hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

hoeden

Berichtdoor janneke » 31 okt 2002 11:55

Hoeden...Neej, de vraag is niet: Hoed, wel of niet? Maar: Hoed, waar en wanneer?? We hadden er gisteren thuis een discussie over. Wat doe je bij een trouwerij/begrafenis?? En bij dingen zoals Hervormingsdag???

Wat doe jij? En wat zijn jou argumenten?

Gebruikersavatar
Johanne
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1126
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:41
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 31 okt 2002 14:12

ALs t aan mij ligt helemaal niet. Of je moet t leuk vinden ofzoow.

Waarom niet? Uhmzz... omdat k t niet gewend ben denk ik....
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"


-Narnia-

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 31 okt 2002 14:22

Naar de kerk draag ik nooit een hoed, ik ben ook iet van plan om een hoed in een andere kerk te gaan dragen want dan voel ik me schijnheilig. Ik heb verder wel geleerd dat je "netjes" moet zijn in de kerk, dus heb ik meestal wel een rok aan.
Ik draag wel eens hoedjes, omdat ik een maffe bui heb, maar zonder hoed kun je ook wel netjes zijn.
Dus, dat.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 31 okt 2002 16:35

Uumm... naar de kerk meestal, en verder een pet als ik zin heb!!

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 31 okt 2002 16:37

Misschien willen jullie wat specifieker zijn? (acire bijv.)

Naar de kerk, wordt er gezegd...Ja, dat snap ik...Maar diensten zoals begrafenissen, trouwerijen, hervormingsdag enzo! Dan zit je ook in de kerk (meestal). Om dat soort dingen gaat het, niet de gewone zondag.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 31 okt 2002 16:39

Owkee dan. Net als ze het vragen. Bij mij in de kerk moest je tot voor kort zelfs naar cat een hoed op. Op begrafenissen en bruiloften ook, maar op vereningsavonden ofzo niet.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 31 okt 2002 17:21

Volgens 1 Kor. 11 moeten vrouwen een hoedje op tijdens de kerkdiensten. Hervormingsdag is geen officiële kerkdienst, bid- en dankdag wel. Huwelijken ook niet. Uit eerbied voor de Koningin zetten vrouwen een hoedje op tijdens het uitspreken van de troonrede. Uit eerbied voor de Koning der Koningen lijkt me het logisch als vrouwen datzelfde doen tijdens de kerkdienst.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 31 okt 2002 17:38

Omega,

soms is het bij hervormingsdag wel een 'echte' kerkdienst. Dus dan zou je wel een hoedje op moeten als vrouw zijnde...
kWeet van plaatsen waar de meisjes ook naar cat. een hoedje op moeten, lijkt me in het licht van 1 kor 11 een rare zaak.
Overigens kan je aan de hand van 1 Kor 11 een groot vraagteken zetten bij onze hoedjespraktijk... Maar dat is weer een heel andere discussie.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 31 okt 2002 21:10

Bij ons in de kerk hebben we een hoedje op tijdens diensten ook met trouwerij en begrafenissen. Met catechesatie is een hoedje ook verplicht al word er dan niet moeilijk gedaan als je hem vergeten bent.
Vanavond hebben we geen kerkdienst, maar anders deed ik wel een hoed op.
Overigens kan je aan de hand van 1 Kor 11 een groot vraagteken zetten bij onze hoedjespraktijk... Maar dat is weer een heel andere discussie.

Daarom heb ik vaak een petje op. :wink:
Laatst gewijzigd door Memmem op 02 nov 2002 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 31 okt 2002 21:47

Vandaag was het hervormingsdag. Neej, ik had geen hoedje op. Waarom niet? Omdat het geen kerkdienst is, maar een HERDENKINGSDAG! Bij bijbelkring en catechesatie hoeven wij ook geen hoed op...Denk dat daar t verschil vaak zit...

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 01 nov 2002 11:40

Sorry hoor, maar dit gaat me even wat te ver. Als een gebod uit de bijbel je niet aanstaat dan verdraai je gewoon de bijbel?

In 1 Kor. 11 gaat het absoluut niet over 'officiële kerkdiensten'. Het dragen van een hoofddeksle wordt door Paulus in verband gebracht met het bidden en profeteren. Als je meent dat je dit gebod nog moet houden moet je niet mekkeren over wanneer dat wel en niet moet. Bidden is bidden en profeteren is profeteren (onlangs nog gedaadn trouwens?) Als je al meent dat het gebod zich beperkt tot de samenkomsten (de tekst geeft daartoe geen aanleiding) moet je in ieder geval niet zeuren over officiële en niet-officiële diensten. Alsof Paulus dat onderscheid kende... Een samenkomst is een samenkomst en daaronder vallen dus ook begravenissen, bruiloften en hervomingsdagen.

Groet,
Klaas

PS Ik geloof uberhaupt niet dat de vrouwen verplicht een hoedje op moeten, maar da's weer een ander erhaal...
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 01 nov 2002 11:44

Klaas schreef:
In 1 Kor. 11 gaat het absoluut niet over 'officiële kerkdiensten'. Het dragen van een hoofddeksle wordt door Paulus in verband gebracht met het bidden en profeteren.


dus, stel ik ga thuis bidden, dan zou ik volgens jou woorden ook een hoedje op moeten?!

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 01 nov 2002 11:57

Als je 1 Kor. 11 er naast legt, wat denk je dan zelf?

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 01 nov 2002 12:00

Klaas schreef:Als je 1 Kor. 11 er naast legt, wat denk je dan zelf?


Het is een schande voor haar man als zij dat met onbedekt hoofd doet, dat staat er...Overigens vroeg ik om jou mening, maar maakt niet uit...ik zal het straks even goed bestuderen, owkeej?

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 01 nov 2002 13:14

Het is het één of het ander. Indien je een orthodoxe schriftopvatting hebt lijkt het me niet meer dan logisch dat je op ALLE kerkelijke samenkomsten een hoedje draagt. Paulus kende inderdaad al die verschillen niet tussen wel officieel en niet officeel. Een orthodoxe schriftopvattin moet niet gaan schipperen!!!!!

Persoonlijk heb ik geen orthodoxe schriftopvatting en zie ik de aanwijzingen van Paulus als tijdsgebonden en cultureel bepaald. Vele vermaningen in de verschillende brieven zijn ook te begrijpen in het kader van de spoedige wederkomst van Christus. Ook de vele vervolgingen waaraan de eerste Christenen werden blootgesteld hebben de regelgeving van de eerste gemeenten gekleurd en bepaald.

Trouwens waarom zouden de allereerste reglementen van een vereniging voor altijd durend zijn????
Afbeelding


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten