Spijkerkleding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 26 mei 2006 21:53

muiz schreef:Oh ja? Natuurlijk betekent het niet dat we altijd vrolijk moeten zijn, maar volgens mij is het in het zwart lopen omdat je zo'n ellendig mens bent, heel iets anders dan je verheugen.

Ik geloof werkelijk dat god verdrietig wordt bij het lezen van zulke posts. Hij heeft ons toch niet gered zodat we maar verdrietig en somber in het zwart kunnen lopen, die somberheid ook aan anderen opleggen en zwelgen in onze ellende?

Nou ja, ik word er iig verdrietig van

moeten we deze discussie niet sluiten, iemand die in het zwart wil lopen moet dat maar doen en iemand die iets anders aan wil hebben ook

Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2006 21:53

muiz schreef:Oh ja? Natuurlijk betekent het niet dat we altijd vrolijk moeten zijn, maar volgens mij is het in het zwart lopen omdat je zo'n ellendig mens bent, heel iets anders dan je verheugen.

Ik geloof werkelijk dat god verdrietig wordt bij het lezen van zulke posts. Hij heeft ons toch niet gered zodat we maar verdrietig en somber in het zwart kunnen lopen, die somberheid ook aan anderen opleggen en zwelgen in onze ellende?

Nou ja, ik word er iig verdrietig van

Helemaal mee eens Muiz... ik denk dat je mijn 'precies' iets verkeerd hebt opgevat. Ik bedoelde, dat je niet altijd blij hoeft te zijn, want dat kan geen mens. En dan heeft het 'verblijdt u te allen tijde' een andere betekenis.
Kijk als ik een groot verdriet heb - bv. om de dood van iemand die mij lief is - dan kán ik niet blij zijn. Maar ik kan en mag mij wel verblijden omdat de Heer mij juist in zo'n periode tot steun wil zijn, de dragende Kracht is in mijn leven...
Ik hoop dat het 'precies' van mij daarmee in een ander licht komt voor je... Ik weet het verschil niet zo heel goed uit te leggen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2006 11:32

Hm ik kwam dit deze week tegen:

7 Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. 8 Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. 9 Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven. (Prediker 9)

De schrijver van Prediker geeft aan dat het leven leeg is zonder God en als er iemand op de hoogte was van de leegheid, de ellende van het huidige bestaan was hij het wel. Toch schrijft hij dat we vrolijke kleren mogen dragen. Zo zie ik het ook, ondanks alles mogen we toch vrolijk zijn... en dat ook uiten.

Riska, weet je waar ik het "verblijdt u ten allen tijde" zo mooi en duidelijk naar voren vind komen? Hier:

17 Al zou de vijgeboom niet bloeien,
en er geen opbrengst aan de wijnstokken zijn,
de vrucht van de olijfboom teleurstellen;
al zouden de akkers geen spijs opleveren,
de schapen uit de kooi verdreven zijn
en er geen runderen in de stallingen zijn,
18 nochtans zal ik juichen in de HERE,
jubelen in de God van mijn heil.
19 De HERE Here is mijn kracht:
Hij maakt mijn voeten als die der hinden,
Hij doet mij treden op mijn hoogten.
(Habakuk 3)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 29 mei 2006 11:43

Marnix schreef:
(Habakuk 3)

prachtig!
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 mei 2006 16:38

Dus wees ook blij als je in spijkerkleding loopt :mrgreen:

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 29 mei 2006 17:59

Lalage schreef:Dus wees ook blij als je in spijkerkleding loopt :mrgreen:

Dus wees ook blij als je niet in spijkerkleding loopt. :wink: :mrgreen:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 29 mei 2006 19:04

Marnix schreef:Hm ik kwam dit deze week tegen:

7 Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. 8 Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. 9 Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven. (Prediker 9)

De schrijver van Prediker geeft aan dat het leven leeg is zonder God en als er iemand op de hoogte was van de leegheid, de ellende van het huidige bestaan was hij het wel. Toch schrijft hij dat we vrolijke kleren mogen dragen. Zo zie ik het ook, ondanks alles mogen we toch vrolijk zijn... en dat ook uiten.

Riska, weet je waar ik het "verblijdt u ten allen tijde" zo mooi en duidelijk naar voren vind komen? Hier:

(Habakuk 3)

Wat een steengoeie onderbouwing dat je als christen toch vrolijk door het leven mag en niet alleen somber en saai!!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2006 22:58

Mooi he :)

En ja Wullimpie... verlbijdt u ten allen tijde! Of je nou in het wit of in het zwart of in spijkerbroek of pantalon loopt :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 mei 2006 06:33

Marnix schreef:Mooi he :)

En ja Wullimpie... verlbijdt u ten allen tijde! Of je nou in het wit of in het zwart of in spijkerbroek of pantalon loopt :D

Wil je ook even de teksten er bij citeren Marnix waarin staat dat je in het zwart kan gaan om al je overtredingen?
Voor het evenwicht zeg maar...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2006 07:19

En die teksten waarin staat dat je ten alle dage moet gaan in witte klederen?

P.S ik net OT kende men nauwelijk zwarte kleding, dat was veel te warm een priester droeg een aantal verschillende kleuren kleding met een symbolische betekenis; die symboliek leeft nog steeds waarom vervangen wij die met een ander; leger symbool?

Waarom zou een vergeven zondaar, elke dag zichzelf de grond in drukken door in het zwart te lopen? Ik hou je niet tegen; dat zij verre.. Maar ik heb er wat tegen als mensen het brengen als 'een zuiver schriftuurlijke traditie' want dat is het gewoon stomweg niet. Het is gebaseerd op een paar losse teksten die gereformeerd worden geïntrepreteerd terwijl het misschien wel niet eens de bedoeling is geweest van de schrijver om jou eeuwig in een zwart pak te laten rond kruipen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2006 10:53

PeterD schreef:

Wil je ook even de teksten er bij citeren Marnix waarin staat dat je in het zwart kan gaan om al je overtredingen?

Voor gezond evenwicht en een beetje tegengas heb jou toch? ;)

Ik zou zeggen, haal eens wat teksten waar je op doelt aan, ik ben wel benieuwd naar de context, of het in het OT of het NT staat en in hoeverre dat een rol speelt op hoe wij daar mee om mogen gaan etc.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 mei 2006 17:19

Marnix schreef:
PeterD schreef:

Voor gezond evenwicht en een beetje tegengas heb jou toch? ;)

Ik zou zeggen, haal eens wat teksten waar je op doelt aan, ik ben wel benieuwd naar de context, of het in het OT of het NT staat en in hoeverre dat een rol speelt op hoe wij daar mee om mogen gaan etc.

Het volk van Ninave misschien? In zak en as..kunnen we dat, als we dat vertalen naar onze tijd, niet uitdrukken in zwarte kleding en diep berouw over hun zonden?

LIZA1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LIZA1978 » 30 mei 2006 20:35

Als je geen spijkerkleding draagt omdat je vindt dat het niet past en je laat het dus voor God dan is het prima en hoeft niemand erover te oordelen. Vind je het wel goed om een spijkerbroek te dragen dan zal God jou ook zo accepteren, "kom zoals je bent en geef je hart".
Het gaat dus niet om uiterlijkheden maar om het hart, om de Geest in ons.
Laten wij ons niet laten afleiden door zulke vergankelijke en onbelangrijke dingen welke de duivel gebruikt om onze focus op Hem te verslappen :)
God heeft mij niet lief omdat ik goed ben, God heeft mij goed gemaakt omdat Hij mij liefheeft

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 30 mei 2006 20:42

LIZA1978 schreef:Als je geen spijkerkleding draagt omdat je vindt dat het niet past en je laat het dus voor God dan is het prima en hoeft niemand erover te oordelen. Vind je het wel goed om een spijkerbroek te dragen dan zal God jou ook zo accepteren, "kom zoals je bent en geef je hart".
Het gaat dus niet om uiterlijkheden maar om het hart, om de Geest in ons.
Laten wij ons niet laten afleiden door zulke vergankelijke en onbelangrijke dingen welke de duivel gebruikt om onze focus op Hem te verslappen :)

Dat klopt zeker, satan vind het heerlijk als mensen onderling eindeloos discusseren of ruziën over onbelangrijke dingen en andere uiterlijke bijzaken en de noodzaak van Verlossing door de Here Jezus vergeten...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 mei 2006 20:45

Daar heb je idd een goed punt!

laat iedereen samen met God tot een beslissing hier in komen.
Zoek eerst het koninkrijk van God...

Zoek eerst Jezus om door Hem tot God te gaan en ga je daarna pas bezig houden met de andere zaken. Als je God eenmaal gevonden hebt, dan vallen zulke vragen vaak in het niet ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”