God breide Jafeth uit, en hij wone in Sems tenten! en Kanaan zij hem een knecht!
Hee, is dat geen vervangingstheologie?

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Maja de Bij schreef:Dat Israel van God een stukje land heeft gekregen is op zich niet bijzonder, want ieder volk heeft volgens de bijbel van God een stuk grond gekregen (waar staat dat ook al weer?).
Kun je hier een bijbelse onderbouwing van geven?Het bijzondere van Israel's grond is dat het in verband gebracht wordt met het heil der wereld. Het is dus een zichtbaar teken van Gods bemoeienis met deze wereld en de zegen waarin eens de heidenen zullen delen. Het land van Israel heeft daarom voor mij een vergelijkbare waarde als onze sacramenten hebben.
Ik geloof dat zonder bloedstorting er geen sacrament kan zijn, denk aan doop (volgens het doopformulier in de plaats van -is dat trouwens ook vervangingstheologie?- de besnijdenis gekomen).....
.....en het avondmaal, die beide zien op het lijden en sterven van Christus.
Dit begrijp ik even niet.Maar aan het sacrament van Israel hebben ook de palestijnen meegewerkt, doordat ook hun bloed vloeide.
Sam"En Ik ook heb de achtste dag ook aangewezen, opdat de achtste dag zou zijn het eerste geschapene na Mijn werk, en dat de eerste zeven zich wentelen in de vorm van zevenduizend [jaar], en dat aan het begin de acht duizend er tijd zal zijn van niet-tellen, eindeloos, met noch jaren, noch maanden, noch weken, noch dagen, nog uren." (2 Henoch 33:1 (= Slavonisch Henoch).
Er is geleerd in overeenkomst met de mening van Rabbi Kattina: Gelijk als het zevende jaar een jaar vrijlating is van zeven jaren, zo is ook de vrijlating van de wereld duizend jaren uit zeven duizend jaar, zoals er geschreven is: en HASJEM alleen zal op die dag hoog verheven zijn (Jes.2:11); en ook is er verder geschreven: Een Psalm en een lied voor de Shabbath-dag (Ps.92:1): een dag die volkomen Shabbath is; ook is er geschreven: Want duizend jaren zijn in Uw ogen als de dag van gisteren (Ps.90:4)" (Sanhedrien 97a).
"Over de sabbat zegt Hij aan het begin van de schepping: En G-d maakte in zes dagen de werken van Zijn Handen en op de zevende dag was Hij klaar en rustte daarop en Hij heiligde die dag (zie Gen.2:2,3). Let op kinderen, wat dat "Hij was klaar in zes dagen" wil zeggen. Dit betekent: De Heer zal in zes duizend jaar alles voltooien. Een dag betekent bij de Heer duizend jaar (zie Ps.90:4, IIPetr.3:8). Zo zal alles in zes dagen, dat is zes duizend jaar, worden voltooid, kinderen. En Hij rustte uit op de zevende dag. Dat wil zeggen: wanneer Zijn Zoon gekomen is en de tijd van de wetteloosheid ten einde is en Hij de goddelozen zal oordelen en Hij de zon, de maan en de sterren zal veranderen, dan zal Hij zeker op die dag uitrusten" (Brief van Barnabas [tussen 130-135 g.j.] 15:3-5).
Aragorn schreef:Waarom zou Jafeth in Sems tenten wonen of andersom? Er is toch met de komst van Jezus een heel nieuwe tent waar iedereen in kan?
Telkens weer komt er een golf opzetten van gelovigen die luidkeels verkondigen: "Wij als nieuwtestamentische gemeente zijn in de plaats van Israël gekomen." Zij hebben blijkbaar niet door, dat ze in feite bezig zijn om de woorden, gesproken door Mozes en de profeten, van hun kracht te beroven. Wanneer God door de mond van Noach spreekt: "God breide Jafet uit en hij wone in Sems tenten" (Gen. 9: 27), dan wordt daar een plan ontvouwd, dat tot op de dag van vandaag ook uitgevoerd is, ondanks alle uit- of inlegkunde van kerken en kringen door de eeuwen heen.
Toch, wanneer je zo rondkijkt, lijkt het of dat niet waar is. Want wat zien we over de hele wereld? Dat de nakomelingen van Jafet breeduit zijn gaan zitten in de tenten van Sem en zich tot hoofdbewoners hebben uitgeroepen. Dat wil dus eigenlijk zeggen: Sem eruit en Jafet erin!
Ternauwernood mag er eens een Semiet in de tent van Jafet komen, als hij of zij zich maar gedraagt als de Jafetieten. Zij hebben de tenten van Sem gekraakt. Sem heeft afgedaan, zo menen zij. Wanneer wij echter naar Mozes en de profeten luisteren en naar de apostelen, dan gaan we zien, dat wat Noach geprofeteerd heeft in wezen gebeurd is.
Toch hebben ook de meest "Messiasbelijdende Joden" (ik noem ons liever "in Jesjoea de Gezalfde gelovende Joden" en anders) hierin vaak de kerkelijke traditie weer overgenomen "de maaltijd des Heren" loskoppelend van de sedermaaltijd met het meerdere keren per jaar te houden. Oorspronkelijk was het de bedoeling gewoon elk jaar door te gaan met de sederermaaltijd, maar dan deze nieuwe dimensie van gedachtenis aan Zijn lichaam en bloed, Zijn dood en Verbond daarin te gedenken. Daar de Pesachdatum in de 2e eeuw door Rome werd losgelaten en de leerstukken van de Joodse gelovigen steeds meer werd geoponeerd door anti-semitische vernieuwingsdrift van tijden en wetten, en uiteindelijk ook de Joodse gelovigen die in hun juiste identiteit van de concilie tafels werden geweerd, verworde ook deze leer en de praktisering.dalethvav schreef:Het avondmaal is ingezet tijdens de sedermaaltijd. Jezus doet niets af van de sedermaaltijd, maar voegt er alleen een dimensie aan toe. Vandaar dat Messiasbelijdende Joden nog steeds volgens de Joodse traditie de sedermaaltijd vieren met een dubbele betekenis.
Maja de Bij schreef:God breide Jafeth uit, en hij wone in Sems tenten! en Kanaan zij hem een knecht!
Hee, is dat geen vervangingstheologie?
dalethvav schreef:Dit begrijp ik even niet.Maar aan het sacrament van Israel hebben ook de palestijnen meegewerkt, doordat ook hun bloed vloeide.
Deze vraag vraagt om wat geschiedkundige verheldering. De "palestijnse" leiders roepen al enige decennia dat de Joden hun land in namen. Maar wie waren de "rechtmatige" heersers over het gebied voor 1948?: de Engelsen; en voor 1918 voor hen?: de Turken; en voor hen? afwisselend arabieren, gealieerde kruisridders en voor hen de Byzantijnen (Oost Romeinse Rijk), Perzen en nog eens de Byzantijnen, en "voor" hen de Romeinen, de Edomieten (het huis van Herodes) en voor hen de Israelieten (Makkabeeen).Maja de Bij schreef:dalethvav schreef:Dit begrijp ik even niet.Maar aan het sacrament van Israel hebben ook de palestijnen meegewerkt, doordat ook hun bloed vloeide.
Als je de staat Israel als Gods geschenk aan Israel ziet, wie heeft dit kado dan betaald? Christus of Arafat, om het maar eens scherp te stellen? Ik ben wel benieuwd hoe mensen hierover denken. Ik zelf overzie de consekwenties van zo'n keuze niet echt, maar ze zijn volgens mij wel verstrekkend. Vandaar mijn vraag.
Maja de Bij schreef:dalethvav schreef:Dit begrijp ik even niet.Maar aan het sacrament van Israel hebben ook de palestijnen meegewerkt, doordat ook hun bloed vloeide.
Als je de staat Israel als Gods geschenk aan Israel ziet, wie heeft dit kado dan betaald? Christus of Arafat, om het maar eens scherp te stellen? Ik ben wel benieuwd hoe mensen hierover denken. Ik zelf overzie de consekwenties van zo'n keuze niet echt, maar ze zijn volgens mij wel verstrekkend. Vandaar mijn vraag.
dalethvav schreef:Zomaar wat namen uit de losse pols:
Peter Steffens, Lamce Lambert, Rebecca de Graaf, David Stern.
Divrei Shmuel schreef:Klaas,
Ik constateerde feiten en heb ook nuances aangebracht. Ik weet wel dat mijn toonzetting eerder niet prettig was, maar ik verlies ook wel eens mijn geduld om collectieve redenen, die veelal door mijn Joodse broeders gedeeld worden.
In ieder geval blijft Israel als volk naar het vlees volgens de Schrift bestaan
dalethvav schreef:Gen. 13:15
Gen. 17:8
Ex. 32:13
Joz. 14:9
1Kron. 28:8
Ezra 9:12
Joel 3:2
2Sam. 7:24
Dit zijn alleen nog maar de meest duidelijke teksten.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten