Bidden met terugwerkende kracht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Bidden met terugwerkende kracht

Berichtdoor Sjaan » 01 jun 2006 14:31

Bidden met terugwerkende kracht. Wat vinden jullie daarvan?
Ik zal even met een voorbeeld duidelijk maken wat ik bedoel: iemand die niet bij een kerkdienst kon zijn bidt achteraf: 'Geef dat Uw dienstknecht vervuld was met de Heilige Geest.' (ik verzin maar even wat, maar zoeiets bedoel ik, en ik hoor het vaak gebeuren). Wat vinden jullie daarvan?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jun 2006 14:59

Onzinnig... eigenlijk waarom weet ik niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 01 jun 2006 15:07

Die vraag wordt heel interessant als je je bedenkt dat God buiten de tijd staat en alles bestuurt, dus ook je gebeden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jun 2006 15:09

Het zal vast vaker gebeuren, als je het laatste nieuws over iets nog niet hebt gehad. Maar wat Raido zegt klopt :)

Mariaa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mariaa » 01 jun 2006 15:12

ik heb het wel eens gedaan toen iem een gesprek had. toen bad ik of het gesprek goed mocht zijn verlopen. Maar tegelijk bedacht ik me dat dat eigenlijk geen zin meer had. God mag dan buiten de tijd staan, maar wat gebeurd is is gebeurd. Ik ga toch ook niet meer bidden of de Tweede Wereldoorlog goed mocht aflopen? Dat kan niet meer verandert worden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 jun 2006 15:16

Mariaa schreef:ik heb het wel eens gedaan toen iem een gesprek had. toen bad ik of het gesprek goed mocht zijn verlopen. Maar tegelijk bedacht ik me dat dat eigenlijk geen zin meer had.
In dit geval bid je dus vooral voor de uitwerking van dat gesprek; dat vind ik wel weer logisch..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mariaa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mariaa » 01 jun 2006 15:32

hmm ja. das wel waar. van die kant had ik het eiglijk nog niet bekeken. Maar het gesprek zelf was al voorbij. daar kon niets meer aan veranderd worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Bidden met terugwerkende kracht

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2006 18:32

Sjaan schreef:Bidden met terugwerkende kracht. Wat vinden jullie daarvan?
Ik zal even met een voorbeeld duidelijk maken wat ik bedoel: iemand die niet bij een kerkdienst kon zijn bidt achteraf: 'Geef dat Uw dienstknecht vervuld was met de Heilige Geest.' (ik verzin maar even wat, maar zoeiets bedoel ik, en ik hoor het vaak gebeuren). Wat vinden jullie daarvan?

Hm... maar Reci, wij staan niet buiten de tijd als mensen. Kijk, ik kan wel voor iemand bidden die ziek is geweest en aan die ziekte is overleden... of hij mag genezen... God staat immers buiten de tijd.... Maar ja, je snapt vast wel dat dat op een of andere manier niet werkt :D Je zou dan tot eeuwen terug kunnen gaan bidden maar dingen in het verleden zijn gebeurd en die draai je niet meer terug, ook niet als je nu gaat bidden.

Volgens mij heeft het dus weinig zin.... en is een dergelijke vorm van bidden ook niet terug te vinden in de bijbel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 01 jun 2006 19:38

Klopt Marnix, maar ik vind altijd wel dat dit soort vragen in een heel ander perspectief komen te staan. Als je echt tot je door laat dringen dat God alles bestuurt, alwetend is en buiten de tijd staat, dan besef je eens temeer hoe weinig wij kunnen en weten en dat zelfs je gebeden voorzien zijn. Dan is zo'n vraag helemaal niet meer relevant. Ik durf zelfs de stelling aan dat je met een waar geloof wel in de kracht van zo'n gebed met terugwerkende kracht zou moeten geloven. (of we het moeten doen, is iets anders) Immers, voor God is niet onmogelijk. In de Bijbel zijn voldoende voorbeelden die daartoe aanleiding geven. Lazaraus was overleden, maar toch... Het dochtertje van Jaïrus, menselijk gezien te laat, maar toch...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2006 11:15

Hm oke, maar die voorbeelden betreffen geen bidden met terugwerkende kracht als het gaat om tijd. Het gaat om terugwerkende kracht wat betreft de dood en dan ook niet zo dat de dood niet plaatsvindt... Lazarus was dood, het dochtertje van Jairus ook... Maar op Jezus bevel, die sterker is dan de dood, werden ze weer levend. Overigens lijkt ook dat me niet relevant, want stel dat iemand is overleden, moet je dan bidden dat dat wordt teruggedraaid? Ik weet niet eens of ik dat bijvoorbeeld wel zou willen. :)

Misschien kun je er een soort van codicil van maken. Ja wel bidden bij overlijden / nee niet bidden bij overlijden*

* doorhalen wat niet van toepassing is.

:)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 02 jun 2006 12:46

Wat ik wilde aangeven, voor ik verkeerd begrepen word, is dat onze gebeden in de tijd waarin we staan gewoon erg relatief zijn in vergelijking met de souvereiniteit van God.

Terug naar “Archief”