Verkondigd Ds. Ter Linden een dwaalleer??? / PKN maatschappi

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

biamarth
Verkenner
Verkenner

Verkondigd Ds. Ter Linden een dwaalleer??? / PKN maatschappi

Berichtdoor biamarth » 27 apr 2006 16:18

Deze discussie kun je ook op www.jongerenendebijbel.nl/forum volgen.
Oorspronkelijke discusie door Ruben Hadders

''De schepping in zeven dagen? Jezus die over het water liep? Neem de bijbel niet al te letterlijk. Het gaat om de beeldspraak, de boodschap achter de verhalen. Als de liturgie van zijn beeldspraak zou worden ontdaan, houden we een uiterst armetierige taal over.''

Uit het AD

Ds. Ter Linden staat als vrijzinnig predikant bekend.
Ter Linden: ''Theologie is een wetenschap die voortgaat. Net als de medische wetenschap. Waarom accepteren we wel dat er nieuwe operatietechnieken komen ter behandeling van staar zonder dat we zeggen: laat maar, geef mij maar de behandeling uit mijn grootmoeders tijd? Maar laten we die vernieuwing niet toe in de theologie? De bijbel is een kern van dingen die gebeurd zijn, maar er zijn ook verhalen voortgekomen uit de kern. Houd u vast aan de dingen waaraan u vast wil blijven houden. Maar neem de nieuwe inzichten per portie in, drink het als een glas wijn. U zou lol moeten krijgen in het ontdekken van de nieuwe inzichten. Zo moet het gaan. God woont daar waar men hem binnenlaat.''

Uit het AD

Hierin kun je duidelijk opmerken dat mensen die een theologische opleiding gevolgd hebben, tochh niet veel van het Woord Gods begrijpen.

Door de uitspraken van Ter Linden kom ik op het volgende punt:

Is dit niet het hele probleem van de PKN? Bang zijn om zieltjes te verliezen en daardoor de Bijbel zo interpreteren dat alles zo maar gewoon kan? Want straks loopt de kerk leeg. Dus maar beter een kerk op onze maatschappij gericht, dan naar het Woord Gods.

Aanvullende info van het Nederlands Bijbelgenootschap:

Moderne zonde in Eden

Toen ik naar de uitzending keek van de ontmoetingsdag van de protesterende Katholieken in Nederland, viel het mij op, dat dezelfde zonde begaan werd als in Eden. Wat was de kern daarvan? Het gezag, de leiding werd becritiseerd. In naam van het evangelie, van de liefde en van Jezus werd gezegd dat de Kerk zich moest aanpassen aan de 'moderne noden' van de mens. Hun geestelijke leiders, zoals de paus en de bisschoppen, werden daarom opgeroepen om de kerkwetten aan te passen. Immers, er werd geuit: de leiders hadden niet alleen de waarheid in pacht, daar de H. Geest aan allen meegedeeld wordt.

Uit Handelingen 5:32 leren wij echter dat de H. Geest alleen gegeven wordt aan mensen die God gehoorzamen. Vragen zoals de volgende werden op die ontmoetingsdag niet gesteld: Wat is de wil van God? Indien iemand God in waarheid liefheeft, hoe zou hij dan willen denken en handelen?

Spreekt de liefde niet de taal der geliefde? Dienen de leiders te luisteren naar het woord van het volk, of dienen zowel leiders, als volk, te luisteren naar het woord van God?

Welk woord moest gehoorzaamd worden in de hof van Eden? In de dagen van Noach? Bij Sodom en Gomora? Welk woord moest Jona aan Nineve brengen? Welke woorden sprak Mozes waarop heel het volk antwoordde: "Alles wat de Here gesproken heeft, zullen wij doen, en daarnaar horen" (Ex. 24:7b). Was het anders gesteld met Jesaja of enige andere profeet?

Welk woord predikte Jezus? "Want Ik heb niet uit Mijzelf gesproken, maar de Vader, die Mij heeft gezonden, heeft zelf Mij een gebod gegeven, wat Ik zeggen en spreken moet. En Ik weet, dat zijn gebod eeuwig leven is. Wat Ik dan spreek, spreek Ik z�, als de Vader Mij gezegd heeft" (Joh. 12:49,50).

Welk woord predikten de apostelen? Toch het evangelie, het woord des geloofs. "En ik ben daartoe als een verkondiger en een apostel gesteld - ik spreek waarheid" (1 Tim. 2:7). "Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken" (Rom. 10:.

Welk woord zal oordelen? Jezus zei: "Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage" (Joh. 12:4.

Waarin onderscheiden we de leugengeest en de waarheid? "Wij zijn uit God; wie God kent, hoort naar ons; wie uit God niet is, hoort naar ons niet. Hieraan onderkennen wij de Geest der waarheid en de geest der dwaling" (1 Joh. 4:6). "Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Als gij in mijn woord blijft, zijt gij waarlijk discipelen van Mij en gij zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken" (Joh. 8:31,32) "Als Ik waarheid spreek, waarom gelooft gij Mij niet? Wie uit God is, hoort de woorden Gods; daarom hoort gij niet, omdat gij uit God niet zijt" (Joh. 8:47).

Het ontroert mij dat vele mensen hun geloof in God en hun liefde voor Jezus betuigen, terwijl zij aan Christus' woorden voorbijgaan. Het drukt mij dikwijls dat velen door de God van deze wereld misleidt worden. "Indien dan nog ons evangelie bedekt is, is het bedekt bij hen, die verloren gaan, ongelovigen, wier overleggingen de God dezer eeuw met blindheid heeft geslagen, zodat zij het schijnsel niet ontwaren van het evangelie der heerlijkheid van Christus, die het beeld Gods is. Want wij prediken niet onszelf, maar Christus Jezus als Here, en onszelf als uw dienaren om Jezus' wil" (2 Kor. 4:3-5).

Bij deze mensen vind ik niet dezelfde geest des geloofs terug waarvan ik lees in 2 Kor. 4:13 - "Maar nu wij dezelfde Geest des geloofs hebben, gelijk geschreven staat: Ik heb geloofd, daarom heb ik gesproken, geloven ook wij, en daarom spreken wij ook." Noch zie ik wat Paulus leert in 2 Kor. 6:14 t/m 7:1 - "Vormt geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeen met wetteloosheid, of welke gemeenschap heeft het licht met de duisternis? Welke overeenstemming is er tussen Christus en Belial, of welk deel heeft een gelovige samen met een ongelovige? Welk gemeenschappelijke grondslag heeft de tempel Gods met afgoden? Wij toch zijn de tempel van de levende God, gelijk God gesproken heeft: Ik zal onder hen wonen en wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen mijn volk zijn. Daarom gaat weg uit hun midden, en scheidt u af, spreekt de Here, en houdt niet vast aan het onreine, en Ik zal u aannemen, en Ik zal u tot Vader zijn en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Here, de Almachtige. Daar wij nu deze beloften bezitten, geliefden, laten wij ons reinigen van alle bezoedeling des vlezes en des geestes, en zo onze heiligheid volmaken in de vreze Gods." De gelovigen zijn een tempel van de levende God. Zij zijn afgezonderd van het wereldse. Zij heiligen zich voor God.

Er staat zoveel in de H. Schrift i.v.m. waarachtig geloof en de leer van Christus. Het christen-zijn is veel meer dan alleen een sociaal engagement, of het volgen van een ethische code, of het behoren bij een of andere kerk.

Een kind van God is in liefde met God verbonden door gehoorzaamheid aan de waarheid. Niet alleen de waarheid, om de waarheid, maar om de liefde tot de waarheid.

In 2 Tessalonicenzen 2:10-12 lezen wij over mensen die verloren gaan "omdat zij de liefde tot de waarheid niet aanvaard hebben, waardoor zij hadden kunnen behouden worden. En daarom zendt God hun een dwaling, die bewerkt, dat zij de leugen geloven, opdat allen worden geoordeeld, die de waarheid niet geloofd hebben, doch een welgevallen hebben gehad in de ongerechtigheid."

Bij oprechte gelovigen is het anders: "Maar wij behoren God te allen tijde om u te danken door de Here, geliefde broeders, dat God u als eerstelingen Zich verkoren heeft tot behoudenis, in heiliging door de Geest en geloof in de waarheid" (2 Tes. 2:13).

Ook in Ef. 4:9-16 lezen wij over het verband tussen liefde voor de waarheid en waarachtig geloof. Het zijn dingen die strikt bij elkaar horen.

Lees over de eerste zonde in Gen. 3:1-19. Satans eerste motief is, smalend over God te spreken en de waarheid verdraaid voor te stellen: "God heeft zeker wel gezegd: Gij zult niet eten van enige boom in de hof?" (vers 1). Hier vinden we de aanzet om God te lasteren, door Zijn woorden bewust te verdraaien. Eva verbeterde wel satans woorden, maar trapte toch in de val van satans tweede motief. Satan betwist dat God in waarheid heeft gesproken door te beweren: "Gij zult niet sterven". Behendig wordt er ingespeeld op 's mensen ijdelheid met de gezegde dat hun "ogen geopend zullen worden" (vers 6).

Wat houdt satan de mens voor? Dat hij zelf mag beslissen, zonder naar God te luisteren. Dat hij zich door zijn zintuigen laat leiden. De boom was toch goed om van te eten, een lust voor de ogen, en begeerlijk om daardoor verstandig te worden.

Uit een hoogmoedige begeerte om 'als God te zijn' dwaalden de mensen van God af, de satan achterna. Men is slaaf van wie men gehoorzaamt (Rom. 6:16-23). Door naar anderen te luisteren, die niet naar het woord van God spreken, wordt men een slaaf van de satan. De eigen oprechtheid wordt hierdoor bedrogen. Zoals in Openbaring 12:9 te lezen staat, is het de satan die de hele wereld verleidt.

Op vele plaatsen in de Schrift worden wij gewaarschuwd ons niet te laten verleiden (Luc. 21:8; Matt. 24:4; Rom. 16:18; Ef. 5:6; 2 Tes 2:3; 2 Tim. 3:13; 1 Joh. 2:26; 3:7).

Het is verbazend, dat de oeroude motieven van de satan nog steeds zovele slachtoffers onder de mensen maken. Volgens de H. Schrift blijkt het, dat de meeste mensen hun idee�n over God van de satan overnemen. Voor satan mag de mens best religieus zijn - veel over geloof spreken en zo - als hij maar niet voldoet aan Gods rechteis! Het is de bedoeling van satan, zijn 'evangelie' te verkondigen om vele mensen te misleiden, zodat ze met een namaak evangelie tevreden zijn.

Paulus heeft ons voor de misleidingen van de satan gewaarschuwd: "Maar ik vermaan u, broeders, dat gij hen in het oog houdt, die, in afwijking van het onderwijs, dat gij hebt ontvangen, de onenigheden en de verleidingen veroorzaken, en mijdt hen. Want zulke lieden dienen niet onze Here Christus, maar hun eigen buik, en misleiden door hun schoonklinkende en vrome taal de harten der argelozen. Want uw gehoorzaamheid is bij allen bekend geworden. Over u verblijd ik mij dus, doch ik wil, dat gij niet alleen wijs zijt tot het goede, maar ook onbesmet van het kwade. De God nu des vredes zal weldra de satan onder uw voeten vertreden" (Rom. 16:17-20). "Zelf weet ik, dat na mijn heengaan grimmige wolven bij u zullen binnenkomen, die de kudde niet zullen sparen; en uit uw eigen midden zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken" (Hand. 20:29,30).

Satan is Gods tegenstander, de leugenaar van de beginne (Joh. 8:44), een verderver en een moordenaar (Joh. 10:1,10). Satan wil ook ons ziften, ons ten val brengen.

Dezelfde motieven die satan gebruikte in de hof van Eden tegenover Eva, vinden we ook vandaag terug in ons dagelijks leven, op de t.v., in kranten, in tijdschriften. Smalend wordt er gezegd: "God heeft zeker wel gezegd..." wanneer op een of andere wijze het geloof in God belachelijk wordt gemaakt. De waarheid die God gesproken heeft, wordt geloochend. Eva grijpt wel terug naar Gods woord, maar de waarheid daarin wordt niet gevolgd. Zoals Adam en Eva namen en aten, zo ook vandaag gebruiken vele mensen hun geloof, of hun kerk, als een soort referentiepunt om hun eigen begeerten te kunnen bevredigen. Ze slikken maar de leugens van de satan omdat die zo lekker zijn.

Weinige mensen vandaag geloven dat de bijbel bepalend is voor de normen en leefregels in de huidige maatschappij, die zogezegd 'andere inzichten' heeft dan die van 2000 jaar geleden. Het evangelie wordt wel 'gebruikt,' maar de kracht en inhoud zijn naar eigen inzichten veranderd en in een theologisch kleedje gestoken.

De oerzonde - als God te willen zijn - zit verscholen in het loochenen dat Gods Woord de waarheid is. In hun ijdelheid 'met geopende ogen' achten de mensen zich zo verstandig dat zij het beter weten dan God!

De mens wil zelf bepalen wat goed en kwaad is. De mens heeft wel kennis van goed en kwaad volgens Gen. 3:22. Maar wanneer hij Gods waarheid verwerpt, kan hij het goede niet meer doen. Erger nog, hij kan zelfs niet meer tot geloof komen (Matt. 13:19; Luc. 8:12,15; Luc. 13:23-25)!

De ongehoorzaamheid aan Gods evangelie heeft diepgaande gevolgen. Immers wordt hierin niet God verloochend? Is het dan ook niet: Hem niet liefhebben? De hoogmoed, begeerte en de ijdelheid zijn produkten van het zondige ego van de mens. Het eten van een verboden vrucht bracht zulke rampzalige gevolgen mee voor de mensheid, dat het duidelijk is, dat het niet ging om het fruit zelf, maar om de zonde der ongehoorzaamheid aan God en zijn Woord, het woord dat toch in liefde en waarheid gesproken is: "Ten dage dat ge daarvan eet zult ge sterven." God kan geen zonde toelaten, want zonde vloeit voort uit gebrek aan liefde. Gehoorzamen is beter dan slachtoffers, zei Samu�l tegen Saul (1 Sam. 15:22).

"Nu gij uw zielen door gehoorzaamheid aan de waarheid gereinigd hebt tot ongeveinsde broederliefde, hebt dan elkander van harte en bestendig lief, als wedergeboren, en niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en blijvende woord van God" (1 Petr. 1:22,23).

Blijf daarom getrouw aan Gods woord, in hoop en liefde. Zo zal Christus u rijkelijk de toegang verlenen tot zijn eeuwig koninkrijk (2 Petr. 1:3-11). Hem zij alle eer en lof. Amen.

Tony Geens

De schriftgedeelten in dit artikel zijn uit de Nieuwe Vertaling, � Nederlands Bijbelgenootschap 1951 (tenzij anders aangeduid).

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 apr 2006 16:51

Tjonge, kunnen die stukken niet iets ingekort en samengevat? :?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 27 apr 2006 16:55

Ik zal de discussievraag voor je herhalen:

Is dit niet het hele probleem van de PKN? Bang zijn om zieltjes te verliezen en daardoor de Bijbel zo interpreteren dat alles zo maar gewoon kan? Want straks loopt de kerk leeg. Dus maar beter een kerk op onze maatschappij gericht, dan naar het Woord Gods.

Loëlla
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Loëlla » 27 apr 2006 17:06

Wauw Tony, ik vind het een krachtig betoog. Hoewel ik het met sommige dingen uit je betoog niet eens ben, vind ik dat van het meerendeel wel. Onder andere deze stukjes vind ik goed verwoord en beaam ik ook:

biamarth schreef:Hierin kun je duidelijk opmerken dat mensen die een theologische opleiding gevolgd hebben, tochh niet veel van het Woord Gods begrijpen.

Dit gaf onder andere mijn pastoor zelf toe! Hij vertelde me dat hij in zijn opleiding meer leerde over de Kerkgeschiedenis dan over de bijbel zelf.

biamarth schreef:Is dit niet het hele probleem van de PKN? Bang zijn om zieltjes te verliezen en daardoor de Bijbel zo interpreteren dat alles zo maar gewoon kan? Want straks loopt de kerk leeg. Dus maar beter een kerk op onze maatschappij gericht, dan naar het Woord Gods.

Die indruk heb ik ook, of het nu PKN, de Katholieke Kerk of iets anders is.

biamarth schreef:Spreekt de liefde niet de taal der geliefde? Dienen de leiders te luisteren naar het woord van het volk, of dienen zowel leiders, als volk, te luisteren naar het woord van God?

Welk woord moest gehoorzaamd worden in de hof van Eden? In de dagen van Noach? Bij Sodom en Gomora? Welk woord moest Jona aan Nineve brengen? Welke woorden sprak Mozes waarop heel het volk antwoordde: "Alles wat de Here gesproken heeft, zullen wij doen, en daarnaar horen" (Ex. 24:7b). Was het anders gesteld met Jesaja of enige andere profeet?

Welk woord predikte Jezus? "Want Ik heb niet uit Mijzelf gesproken, maar de Vader, die Mij heeft gezonden, heeft zelf Mij een gebod gegeven, wat Ik zeggen en spreken moet. En Ik weet, dat zijn gebod eeuwig leven is. Wat Ik dan spreek, spreek Ik z�, als de Vader Mij gezegd heeft" (Joh. 12:49,50).

Welk woord predikten de apostelen? Toch het evangelie, het woord des geloofs. "En ik ben daartoe als een verkondiger en een apostel gesteld - ik spreek waarheid" (1 Tim. 2:7). "Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken" (Rom. 10:.

Welk woord zal oordelen? Jezus zei: "Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage" (Joh. 12:4).

Krachtig verwoord, kan het niet beter zeggen.

biamarth schreef:Het ontroert mij dat vele mensen hun geloof in God en hun liefde voor Jezus betuigen, terwijl zij aan Christus' woorden voorbijgaan. Het drukt mij dikwijls dat velen door de God van deze wereld misleidt worden.

Ik moet ook vaak denken aan 2 Kor 4:3, 4. Als ik bepaalde dingen zonder vooroordelen goed onderzoek en vergelijk met andere leerstellingen, merk ik dat veel mensen verblind zijn door de "misleidende uitspraken en leringen van demonen", of dat "de gehele wereld in de macht van de goddeloze [Satan de Duivel]" ligt. (1 Tim 4:1; 2Kor 4:4)

biamarth schreef:Het christen-zijn is veel meer dan alleen een sociaal engagement, of het volgen van een ethische code, of het behoren bij een of andere kerk.

Helemaal mee eens. Het is niet zomaar klakkeloos aannemen, het is zélf zorgvuldig onderzoeken. Hierin moeten we zo 'edel van geest' zijn als de Bereëers, die "... het woord [aannamen] met de grootste bereidwilligheid des geestes en onderzochten dagelijks zorgvuldig de Schriften of deze dingen zo waren" (Handelingen 17:11).

biamarth schreef:Wat houdt satan de mens voor? Dat hij zelf mag beslissen, zonder naar God te luisteren. Dat hij zich door zijn zintuigen laat leiden. De boom was toch goed om van te eten, een lust voor de ogen, en begeerlijk om daardoor verstandig te worden.

Ook mee eens. Satan "gaat rond als een brullende leeuw, op zoek om iemand te verslinden" (1 Petrus 5:8 ), of hij doet zich voor als een "engel des lichts"; 'het kan allemaal geen kwaad' (2 Korinthiërs 11:3, 14).

biamarth schreef:Uit een hoogmoedige begeerte om 'als God te zijn' dwaalden de mensen van God af, de satan achterna. Men is slaaf van wie men gehoorzaamt (Rom. 6:16-23). Door naar anderen te luisteren, die niet naar het woord van God spreken, wordt men een slaaf van de satan. De eigen oprechtheid wordt hierdoor bedrogen. Zoals in Openbaring 12:9 te lezen staat, is het de satan die de hele wereld verleidt.

Helemaal mee eens. Dat benadrukt nóg eens om alles goed en grondig te onderzoeken, ook al wil dat zeggen dat we ons denkbeeld moeten veranderen. Is het niet God die beslist op welke manier hij aanbeden dient te worden?

biamarth schreef:Eva grijpt wel terug naar Gods woord, maar de waarheid daarin wordt niet gevolgd. Zoals Adam en Eva namen en aten, zo ook vandaag gebruiken vele mensen hun geloof, of hun kerk, als een soort referentiepunt om hun eigen begeerten te kunnen bevredigen. Ze slikken maar de leugens van de satan omdat die zo lekker zijn.

Weinige mensen vandaag geloven dat de bijbel bepalend is voor de normen en leefregels in de huidige maatschappij, die zogezegd 'andere inzichten' heeft dan die van 2000 jaar geleden. Het evangelie wordt wel 'gebruikt,' maar de kracht en inhoud zijn naar eigen inzichten veranderd en in een theologisch kleedje gestoken.

Niets aan toe te voegen, dat vind ik ook.

Kort betoog of lang betoog, ik vond het interessant! d:)b

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 apr 2006 17:37

Wat je ziet is toch juist dat evangelische kerken met een radicale boodschap veel mensen trekken en dat al te vrijzinnige kerken leeglopen. Ik denk dus dat die dominees gewoon echt zo denken. Dat doen ze niet om mensen te trekken.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 apr 2006 18:39

biamarth schreef:Ik zal de discussievraag voor je herhalen:

ik ben wel geen PKN-er, maar geef even antwoord op deze opmerking. ds ter linden maakte deze opmerking al voor 1 mei 2004, zelfs nog voor het SOW-proces in gang ging.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 27 apr 2006 19:19

Lalage schreef:Wat je ziet is toch juist dat evangelische kerken met een radicale boodschap veel mensen trekken en dat al te vrijzinnige kerken leeglopen. Ik denk dus dat die dominees gewoon echt zo denken. Dat doen ze niet om mensen te trekken.

Beste Lalage,

Wat ik bedoel is: Omdat de PKN de laatste jaren met leegloop geconfronteerd wordt, stellen zij hun doelen bij: Homohuwelijk, ach waarom niet, weer wat zieltjes gewonnen. Samenwonen waarom zou dat niet mogen???? enz. enz. enz. Dat gaat steeds verder, zodat, hopen zij er meer mensen die wel in een God willen geloven, maar geen verplichtingen willen hebben denken, goh, die kerk, die bevalt mij wel.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 apr 2006 20:00

biamarth schreef:
Lalage schreef:Wat je ziet is toch juist dat evangelische kerken met een radicale boodschap veel mensen trekken en dat al te vrijzinnige kerken leeglopen. Ik denk dus dat die dominees gewoon echt zo denken. Dat doen ze niet om mensen te trekken.

Beste Lalage,

Wat ik bedoel is: Omdat de PKN de laatste jaren met leegloop geconfronteerd wordt, stellen zij hun doelen bij: Homohuwelijk, ach waarom niet, weer wat zieltjes gewonnen. Samenwonen waarom zou dat niet mogen???? enz. enz. enz. Dat gaat steeds verder, zodat, hopen zij er meer mensen die wel in een God willen geloven, maar geen verplichtingen willen hebben denken, goh, die kerk, die bevalt mij wel.

Waar baseer je dat op? Ben je zelf lid van zo'n kerk?
Ik toevallig wel. En wat jij schetst herken ik niet.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 27 apr 2006 20:41

Ja, ik ben een PKN-er. Waar ik de laatste tijd verre van trots op ben. Tevens zit ik in het Pastorale overleg, waardoor ik nogal eens wat van deze gegevens opvang

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2006 00:37

Ik las er ook een artikel over in het ND. Hij ontkent zelfs de lichamelijke opstanding van Christus...

Tja... dan ben je ver van huis... ik kan niks anders zeggen.

Jammer dat het allemaal gedoogd wordt... Het komt de kerk niet ten goede... het motto "vrijheid ten koste van alles" is niet goed.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 apr 2006 07:51

Misschien is het goed om op te merken, dat de opvattingen van ds. ter Linden niet bepaald nieuw zijn in de PKN of in haar voorganger, de NHK. De 19e eeuw is de eeuw van de vrijzinnigheid geweest in de NHK (met als gevolg overigens 2 kerkscheuringen, in 1834 en 1886). Er waren destijds veel predikanten die de opstanding en de verzoening door het bloed van Jezus Christus, Gods drie-eenheid en eigenlijk alle typisch christelijke componenten openlijk loochenden en bestreden. Deze vrijzinnigheid werd gevoed door de ideeen van de vlak daarvoor plaatsgevonden Franse Revolutie en van de Verlichting en bovendien was het synodebestuur in de NHK niet van zins om welke vorm van leertucht dan ook toe te passen (N.B. de eerste synodevoorzitter na 1816 vermeldde dit uitdrukkelijk in zijn eerste toespraak!). In 1906 werd de Gereformeerde Bond opgericht n.a.v. uitspraken van dr. Louis A. Bähler, hervormd predikant in Oosterwolde. Deze had in een brochure denigrerend geschreven over het christendom en het boeddhisme aangeprezen.

Met dit bovenstaande wil ik de vrijzinnigheid in de NHK en de PKN helemaal niet goedpraten (wie m'n posts hier op Refoweb leest, weet dat ik er faliekant op tegen ben), maar wel het beeld corrigeren dat het iets van de laatste tijd zou zijn en enkel op de PKN betrekking zou hebben.
Ik denk dan ook niet dat de opvattingen van ds. ter Linden ingegeven zijn door angst om zieltjes te verliezen. Sterker nog: veel vrijzinnigen vinden het helemaal zo erg niet als er minder mensen kerkelijk betrokken zijn. Het is eerder een historisch gegroeid feit, dat de wrange vruchten van de Verlichting z'n sporen hebben nagelaten in de christelijke kerk, met haar rationalisering en "ontmythologisering" (zie Rudolf Bultmann en andere theologen, zoals Kuitert) van de christelijke boodschap. Dit is een proces dat helaas al een paar eeuwen aan de gang is. Dat de christelijke kerk de roeping heeft om dit soort ketterijen te bestrijden, lijkt me duidelijk en het is evenzeer waar dat de NHK en nu de PKN daar tot nog toe te weinig aan heeft gedaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 28 apr 2006 09:48

Hm, ben het bepaald niet eens met Kuitert c.s.
Maar toch, als ik hun boeken lees, merk ik een enorme worsteling om het Woord van God in deze tijd nog enige zeggingskracht te geven.
Vrijzinnigen stellen vaak relevante vragen, waarop wij vaak geen of slechts een dogmatisch antwoord kunnen geven. Bloei van de vrijzinnigheid toont de armoe van de hedendaagse gereformeerde gezindte aan, waar men zichzelf niet meer kritisch durft te bevragen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Tosti Tortellini
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tosti Tortellini » 28 apr 2006 13:31

Hmm... mag ik hier als PKN-er en oud-NHK-er even een hele grote nuance aanbrengen. Het beeld dat hier geschetst wordt over de PKN is mijns inziens nogal negatief. Alle gemeentes worden over een kam gescheerd alsof alle dominees ineens homohuwelijk goedkeuren en de lichamelijke opstanding ontkennen. Ik zou zeggen, kom eens langs bij onze kerk en vraag onze dominee over de lichamelijke opstanding. Hij zal je zeker vertellen dat dit de waarheid.

Wat ik wil zeggen is dat je binnen het hele grote geheel dat PKN heet een grote variatie aan verschillende kerken en gemeentes hebt. De ene kerk is vrijzinniger dan de ander, dus scheer alsjeblieft niet de complete PKN over een kam!
Shakin' Hallelujah!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2006 14:14

Tosti Tortellini schreef:Hmm... mag ik hier als PKN-er en oud-NHK-er even een hele grote nuance aanbrengen. Het beeld dat hier geschetst wordt over de PKN is mijns inziens nogal negatief. Alle gemeentes worden over een kam gescheerd alsof alle dominees ineens homohuwelijk goedkeuren en de lichamelijke opstanding ontkennen. Ik zou zeggen, kom eens langs bij onze kerk en vraag onze dominee over de lichamelijke opstanding. Hij zal je zeker vertellen dat dit de waarheid.

Wat ik wil zeggen is dat je binnen het hele grote geheel dat PKN heet een grote variatie aan verschillende kerken en gemeentes hebt. De ene kerk is vrijzinniger dan de ander, dus scheer alsjeblieft niet de complete PKN over een kam!

Broeder,

Mijn kritiek betreft niet plaatselijke gemeenten of zo... daar wil ik absoluut geen oordeel over uitspreken. Ik ben hier kritisch naar het overkoepelende kerkbestuur toe, dat allerlei verschillende meningen gedoogt, ook al zijn ze zo vrijzinnig en onbijbels als het maar kan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2006 14:16

Marnix schreef:
Tosti Tortellini schreef:Hmm... mag ik hier als PKN-er en oud-NHK-er even een hele grote nuance aanbrengen. Het beeld dat hier geschetst wordt over de PKN is mijns inziens nogal negatief. Alle gemeentes worden over een kam gescheerd alsof alle dominees ineens homohuwelijk goedkeuren en de lichamelijke opstanding ontkennen. Ik zou zeggen, kom eens langs bij onze kerk en vraag onze dominee over de lichamelijke opstanding. Hij zal je zeker vertellen dat dit de waarheid.

Broeder,

Mijn kritiek betreft niet plaatselijke gemeenten of zo... daar wil ik absoluut geen oordeel over uitspreken. Ik ben hier kritisch naar het overkoepelende kerkbestuur toe, dat allerlei verschillende meningen gedoogt, ook al zijn ze zo vrijzinnig en onbijbels als het maar kan.

Dat komt doordat de PKN juist zo werkt als de GKV zegt te doen (en misschien ook andersom ;)): plaatselijke gemeentes mogen een heleboel dingen zelf beslissen.

Terug naar “Archief”