Postbankreclame gaat te ver?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tukker
Verkenner
Verkenner

Re: Postbankreclame gaat te ver?!

Berichtdoor tukker » 01 mei 2006 20:34

cire schreef:
tukker schreef:hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie van de postbankreclame vinden met de priester en Mulder in Rome met zinnen als "Geloof het of niet ..... , katholieken (gelovigen) kunnen toe met een lagere rente omdat ze denken in eeuwigheid" en dergelijke. Persoonlijk vind ik dit te ver gaan. Zulke reclame zou verboden moeten worden. Wat vinden jullie?

Ik vond het wel leuk dat Bodar (de priester) de Postbank reclame gebruikt om mensen te laten nadenken over eeuwigheid!

Die Bodar is trouwens een van de bekendere priesters in Nederland, dus niet zomaar iemand die zich voor de 'reclame' in priester outfit heeft gehesen...

Dan vraag ik mij toch af: wat is de bedoeling van de reclame?? Evangeliserend of ten behoeve van de postbank? Ik denk toch meer het laatste. (Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2006 23:36

Tuurlijk is het ten behoeve van de Postbank. Die proberen op een creatieve en originele manier mensen aan te spreken... dat gebeurt in de reclamewereld altijd... je moet weer iets nieuws verzinnen waardoor mensen weer aangesproken worden door de reclame.

Wat de bedoeling van de priester is weet ik niet :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 mei 2006 23:52

k heb er wel smakelijk om gelachen. k hou wel van zoiets. Het stote mij niet echt tegen het borst zo van: a mensen dat kan niet hoor.

(dan vindt ik die aanplakbiljetten van aantal jaren geleden van de we erger).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2006 07:06

Ach het zijn toch die roomschen...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 mei 2006 07:17

Raido schreef:Ach het zijn toch die roomschen...

dat zijn ook christenen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 mei 2006 16:42

Evelien schreef:
Raido schreef:Ach het zijn toch die roomschen...

dat zijn ook christenen.

Ja?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2006 17:54

Onder katholieken zullen zich vast christenen bevinden :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

tukker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tukker » 02 mei 2006 18:59

Marnix schreef:Tuurlijk is het ten behoeve van de Postbank. Die proberen op een creatieve en originele manier mensen aan te spreken... dat gebeurt in de reclamewereld altijd... je moet weer iets nieuws verzinnen waardoor mensen weer aangesproken worden door de reclame.

Wat de bedoeling van de priester is weet ik niet :)

Mag de originaliteit ten koste gaan van het christelijk geloof of welke religie dan ook. Ik heb niets tegen humor (mits op de juiste wijze bedoeld). Zelf ben ik groot fan van Rob Favier en houd ik van woordspelingen. Dit vind ik reclame 'over de ruggen van christenen'

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 05 mei 2006 19:39

LeChat schreef:Ik vind het een leuke reclame. En omdat de priester 'echt' is ook eerder acceptabel dan dat het een acteur was geweest. Kennelijk heeft de katholiek zélf er geen moeite mee om op deze manier in een spotje op te treden, dus waarom zouden wij er dan wel een probleem van maken?

Volgens mij heb ik wat anders gezien. Zag namelijk een programma, weet niet meer welk, waar een bisschop ofzo te gast was, en die kon die actie van Bodar, of hoe heet ie?, niet echt waarderen...

Ik vind het zelf gewoon spotten. Zo gooi je je geloof te grabbel en je verdient er ook nog aan. Ik geloof namelijk niet dat die Bodar uit liefdadigheid tegenover de postbank aan dat spotje mee heeft gewerkt.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 05 mei 2006 19:43

Hij vertelde zelf (bij zo'n programma met Matthijs van Nieuwkerk dat rond slunchtijd komt) dat 'ie salaris geweigerd heeft en de Postbank een goed doel gesuggereerd heeft.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 mei 2006 19:49

Het geld dat priester en publicist Antoine Bodar heeft verdiend door de verschijnen in een tv-reclame van de Postbank, zestigduizend euro, heeft hij geschonken aan de Sint-Jan in Den Bosch, de kerk waar hij zelf enige tijd plebaan was.

Dat meldt de nieuwsdienst RKnieuws.net. Door de bijdrage van Bodar kan de Sint-Jan het priesterkoor opnieuw inrichten. Het bedrag bestaat uit het honorarium van 35.000 euro voor Bodar plus een bedrag van 25.000 euro dat de Postbank beschikbaar stelt.

Bodar heeft veel reacties op zijn Postbankreclame gehad, vertelt hij. "Voorzover er kritisch is gereageerd, dan was dat vooral door gesjeesde katholieken, die vinden dat het niet deugt. Een grote groep gelovigen vindt het juist heel leuk dat het geloof op deze manier naar buiten wordt gebracht. Ik heb het in alle oprechtheid en met open vizier gedaan.''

Bron: Nederlands Dagblad

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 05 mei 2006 20:33

Ow oke, das dan wel weer nobel van 'm natuurlijk! Niet dat ik het verder eens ben met het feit dat ie meewerkt met dit soort reclame.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 mei 2006 20:35

Markie schreef:Ow oke, das dan wel weer nobel van 'm natuurlijk! Niet dat ik het verder eens ben met het feit dat ie meewerkt met dit soort reclame.

Wat kan jou dat nou schelen? Moet hij toch weten...

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 05 mei 2006 21:06

Wat een onzin dat Bodar er niet aan verdienen zou mogen. Het is gewoon werk hoor. Dat hij daarbij iets van het evangelie mag doorgeven is alleen maar meegenomen. Blijkbaar voelde hij al aan dat diverse mensen het niet zouden begrijpen en dus gaf hij het aan een christelijk doel. Overigens vond ik het spotje niet grappig maar misschien begrijp ik de humor niet.

Ik kan alleen maar met bewondering naar Bodar kijken. Lees maar eens de beschouwing over hem die vandaag in het ND stond. Over hoe hij omgaat met zijn homofiele geaardheid en zijn relatie met God. Dan vraag je je niet meer af of er katholieke christenen zijn. Dan omarm je je broeder.

Rainbowgirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rainbowgirl » 06 mei 2006 10:00

Bodar is een tof mens en oprecht gelovige. Wel in een ander jasje, maar wanneer ik hoor hoe hij leeft, dan kan ik me soms schamen.
Hij was pas bij ons op school en daar vertelde hij over deze reclame dat hij in eerste instantie geweigerd had om mee te werken. De Postbank had bovendien het voorstel dat gelovigen meer rente moesten krijgen. Hij heeft er nog eens over nagedacht en zag het als een speelse manier om het evangelie te verkondigen en met de voorwaarde dat het moest worden dat gelovigen minder rente zouden moeten krijgen, omdat ze dankzij God het eeuwige leven krijgen, is hij er toch op ingegaan. En nee, hij gaat niet maandelijks meedoen in reclamespotjes.

Misschien had ik er met een fronsend gelaat naar gekeken wanneer ik het verhaal erachter niet kende. ;) Het is het de Postbank zelf natuurlijk om de Postbank te doen.

Vooral dat 'je gelooft het écht he?', vind ik mooi.

Terug naar “Archief”