EO-Jongerendag 2006

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 jun 2006 12:38

elbert schreef:Als ik de EO site die aan de jongerendag is gewijd, dan valt de EOJD in 1 woord samen te vatten: "Waanzinnig".
Tja, dat is nu een woord dat ik niet bij een christelijke bijeenkomst had verwacht. :roll:

"Hetzij dat wij waanzinnig zijn, wij zijn het Gode." :P

zekharyahu
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zekharyahu » 19 jun 2006 12:40

Welja, de EO kraakt hun EOJD gewoon af met "gek", logisch. ;)

Zijn er niet toevallig mensen die er wél geweest zijn en die kritiek hebben? :P Mij is het alles meegevallen, en geloof me, ik ging er best wel kritisch naar toe. De toespraken vielen me alles mee.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2006 13:37

elbert schreef:
Marnix schreef:
elbert schreef:Als ik de EO site die aan de jongerendag is gewijd, dan valt de EOJD in 1 woord samen te vatten: "Waanzinnig".
Tja, dat is nu een woord dat ik niet bij een christelijke bijeenkomst had verwacht. :roll:

Hehe... waarom niet? Het was Awesome want "our God is an Awesome God" :) Oh en ben je nou nog niet aan een beetje turbo-taal gewend? ;)

Turbo-taal is zooo passé. :)}o

Maar "waanzinnig" heeft in het ABN niet in eerste instantie de betekenis van "geweldig" of "te gek", maar eerder de betekenis van gewoon "gek".
Ik ben zeker te oud en te bekrompen, dat ik me daar druk over maak. :(old :mrgreen:

Hehe... het is heel bekende spreektaal hoor. Als je vraagt hoe iets is en je krijgt als reactie: Waanzinnig! Houdt dat in dat het "te gek" (nog zo'n mooie vergelijkbare uitdrukking) of "heel tof" was :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 jun 2006 13:46

Marnix schreef:
elbert schreef:
Marnix schreef:

Hehe... waarom niet? Het was Awesome want "our God is an Awesome God" :) Oh en ben je nou nog niet aan een beetje turbo-taal gewend? ;)

Turbo-taal is zooo passé. :)}o

Maar "waanzinnig" heeft in het ABN niet in eerste instantie de betekenis van "geweldig" of "te gek", maar eerder de betekenis van gewoon "gek".
Ik ben zeker te oud en te bekrompen, dat ik me daar druk over maak. :(old :mrgreen:

Hehe... het is heel bekende spreektaal hoor. Als je vraagt hoe iets is en je krijgt als reactie: Waanzinnig! Houdt dat in dat het "te gek" (nog zo'n mooie vergelijkbare uitdrukking) of "heel tof" was :)

Idd, hoe oud is 'kinderen voor kinderen' al? Ik heb zo waa-waa-waa-waanzinnig gedroomd! 8)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2006 13:52

Hm inderdaad, nu je het zegt! Toppie! :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Bertus87
Mineur
Mineur

Berichtdoor Bertus87 » 19 jun 2006 15:27

Zelf ben ik ook nooit naar de EO-Jongerendag geweest, en ik ben ook niet van plan om daar heen te gaan, simpelweg, omdat het niet mijn manier van geloof beleven is. Ik beleef mn geloof op een heel andere manier. Vaak is het wel zo, dat als iemand zijn geloof anders beleeft dan een ander, dan is het moeilijk om je daarin te plaatsen, daarom word er te vaak gezegd dat de EOJD fout is, ik ga er niet over oordelen want ik ben er nooit geweest, dus dat gaat ook moeilijk.

In de Bijbel spreken in het Nieuwe Testament 4 personen over hun relatie met Jezus. Petrus, Jakobus, Johannes en Saulus volgens mij. Als je dat is een keertje leest, zie je duidelijk dat iedereen andere aspecten benoemt van zijn relatie met Jezus, de 1 vind dat fijn, de ander hecht daar meer waarde aan dan de ander, hoewel ze elkaar soms niet begrijpen, toch respecteren ze elkaar daarin. En laten we dat hier ook asjeblieft doen. :)

@ raaf; De dominee placht het in de tale Kanaäns te doen, en die sprekers daar in de tale Modernaäns, allebei zijn het maar mensen.... die God toch echt wil gebruiken :)
" O, Lord we need forgiveness, we've wandered far away "

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 jun 2006 15:34

Het beluisteren en bekijken van de EOJD via internet bevestigt wel een beetje waarom het niet iets voor mij is. Ik kreeg de indruk dat het geloof en alles wat daarmee samenhangt als een vorm van amusement werd gepresenteerd (en volgens mij wordt het door nogal wat mensen ook zo beleefd), terwijl het letterlijk een zaak van leven en dood is.
Ik hoop dat het m'n opvoeding en achtergrond is die m'n visie hierop beperkt, maar ik ben soms wel eens bang dat dit niet het geval is en dat de critici van de EOJD wel een punt hebben.

Hoe dan ook, denk ik dat het wel een goede zaak is als critici en liefhebbers van de EOJD in gesprek blijven over de Persoon van Jezus Christus en wat Hij voor hen betekent.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2006 15:51

elbert schreef:Het beluisteren en bekijken van de EOJD via internet bevestigt wel een beetje waarom het niet iets voor mij is. Ik kreeg de indruk dat het geloof en alles wat daarmee samenhangt als een vorm van amusement werd gepresenteerd (en volgens mij wordt het door nogal wat mensen ook zo beleefd), terwijl het letterlijk een zaak van leven en dood is.
Ik hoop dat het m'n opvoeding en achtergrond is die m'n visie hierop beperkt, maar ik ben soms wel eens bang dat dit niet het geval is en dat de critici van de EOJD wel een punt hebben.

Hoe dan ook, denk ik dat het wel een goede zaak is als critici en liefhebbers van de EOJD in gesprek blijven over de Persoon van Jezus Christus en wat Hij voor hen betekent.

Klopt, hoewel ik denk dat het toch voor een groot deel wel achtergrond en opvoeding is. De vormen zijn gewoon hedendaags... Er zit een hoop opleuking bij, maar die is ter ondersteuning van de boodschap en 1 ding weet ik wel uit ervaring: Dat werkt bij jongeren heel goed. Als je dan de booddschap ten goede komt, waarom dat dan niet doen? Amusement met een boodschap gaat sowieso goed samen, denk aan Theater, Film, Cabaret... daarmee kan je heel goed een boodschap vertellen en helder overbrengen. Als de boodschap dan centraal staat, is dat dan verkeerd? Mag het naast leerzaam ook tegelijk leuk zijn?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 jun 2006 16:31

Bertus87 schreef:In de Bijbel spreken in het Nieuwe Testament 4 personen over hun relatie met Jezus. Petrus, Jakobus, Johannes en Saulus volgens mij. Als je dat is een keertje leest, zie je duidelijk dat iedereen andere aspecten benoemt van zijn relatie met Jezus, de 1 vind dat fijn, de ander hecht daar meer waarde aan dan de ander, hoewel ze elkaar soms niet begrijpen, toch respecteren ze elkaar daarin. En laten we dat hier ook asjeblieft doen. :)

@ raaf; De dominee placht het in de tale Kanaäns te doen, en die sprekers daar in de tale Modernaäns, allebei zijn het maar mensen.... die God toch echt wil gebruiken :)

Mooie bijdrage. Ook ik ben niet van plan op korte termijn een EOJD bij te wonen. De mensenmassa's alleen al schrikken mij af. Ik houd meer van een traditionele kerk die qua overtuiging in deze tijd staat, maar het oog op het kruis gericht houdt. In de wereld, voor de wereld, door de wereld, maar niet van de wereld, doch van Christus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 19 jun 2006 16:42

Wel, ik ben ook geweest en ik heb een kritiek puntje ... en wel dezelfde als die ik al een paar jaar heb. Waarom moet aan het begin van het middagprogramma het geluid harder gezet worden? Tijdens het ochtendprogramma is het hard, maar komt het geluid gewoon goed door. Maar 's middags staat het geluid volgens mij harder en dan komt het geluid soms een beetje krakerig door.

Maar goed, dat is mijn probleem denk ik.

Verder een goede dag, goede toespraken, goede artiesten. Ik had me vooral verheugd op Barlow girl, en die vielen niet tegen. De uitleg rond het nummer 'Average girl' maakte het nummer voor mij wel duidelijker. Ik kende het al, maar vond het wat overtrokken. Wel een beetje een langdradige uitleg, maar vooruit, ze zijn Amerikaans.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 19 jun 2006 21:10

Reform schreef:
(met uitzondering van Omega, die vast weer een kritisch stuk moest schrijven voor het RD ),

Wat je ook van het RD kunt zeggen, het verslag was zeer objectief. Zelfs zo, dat de hoofdredactie er nog maar een commentaar aan heeft gewijd ;-) Overigens was niet het artikel, maar de schitterende foto van mij. :D

Samengevat vond ik de EOJD veel herrie en amusement (dank Elbert) en weinig eerbied. Lol, leut en vermaak zijn blijkbaar nodig om jongelui te interesseren in Jezus. Zonder wie dan ook te willen veroordelen (!!!) zou ik wel eens willen weten wie van de bezoekers 's morgens zijn/haar knieën gebogen heeft voor God met de vraag: "Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?" Dat is dus wat anders dan vragen om een fijne dag. Ik ben ook benieuwd wie zondag net zoveel genoten heeft van de preek als van de EOJD.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Maaike

Berichtdoor Maaike » 19 jun 2006 21:13

Ik vond juist de foto minder...

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 jun 2006 21:36

Wel, ik heb zondag enorm van de preek mogen genieten en er door bemoedigd mogen worden hoor.

koekie
Mineur
Mineur

Berichtdoor koekie » 19 jun 2006 21:43

Ik had wat meer van het thema verwacht. qua sprekers dan, wat ze nu vertelden was ook niet verkeerd maar meer het algemene verhaaltje. Ze hadden het mystery wel meer in het verhaal mogen betrekken.

Verder waren de artiesten machtig prachtig, salvador vond ik iets minder, op het laatste liedje na natuurlijk, maar bij Barlow Girls kwam bij mij de boodschap beter over. en rebecca is natuurlijk helemaal gaaf, lekker mee zingen en hele mooie teksten.

de muziek stond af en toe net iets te hard idd, dan hoor je meer knetter de knetter en ik vond dat daarin de muziek wel verloren ging, een tikje zachter en de muziek vind ik daardoor wat beter klinken en dan komt de stem van de artiest er wat beter boven uit.

En verderrr vond ik dat Frank een beetje te weinig tijd aan God besteedde. Kort gebed meer was het niet(zo kwam het in ieder geval op mij over)

mysterieus gast, leuk tussendoortje ;-)

en die eo-ronduit award hoeft van mij niet maar is best grappig.

dit alles was mijn mening 8)
als je een kuil graaft met je tanden, krijg je geen vieze handen.

topkok

Berichtdoor topkok » 19 jun 2006 22:58

Omega schreef:Reform schreef:
(met uitzondering van Omega, die vast weer een kritisch stuk moest schrijven voor het RD ),

Wat je ook van het RD kunt zeggen, het verslag was zeer objectief. Zelfs zo, dat de hoofdredactie er nog maar een commentaar aan heeft gewijd ;-) Overigens was niet het artikel, maar de schitterende foto van mij. :D

Samengevat vond ik de EOJD veel herrie en amusement (dank Elbert) en weinig eerbied. Lol, leut en vermaak zijn blijkbaar nodig om jongelui te interesseren in Jezus. Zonder wie dan ook te willen veroordelen (!!!) zou ik wel eens willen weten wie van de bezoekers 's morgens zijn/haar knieën gebogen heeft voor God met de vraag: "Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?" Dat is dus wat anders dan vragen om een fijne dag. Ik ben ook benieuwd wie zondag net zoveel genoten heeft van de preek als van de EOJD.

Hoezo weinig eerbied. Weet je wat ik indrukwekkend vind aan de EO jd. Als er met 32.000 mensen/jongeren gebeden word het DOODSTIL is!! dat je met 32000 jongeren de hele dag het zelfde doel heb, wat je je hele leven moet hebben, namelijk GOD eren. En dan kunnen er 400 jongeren weglopen uit de kerk, er komen er wel 32.000 naar de eo jd.

en dan kan ik wel evangelische overkomen(zoals oma zegt) maar als ik op deze manier GOD alle eer kan toebrengen, dan doe ik dat!!!

Terug naar “Archief”