking ben, doe je werk even en geef mij XXX even." Toen heb ik gezegd (wat ik denk ik in het begin niet zou durven!!!): ,,Als u die insinuatie niet terugneemt en uw toon niet verandert, ben ik genoodzaakt ons gesprek te beëindigen." Waarop híj de hoorn erop gooide. Later belde hij wel terug met excuses. Ik heb gezegd dat alleen ík er voor kan zorgen dat hij XXX kan spreken en bereiken en dat ik géén voetenveeg ben voor gefrustreerde managers die aan de telefoon dreinen (jaja, voor ik er erg in had was dat woord eruit) om een afspraak, maar dat ook de secretaresse respect verdient. Afijn, bij een bezoek later had hij een doos chocolade afgegeven aan XXX 'voor die pittige secretaresse van je', met een briefje erop: 'met veel respect'. Kijk, dat is best leuk
Vandaag nog een goede uitspraak gelezen:
Als je denkt: ik zeg niks, want niemand vind mij belangrijk om te horen, zet die gedachte dan om in: ik ben even zo goed belangrijk en wat ik te melden heb, is van belang.