Raido schreef:elbert schreef:Ah, dus onbewust geloof je wel in de Drie-eenheid (Rom. 10:9 is een trinitarische tekst).

Waar zie jij 'God de Vader' en 'God de Zoon' en 'God de Heilige Geest' dan in die tekst?
Het gaat erom of je gelooft, dat je redding 100% Gods werk is. Zo ja, dan is deze tekst een trinitarische tekst.
- met je mond belijden en met je hart geloven = werk van de Heilige Geest
- het sterven en opstaan = werk van de Zoon
- opwekken van de Zoon = werk van de Vader
Als je niet in de Drie-eenheid gelooft, dan geloof je of in meer goden, of je gelooft in 1 God (de Vader) met toevoeging van de Zoon (alleen maar mens???) en de Heilige Geest (alleen maar kracht???), waarbij je zelf ook nog eens wat moet toevoegen.
Je krijgt bij die visies dan wel problemen met nogal wat bijbelteksten. Want als je de Heilige Geest als enkel een kracht ziet, dan is de Vader ook alleen maar een kracht (God is immers een Geest, Joh. 4:24). O ja, de Zoon wordt ook kracht genoemd (1 Kor. 1:24) en God (Hebr. 1, Rom. 9:5, Joh. 20:28 enz.). Maar tegelijk zegt de Bijbel ook, dat Vader, Zoon en Heilige Geest eigenschappen hebben, die je normaal gesproken alleen aan personen toekent: wil, bevel, liefde, toorn, genade, gemeenschap enz.
En nee, snappen doen we het niet allemaal. Dat is ook onmogelijk, want we hebben het hier over God. We begrijpen onszelf als mensen al niet of nauwelijks. Hoe zou dat met God dan wel helemaal kunnen?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)