EO-Jongerendag 2006

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2006 23:47

Floefloe schreef:Wel, ik ben ook geweest en ik heb een kritiek puntje ... en wel dezelfde als die ik al een paar jaar heb. Waarom moet aan het begin van het middagprogramma het geluid harder gezet worden? Tijdens het ochtendprogramma is het hard, maar komt het geluid gewoon goed door. Maar 's middags staat het geluid volgens mij harder en dan komt het geluid soms een beetje krakerig door.

Maar goed, dat is mijn probleem denk ik.

Verder een goede dag, goede toespraken, goede artiesten. Ik had me vooral verheugd op Barlow girl, en die vielen niet tegen. De uitleg rond het nummer 'Average girl' maakte het nummer voor mij wel duidelijker. Ik kende het al, maar vond het wat overtrokken. Wel een beetje een langdradige uitleg, maar vooruit, ze zijn Amerikaans.

Hm ik heb niet gemerkt dat het geluid krakerig klonk, ik vond het wel goed klinken... Barlowgirl is een echte rockband, dat knalt sowieso wel wat meer... En daar houden ze ook wel rekening mee met wanneer ze welke band laten spelen, das waar :)

Omega schreef:Samengevat vond ik de EOJD veel herrie en amusement (dank Elbert) en weinig eerbied. Lol, leut en vermaak zijn blijkbaar nodig om jongelui te interesseren in Jezus. Zonder wie dan ook te willen veroordelen (!!!) zou ik wel eens willen weten wie van de bezoekers 's morgens zijn/haar knieën gebogen heeft voor God met de vraag: "Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?" Dat is dus wat anders dan vragen om een fijne dag. Ik ben ook benieuwd wie zondag net zoveel genoten heeft van de preek als van de EOJD.

Ik heb zondag net zo genoten van de preek! Eerbied vond ik juist heel veel aanwezig op de jongerendag, helemaal als je beseft dat er hele ladingen kinderen en pubers aanwezig zijn... Maar ja, voor sommigen is "herrie" in strijd met "eerbied" terwijl ik me sterk afvraag of dat zo werkt. Verder heb ik van dit jaar al weer gehoord dat er mensen op die knieën zijn gegaan en hebben besloten dat ze Jezus willen volgen en God dienen... En ook van aflopen jaren heb ik daar al heel wat verhalen van mensen zelf en van medechristenen die mensen meenamen gehoord.

En verder, bogen Mirjam en David zich voor ze gingen dansen en opzwepende muziek maken eerst op hun knieën? Moet je God vragen of je Hem vandaag mag aanbidden, loven en prijzen met muziek, misschien wel met dans? De Bijbel zegt dat we dit gewoon mogen doen. ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 20 jun 2006 00:30

Wel het is m.i. een 'eer' om zoveel mensen die in God geloven in een vrij land als het onze bij elkaar te krijgen, zonder vechtpartijen, slopen van trein interieurs etc.
Misschien zijn we wel te verwend in (christelijk) Nederland en vinden we dit niet meer iets bijzonders?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 jun 2006 09:11

Omega schreef:Reform schreef:
(met uitzondering van Omega, die vast weer een kritisch stuk moest schrijven voor het RD ),

Ik ben ook benieuwd wie zondag net zoveel genoten heeft van de preek als van de EOJD.

Afgelopen zondag werd bij ons Sacramentsdag gevierd; ik heb zelden zo geboeid naar een prediking geluisterd als afgelopen zondagmorgen. Goed, we waren niet met meer dan dertigduizend mensen, maar ik heb de indruk dat ik me in dat kleine kerkje op dat moment meer thuis voelde dan dat ik me ooit bij de EOJD zou voelen.

Dus, Omega, ik heb zondag inderdaad net zoveel genoten van de prediking als al die jongeren bij de EOJD de dag ervoor.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jun 2006 09:50

Door allerlei omstandigheden totaal niets meegekregen van de EOJD. Ik was van plan 's avonds samenvatting tee kijken.

Ik heb eerlijk gezegt meer aan de preek die ik vrijdag hoorde gehad die van zondag :lol:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 jun 2006 10:20

Die van afgelopen zaterdag was anders ook niet slecht.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 20 jun 2006 16:28

Topkok schreef:

Hoezo weinig eerbied. Weet je wat ik indrukwekkend vind aan de EO jd. Als er met 32.000 mensen/jongeren gebeden word het DOODSTIL is!! dat je met 32000 jongeren de hele dag het zelfde doel heb, wat je je hele leven moet hebben, namelijk GOD eren.

Ik zou niet graag de bezoekers van een voetbalwedstrijd de kost willen geven als ze twee minuten doodstil zijn bij een herdenking van de een of andere overleden voetballer. Overigens viel mij juist het enorme geroezemoes tijdens de inlelding van Wim Grandia op. Op de plaats waar ik stond was het trouwens niet doodstil tijdens het gebed.

En dan kunnen er 400 jongeren weglopen uit de kerk, er komen er wel 32.000 naar de eo jd.

Ik vrees dat die weggelopen jongeren ook niet naar de EOJD komen. Het zou trouwens wel ernstig met hen gesteld zijn als ze zich niet thuis voelen in de kerk, maar wel bij de lol en de leut van de EOJD.

Marnix schreef:

Verder heb ik van dit jaar al weer gehoord dat er mensen op die knieën zijn gegaan en hebben besloten dat ze Jezus willen volgen en God dienen... En ook van aflopen jaren heb ik daar al heel wat verhalen van mensen zelf en van medechristenen die mensen meenamen gehoord.

Wel dat is goed nieuws. Ik ken die verhalen helaas niet, noch dat soort praktijkgevallen. Ik ken uit mijn omgeving helaas wel andere voorbeelden.

En verder, bogen Mirjam en David zich voor ze gingen dansen en opzwepende muziek maken eerst op hun knieën? Moet je God vragen of je Hem vandaag mag aanbidden, loven en prijzen met muziek, misschien wel met dans?

Ik weet niet of daar sprake was van opzwepende muziek. Wel dat de betreffende gebeurtenissen aldaar niet omstreden waren i.t.t. de OEJD. Ik ken tal van evangelische en reformatorische christenen die grote moeite hebben met de invulling van deze dag.

Optimatus schreef:

Dus, Omega, ik heb zondag inderdaad net zoveel genoten van de prediking als al die jongeren bij de EOJD de dag ervoor.

Waarvan acte en ik heb beide kunnen vergelijken ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 20 jun 2006 18:00

Omega, misschien moet je eens een positeve bril opdoen i.p.v die donkere bril die je altijd op hebt :wink: .

gave_meid
Majoor
Majoor

Berichtdoor gave_meid » 20 jun 2006 18:27

reform schreef:Omega, misschien moet je eens een positeve bril opdoen i.p.v die donkere bril die je altijd op hebt :wink: .

ja ja ja!! mag ik de donkere bril!? mag ik de donkere bril? ::))
Nog steeds voor iedereen GM.
Der Tag, an dem ich aufhören werde dich zu lieben,
ist der Tag an dem ich meine Augen für immer schließe

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2006 09:03

Omega schreef:Ik zou niet graag de bezoekers van een voetbalwedstrijd de kost willen geven als ze twee minuten doodstil zijn bij een herdenking van de een of andere overleden voetballer. Overigens viel mij juist het enorme geroezemoes tijdens de inlelding van Wim Grandia op. Op de plaats waar ik stond was het trouwens niet doodstil tijdens het gebed.

Een van de redenen is dat er veel mensen terug naar hun zitplaats gaan, waar ze eerst vooraan hebben gestaan. Anderen vinden 1 "preek" genoeg en skippen de ander... en gaan ff naar buiten bijvoorbeeld. Zorgt ook wel voor wat geroezemoes... Tja, dat heb je op een jongerendag. Raadpleeg voor meer informatie een willekeurige leraar voortgezet onderwijs of zo, die kan je alles over deze kwalijke jongereneigenschap vertellen ;)

Ik vrees dat die weggelopen jongeren ook niet naar de EOJD komen. Het zou trouwens wel ernstig met hen gesteld zijn als ze zich niet thuis voelen in de kerk, maar wel bij de lol en de leut van de EOJD.

Alsof de kerk zoveel beter is... Daar heb je allerlei door mensen ingestelde wetjes en tradities die jongeren kunnen afstoten. Niet zo raar nog, dat ze dan liever naar een jongerendag gaan waar hun niet al die wetjes wordt opgelegd. Maar de meeste bezoekers mogen nog niet uit hun kerk stappen, er zullen er echter genoeg bij zijn die regelmatig met tegenzin er heen gaan. Maar ook dat is een doelgroep.

Wel dat is goed nieuws. Ik ken die verhalen helaas niet, noch dat soort praktijkgevallen. Ik ken uit mijn omgeving helaas wel andere voorbeelden.

Wat voor voorbeelden? En ik kan je verzekeren dat de jongerendag meer impact heeft op een hoop mensenlevens dan veel critici denken.

Ik weet niet of daar sprake was van opzwepende muziek. Wel dat de betreffende gebeurtenissen aldaar niet omstreden waren i.t.t. de OEJD. Ik ken tal van evangelische en reformatorische christenen die grote moeite hebben met de invulling van deze dag.

Davids gedans was voor Michal ook omstreden. Dat de jongerendag dat voor sommigen ook is ligt vooral aan mensen. Je mag best kritisch zijn maar het lijkt me niet dat we ons moeten afvragen of we God daar op de jongerendag wel mogen aanbidden. God loven en prijzen mag altijd!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 21 jun 2006 14:02

Marnix schreef:

Een van de redenen is dat er veel mensen terug naar hun zitplaats gaan, waar ze eerst vooraan hebben gestaan. Anderen vinden 1 "preek" genoeg en skippen de ander... en gaan ff naar buiten bijvoorbeeld. Zorgt ook wel voor wat geroezemoes...

Dat is niet het geroezemoes waar ik op doel. Het gaat mij meer om de desinteresse van nogal wat jongeren tijdens inleiding en gebed. Overigens is dat op zich niet zo verwonderlijk als je alleen voor de muziek komt. Bovendien is daar tijdens een kerkdienst ook wel eens sprake van.

Alsof de kerk zoveel beter is... Daar heb je allerlei door mensen ingestelde wetjes en tradities die jongeren kunnen afstoten. Niet zo raar nog, dat ze dan liever naar een jongerendag gaan waar hun niet al die wetjes wordt opgelegd.

Er zijn genoeg kerken met minder uiterlijke en historisch gegroeide wetten en regels. Overigens bestaat in iedere reformatorische en evangelische gemeente een orde van dienst. Zelfs de OEJD heeft dat. Als iemand graag zonder regels wil leven, zet ik grote vraagtekens bij het christelijke gehalte van zo'n persoon.

Bovendien, als volgens jou de God van de EOJD, dezelfde God is Die ook aanbeden wordt in kerk of gemeenten, dan is het wel erg vreemd dat deze jongeren zich in hun eigen kerk of gemeente niet thuis voelen. Het gaat toch niet om het eigen welbevinden en plezier, maar om het dienen en eren van God volgens Zijn regels en wetten?

Wat voor voorbeelden? En ik kan je verzekeren dat de jongerendag meer impact heeft op een hoop mensenlevens dan veel critici denken.

Ik doel op jongeren die tijdens een EOJD door de emotionele oproep van een spreker hun hart aan Jezus hebben gegeven, maar waar in hun levenshouding en gedrag helaas geen vruchten van die 'bekering' te zien zijn. Wim Grandia noemde zaterdag nog met nadruk dat leven met Christus een radicale verandering te zien geeft. En met die uitspraak ben ik het van harte eens. Ik ben overigens de laatste om te beweren dat er op de EOJD niemand bekeerd kan of zal worden. Integendeel. Maar in mijn nabije omgeving heb ik dat nog niet kunnen constateren. Wat een enorm verschil met de jongerenavonden in Doorn en Twello (ook geen kerk met regels en traditie), waar je ziet dat de Heilige Geest jonge mensen in hun hart raakt. Waar wel die radicale verandering zichtbaar en tastbaar is voor iedereen. Geweldig is dat. Zou bekering dan toch iets te maken hebben met eerbied en ontzag voor de heiligheid van God?

Davids gedans was voor Michal ook omstreden. Dat de jongerendag dat voor sommigen ook is ligt vooral aan mensen.

De vreugdedans van David was alleen omstreden bij de onbekeerde Michal, niet bij het volk. De OEJD is omstreden bij wel erg veel christenen.

God loven en prijzen mag altijd!

Zeker, maar wel met eerbied en godvruchtigheid, zegt Paulus. Want God is niet alleen liefde, maar ook een verterend vuur.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2006 14:14

De vreugdedans van David was alleen omstreden bij de onbekeerde Michal, niet bij het volk. De OEJD is omstreden bij wel erg veel christenen.
Een echte bekeerde christen heeft geen problemen met de EOJD..

Zeker, maar wel met eerbied en godvruchtigheid, zegt Paulus. Want God is niet alleen liefde, maar ook een verterend vuur.
Eerbied is relatief en godvruchtigheid hoeft zich niet te uiten in bepaalde refodingen.

Hebben wij een probleem als alle afrikaanse christenen onze orgels demonisch vinden en onze kerken oneerbiedig?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 jun 2006 14:30

Raido schreef:
Eerbied is relatief en godvruchtigheid hoeft zich niet te uiten in bepaalde refodingen.

Het eerste klopt niet, het tweede wel.

Eerbied heeft alles te maken met je plaats weten voor God: weten Wie Hij is en daarnaar handelen. Dat handelen hoeft niet strikt refo te zijn, als je maar wel weet met Wie je te maken hebt en daar rekening mee houdt.

Raido schreef:Hebben wij een probleem als alle afrikaanse christenen onze orgels demonisch vinden en onze kerken oneerbiedig?

Ik heb een beetje ervaring met afrikaanse christenen die een tijdje bij ons in het kerkgebouw hun samenkomsten hadden (en soms ook de reguliere diensten bijwoonden) en ik heb niets meegekregen van dat ze onze orgels en kerken demonisch zouden vinden. Ze namen voor de eigen samenkomsten wel hun tamtam mee en andere muziekinstrumenten. Dat relativeert wel je kijk op bepaalde liturgische zaken. Maar dat wil niet zeggen dat de Nederlanders nou ook zo nodig aan de tamtam (of een ander muziekinstrument) zouden moeten. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2006 14:36

Eerbied heeft alles te maken met je plaats weten voor God: weten Wie Hij is en daarnaar handelen. Dat handelen hoeft niet strikt refo te zijn, als je maar wel weet met Wie je te maken hebt en daar rekening mee houdt.
Yup, ook iemand die springend en raggend op een gitaar weet zijn plek voor de Heer.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 21 jun 2006 14:44

Wedden dat als een man net als David in onze kerk al huppelend van vreugde naar het H. Avondmaal gaat, zij hem oneerbiedig vinden en hem raar vinden? :|

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 21 jun 2006 14:45

Even voor de duidelijkheid: dit staat los van mijn mening over de EOJD.

Terug naar “Archief”