Hoe leg ik de Drie-Eenheid uit aan een moslim?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 mei 2006 12:25

Gaat met een moslim nooit spreken over Gods Zoon, dat is een vloek voor hem en hij zal je zeer verachten! want dat is bij moslims onmogelijk! Dus ook nooit over drie-eenheid, want dat is hetzelfde.

Als je met een moslim gaat spreken kan je wel over Christus spreken als Navolger, want dat is Hij voor moslims en voor christenen. In grote lijnen zijn moslims en christenen daarin eens.
Dus als je gaat spreken met een moslim gaat dan spreken over de naleving van de Thora of Decaloog die staat ook in de Koran en vraag hun waarin zij mank gaan, of moeite mee hebben in het onderhouden daarvan, want daarin licht het breekpunt. Ook zei kunnen zich niet houden, als ze eerlijk zijn (dat zal niet mee vallen) aan de wetten en voorschriften van Alla die door Mohammed zijn uitgewerkt. Daarna kan je in zeer geringe maten (zeker niet na het eerste gesprek!) spreken over een ‘De Uitkomst’ door die wetten in instellingen heen!

Maar naar mijn overtuiging moeten ook zeerveel christenen dit ook nog leren.

Trouwens hebben jullie er wel eens over nagedacht dat Christus zelf bijna nooit gezegd heeft dat hij Gods Zoon was. Let wel ik zeg bijna! Hij heeft wel gezegd, maar heel weinig. Zoveel te meer heeft Hij gezegd: ik ben de Zoon des mensen die komen zou.
Waarom zeg ik dit, omdat je hierin kan zien dat Hij een Voorbeeld voor het mensdom gegeven heeft in Navolging, waarna Verlossing door de Geest in Hem te verkrijgen is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mei 2006 12:25

rafaell schreef:Thomas, gij kleingelovige!
Jij bent zo'n groot gelovige ja... :roll:
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

rafaell

Berichtdoor rafaell » 24 mei 2006 12:29

Raido schreef:
rafaell schreef:Thomas, gij kleingelovige!
Jij bent zo'n groot gelovige ja... :roll:

Dat zei ik toch niet :wink:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 mei 2006 13:02

Gaat met een moslim nooit spreken over Gods Zoon, dat is een vloek voor hem en hij zal je zeer verachten!

'Is goe, is goe'' zei hij, ik vind interessant''

Je generaliseerd, óf je kletst uit je nek. Bovenstaand voorbeeld bewijst het tegendeel, moge dat duidelijk zijn.. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mei 2006 13:34

Het is wel weer zo, als alleen kijkt vanuit zijn godsdienst dan zal hij dat inderdaad vinden, God een Zoon? dat zij verre..

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 mei 2006 14:30

Smurffie schreef:
Gaat met een moslim nooit spreken over Gods Zoon, dat is een vloek voor hem en hij zal je zeer verachten!

Je generaliseerd, óf je kletst uit je nek. Bovenstaand voorbeeld bewijst het tegendeel, moge dat duidelijk zijn.. :)

Ja, prima Smurffie.

Kijk bij www.ontdekislam.nl/forum/index.php en ontdekt hoe dom het christendom is.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 mei 2006 14:50

Jantjes schreef:
Smurffie schreef:

Ja, prima Smurffie.

Kijk bij www.ontdekislam.nl/forum/index.php en ontdekt hoe dom het christendom is.

Hoho, het was niet denigrerend bedoeld. En nee, ik heb aan RW genoeg, bovendien gaat het me alleen om dit onderwerp :)

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 24 mei 2006 15:12

Collateral schreef:Je kunt tegenwoordig ook christen zijn en niet in de drieëenheid geloven. Calvijn kan je er i.i.g. niet meer voor op de brandstapel laten zetten. :)

Ja dat klopt dat is denk ik nu tegenwoordig denk ik wel de meerderheid van de naam christenen:.......

"eej je gaat me toch niet vertelen dat je echt denkt dat Jezus God is ".....
en ook dat is een te simpele uitspraak.mensen realiseren niet wat dit inhoudt.

Maar door Zijn Woord heeft Hij zich wel als drieeenheid bekendgemaakt.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Ener

Berichtdoor Ener » 24 mei 2006 16:05

Je kunt de drie-eenheid niet uitleggen aan een moslim, want dat kun je aan niemand. Want er is namelijk geen drie-eenheid.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 mei 2006 16:20

Ener schreef:Je kunt de drie-eenheid niet uitleggen aan een moslim, want dat kun je aan niemand. Want er is namelijk geen drie-eenheid.

Wel, dat is een uitstekende redenering, met een nóg betere beargumentatie :roll:

Ener, ben je een moslim? :wink:

Argumenten graag trouwens :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 17:49

reform schreef:
Smurffie schreef:
Wullimpie schreef:Sommigen zeggen dat de Drie-eenheid is verzonnen door de mensen om zich een beeld van God te kunnen vormen.
Ik denk echter dat we uit de bijbel, Gods woord, wel kunnen opmaken dat de God van de bijbel zich openbaart in drie personen die allemaal even godelijk zijn, een drie-eenheid dus.

1 Johannes 5
7
Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

Eh, dat is niet de Zoon.. :)

Dat is wel de Zoon.

Ik neem aan dat je dat baseert op Johannes 1 (In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God, etc.)? Wellicht handig om te weten voor Smurffie als ze het uit gaat proberen leggen.. :)

Overigens is die tekst uit 1 Johannes 5:7 naar alle waarschijnlijkheid pas later bijgevoegd om het dogma van de Drie-eenheid te ondersteunen.

Maar de Drie-eenheid is naar mijn gevoel een minder cruciaal dogma dan de goddelijkheid van Jezus.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 mei 2006 18:09

Ik krijg ook langzamerhand het idee dat het me never nooit gaat lukken om het uberhaubt uit te leggen :shock:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2006 18:13

Wat begrijpt hij er precies niet van eigenlijk?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mei 2006 18:16

Smurffie schreef:Ik krijg ook langzamerhand het idee dat het me never nooit gaat lukken om het uberhaubt uit te leggen :shock:
Logisch, het is ook een theologisch systeem waar een simpele gelovige niet direct bij stil staat, doe je dat wel dan krijg je een overdosis informatie, leerstellingen, haken en ogen waar je U tegen zegt..

Ook enge informatie, bijvoorbeeld dat het systeem een niet-joods/niet-christelijke systeem is, geen ramp opzich er zijn meer buiten-joodse/christelijke systemen toegepast op ons Godsbeeld; en om die uit te leggen aan de niet-gelovigen..

Ener

Berichtdoor Ener » 24 mei 2006 18:33

Smurffie schreef:
Ener schreef:Je kunt de drie-eenheid niet uitleggen aan een moslim, want dat kun je aan niemand. Want er is namelijk geen drie-eenheid.

Wel, dat is een uitstekende redenering, met een nóg betere beargumentatie :roll:

Ener, ben je een moslim? :wink:

Argumenten graag trouwens :)

Nee hoor ik ben christen. Maar ik vind de redenering van de drie-eenheid pas een redenering zonder onderbouwing.

Col1:15 Hij is het beeld van
de onzichtbare God,
eerstgeborene van alle schepping,

Hier staat exact wie en wat de Here Jezus is

Terug naar “Archief”