Respect voor onze mede christenen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2006 17:30

Mooi dan, zo'n jongerendag waar mensen van allerlei stromingen gewoon samen God loven zonder elkaar met modder te bekogelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jun 2006 17:44

Marnix schreef:Mooi dan, zo'n jongerendag waar mensen van allerlei stromingen gewoon samen God loven zonder elkaar met modder te bekogelen.

Maar zouden er op de jongerendag veel "refo-christenen" komen vraag ik me af? en dan vooral jongeren uit de HHK, Ger. Gem (in Ned) OGG enz. Als ik de antwoorden in de vragenrubriek lees, denk ik niet dat deze stroming rijk vertegenwoordigd. is?

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jun 2006 17:46

pol schreef:
Marnix schreef:Mooi dan, zo'n jongerendag waar mensen van allerlei stromingen gewoon samen God loven zonder elkaar met modder te bekogelen.

Maar zouden er op de jongerendag veel "refo-christenen" komen vraag ik me af? en dan vooral jongeren uit de HHK, Ger. Gem (in Ned) OGG enz. Als ik de antwoorden in de vragenrubriek lees, denk ik niet dat deze stroming rijk vertegenwoordigd. is?

Ik zeg het je niet na - ik denk dat er heel veel geweest zijn!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 jun 2006 18:15

Wat meer respect voor de christenen uit de catholica & anglicana, de romana, de lutherana en de orthodoxie zou ook niet verkeerd zijn...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jun 2006 18:25

Optimatus schreef:Wat meer respect voor de christenen uit de catholica & anglicana, de romana, de lutherana en de orthodoxie zou ook niet verkeerd zijn...

oftewel, in gewoon nederlands: alle kerkgenootschappen... :wink:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jun 2006 18:45

Riska schreef:
pol schreef:

Ik zeg het je niet na - ik denk dat er heel veel geweest zijn!

heeee?????????????????????????? :?: Ik heb een klein stukje gezien op tv van de jongerendag en ik dacht dat er niet ""typisch refo-mensen" zaten. Maar dat zegt natuurlijk niet alles.
Wat ik wel weet is dat in bovengenoemde kerken vaak ernstig gewaarschuwd word tegen de jongerendag en dat er zodoende weinig jongeren uit die gemeenten kwamen.

Hoezo denk jij dat er heel veel zijn geweest?

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jun 2006 18:56

Pol schreef:Hoezo denk jij dat er heel veel zijn geweest?

Gevoel - alleen al uit mijn woonplaats was er een bus vol...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 jun 2006 19:31

Riska schreef:
Optimatus schreef:Wat meer respect voor de christenen uit de catholica & anglicana, de romana, de lutherana en de orthodoxie zou ook niet verkeerd zijn...

oftewel, in gewoon nederlands: alle kerkgenootschappen... :wink:

Niet alleen de refokerken...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 jun 2006 20:31

Optimatus schreef:Niet alleen de refokerken...

Ik schreef: alle kerkgenootschappen. Dat is alles wat jij noemde... niet alleen Refokerken, maar elk kerkgenootschap...

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 19 jun 2006 10:24

Respect voor christenen gaat meestal best goed, zolang ze zich aan de regels houden.
Ik heb een Amerikaans gastzusje die ook christen is (was eigenlijk) en die niet bepaald gerespecteerd werd door veel refo's. Ze gedroeg zich dan ook totaal niet refo en soms zelfs niet christelijk (naar onze maatstaven), en ik had daar ook mijn vragen bij, maar heb geprobeerd haar nooit te veroordelen. Veel mensen schenen niet te begrijpen dat als je je hele leven niet-christelijke vrienden hebt gehad, in een niet-christelijke omgeving op gegroeid bent en uit je gezin alleen je vader gelooft, dat je dan niet dezelfde grenzen legt qua goed en fout. Dat je dan geen enkel probleem hebt met films kijken, muziek luisteren, concerten, tijdschriften als 'glamour' (en al die andere pulp ;) ) maar dat dát een kwestie is van opvoeding en wat je gewend bent, en weinig zegt over je christen-zijn. Christen-zijn moet te zien zijn aan 'heb God lief boven alles en de naaste als jezelf' :)

Ik probeer respect te hebben voor alle mensen, en geef toe dat dat me behoorlijk moeilijk valt soms.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 jun 2006 21:09

In veel 'refo' kerken is het vaak zo, uit ervaring ontdekt, dat wat de dominee zegt waar is. En zo vind ik het in 'mijn' kerk ook. Heel logisch allemaal. Dus als je dominee waatschuwt dat de Eo-Jongerendag verkeerd is, dan ga je er veeeel minder snel heen.
Ik ben 6 keer op de Eo jd geweest en nog nooit een refo tegen gekomen, een lange rok meisje bedoel ik dan ;)
In 'mijn' gemeente wordt er niks over de hele eo jd gezegd dus gaan de jongeren er gemakkelijker heen. In de meer 'evangelische' kerken wordt het aangemoedigd, en gaan er dus veel jongeren heen.

Mijn broertje zit op het VLC, en er wordt daar ernstig tegen gewaarschuwd tegen de EO JD. Bij ons thuis gingen mijn zus, zusje en ik er altijd heen, dus wilde hij ook een keertje wel. Maar het is heel dubbel. De ene kant de school die waarschuwt, de andere kant zussen die het wel goedkeuren. Hij wist dus ook niet precies wat hij ervan vond, vooral door die twee meningen om hem heen. Best lastig...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2006 23:17

Hm ja, het is heel moeilijk om die meningen van anderen dan even overboord te zetten en helemaal los te laten en zelf onbevooroordeeld of onbeinvloed te gaan kijken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jun 2006 07:04

In 'mijn' gemeente wordt er niks over de hele eo jd gezegd dus gaan de jongeren er gemakkelijker heen. In de meer 'evangelische' kerken wordt het aangemoedigd, en gaan er dus veel jongeren heen.
Het lijkt mij ook allemaal betrekkelijk logisch. De evangelische godservaring en het evangelische godsbeeld verschild namelijk nogal wat van de reformatorische variant.

En eerlijk is eerlijk; hoeveel evangelo's zie je op de Datheen-psalmzang avonden?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 20 jun 2006 09:58

En zo is het misschien wel goed dat er totaal 2 verschillende dingen zijn
de eojd voor evangelicos en datheen voor refos.

En het belangrijkste van dit al: dat God de eer mag krijgen.
of je nu op hele noten zingt of een of ander ritmisch nr.

Als je een psalm van datheen zingt en je zit met je gedachten ergens anders is dit dan tot eer van God?

Riska

Berichtdoor Riska » 20 jun 2006 10:30

Pol schreef:Als je een psalm van datheen zingt en je zit met je gedachten ergens anders is dit dan tot eer van God?

Het verbaast mij hoe vaak mensen klakkeloos meezingen. Er zijn soms teksten, die ik niet kán meezingen en dat doe ik dan ook niet.

Terug naar “Archief”